Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

máté 9.37. 2011-09-02 18:20:55
AZ ALAPÍTÓ HONNAN JÖTT VOLNA?
"Mondom neked, te Péter vagy, és e sziklán fogom építeni egyházamat s az alvilág kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom majd a mennyek országa kulcsait és amit megkötsz a földön, meg lesz kötve a mennyekben is és amit feloldasz a földön, fel lesz oldva a mennyekben is." Máté 16.18-19.

Szerinted melyik egyház/felekezet mondja és teszi mindezeket amit az Úr mondott?
válasz erre: gyöngyi - 2011-09-02 18:05:16 | megtekintés
B.Marci 2011-09-02 18:19:23
Nagyon jó kérdés. Jézus semelyik egyházból nem jött ki, és a teljes Bibliában egyetlen egy szót sem találsz arra nézve, hogy erkölcsi romlás okán szükséges vagy akár csak megengedhető lenne bárkinek otthagyni az egyházat és megalapítani a tökéletes gyülekezetet. Ellenkezőleg, ha lehetséges "kárhozatos bálványimádás" a keresztény hívő számára, akkor az éppen ez. Olyan mint Nádáb és Abihú bűne, akik a maguk módján akarták tisztelni Istent, vagy Gedeoné, aki mindenekelőtt azzal követett el bűnt, hogy az egyetlen legitim kultuszhellyel szemben (ahol a papok akkoriban sem álltak a helyzet magaslatán) bevezetett egy alternatív oltárt. A korintusi, tiatirai, laodiceai gyülekezet igen romlott volt sok szempontból, és sehol nincs felszólítás az igazak kilépésére.
Olvasd Sienai Katalint: az egyház leprájáról, romokban heverő egyházról beszél, és mégis a végsőkig hű maradt az egyházhoz, és hitt az egyházi HIVATAL személyektől független szentségében.
Egyébként normálisabb reformátusok szintén ezt szokták hangsúlyozni: Cseri Kálmán maga mondta el egy prédikációjában, hogy amikor az ő gyülekezetükben csonthitetlen volt a lelkész, hogyan tanulta meg a prédikációt ISTEN SZAVAKÉNT hallgatni, és hogyan tartott ki.
Még egyszer: a gyülekezetelhagyás, a Tökéletesgyülekezet-alapítás talán a legsúlyosabb bűn, amit keresztéyn elkövethet.
A reformáció csakis azért lehet legitim, mert Luther, ameddig csak lehetett, belülről próbált reformálni, és nem ő ment el, hanem kirúgták.
válasz erre: gyöngyi - 2011-09-02 18:05:16 | megtekintés
alex:) 2011-09-02 18:15:21
A sapkája is lerepült, de visszatért a pápa

XVI. Benedek egy Madrid közeli légitámaszponton bemutatott misével búcsúzott Spanyolországtól és a katolikus világifjúsági találkozótól. Sőt, eddig példátlan módon maga is meggyónt.

http://hirek.pontneked.hu/h/400805?a-sapkaja-is-lerepult-de-visszatert-a-papa
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 18:02:54 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-02 18:11:50
Te azt gondolod, hogy mi, akik itt beszélgetünk, ezt nem tudjuk és valljuk 100%-ban, pontosan így?

Miért bálványimádózol le minket?! Aki ugyanis bálványt imád, ha megkérdezed, azt mondja: igen, ezt! De, ha mi tiltakozunk, miért hazudtoltok meg?

EGYEDÜL AZ URAT, AZ ISTENT IMÁDJUK, így AZ ISTEN FIÁT, az Úr Jézus Krisztust. Amen.
válasz erre: gyöngyi - 2011-09-02 18:03:27 | megtekintés
alex:) 2011-09-02 18:11:38
Dübörög a vatikáni édességipar (Pápanyalóka III.)

http://papanyaloka.igen.hu/cimke/nyal%C3%B3ka
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 18:02:54 | megtekintés
gyöngyi 2011-09-02 18:07:56
Tiszteld apádat és anyádat, ahogyan megparancsolta neked Istened, az Úr, hogy hosszú ideig élhess, és jó dolgod lehessen azon a földön,.....:)))
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 18:02:54 | megtekintés
gyöngyi 2011-09-02 18:05:16
Jézus Krisztus melyik egyházból jött ki?
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 18:02:54 | megtekintés
gyöngyi 2011-09-02 18:03:27
http://www.youtube.com/watch?v=WmgCgQDUwQo
:)
válasz erre: alex:) - 2011-09-02 17:53:41 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 18:02:54
Nem erről van szó most! Nem rólam van szó!
Most arról van szó, hogy egy olyan személyt semmizel le, aki az utódlását és legitimitását vissza tudja vezetni egészen Jézusig.
Ezt tudtommal felekezeted egyik alapítója sem mondhatja el magáról, ezért kérlek több tisztelettel beszélj a pápáról.

Meg van a véleményed pl. Németh Sándorékról is, pedig ha objektív véleményt akarsz mondani, be kell látnod: semmivel sem kisebb jogon tarthatja magát egyházalapítónak, mint Kálvin. Sőt a legkisebb pünki gyülekezet vezetője is akkora szaktekintélyre számíthat mint Kálvin. Egyiknek sincs ugyanis legitim megbizatása, mert vagy a katolikus egyházból szakadtak le, vagy egy a katolikus egyházból még korábban leszakadt gyülekezetből.
válasz erre: alex:) - 2011-09-02 17:53:41 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-02 18:00:46
A vágy- és vérkeresztségről - ez által az Egyházhoz tartozásról (mely talán annak következménye, hogy MI NEM HIRDETTÜK az evangéliumot, mely által már régen megváltozhatott volna a világ? - ennek ez ad aktualitást) másolom innen http://katolikus-honlap.fw.hu/0701/gaudron.htm# :

A vágykeresztség a szeretet aktusából és a bűnök feletti tökéletes megbánásból áll, amely legalább a keresztség utáni rejtett vágyat is magában foglalja. A rejtett azt jelenti, hogy azoknál, akik nem tudnak a keresztelés létezéséről, ennek a vágynak nem kell kifejezetten meglennie. Ezeknél elegendő az őszinte szándék mindannak megtételére, amit Isten tőlük követel. Ezért, ha tudnának a keresztség szükségességéről, meg is tennék azt. A természetfölötti szeretet aktusában még a keresztelés előtt megkaphatja valaki bűnei bocsánatát és a megszentelő kegyelmet, mert a szeretet Isten iránt és a súlyos bűn állapota a lélekben egyszerre nem lehet jelen. Ezek ellentmondanak egymásnak, mivel a halálos bűn elfordít Istentől, míg a szeretet hozzá köt. Ezért mondja Jézus Mária Magdalénáról: „Bocsánatot nyert sok bűne, mert nagyon szeretett” (Lk 7,47), és Szent János: „Mindaz, aki szeret, Istentől született.” (1 Jn 4,7)

Az Apostolok Cselekedetei a vágykeresztségről mutat be egy példát a pogány Cornelius százados történetével. Ugyanis ott azt olvassuk, hogy Cornelius igaz ember volt, és ahogy csak tudott híven szolgált Istennek. Mikor Szent Péter róla prédikált, a Szentlélek reá szállott és egész családjára, holott még nem voltak megkeresztelve. (ApCsel 10,44-48) További példa a vágykeresztségre Valentinian római császár esete. Őt 392-ben még megkeresztelése előtt meggyilkolták. Szent Ambrus ennek ellenére egyházi temetésben részesítette, mert meg volt róla győződve, hogy a császár a keresztelés iránti vágya miatt már megkapta Isten kegyelmét.
A vágykeresztség létezése az oka annak is, hogy felnőttek megkeresztelésével várni lehet addig, amíg a keresztelendők jól felkészültek és időt találnak a megfelelő ünnepségre (a klasszikus keresztelő idő a húsvét). A vágykeresztség kisgyerekek számára természetesen nem jöhet szóba, őket ezért kell minél hamarabb megkeresztelni.

A vízzel való keresztelés másik helyettesítője a vérkeresztség. Ezt azok kapják, akik keresztény hitük vagy egy keresztény erény védése miatt szenvednek vértanúságot, mivel az Úr mondta: „De aki érettem elveszíti életét, megtalálja azt.” (Mt 10,39) A Római Martyrologium sok olyan szentről számol be, akik csak a vérkeresztségben részesültek, mert amikor a keresztények vértanúságát látva megtértek és kereszténynek vallották magukat, azonnal elfogták és kivégezték őket. A vérkeresztséget kiskorú gyermekek is megkaphatják, ha Krisztusért vagy keresztény hitükért ölik meg őket. Ilyenek voltak a betlehemi kisgyermekek is, akiket Heródes öletett meg, és akiknek ünnepét az Egyház december 28-án tartja meg.
Azonban se a vágy, se a vérkeresztségnek nincs szentségi keresztelő jellege. Ezek inkább a keresztség utáni vágy, mint magának a valóságos keresztelésnek a kifejezői.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-02 17:45:19 | megtekintés
alex:) 2011-09-02 17:53:41
Te milyen legitimációt tudsz felmutatni?

Én az én Uramat aki megváltott drága szent vérén,melynél minden névnél becsesebb,csodálatos Tanácsos, erős Isten, örökkévaló Atya, békesség Fejedelme!” (Ézs 9,5)
Ez a név adatott:Ez a név, amelyre egykor minden térd meghajol: mennyeieké, földieké és föld alattiaké. Nincs más ajtó. Nincs más út. Én vagyok az út. - És nem azt mondja Jézus Krisztus, hogy én is egy út vagyok az Atyához, egy lehetőség vagyok, egy felkínált dolog vagyok, hanem azt mondja: én vagyok az egyetlen,Én vagyok az Úr, ez a nevem, és dicsõségemet másnak nem adom, sem dicséretemet a bálványoknak. Ésa. 18,11.

Kolosséiakhoz 1:16 Mert Ő benne teremtetett minden, a mi van a mennyekben és a földön, a láthatók és láthatatlanok, akár királyiszékek, akár uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok; mindenek Ő általa és Ő reá nézve teremttettek;
Kolosséiakhoz 1:17 És Ő előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn.

Ekkor Péter megtelve Szentlélekkel, így szólt hozzájuk: "Népünk vezetői, Izráel vénei! Ha minket ma egy beteg emberen gyakorolt jótett felől vallattok, hogy mitől gyógyult meg, vegyétek tudomásul valamennyien, Izráel egész népével együtt, hogy a názáreti Jézus Krisztus neve által, akit ti megfeszítettetek, akit Isten feltámasztott a halálból: Őáltala áll ez előttetek egészségesen. Ez lett a sarokkő, amelyet ti, az építők, megvetettetek, és nincsen üdvösség senki másban, mert nem is adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által üdvözülhetnénk." (ApCsel 4,8-12)
Ez a Név: JÉZUS KRISZTUS AZ ÚR!-ámen.
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 17:21:48 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-02 17:45:19
Épp most keresem - újra - a vágykeresztség/vágykeresztény fogalmat, amit én már az első hittanórákon megtanultam, ami több mint 50 évvel ezelőtt volt :D - ezért nem gondolom, hogy Rahner gondolatai addig Mo-ra értek volna :)Az Egyház annyit hibázott, annyit mulasztott, hogy közhelynek tartotta katolikus barátnőm "felfedezésem", hogy a világ azért néz így ki ahogy, miert MI nem tettük meg ami dolgunk lett volna, beleértve magamat.

Azért keresem - mindjárt meglesz - mert az Egyház témához KELL (szerintem).

A beszélgetést olvasva, hozzáteszem, hogy magam tényleges fájdalomként élem meg a szétszakítottságot, és nincs bennem olyan mágnes, ami az egyik "pólushoz" százszázalékkal odakötve ugyanakkor taszítaná a másikat. Ilyet észrevettem közöttetek itt-ott (katolikusok). Bocsássatok meg ezért...

A protestantizmus (tegyük fel :) ) Lutherrel kezdődött, az ő rádöbbenésével a megigazulás-tanra (melyben már kibékültek katolikusok és evangélikusok) és azt gondolom, HŰ VOLT, ahhoz, ami felismerése által az Úrhoz kötötte, DE hűek voltak azok is, akik az első szeretetükhöz...és ők viszont ellenreformátorok voltak. Ma MÁR nem láthatjuk ezt másként.
Lényeg: szerintem ezért, nem lázadás volt részéről (az elején)- pedig így adják elő sokan...
válasz erre: B.Marci - 2011-09-02 16:49:49 | megtekintés
gyöngyi 2011-09-02 17:38:15
Miért? Ki vagy Te?:))
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 17:22:48 | megtekintés
gyöngyi 2011-09-02 17:36:19
Krisztus dicsősége az Atya Isten dicsőségére ragyog!
Az Atya nem tekint másra, csakis az Ő Fiára!
gyöngyi 2011-09-02 17:33:46
Ahol Krisztus dicsősége ragyoghat egyedül!!!
gyöngyi 2011-09-02 17:32:53
Krisztus Egyházának azt az Egyházat nevezzük, ahol Jézus Krisztus dicsőségére élnek és halnak!!!!
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 17:22:48 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-02 17:27:32
Ez azért "nem szép" - de, nagyon, mert EGYEDÜL SZENT AZ ÚR, aki volt, aki van és aki eljövendő - de, mintha "mi" nem ezt mondanánk...
válasz erre: gyöngyi - 2011-09-02 17:08:52 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-02 17:22:55
Szeretettel ajánlom Nektek a következőt innen: http://www.spesnet.info/index.php/hatter/75-hatter/3173-elmelkedesek-az-egyhazrol-p-szabo-ferenc

"Ismeretes, hogy a katolikus és protestáns egyházfogalom eltér ezen a ponton. A reformátorok a lelki, pneumatikus, láthatatlan egyházat hangsúlyozták, és a látható szervezetet lebecsülték vagy elvetették. Az újabb időkben – részben az ökumenikus párbeszéd hatására – kezd módosulni ez a szemlélet. Henri de Lubac írja: „Az Újszövetségben semmi sem sugallja a (kizárólag) láthatatlan egyház eszméjét. Nem redukáljuk le Krisztus Titokzatos Testét a római egyház kereteire, de nem is oldjuk fel ezt az Egyházat valamiféle teljesen ’misztikus’ testben. Valljuk azt, hogy az Egyház titokzatosan túlmutat a saját láthatósága határain, és hogy – mintegy lényegénél fogva – mindig önmagán túlra utal.” Igaz, az első zsinati szkémán érezhető volt az az egyoldalú szemlélet, amely az Egyházat szinte kizárólag hierarchikusan szervezett közösségnek, jogi intézménynek tekintette, homályban hagyva a dinamikus kegyelmi közösséget, amelyet a feltámadt Krisztus Lelke éltet. Ez az egyháztan csaknem hierarchiológia volt. A Zsinat viszont hangsúlyozta: Az Egyház „a hit, a remény és a szeretet közössége”, amelyet Krisztus Lelke éltet. Továbbá: az Egyház „Krisztusban mintegy szentsége (szakramentuma), vagyis jele és eszköze az Istennel való bensőséges egyesülésnek és az egész emberi nem egységének.”
Hisszük tehát a szent Egyházat, amely a Szentlélek műve. Hisszük a látható társaságot és a misztikus valóságot, valljuk az emberi és az isteni arculat különbözőségét és egységét. Ez a hit óv meg bennünket az egyháztani monofizitizmustól, amely az Egyházban levő emberi elemeket tagadja vagy mintegy isteníti. Csak így lehet beszélni az Egyház bűneiről és az állandóan sürgető megújulásról, reformokról.
Láttuk, hogy a zsinat átvette az Egyház=Krisztus Teste páli allegóriát: az egyházi testet a Fő élteti, a hívők közösségének megszentelője a feltámadt Krisztus Lelke, a Szentlélek. Ezért állítja a zsinat, hogy az Egyház szent. Amint a Hiszekegyben valljuk: egy, szent, katolikus, apostoli. De a megtestesülés analógiája csak bizonyos mértékig alkalmazható az egyházra. Mert a Fő, Krisztus, bűn nélkül való, mert az emberi természet az istenivel tökéletesen egyesült a második isteni Személyben. Az egyházi Test a Fő kegyelméből részesedik, de tagjai bűnös emberek. A konstitúció hangsúlyozza: „Krisztus ’szent, ártatlan, szeplőtelen’ (Zsid 7,26), ’bűnt nem ismert’ (2Kor 5,21), s csak azért jött, hogy a nép bűneit engesztelje ki (vö. Zsid 2,17), a bűnösöket is magába foglaló Egyház viszont egyszerre szent és mindig megtisztulásra szorul, ezért szüntelenül a bűnbánat és a megtisztulás útját járja.”"

1 Kor.12.27. szerint "Ti Krisztusnak teste vagytok, s EGYENKÉNT TAGJAI."
Ef. 1.22-23. "Mindent lába alá vetett, őt magát meg mindenek fölött az egész egyház Fejévé tette, EZ AZ Ő TESTE és teljessége annak, aki mindenben mindent teljessé tesz."

... és akkor ne feledkezzünk meg a vágykeresztényekről... melyről később.
mcsaba 2011-09-02 17:22:48
Na, az ilyeneket szoktam eretnekeknek nevezni!
válasz erre: gyöngyi - 2011-09-02 17:06:43 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 17:21:48
Megnyugtatlak Alex, téged nem is fognak megkérdezni amikor egy-egy dogmát kimondanak. És engemet sem, mivel teológiailag kismiska vagyok a dologhoz.
Szóval Te meg én tényleg nem mondhatjuk ki. De az Egyház kimondhatja! És az egyház vezetője is!
Én a magam részéről bízok a vezetőimben, te meg ahogy gondolod a tieiddel.

Ami a dalai lámaságodat illeti, ha annak neveznéd magad, meggyülne a bajod a tibetiekkel és kínaiakkal:)
XVI. Benedek az egyház legitim módon megválasztott vezetője, akit legitim módon megválasztott vezetők választottak meg,akiket legitim módon választottak meg,...,aki Simon, akit Jézus Péternek, Kősziklának nevez, akit Máté "az első"-nek nevez stb.
Te milyen legitimációt tudsz felmutatni?
válasz erre: alex:) - 2011-09-02 16:52:05 | megtekintés
gyöngyi 2011-09-02 17:08:52
http://www.youtube.com/watch?v=uNWSdeeDEgA
gyöngyi 2011-09-02 17:06:43
Úgy van!Jól szóltál!:)
Kárhozatos bálványimádás!!
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 13:40:47 | megtekintés
alex:) 2011-09-02 16:59:11
Ha nem tökéletes a pápa,akkor hogyan lehet az ő tanítása tökéletes?
-ez kérem egy nagy ellenmondás!
Mintha én magamról azt mondanám hogy én vagyok a dalai láma :-)
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 16:25:15 | megtekintés
alex:) 2011-09-02 16:52:05
Egyik dogmatikáról,egyik tanításról sem mondhatjuk ki,hogy tévedhetetlen!
Egyről jelenthetjük ki: BIBLIA-Isten kijelentett,Isteni kinyilatkoztatásról,amely Szent Lélek által íródott! Egytől egyig minden szentíró bűnös volt,de Isten Lelke megragadta, és Isten kijelentését kellett megírniuk,attól nem térhettek el!
A tévedhetetlenség alatt azt értjük, hogy a Biblia nem téved és nem mond valótlant. Minden állítása igaz,
sosem vezet félre, teljes mértékben megbízható.

A Szentírással összhangban hisszük, hogy a Bibliának mind a 66 könyvét Isten Szent Lelkének természetfeletti és szuverén munkája által kaptuk. A Szent Lélek munkájában felhasználta a kiválasztott emberek személyiségét, képessé tette őket a Biblia megírására, és mindezt nem akaratuk ellenére cselekedte. Ezt a folyamatot a Szent Lélek felügyelte oly módon, hogy az eredmény egy tévedésmentes kézirat lett. Ennek eredménye a Szentírás. Pál ezt mondta Timóteusnak: „a teljes Írás Istentől ihletett”, vagyis Isten akaratából jött létre. Ez Isten igaz Igéje, amely minden részében hibátlan. Igaz ugyan, hogy szükséges a Szentlélek megvilágosító munkája ennek megértéséhez.

A zsoltáros ezt mondja: „Uram, igéd örökké megmarad, szilárdan, akár az ég” (Zsolt 119:89)
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 15:58:39 | megtekintés
B.Marci 2011-09-02 16:49:49
na, akkor most hirtelen a másik (a "konzervatív") oldalra vagyok kénytelen állni: mi is ez a lelkiismeret-dolog? És akinek a tudatos lelkiismerete és értékrendje a bibliaival tökéletesen ellenkezik (nácik, kommunisták, kannibálok stb.)? Meg hogy fér össze ez azzal a dogmával, miszerint "a felnőtt ember megigazulása hit nélkül lehetetlen"?
Ha jól, tudom, ez a rendkívül népszerű elmélet ("anonim kereszténység") a nagy teológus, Karl Rahner vesszőparipája volt - a XX.sz. másik nagy katolikus teológusa, Hans Urs von Balthasar erről annyit mondott, hogy a fogalom önellentmondás, mivel keresztény az, aki megvallja Jézus NEVÉT.
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 16:22:20 | megtekintés
B.Marci 2011-09-02 16:33:16
még a múltkorihoz:
ha a katolikus ekkléziológia legszigorúbb változatából indulunk ki, akkor az ortodoxokat ugyanígy simán a "nem egyház" kategóriába lehetne sorolni az engedetlenség, az egyház egységének megbontása, Róma püspökével való szakítás okán.

Ezzel szemben a kereszténység az utóbbi évszázadokban fokozatosan kezdi felismerni azt, hogy a SZÉTSZAKÍTOTTSÁG állapotában van. Ez a felismerés nem jelenti azt, hogy mindenben, minden felekezetnek egyformán igaza van.
B.Marci 2011-09-02 16:27:03
Kedves Alex, figyelmedbe ajánlom az apostolokat, akik messze nem voltak tökéletesek, és mégis az ő 12 nevük van felírva a mennyei Jeruzsálem alapköveire, és tudtommal még soha, senki nem próbálta meg tagadni, hogy az ősegyházban Isten akaratát kinyilatkoztató és közvetítő hatalmat kaptak. A vita csak abban van, hogy ez a hatalom öröklődött-e az apostolok utódaira, az általuk szolgálatba állított vezetőkre.
A te érvelésed ebben a formában, ahogy előadod, a Szentírás betűjével, lelkületével, mindenével szemben áll, és semmi mást nem tükröz, mint a modern individualista kereszténység tekintélytagadását, az "egyedül Istennek engedelmeskedni" köpenyébe takarva.
válasz erre: alex:) - 2011-09-02 16:18:55 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 16:25:15
Ne haragudj Alex, elég világosan fogalmaztam! A pápa HIVATALBÓL tévedhetetlen, AMIKOR hittételeket és erkölcsi itéleteket hirdet ki az Egyház nevében. Amikor sielés közben korhely bajor népénekeket énekel, akkor nem.(persze csak viccelek a példával!)

Ha ezt nem érted így, válassz könnyebb kérdést!
válasz erre: alex:) - 2011-09-02 16:18:55 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 16:22:20
Az hogy az Egy Asztal-ból lesz-e valaha is valami, az a jövő zenéje. Kétségtelen, hogy az evangélikusokkal sokkal közelebbi az álláspont, mivel a kálvini felfogás gyakorlatilag áthidalhatatlan.

A Jézus Krisztus áldozatába vetett közös hit az, ami miatt Krisztus testébe tud csatlakozni. Sőt a katolikus tanítás szerint már az is az egyházhoz kapcsolódik, aki nem ismeri ugyan Jézust, de betartja lelkiismere által felállított értékrendet, mert ismeretlenül is a Jézus működik benne.
Természetesen nem tartunk benneteket eretnekeknek. Ilyeneket csak azoknak szoktam írni, akik nagyon akadékoskodnak:)!

Szóval itt vagyunk, felkínáljuk az eucharisztiát, sőt imádkozunk is azokért, akik ezt nem fogadják el, de enélkül nem lehetünk teljes közösségben egymással.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-02 14:00:32 | megtekintés
alex:) 2011-09-02 16:18:55
Ha a tévedhetetlenség dogmájára gondolsz, már elmondtam, hogy miért gondolom, hogy a pápa amikor a hit és erkölcs kérdéseiben valami végérvényes tanítást hirdet ki, akkor abban tökéletes, mert egy testületet képvisel s végső soron akár egyedül is az egyházat.

:))))))))))))))))))))))
-te ezt így gondolod? Akkor már nem csodálom hogy 20körömmel kapaszkodsz bele,-ez bizony szerelem! :)

Ha valaki nem tökéletes,az azt jelenti,hogy mindenben nem tökéletes!
Ez olyan mint a teljes romlottság elmélete kimondja, hogy az emberi természet minden területe bűn által szennyezett,nincs ép részünk,megromlottunk:az elme,az akarat,az érzelmünk is!

Én bizony egy Tökéletesről tudok aki soha nem hibázik,Róla kimerem jelenteni,hogy mindenben Tökéletes! A mindenható Isten! -vagy szerinted Isten valamiben téved?
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 15:58:39 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 15:58:39
Bár még mindig nem kaptam választ tőled,arra,hogy a pápa -tökéletes?"
Ha igen miért? Ha nem akkor miért nem?
Ugye most nem fogod kikerülni a választ?

Az a gond Alex, hogy a kérdéseid értelmetlenek.
Ha a tévedhetetlenség dogmájára gondolsz, már elmondtam, hogy miért gondolom, hogy a pápa amikor a hit és erkölcs kérdéseiben valami végérvényes tanítást hirdet ki, akkor abban tökéletes, mert egy testületet képvisel s végső soron akár egyedül is az egyházat.
Emberi oldalát tekintve senki sem tökéletes, még a pápa sem:)
válasz erre: alex:) - 2011-09-02 15:26:27 | megtekintés
alex:) 2011-09-02 15:26:27
Ezek kiragadott Igék,de ezeknek megvan az ellenpólusai is kedves Csaba!
Még Mihály sem mondott kárhoztató ítéletet Sátán felett!
„DORGÁLJON MEG TÉGED AZ ÚR, TE SÁTÁN" (Zak:3,2)
-pedig Mihály nagy Kerub főangyal!

Az akkori csodák az Úr által adatott egészen a jelenésekig,azaz János próféta Apokalipszisig! Éppen azért,hogy higgyenek a Mindenható Istenbe,akiről a Biblia ezt írja: Jelenések 1:8 Én vagyok az Alfa és az Omega, mondja az Úr, az Isten, aki van, és aki volt, és aki eljövendő (amikor minden lesz mindenekben (Eféz. 1:23)): a Mindenható. (Jel. 3:14). (Kol. 1:15).Jelenések 1:17,
Jelenések 2:8 A szmirnai eklézsia angyalának írd meg: Ezeket mondja az Első és Utolsó, aki halottá lett, de feltámadott.
Jelenések 22:13-16 13. Én vagyok az Alfa és az Omega, a kezdet és a vég, az első és utolsó. 14. Boldogok, a kik megtartják az ő parancsolatait, hogy joguk legyen az életnek fájához, és bemehessenek a kapukon a városba. 15. De kinn maradnak az ebek és a bűbájosok, és a paráznák és a gyilkosok, és a bálványimádók és mind a ki szereti és szólja a hazugságot. 16. Én Jézus küldöttem az én angyalomat, hogy ezekről bizonyságot tegyen néktek a gyülekezetekben. Én vagyok Dávidnak ama gyökere és ága: ama fényes és hajnali csillag.

És ezzel lezárultak azok a csodák,amiket az Úr Jézus nevében az ő prófétái,és apostolai cselekedtek,mert most a Biblia a képes beszélő könyv adatott,s Benne a Szentlélek által nyitódik meg,azoknak akik hisznek az Úr Jézus Nevében!

Az ördög űzésre a Varga Róbertet ajánlom nagy szeretettel,aki nem űz ki ördögöt,hanem a megkötözött lelket az Úr Jézus színe elé viszi,és Jézus előtt megtagadja a Sátán összes praktikáját!

Interjú Varga Róbert református lelkésszel
Az okkultizmus lelkileg megkötöz – de van kiút
http://mindennapi.hu/cikk/eletmod/az-okkultizmus-lelkileg-megkotoz-de-van-kiut/2011-04-10/2409

A válaszom,arra hogy ki a Tanítóm,nos a Mindenható ÚR!
Én úgysem tudlak meggyőzni,de nem is akarlak,szeretettel azt kívánom,győzzön meg Téged a Szentlélek Istene.
Engem is Ő győzött meg s nem emberek,nem is a pápa...

Bár még mindig nem kaptam választ tőled,arra,hogy a pápa -tökéletes?" Ha igen miért? Ha nem akkor miért nem?
Ugye most nem fogod kikerülni a választ?
-szeretettel.
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 13:48:09 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-09-02 15:18:37
Máté és Márk szerint. Lukácsnál valóan nem. Ez esetben két dolgot hihetek:

1. Lukács tévedett (a liberális bibliakritika valószínűleg erre jutna)
2. Jézus többször is beszélt róla, de közvetlen (személyes) tanításként a farizeusoknak mondta. Én inkább erre hajlok.
válasz erre: kareb - 2011-09-02 00:34:59 | megtekintés
B.Marci 2011-09-02 14:00:32
Továbbra sem értem: ha a protestáns felekezetek "nem egyház", akkkor hogyan tartoznak mégis az egyházhoz, hogyan tartoznak Krisztus testéhez, amit a KEK kifejezetten állít?

Egyébként azt sem értem, hogy ha katolikus szemmel a protestáns úrvacsora annyira semmi, akkor miért fogadja el a katolikus egyház a protestáns keresztséget? A keresztségről való protestáns tanítás is nagyon más! A lényeg mégis megvalósul, ezt mindenki elfogadja. Na és az evangélikus úrvacsora, ahol vallják a valóságos, corporaliter jelenlétet??

Szerintem egy mai katolikusnak fontos lenne elfogadni, hogy a reformáció egyházaihoz való hozzáállás ténylegesen változott a katolikus egyházban. Ratziger (XVI. Benedek) már egy 1958-as tanulmányában kifejtette, hogy a protestánsokra nem tartja használhatónak az "eretnek" kifejezést, (mely azt jelentené, hogy ezek NEM tartoznak, semmilyen értelemben, az Egyházhoz.) Ez a KEK-ben egyértelműen ki van mondva.
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 13:40:47 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 13:48:09
"János ezt mondta neki: "Mester, láttunk valakit, aki a te nevedben űz ki ördögöket, és eltiltottuk, mert nem követett minket." Jézus azonban ezt mondta: "Ne tiltsátok el, mert nincsen senki, aki csodát tesz az én nevemben, és ugyanakkor gyalázni tudna engem, mert aki nincs ellenünk, az melletünk van." (Mk 9.)

"Bizony, bizony, mondom néktek: aki hisz énbennem, azokat a cselekedeteket, amelyeket én teszek, szintén megteszi, sőt ezeknél nagyobbakat is tesz. Mert én az Atyához megyek, és amit csak kértek majd az én nevemben, megteszem, hogy dicsőíttessék az Atya a Fiúban;" (János 14.)

"Mikor a hetvenkét tanítvány visszatért, örömmel jelentette: "Uram, még az ördögök is engedelmeskednek nekünk a te nevedre!" (Lukács 10.)

Szörnyű dolog az Alex, ha olyanoktól tanulsz, akik nem ismerik az Írásokat!

Persze az ördögűzés nem mindenkinek való, valóban nem játék!
válasz erre: alex:) - 2011-09-02 13:36:56 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 13:40:47
http://hu.wikipedia.org/wiki/Eucharisztia

Itt elég jól le van írva az alapvető különbség az Eucharisztia és az Úrvacsora között. Katolikus szemmel csak az számít egyháznak (katolikusság és ortodoxia), amely ugyanazt vallja az Eucharisztiáról mint a katolikus egyház. A többi nem számít egyháznak, mert az Eucharisztia az Egyház alapja. Figyelemre méltó, hogy gyakorlatilag nem az Egyház zárja ki ezeket a felekezeteket, hanem azok önmagukat, azzal hogy tagadják Krisztus valóságos testét.

"Kálvin János is használja „az Úr testét enni és vérét inni” kifejezést, de ezt metaforának tekinti. Az ő tanítását követő teológiai irányzat virtuális jelenlétről beszél: aki úrvacsorához járul, az ténylegesen kenyeret és bort vesz magához, amelyek, mint szent jegyek, bizonyossá teszik a hívőt afelől, hogy neki is része van Krisztus áldozatában „és minden Ő javaiban”. A Heidelbergi káté szerint „a mise nem más, mint megtagadása Jézus Krisztus egyetlenegy áldozatának és szenvedésének, és kárhozatos bálványimádás”"
válasz erre: gyöngyi - 2011-09-02 13:03:09 | megtekintés
alex:) 2011-09-02 13:36:56
http://www.youtube.com/watch?v=uTfwygJcNj8

Ez a fajzat pedig ki nem megy, hanem ha könyörgés és böjtölés által. /Máté 17,21/

Az ördögtől való megkötözöttség hátterében mindenképpen az okkultizmus áll.
Az okkult praktikákat gyakorló emberek, ha tudatlanságból is de az ördög "papjai", mindaddig, amíg ezeket gyakorolják és meg nem tagadnak minden kapcsolatot az ördöggel.
Ez lehet csak egy egyszerűnek tűnő és ártalmatlannak tűnő babonaság is.
Már ennyi is elég ahhoz, hogy megkötözötté váljon valaki lelkileg.
Napjainkban szinte már minden megfertőződött ezekkel az okkult dolgokkal.
Amíg el nem hagyja őket az ember addig nincs és nem is lehet a hitben fejlődni és Istennel járni az utunkat.
Sajnos már a pici gyermekeket is próbálja megkötözni sátán az okkult tudományokon keresztül, ilyen például a homeopátia is, melyet már a kismamáknak is lépten-nyomon felkínál.

Mindenesetre ilyen nincs, hogy mi parancsolgatunk az ördögnek, hiszen egy szellemi szinten magasabb lénnyel áll szembe az ember nem pedig egy két kis szarvacskával ellátott "kisördög", aki majd meglátja a kezünkben a "szentelt vizet", stb. és hanyatt-homlok elrohan.:)
Sátán egy "hatalmas angyal" és nem veszélytelen, ha bárki is megszólítja Őt. Sőt tilos!!!!
Ilyen esetekben az Úrhoz kell fordulnunk imádságban mert Ő az Aki legyőzte Őt!
Másrészről pedig:
Ne annak örüljetek, hogy a lelkek engedelmeskednek nektek, inkább annak örüljetek, hogy a nevetek fel van írva a mennyben.” (Lk. 10,19-20) ...
gyöngyi 2011-09-02 13:03:09
Kedves Csaba!

Ahol Úrvacsora van nem pedig Eucharisztia?
válasz erre: mcsaba - 2011-09-02 11:49:24 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 11:54:04
Ez nem a KEK része, hanem a II. Vatikáni zsinat tanítása:
http://www.katolikus.hu/zsinat/ur.html
válasz erre: B.Marci - 2011-09-02 10:33:34 | megtekintés
mcsaba 2011-09-02 11:49:24
Nem, a megnevezés abból származik, hogy mivel a katolikus egyház tanítása (és a Szentírásé is) szerint az egyházat a kenyértörés, vagyis az Eucharisztia folytonossága hozza létre, mivel a kenyérközösségben valósul meg:

"Az áldás pohara, amelyet megáldunk, nem a Krisztus vérével való közösségünk-e? A kenyér, amelyet megtörünk, nem a Krisztus testével való közösségünk-e? Mert egy a kenyér, egy test vagyunk mindannyian, akik az egy kenyérből részesedünk. Nézzétek a test szerinti Izráelt! Akik az áldozatokat eszik, nincsenek-e közösségben az oltárral?" (1 Kor 10)

szóval ezek miatt a katolikus egyház nem tekinti a szó szoros értelmében egyháznak azokat a felekezeteket, ahol nincs Eucharisztia, mivel de facto nem valósul meg a egyház!
Viszont mivel más jellegeivel emlékeztetnek az egyházra, ezért nevezzük őket egyház jellegű közösségeknek
válasz erre: B.Marci - 2011-09-02 10:33:34 | megtekintés
B.Marci 2011-09-02 10:33:34
@mcsaba
a protestánsok és ortodoxok mint "egyház jellegű közösség"???
Ezt hol olvasod a KEK-ben? Én azt olvasom ott, hogy ezek a közösségek Krisztus testéhez tartoznak. Szerinted ezt úgy kell érteni, hogy Krisztus-teste-jellegűek? Ne már!
B.Marci 2011-09-02 10:31:30
@csigabiga

Az Egyház mibenlétéről.
Az Egyház NEM CSAK a Láthatatlan Egyház, a megtértek közössége. Az Egyház az a földi, látható, szervezett közösség is, ami ki van téve a bűnnek, a megtértek és meg nem tért tagok bűneinek. Az Egyház feladata harcolni a bűn ellen, kizárni - nem a hitetlen (azt CSAK ISten látja) hanem a többiekre kártékony, látható bűnöket elkövető (akár hívő!) egyháztagokat, mégpedig a megtérés, visszatérés reményében mindig.
Olvasd el a Jel 1-3-at. Jézus a HÉT GYERTYATARTÓ KÖZT JÁR, amely a hét gyülekezet. A hetes szám miatt az egész Egyház teljességét jelképezi ez, u.akkor hét konkrét gyülekezetet jelent, amelyek között olyanok is vannak, mint a tiatirai meg a laodiceai!! Ezek is az Egyház részei, noha pillanatnyilag eluralkodott rajtuk a bűn, és sok tagjuk NINCS az üdvösségben.

B.Marci 2011-09-02 10:22:51
@Sola Scr.:

nem stimmel a felvetés. Mégpedig azért nem, mert a Biblia tanítása szerint eléggé úgy tűnik, hogy a keresztség szükséges az üdvösséghez abban az értelemben, hogy az üdvösség Istentől rendelt eszköze, vagy legalábbis olyan engedelmességi lépés, amelynek ELUTASÍTÁSA nem fér meg a megtéréssel. (SZerinted elképzelhető, hogy az etióp kincstárnok azt mondja: Hiszek, megtértem, új életemn van, de kedves Fülöp, én nem értem, mért kell ehhez ez a bemerítősdi, majd ha Isten megérteti velem, talán megkeresztrelkedek...)
Ugyanakkor nyilvánvaló, és az egyház kezdetektől fogva hirdette, hogy pl. a keresztség előtt meghalt katekumenek stb stb, szóval mindenki, akinek a jobb lator módján nincs módja a keresztség felvételére, üdvözül. (ÉS nemcsak "üdvözülhet".)
A MEGTÉRÉS mint üdvösségfeltétel se olyan egyértelmű, mint gondolnád. Igenis fontos kérdés az elvetélt magzatok, súlyos értelmi fogyatékosok stb. üdvössége, amiről valóban nincs kijelentésünk, de éppen EZ a fontos: szigorú megtérés=üdvösség szemlélet alapján azt is lehetne mondani (mint ahogy voltak, akik ezt gondolták) hogy igenis VAN kijelentésünk arról, hogy ezek nem üdvözülhetnek, főleg ha meg sincsenek keresztelve. Ma általánosan elfogadott, hogy Istennek LEHET módja, hogy KRISZTUS VÁLTSÁGA ÁLTAL üdvözítse őket.
Vagyis: a megtérés és a keresztség és az egyháztagság és a jócselekedetek mind hasonló értelemben szükségesek az üdvösséghez: ezek ELUTASÍTÁSA nem fér meg az üdvösséggel, de ISTEN nincs ezekhez kötve. Pontosabban, a magzatban, a jobb latorban, és a többiekben valamilyen módon ISten ELVÉGEZHETI ugyanazt, ami számunkra a tudatos megtérés, a keresztség, a jócselekedet - és így az egyház tagjává válnak!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-09-01 23:40:47 | megtekintés
B.Marci 2011-09-02 10:11:48
mcsaba, kareb: köszönöm, azt hiszem, most már kezd tisztulni a kép:)
mcsaba 2011-09-02 09:57:59
Először is, a kérdéseid ténylegesen nem egyszerűek. A Szenthagyomány, mint olyan nem lezárult "mű", mivel folyamatosan bővülő ismeretanyagot jelent. A magvát nyilván az egyházatyák tanítása képezi: ezek írásban maradtak fent: Szt. Ireneusz, Szt. Bazileusz, Szt. Jeromos, Alexandriai Szt. Kelemen, Antiochiai Szt. Ignác, Szt. Ágoston... egészen a 8. századig, Damaszkuszi Szt. Jánosig. De még ezekből a művekből is csak a lényeges tanítás, mert egy csomó olyan dolog van benne, amely bár igaz tanítás, a társadalmi változások miatt már nem jelentenek aktív tartalmat (pl. az egyes eretnekmozgalmak ecsetelése stb.)
Ezek a művek olvashatóak és ezekből is tájékozódhat a katolikus hívő. Tképpen arról szólnak, hogy ezek a szerzők hogyan értelmezik a Szentírást vagy egyes etikai kérdéseket. Ezért nekünk az ő véleményükre alapozva kell értelmeznünk az egyes igéket. Az hogy egyes szerzőknél mi volt helyes és helytelen, azt a közösségi mérlegelés néhány évszázad alatt felmérte, s a téves kijelentéseknél megjegyzésekkel van kommentárolva. Pl. Origenész tanításában vannak egyes elemek, amelyek eretnekségek s ezért nem is lett feltétel nélkül az egyházatyák közé sorolva, annak ellenére, hogy pl. Szt. Jeromos egy az egyben plagizálta, persze megtisztítva.
A kulcs a közösségi elbíráláson van és az egyes tanítás "lefutási idejében": mindent alaposan megvizsgálunk, s csak ami kiállja a próbát, az marad meg. Így kb. 100 évvel egy szerző halála után már letisztul, hogy mi kóser és mi nem, s ezekről teológiai vélemény alakul ki, majd rögzül vagy feledésbe merül, esetleg listára.
A hagyomány másik része a liturgia: mikor, mit, hogyan és miért ünnepelünk; pl. a miseruhák színének szimbolikája, a karácsonyi, húsvéti ünnepkör megünneplésének módjai stb. Mindezek árnyalatokban el is térhetnek a helyi kultúra szokásai miatt, de a lényeg egységes.

Egy csemegét hadd említsek:
Szt. Ágoston korának az volt a felfogása, hogy a gyermeknemzés úgy történik, hogy a férfi egy kész kis gyermeket ültet be a nő méhébe. Ezért aztán a fogamzásgátlás minden olyan nemét is, amelynél a férfi magja a "földre kerül" mint pl. a bibliai Onannál, magzatgyilkosságnak fogtak fel, bár lényege szerint nem az, mert még nem is jött létre élet.
Ez volt az egyik oka annak, hogy VI. Pál a Humanae Vitae enciklikában miért mondott kategorikus nemet pl. az óvszerhasználatra. A másik persze a 68-as zavargások és a "flower-power generation" szabadossága.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-01 11:54:27 | megtekintés
kareb 2011-09-02 00:34:59
Lk 12,1-12 szerint is?
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-09-01 23:37:31 | megtekintés
angyal / József/ 2011-09-02 00:16:52
Figyelmesen átolvastalak és sztem mindketten ugyanarról beszélünk. Üdvösség.
Te arról hogy ki nem üdvözül, én meg arról hogy kik üdvözülnek.
:)
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-09-01 23:37:31 | megtekintés
kareb 2011-09-02 00:11:09
Na ezt a kérdést viszont nem értem!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-09-01 23:40:47 | megtekintés
kareb 2011-09-02 00:09:29
Kedves Marci!

Nem olyan egyszerű erre a dolgora válaszolni. Az alábbi linken, a "fontosabb hitjelzések"-nél megtalálod felsorolva, hogy hányféle "besorolás" van a tanításoknál, illetve hogy ezekhez hogyan kell viszonyulni (azaz mi tévedhető és mi nem).
http://www.depositum.hu/dogma.html#dogmak

Egy sima prédikációban előfordulhat olyan, ami nem egyeztethető össze az egyház tanításával (mondjuk olyan papnál, akinél ez sűrűn elő szokott fordulni, azért előbb-utóbb vannak szankciók)

Ha egyszerű katolikus hívőként bizonytalan vagy annak tekintetében, hogy valami, amit olvasol, összhangban áll-e az egyház tanításával, akkor pl. lehet utánanézni, -kérdezni a dolognak. Ha olvasok egy könyvet és tovább szeretném adni valakinek a közösségben, de valamiért neccesnek érzem a tartalmát, akkor meg szoktam kérdezni egy papot, hogy szerinte OK-e. Ha ő is bizonytalan, akkor addig inkább nem adom tovább (akármennyire is hűdenagyonjókönyv), míg utána nem néz a dolognak. De pl. e-mail-en terjesztett "irományokat" kinyomtatni és mondjuk a templomban (előtt, mellett stb.) osztogatni, esetleg templomi hirdetőtáblára kitenni nálunk csak a plébános engedélyével szabad. A múltkor egy barátnőm engem hívott fel valami miatt, én egyből mondtam neki, hogy ez nem tiszta dolog, de másnap összefutottam egy pappal aki megerősítette a véleményem.

De pl. vannak olyan könyvek, amelyekben fel van tüntetve, az egyházi jóváhagyás (direkt hittani könyveknél különösen), illetve vannak olyan katolikus kiadók, ahol átvizsgálás nélkül nem adnak ki semmit, tehát azokban nem olvashatsz olyat, ami ellentétes a tanítással (ha mégis, akkor azt fülszövegben jelzik).
válasz erre: B.Marci - 2011-09-01 11:54:27 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-09-01 23:40:47
Köszönöm, erre voltam csak kíváncsi:

"A földi egyházhoz való tartozás (értem ezalatt az egyházszervezetbe való betagozódást, valamilyen egyházközségi tagságot) eszköze az üdvösségnek, de nem szükséges és elégséges feltétele."

Azt, hogy a földi egyházhoz való tartozás nem szükséges feltétele az üdvösségnek, a "jobb kéz felőli" lator példájából tudjuk. Hogy nem is elégséges feltétele, azt is tudjuk, hiszen másképp minden megkeresztelt katolikus üdvözülne, márpedig "aki nem hisz, elkárhozik".

Namármost ha a földi egyházhoz tartozás nem szükséges és nem is elégséges feltétele az üdvösségnek, akkor nem volna ideje újragombolni ezt a kabátot az Egyházról?
válasz erre: kareb - 2011-09-01 23:23:10 | megtekintés
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.