Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

Tom 2011-10-09 09:49:53
Szia Csiga!

Azt a tanácsot adod, hogy "Neked meg ezt az egy könyvet kellene végigolvasnod: Biblia."

Te megtetted?

Te ma élő emberként ítéletet mondasz a Katolikus egyház 2000 évéről, mire alapozod?
Kialakítottál egy saját véleményt arról amit hallottál másoktól, kritikát vagy éppen állítást valamilyen témában, tanításban.

Erre az oldalra hivatkozol?
Tehát az evangeliumiprotestans.hu oldal szerzőinek kell elhinnünk ezeket az állításokat.
És ha ők sem néztek utána 100% -ig?
Megnéztem az oldalt, (az összes írást nem olvastam el,) sehol nem találtam azt, hogy ki az oldal gazdája, a források amit használ igen, de ki állította össze? Kiben kell, hogy megbízzak ha elolvasom?
Lehet, hogy ide is igaz esetleg amit írtál a vatikáni tudósokról?
„Akik szintén vélhetőleg nem voltak teljesen süsük, csak olyan mértékben elfogultak egy adott érdek iránt, és olyan elszántan akarták annak megfelelően bizonyítani, hogy ennek eredményeképp végül elszakadtak az igazságtól.”

Tehát a Biblia, csak az ilyet ne, hogy „az nincs benne a bibliában” te is tudod, hogy sok minden nincs benne, vannak dolgok amire neked kell rájönnöd. Amit benne olvasol az te is tudod „tettekre kell váltani”. Voltak és vannak ma is tanítók akik megosztják velünk azt amire „rájöttek”.

Fontos volna meghatározni hogy miben értünk egyet.
A Biblia kijelentései igazak. Szerintem ezt nem vonja kétségbe (itt) senki.
Az apostoloknak voltak tanítványai és azoknak is voltak tanítványai, és így tovább.
Fennmaradtak írások tőlűk -az ő tanításuk arról amit megértettek- melyik generációnak hiszel?
Azt is tudjuk, hogy az apostolok nem jegyzeteltek (Kr. u. 50-től keletkeztek a legorábbi könyvek) sok év telt el amíg leírták a szent szövegeket.


Lásd be kicsi ember(ek) vagy(unk)! Lehet véleményed mindenről, de ha kimondod esetleg számon is kérik rajtad

„A szenttéavatás egy teljes mértékben Újszövetségellenes r.k. Gyakorlat.”
Az autóvezetés, és a forumozás is teljes mértékben Újszövetségellenes Gyakorlat. Hiszen egyikről sem olvashatjuk azt, hogy nem szabad ilyet tenni, csak éppen nincs benne. Kiolvasni persze bármit ki lehet olvasni és megmagyarázni.

Igen valóban, mint tudjuk és nálam nagyonobb emberek is kijelentették, történtek és lehetnek tévedések és bűnök a Katolikus Egyházban, de csak a negatív dolgokat kiemelni és a pozitív „dolgokról” bölcsen elfelejtkezni egyszerűen nem becsületes dolog. Ha valamit megvizsgálunk akkor azt tegyük alaposan, ne csak felületesen és egyoldalúan.

Üdvözlettel:

Tom
mcsaba 2011-10-09 09:06:32
Kis adalék:

Amikor a feleségemet megismertem, ő 15 éves volt, én 19. Ennek már 18 éve. Azt gondolom nevetséges lenne, ha még mindig a 15 éves nagylányba lennék szerelmes és nem a 33 éves asszonyba. A kapcsolat alaptulajdonsága, hogy fejlődik, változik. Így van ez mindennel. Jézus az elmúlt 2000 évben elég sok mindent cselekedett, s ennek következményeként a Vőlegény és az Ara kapcsolata is állandóan változik. Tetszik, vagy nem, így van.
mcsaba 2011-10-09 08:51:33
Tudod Csigabiga,
annak ellenére, hogy tisztelem a Bibliához való nagy szerelmedet, időnként felmerül bennem a kérdés: talán jobb lett volna, ha egyáltalán meg sem írják.
Nem azért, mintha bármi valótlanságot, rosszat, tévedést stb. tartalmazna, hanem azért, mert egyesek ebből is bálványt csináltak.
Felcserélik a személy, Jézus Krisztus imádatát egy tárgy, a Biblia imádatával. És így végül nem lehet már tudni, hogy az élet lesz-e bibliaellenes, vagy a biblia életellenes.

Dokumentált, megtörtént dolgokat "bibliaellenes"-nek tartani egyszerűen nevetséges. Legalább annyira, mint amennyire a katolikus egyház azon buzgalma nevetséges volt, hogy a heliocentrikus világképet kiirtsa.
A 19. század közepén a tudósok azt gondolták, az ember által elviselhető csúcssebesség "körülbelül 40 km/h". Ma űrutazunk.

Az ép gondolkodású ember, amennyiben rájön arra, hogy elmélete hibás, módosítja, mert különben már nem a valóságban hisz, hanem az elképzeléseibe.
És naná, hogy hülyének esik ki mások előtt. Nem azért, mert "Krisztus nevéért üldözik", hanem mert hülyeségeket állít. Nagyjából itt tartunk így a 21. század elején.

Azért örülök, hogy megosztod velem szélsőséges protestáns nézeteidet. Sohasem láttam még így bele egy "proti koponya" belsejébe. Éppen ennek köszöntehően látom mennyire ellentmondásos, mennyire toldozott-foldozott az efféle teológia.

Neked miért kellene örök halált halnod?
válasz erre: csigabiga - 2011-10-09 07:59:00 | megtekintés
csigabiga 2011-10-09 07:59:00
Hello Csaba!

>Akkor te hogyan értelmezed Pál szavait? Mit jelent szerinted az, hogy Jézus bélyegeit viseli a testén?
Merthogy megint csak spiritualizálnád a testi dolgokat. Nem állítom, hogy Pál stigmatizált volt, de az biztos, hogy valami felismerhető jelről lehetett szó, amit a testén hordozott.<

Marcinak már kifejtettem, sztm. két fajta szenvedés van a Biblia szerint. Az egyik, amit Jézus végzett azért, hogy kifizesse a TELJES tartozásunkat és ezt a Golgotai kereszten tette meg EGYMAGA és tökéletes kiegészíthetetlen formában.
A nem megtértek cselekedetei –ahogy Pál írja és Jézus is mondja- akik nem Krisztusra és az ő beszédeire mint alapra építkeznek, hanem (akár arra való hivatkozással, de gyakorlatilag) bármi másra építik hitüket kompletten elveszik a munkájuk, akik Krisztusra építkeznek (bibliai értelemben megtértek, nem csak liturgián mentek keresztül akaratuktól függetlenül, valós szívbéli megnyílás és pálfordulás nélkül) azok mindenképp megmenekülnek, a munkájának aranyból épített része megmarad, azért jutalmat fogunk kapni a mennyben, amit nem Isten szerint építkeztek munkájuknak az a része pedig elveszik.

A megtérés utáni vállalt szenvedés is olyan valami, amiért jutalmat fogunk kapni, de:
*nem a megváltás része
*nem segíthetünk be ezzel utólag Jézusnak az akkori szenvedésébe
*nem egészíthetjük ki az Ő tökéletes váltságművét

hanem:
*olyan sebekről van szó, amik a bűnbeesés szükséges következményei (pl. veleszületett betegségek, mint Pál tövise)
*illetve olyanokról, amiket a tökéletes és kész váltság örömhírének más emberekhez való eljuttatásáért vagy a Krisztusi életformából fakadóan szükségszerűen/elkerülhetetlenül kívülről jövően ér minket (pl. megbotozás, megkövezés netán mártírhalál)

Bibliaellenes és beteg logikájúak viszont az ilyesmik:
*emberek hordozzák (ráadásul utólag) Jézus sebeit
*emberek saját szenvedésükkel saját vagy mások váltságába besegítenek
*önostorozás, magunknak generált sebek

Az ilyen sugallatú tévtanításokat a Biblia ismeretében mindenféle különösebb mérlegelés el lehet vetni. Egyébként az ilyesmiről szóló könyveknek általában már a címéről is bibliaellenesség süt.

Az már csak mellékes, hogy ha őszinte vagy, valódi tudományos alapot se találsz néhány mérhetetlenül elfogult római katolikus „szakember” véleményén kívül. Ha ezeknek csak a negyede igaz lenne, már rég megkapták volna érte a Nobel díjat.

„Pedig a mi betegségeinket viselte, a mi fájdalmainkat hordozta. ..a mi vétkeink miatt kapott sebeket, bűneink miatt törték össze. Ő BŰNHŐDÖTT, hogy NEKÜNK békességünk legyen, az Ő SEBEI árán gyógyultunk meg. Mindnyájan tévelyegtünk, mint a juhok, mindenki a maga útját járta. De az ÚR ŐT sújtotta MINDNYÁJUNK bűnéért.” (Ézs 53.4)

>Ott van pl. Casciai Szt. Rita is, aki a töviskorona nyomát viselte a homlokán.<

Mindenesetre, ha olvasod a Bibliát, akkor tudhatod, hogy Jézus hordozta a mi sebeinket és nem fordítva. Ilyen jelenségeket –ilyen vagy olyan módon, de- szerintem egyáltalán nem Jézus és az apostolok szavaira épített hit, hanem az ő szavainak félreértése generálta.

legjobbakat,

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-10-08 14:48:10 | megtekintés
csigabiga 2011-10-09 07:51:40
Szia Éva!

>Nézd, erről a "külön helyen" kendőről legalább három tanítást hallottam... <

És ebből hány nem volt római katolikus beállítottságú?

>Annyi bizonyos, hogy a Biblia szevai szerint, János apoostol látta, és hitt. Vagyis, hogy olyanök voltak a kendők, amelyek ott maradtak, hogy abból csak FELTÁMADNI LEHETETT… Erről tehát azt mondták, Jézus mivel végleg távozott a sírból, azért volt összehajtva másik helyen… Az Írásban az van: látott és hitt. Ez bőséggel elég… Szóval, a lepel hitelessége a lekülönbözőbb tudományágak szerint is megegyezik a hagyományével .. Gondolod, hogy otthagyták a kendőt a tanítványok? TE otthagytad volna? :)<

Úgy látom, nem ment át a lényeg. Egy olyan (független vizsgálatok szerint 13.sz-i) lepedőről beszélsz, amin fényképszerűen van rajta egy teljes alakos kép. Miközben a Bibliában ez áll külön kihangsúlyozva, hogy mindenki értse:

"a leplek ott fekszenek, és hogy az a kendő, AMELY A FEJÉN VOLT, nem a lepleknél fekszik, hanem KÜLÖN összegöngyölítve, egy másik helyen.”

(Jn 20:5)

>Nagy élmény elolvasni azt a könyvet. A Műszaki Egyetemen is azt ajánlották,volt erről előadás, hogy legtöbbet Viz László tudott erről (írni)<

Ha utánanézel Viz László egy római katolikus vallású irodalomművész, aki ontotta a római katolikus szentekről szóló írásait Szent Januáriusz vércsodájától kezdve Boldog IV.Károly-ig, amelyeknek általában már címéről is süt (legalábbis azok számára, akik szoktak Igét olvasni), hogy már az elnevezési is önmagukban bibliaellenesek, hisz teljesen mást ért a szent és a boldog szavak alatt, mint amit Jézus és az apostolok. Ha egy regényíró elkezd matematikáról meg kémiáról meg biológiáról elmélkedni az (legalábbis elfogulatlan személyek számára) sejthető, mennyire lesz tudományos.
Ha valóban tudományos részére vagy kíváncsi, akkor valami valóban arra vonatkozóan tudományos folyóiratban nézz utána (pl. New Scientist), ha csak az igazságra vagy kíváncsi, akkor olvasd a Bibliát. Ha tök mindegy számodra, mi az igazság, csak áltatni szeretnéd Magad római katolikus misztériumokban, akkor meg olvasd el Víz László könyvét mégegyszer, vagy hallgass más római katolikus irodalmár előadását fizikai, kémiai szakági témában.

Itt ismét hagy jegyezzem meg, hogy -szerintem- ha nem olvasod és nem ismered a Bibliát, akkor erősen fennáll annak a veszélye, hogy azt hiszed Jézust követed, közbe pedig csak szavak szintjén, valóságban meg teljesen más dolgokat hiszel és vallasz.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: máté 9.37. - 2011-10-08 13:12:07 | megtekintés
Tom 2011-10-09 07:50:15
Sziasztok!

Nem fáradtatok bele ebbe a sok pro és kontra érvekbe? Szerintem időpocsékolás, mindenki csak a magáét mondja. Biztosan tudnátok valami hasznosabbról is társalogni, vagy gyűjteni egy kis kincset amit nem rág meg a moly, nem marja a rozsda ...

Egy mondás szerint a vitában van a TE véleményed, az ÉN véleményem és van az IGAZSÁG.
mcsaba 2011-10-08 14:48:10
Akkor te hogyan értelmezed Pál szavait? Mit jelent szerinted az, hogy Jézus bélyegeit viseli a testén?

Merthogy megint csak spiritualizálnád a testi dolgokat. Nem állítom, hogy Pál stigmatizált volt, de az biztos, hogy valami felismerhető jelről lehetett szó, amit a testén hordozott.

"Pedig ha dicsekedni akarnék, nem lennék esztelen, mert igazságot mondanék, de mérséklem magamat, hogy valaki többnek ne tartson, mint aminek lát, vagy amit tőlem hall; még a kinyilatkoztatások különleges nagysága miatt sem. Ezért tehát, hogy el ne bizakodjam, tövis adatott a testembe: a Sátán angyala, hogy gyötörjön, hogy el ne bizakodjam. Emiatt háromszor kértem az Urat, hogy távozzék az el tőlem." (2. Kor 12)

És ezek sem teljesen egyértelmű szavak. Csak találgathatunk, mire is gondol Pál. A stigmatizáltság nem egyedi eset a szentek körében. Ott van pl. Casciai Szt. Rita is, aki a töviskorona nyomát viselte a homlokán.
válasz erre: csigabiga - 2011-10-08 12:13:30 | megtekintés
máté 9.37. 2011-10-08 13:16:19
Amikor azt mondom, nincs köze a Vatikánhoz, azzal azt szerettem volna mondani, hogy "hatalmi szóhoz" amit tulajdonítasz, NINCS.

Nagy élmény elolvasni azt a könyvet. A Műszaki Egyetemen is azt ajánlották,volt erről előadás, hogy legtöbbet Viz László tudott erről (írni).
válasz erre: máté 9.37. - 2011-10-08 13:12:07 | megtekintés
máté 9.37. 2011-10-08 13:12:07
Nézd, erről a "külön helyen" kendőről legalább három tanítást hallottam...

Annyi bizonyos, hogy a Biblia szevai szerint, János apoostol látta, és hitt. Vagyis, hogy olyanök voltak a kendők, amelyek ott maradtak, hogy abból csak FELTÁMADNI LEHETETT.

Ez tehát az Írás mondata, János 20.8-9. szerint tehát:
"Akkor belépett a sírba a másik tanítvány is, aki elsőnek ért a sírhoz, látott és hitt. EDDIG UGYANIS NEM ÉRTETTÉK MEG AZ ÍRÁST, HOGY FEL KELL TÁMADNIA A HALÁLBÓL."

Eddig, tehát AKKOR IGEN - látott és hitt. A leplet látta. A "külön összehajtva másik helyen" egy magyarázata pl. hogy szokás volt a zsidóknál, hogy "félreteszik, összehajtva" a kendőt, ami étkezési, vagy, nem emlékszem már, AKKOR ha mincs szándékában visszamenni oda, ahol az étkezés? történt.
Erről tehát azt mondták, Jézus mivel végleg távozott a sírból, azért volt összehajtva másik helyen.

Ám vannak fordítások, amelyek a kendő összehajtásáról... de most hagyjuk. HELYES! Az Írásban az van: látott és hitt. Ez bőséggel elég.

Szóval, a lepel hitelessége a lekülönbözőbb tudományágak szerint is megegyezik a hagyományével, a C izotóp vizsgálatokra vannak különböző elméletek, DE egy egész külön tudományággá lett a szindonológia, aminek semmi köze a Vatikánhoz. NINCS ugyanis tudományos válasz mégpedig a negatív képmás létrejöttére, de MINDEN egyébre, melyet megőriztek az emberek, IGEN.

Gondolod, hogy otthagyták a kendőt a tanítványok? TE otthagytad volna? :)
válasz erre: csigabiga - 2011-10-08 12:06:53 | megtekintés
csigabiga 2011-10-08 12:13:30
Hello Csaba,

"Én azonban nem kívánok mással dicsekedni, mint a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjével, aki által keresztre feszíttetett számomra a világ, és én is a világ számára. Mert a Krisztus Jézusban sem a körülmetélkedés nem számít, sem a körülmetéletlenség hanem csak az ÚJ TEREMTÉS. Békesség és irgalmasság mindazoknak, akik e szabály szerint élnek, és az Isten Izráelének! Ezentúl senki se okozzon nekem fájdalmat, mert én a Jézus bélyegeit hordozom a testemen!"
(Gal 6:17)

"Őbenne pedig titeket is - miután hallottátok az igazság igéjét, üdvösségetek evangéliumát, és hívőkké lettetek - ELJEGYZETT PECSÉTJÉVEL, a megígért Szentlélekkel"
(Efézus 1:13)

Azért még reménykedek, hogy ebbe nem azt akartad belemagyarázni, hogy Pálnak át voltak szegezve a kezei meg ilyenek.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-10-08 12:01:22 | megtekintés
csigabiga 2011-10-08 12:06:53
Szia Éva!

>azok, akikre pl. Viz László hivatkozik, NEM katolikusok...<

Amiről a Biblia világosan állást foglal arról sztm. felesleges vitát nyitni se katolikus se (állítólagosan) tudományos érvekkel, nemhogy addig jutni, hogy végül szépen felülbíráljuk Isten szent Igéjét.

>amit rólunk - HITÜNKRŐL - állítanak, az nem igaz. Csak tudjuk, mi az amit állítunk?<

Konkrétan épp ma Te állítottad pl. hogy hiszed, hogy a torinói lepel hiteles (és ezek szerint János apostol butaságokat írt) vagy nem?
Na mindegy.

Jó pihenést és 7VG-t!

csiga
válasz erre: máté 9.37. - 2011-10-08 11:50:45 | megtekintés
mcsaba 2011-10-08 12:01:22
"Ezentúl senki se okozzon nekem fájdalmat, mert én a Jézus bélyegeit hordozom a testemen!" (Gal 6.17)

Pál apostol szavai ezek, aki maga is sokat szenvedett együtt Jézussal. "Jézus bélyegei"-t mond, nem szimpla verések nyomát!
máté 9.37. 2011-10-08 11:50:45
Nem gondolom, hogy a felszólításod úgy helyénvaló, ahogy... és miután testvéremnek tartalak, nem tartom értelmesnek, és, a közöttünk lévő kapcsolat helyes ápolásának a vitákat.

Ezen felül, azok, akikre pl. Viz László hivatkozik, NEM katolikusok... talán ennyi elég. AZ nem elég, hogy valaki megtért - aki nem volt hülye

és ezeket az érveket kell írnom, hiszen mások, pl. hogy Csaba rögtön NEM IS GÚNYOLÓDOTT, számodra teljesen hangsúlytalanok, levegőnek nézed őket.

NEM vagyok "az" a katolikus, aminek gondolsz, és mindenkit besimítasz (ugye, milyen szépen írtam, a bekavarsz helyett? :)) )hiszen amit rólunk - HITÜNKRŐL - állítanak, az nem igaz. Csak tudjuk, mi az amit állítunk?

Már hetekkel ezelőtt azt mondtam, semmi értelme az ilyen vitáknak. Ha nem haragszol, most egy percem sincs, hogy olvasgassam azokat, akikről, sajnos, feltételezem fentieket... Persze ez nem zárja ki, hogy később megnézem - sőt, biztosan :)

Isten áldjon!
válasz erre: csigabiga - 2011-10-08 10:46:57 | megtekintés
csigabiga 2011-10-08 10:46:57
Szia Éva!

>Épp az ellenkezője az igazság, kedves Csiga! ahogyan a szenttéavatásoknál<

A szenttéavatás egy teljes mértékben Újszövetségellenes r.k. gyakorlat.

http://www.evangeliumiprotestans.hu/index.php/szentek

>Csak magadnak válaszolj: HOL néztél Te utána, olyan könyvekben, amelyben - pl. torinói lepel - nem a saját platformodnak véleményét olvastad volna?<

Kedves Éva! A Bibliában:

"a leplek ott fekszenek, és hogy az a kendő, amely a fején volt, nem a lepleknél fekszik, hanem külön összegöngyölítve, egy másik helyen.”

(Jn 20:5)

http://www.evangeliumiprotestans.hu/index.php/ereklyetisztelet#ereklyetiszteletd

>Például,csak EGYETLEN KÖNYVET: Viz László A torinói halotti lepel c. könyvet. Majd, HA azt végigolvastad, akkor lehet bármiről beszélni...<

Neked meg ezt az egy könyvet kellene végigolvasnod: Biblia

és akkor eleve vitánknak 90%-a okafogyottá válna. Addig viszont beszélgethetünk a semmiről.

>ahogy sorolod a témákat, látom, "a helyzet fokozódik", egyre rosszabb... aggódnék, ha nem gondolnám, hogy nem ez a láptalaj az, amire hitednek házát felépítetted :)<

A láptalaj (legalábbis Jézus szerint) az, aki nem a szent Igére épített hitről beszél, hanem bármi másra építi a hitét.

"Aki hozzám jön, hallja BESZÉDEIMet, és azok SZERINT cselekszik: megmutatom nektek, kihez hasonló. Hasonló ahhoz a házépítő emberhez, aki leásott, mélyre hatolt, és a kősziklára alapozott: amikor árvíz jött, beleütközött az áradat abba a házba, de nem tudta megingatni, mert jól volt megépítve. Aki pedig hallotta beszédeimet, de nem azok szerint cselekedett, az hasonló ahhoz az emberhez, aki alap nélkül a földre építette a házát: beleütközött az áradat, és azonnal összeomlott az a ház, és teljesen elpusztult."

(Luk 6.48)

A szentéavatás és az egész alakos torinói lepel Isten szavával ellentétes hiedelmek, mindkettőt világosan cáfolja a Biblia.
Szerintem inkább Neked kellene változtatnod azon, milyen forrásnak adsz hitelt.

Isten áldjon!

csiga
válasz erre: máté 9.37. - 2011-10-08 10:21:05 | megtekintés
máté 9.37. 2011-10-08 10:21:05
Ez egy hatalmas tévedés, hogy elfogult lenne bárki is a katolikus "vezetőség" részéről. Szándékosan nem írok Vatikánt, mert az egy ÁLLAM.
Épp az ellenkezője az igazság, kedves Csiga! ahogyan a szenttéavatásoknál - ó, tudom, egy újabb olaj a tűzre - de itt van egy személy, a legfontosabb személy, az ADVOCATUS DIABOLI, az ördög ügyvédje, vagyis szószólója, innen a fogalom is... mert éppen a legnegatívabb hozzáállás ELŐZ MEG minden állásfoglalást...

Csak magadnak válaszolj: HOL néztél Te utána, olyan könyvekben, amelyben - pl. torinói lepel - nem a saját platformodnak véleményét olvastad volna?
Például,csak EGYETLEN KÖNYVET: Viz László A torinói halotti lepel c. könyvet. Majd, HA azt végigolvastad, akkor lehet bármiről beszélni...

Testvérem, aki Írószövetség tagja, neves oktatási pozíciót betöltő személy volt az ország vezetésében, tehát nem lehetett "teljesen hülye" éppen ennek a könyvnek olvasása után tért meg, fogadta el, hogy Jézus feltámadt!

Ugyanis kizárólag ERRE nem tud a tudomány magyarázatot adni... hogy került arra a negatív képmás.

Remélem, hogy tájékozatlanságod ellenére - hiszen Pió atyát is évekig/évtizedig? tiltották a nyilvánosságtól nem pedig örömmel üdvözölték a jeleket, hitének jeleit - nem fogunk vitát kezdeni. Sajnos, ahogy sorolod a témákat, látom, "a helyzet fokozódik", egyre rosszabb... aggódnék, ha nem gondolnám, hogy nem ez a láptalaj az, amire hitednek házát felépítetted :)
válasz erre: csigabiga - 2011-10-08 08:57:02 | megtekintés
csigabiga 2011-10-08 08:57:02
Kedves Csaba!

>Ennek a dolognak semmi köze a "biblikus érvekhez"! <

Azt észrevettem. :-)

Szerinted Pio atya sebei mit jelentenek és miként vitt közelebb embereket Istenhez és az evangéliumhoz?

>Azt állítod, hogy az a jó néhány orvos, akik megvizsgálták Pio atya sebeit, mind hülye, a munkájához nem értő, esetleg a Vatikán által lefizetett, és persze az ördög által félrevezetett emberek voltak<

Hol állítottam ilyet?
Nem állítottam, se, hogy hülyék, se hogy lefizetettek, se hogy teljes mértékben analfabéták szakmailag. Ezt csak Te láttad bele a Tőled megszokott előítélettel és "jóindulattal" a soraim közé. Csak mérhetetlenül elfogultak a római katolicizmus iránt. Szerintem.

A Vatikán vizsgálatainak tudományosságát jól ismerhetjük a torinói lepel vagy pl. Galilei történetéből, de említhetnék jópár pedofil pap bűntelennek kikiáltását is, akikről végül az ellenkezője bizonyosodott be. Ami vizsgálatokat szintén jópár katolikus szakmai "csúcsember" végzett. Akik szintén vélhetőleg nem voltak teljesen süsük, csak olyan mértékben elfogultak egy adott érdek iránt, és olyan elszántan akarták annak megfelelően bizonyítani, hogy ennek eredményeképp végül elszakadtak az igazságtól.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-10-07 23:06:35 | megtekintés
kareb 2011-10-07 23:42:37
bocs, természetesen oszlopszerű, lepedőszerű és csőszerű (ja, utóbbit eleve jól írtam)...
izé... késő van na...
kareb 2011-10-07 23:40:36
Szia Csaba!

Hagyd ezt, Csigabigánál ilyesmivel nem jutsz semmire.

Tudod, néha, mikor Csiga hozzászólásait olvasom, a "Milyen állat az elefánt" c. történet jut eszembe.
Ha esetleg nem ismernéd, röviden megosztom:
Szóval 3 vak embert odaállítanak egy elefánt mellé, hogy állapítsák már meg, hogy milyen állat is az elefánt.
Az egyik a lábát tapogatja és megállapítja, hogy "olyan vaskos, oszlop-szerű".
A másik a fülét tapogatja és közli, hogy "olyan lapos, lepedő szerű".
A harmadiknak az ormánya jutott, így "hajlékony csőszerű" állatként jellemzi az elefántot.
Természetesen mindhárom vak ember meg van győződve róla, hogy neki van igaza és nem is érti, hogy a másik kettő mi alapján beszél ilyen ostobaságot.

Szóval a mi kedves Csigabigánk kitartóan araszolgat körbe-körbe az elefánt lábán és nem akar/mer megismerkedni az elefánt többi testrészével.
De ez nem baj. Őszinte ragaszkodása az elefánt lábához becsülendő, és ne feledd, hogy az elefánt lába végtére is az elefánt része ;).

Szeretettel:
Kareb
válasz erre: mcsaba - 2011-10-07 23:06:35 | megtekintés
mcsaba 2011-10-07 23:06:35
Én csak egy kispolgári magatartástól szeretnélek megóvni: van élet a falud határán kívül is (én falusi vagyok).

Egy órán egyszer egyik tanulóm arról akart meggyőzni, hogy a tenger az nem is jó hely, oda nem is érdemes elutazni. Pár mondat után kiderült, nem is járt még életében ott, de levonta a következtetést: az csak rossz lehet, mivel ő még nem tapasztalta.

Ennek a dolognak semmi köze a "biblikus érvekhez"!
Azt állítod, hogy az a jó néhány orvos, akik megvizsgálták Pio atya sebeit, mind hülye, a munkájához nem értő, esetleg a Vatikán által lefizetett, és persze az ördög által félrevezetett emberek voltak. Csak azért mert nem tudsz mit kezdeni ezzel a jelenséggel, ahogyan Assissi Ferenc sebeivel sem. Nem illik bele a világképedbe, és ezért negálod a jelenség létezését, ennyi. Attól még létezik!

http://www.youtube.com/watch?v=cqLxUExgZVQ
http://www.youtube.com/watch?v=fo-zZRgTrK8&feature=related

Van még mit tanulnunk.
válasz erre: csigabiga - 2011-10-07 21:11:15 | megtekintés
csigabiga 2011-10-07 21:11:15
Szia Csaba,

Látom ismét gúnnyal próbálod helyettesíteni a bibliai érveket, felőlem, ha Neked ez jó, tessék.

Sok csoda (vagy olyasmi) történt a világon és még fog is bőven, de egy csoda vagy annak tűnő dolog önmagában egyáltalán nem garantálja az Isteni eredetet és nem is ír felül semmilyen apostoli vagy Jézusi tanítást.

Ilyen szintű csodákból bármelyik vallás annyit produkál, amennyit csak akarsz. Jézus hordozta a Golgotán a mi sebeinket és nem fordítva.

Isten áldjon!

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-10-07 20:19:19 | megtekintés
mcsaba 2011-10-07 20:19:19
Elnézést a gúnyosságomért, de az emberi ostobaság emekkora megnyilvánulása előtt nem tudok másként adózni:

Azt elhiszed, hogy egy Jézus nevű személy 2000 éve feltámadt, holott csak homályos utalások vannak rá ahhoz képest, hogy pl. Pio atya 43 éve halt meg, 50 éven keresztül emberek százezrei látták az általad utánzatnak mondott sebeket, orvosi tanulmányok sokasága dokumentálta, hogy nem utánzatok, hogy személyesen ismerek egy olyan embert, akinek egyik lába béna volt és San Giovanni Rotondo-ba, Pio atya sírjához tett zarándoklata során csodás módon meggyógyult...
Hiába, a Föld pizza alakú és sajtdarabok lógnak a széléről, nem vitás!
mcsaba 2011-10-07 20:07:45
"Nem tudom, Assisi Szt. Ferencnek milyen sebei voltak én inkább Pió atya jellegű Jézus-seb utánzatokra gondoltam."
Micimackó megállapítja, hogy Malackának nincs farka.
Ejnye, ejnye, csacsi öreg medvebocsom!
válasz erre: csigabiga - 2011-10-07 17:47:57 | megtekintés
csigabiga 2011-10-07 17:47:57
folyt1:

>A Szentírás hol mondja, hogy a megtéréskor ELŐRE megbocsáttatott minden JÖVŐBELI bűnünk?<
>"HA TŰRÜNK, vele együtt fogunk uralkodni is.
HA MEGTAGADJUK, Ő is megtagad minket.<

Itt megtagadás alatt épp arról van szó, hogy nem térünk meg.

Néhány ige, ami kizárják a „Jézus apránként törleszti az adósságunk” fajta értrelmezést:

„bocsássatok meg egymásnak, ahogyan Isten is megbocsátott nektek a Krisztusban”
(Efézus 4:32)

„És titeket is, akik halottak voltatok vétkeitekben és bűnös valótok körülmetéletlenségében, ővele együtt életre keltett .”
megbocsátva nekünk MINDEN vétkünket”
(Kolossé2:13)

„Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg egymásnak, ha valakinek panasza volna valaki ellen: ahogyan az Úr is megbocsátoTT nektek, úgy tegyetek ti is”
(Kolossé 3:13)

„Írok nektek, gyermekek, mert megbocsáttattak bűneitek az ő nevéért”
(1Jn2:12)

>jobb, mint az, aki beül az üdvbizonyosságába, és abból még a Szentírás által elé adott lelkitükör se tudja kimozdítani.<

Biztos van olyan, hogy valaki lustán „ráül az eredményre”, de ennél szerintem rosszabb, ha valaki meg se tért és úgy képzeli azt, hogy neki üdvössége van, vagy az, aki saját (vagy más teremtmények) cselekedetei révén/alapján akar üdvözülni.

>Ami pedig "szegény" stigmatizáltakat, pl. Assisi Ferencet<

Nem tudom, Assisi Szt. Ferencnek milyen sebei voltak én inkább Pió atya jellegű Jézus-seb utánzatokra gondoltam.
Jézus kereszthalálakor kapott sebeit mindenesetre senki nem tudja hordani, sem utólag neki a megváltást szerző szenvedésébe besegíteni.

Ma úgy lehet Jézusért sebet hordozni, ha hirdetjük a tökéletes váltságának evangéliumát és amiatt kívülről bántalmazás ér minket. Önostorozással meg hasonló elmebajos dolgokkal Isten országáért tenni –szerintem- nem lehet. Bár remélem Te se ilyesmire gondoltál.

Legjobbakat,

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-10-04 20:51:27 | megtekintés
csigabiga 2011-10-07 17:46:25
Hali Marci!

>Igen, de minek? Mire való a kiábrázolás?<

Erre meg én mondom, hogy bízzuk Istenre, mit miért tart fontosnak. A saját bemerítkezésem alapján azért pl. mindenképp van értelme, hogy sok ember előtt bizonyságot tettem a hitemről.


>>"Mit értesz kegyelem-közvetítés alatt?"Azokat az eszközöket, amelyekkel Isten kifejezi irántunk a szeretetét, kegyelmét,.. A szentségeket nem akartam valami a hívő lét egészétől elkülönülő aktusként értelmezni. Egyszerűen kitüntetett részei az Isten-kapcsolatnak.<

Egyet értünk. És abban is, hogy ennek nem kizárólagos eszközei azok amiket ma szentségeknek neveznek. A kifejtéseddel nagyjából egyet értek, annyit viszont meg kell jegyeznem, hogy a szentség
szónak ez az értelmezése nem fedi azt a szóhasználatot, amit a Biblia és az apostolok eredetileg ez alatt a szó alatt értettek.
http://www.evangeliumiprotestans.hu/index.php/szentsegek

>>"Mert eredeti apostoli értelemben a kegyelem közvetítője a Biblia alapján csak maga az Ige/Krisztus, nincs más közvetítő Isten és ember között."Abban az értelemben, ahogy a megtestesült Ige, vagyis maga Krisztus, semmi más. De pl. a Biblia is egy eszköz az élő Ige kezében.<

Ezekkel is egyet értek, azonban megjegyezném, hogy ilyen értelemben már a testi megszületésedtől kezdve akár egy reklámig szinte mindent lehet kegyelemközvetítőnek nevezni, ezért szívesen maradnék itt is annál az értelemnél, amit a Biblia erre használ, hogy az egyedüli közbenjáró Krisztus.

> meg a hangszeres zene, amelyeket a reformátorok, illetve egy részük kidobált a templomból.<

Tudtommal a legtöbb református templomban van orgona, de sok helyen gitároznak is meg hasonlók.

>Igen, a hiten fordul meg minden - de a hit nemcsak egy egyszeri döntés, hanem ÉLET.<

A hit nem egyszeri döntés, de az újjászületés az egyszeri.

>>"Tehát Jézus megváltása teljes, és a „tranzakció” a megtérésünkkor (aminek része az őszinte bűnvallás) teljes mértékben lezajlik,"Szerinted mi a szerepe a bűnvallásnak a hívő életben? Szerinted hogyan vall bűnt a hívő? Mondhatja (bizalommal!), hogy "irgalmazz nekem, szegény bűnösnek"?<

A hívő az apostolok tanítása szerint elsősorban Isten felé irányul, gyakran a megtért emberek közötti oda-vissza jellegű kölcsönös (nem egyirányú) dolog. A megtérés utáni bűnvallások már nem az adósságfizetés részei, hanem Isten iránti engedelmességből tett cselekedet, mint minden más.

> Az, hogy valaki valamit az eszével megért és egy döntéssel az élete vezérigazságának kiált ki, nem garantálja, hogy később nem fordít hátat.<

Épp ezért én mindig is szívbéli eseményről beszéltem.

> a legszomorúbb, hogy vannak, akik a hívő életet otthagyják, nem járnak istentiszteletre, nem is imádkoznak, és teljesen világi életet élnek, és közben őrizgetnek magukban valamiféle üdvbizonyosságot, ami a megtérés jelentőségét eltúlzó tanításon, és NEM a Szentíráson alapul.<

Mint ahogy az is, hogy emberek százmilliói vannak ringatva abban a hitben, hogy –purgatóriumon keresztül ugyan, de- csecsemőkurukbeli vízkeresztelési szertartáson való átesésük automatikus belépőt jelent a mennybe.

folyt1.
válasz erre: B.Marci - 2011-10-04 20:10:44 | megtekintés
B.Marci 2011-10-04 20:51:27
Ami pedig "szegény" stigmatizáltakat, pl. Assisi Ferencet illeti, aki szerinted lehet, hogy "aranyos" volt, de nem értette az evangéliumot: kicsit alaposabban kellene tanulmányoznod az életét, mielőtt ezt leszögezed. Nem hiszem, hogy kevésbé jól értette volna az evangéliumot, mint te vagy én.:))
Ő tényleg mindenestül átadta magát Jézusnak... ennek jele volt, amikor otthagyott mindent, eldobta anyagi javait, és ennek jele volt, amikor az Úr mint puha viaszba, belevéste Szeretetének sebeit.
B.Marci 2011-10-04 20:48:00
folyt.

"az, hogy a talentumokkal mit kezdünk, az már tőlünk is függ, ellentétben az adósságunk visszafizetésével, amihez semmit nem tehettünk/tünk hozzá."

Ugyanannyira függ tőlünk, mint a megtérés. Az is személyes döntés. De a talentumokkal való sáfárkodás sem megy egyedül, "nélkülem SEMMIT sem tudtok cselekedni". Ugyanakkor aZ Újszöv. tele van FELSZÓLÍTÁSOKKAL, arra nézve, hogy tartsunk ki, és ettől az üdvösségünk függ. Már idéztem pl. a Kol. 1,22-23-at. Na meg talán emlékszel, hogy a haszontalan szolgát, aki elásta a talentumot, a külső sötétségre vetették.

"Tehát Jézus megváltása teljes, és a „tranzakció” a megtérésünkkor (aminek része az őszinte bűnvallás) teljes mértékben lezajlik,"

Szerinted mi a szerepe a bűnvallásnak a hívő életben? Szerinted hogyan vall bűnt a hívő? Mondhatja (bizalommal!), hogy "irgalmazz nekem, szegény bűnösnek"?

">Nos, szerinted, ha valaki a megtérése után megtagadja a hitet, nyilvános kereszténygyalázó lesz, és Istent káromolva hal meg, az üdvözül?<

Szerintem ilyen nincs. Ha valaki szívében egyszer megértette, hogy bűnös és a halálból Jézus megváltotta és ezt önként elfogadta, akkor később aligha fog Jézusra fújolni. Vagy nem értette meg."

Ez nem így van. Az, hogy valaki valamit az eszével megért és egy döntéssel az élete vezérigazságának kiált ki, nem garantálja, hogy később nem fordít hátat. Persze lehet olyan mélyen átélt, megrendítő az a megtérés, hogy valóban szinte lehetetlenné teszi a tagadást később, de azért remélem te sem tartozol azok közé, ha vannak egyáltalán ilyenek, akik a megtérések személyes intenzitását méricskélik. Pedig számít az intenzitás, csak az nem mindig jön együtt a döntéssel.
Szerintem a DÖNTÉS az megtérés. De ez csak kezdet, és a tapasztalat azt mutatja, hogy igenis vannak, akik utána hátat fordítanak a hitnek. És a legszomorúbb, hogy vannak, akik a hívő életet otthagyják, nem járnak istentiszteletre, nem is imádkoznak, és teljesen világi életet élnek, és közben őrizgetnek magukban valamiféle üdvbizonyosságot, ami a megtérés jelentőségét eltúlzó tanításon, és NEM a Szentíráson alapul.

A Szentírás hol mondja, hogy a megtéréskor ELŐRE megbocsáttatott minden JÖVŐBELI bűnünk?

"HA TŰRÜNK, vele együtt fogunk uralkodni is.
HA MEGTAGADJUK, Ő is megtagad minket.
Ha hűtlenek vagyunk, ő hű marad,
mert önmagát meg nem tagadhatja."

Az előbbi magyarázza az utóbbit. Az, hogy hű marad, ÉPPEN azt jelenti, hogy ha megtagadjuk, Ő is megtagad minket.

Mindez nem azt jelenti, hogy beparázva éljük az életünket. Nem. Az életét beparázva az éli, aki azt hiszi, hogy a megtérése garantál dolgokat, de becsületesen olvassa a Bibliát (például a hosszú felsorolásokat arról, hogy milyeneket cselekvők üdvözülnek és milyeneket cselekvők nem) és amikor nem látja magán a gyümölcsöket, akkor ahelyett, hogy Jézushoz menne, azon gyötrődik, hogy megtért-e, de hát én azt hittem, hogy megtértem - ezen hisztizik az Urának, teljesen feleslegesen. Ez azonban sokkal jobb, mint az, aki beül az üdvbizonyosságába, és abból még a Szentírás által elé adott lelkitükör se tudja kimozdítani.
A magam részéről hiszem, hogy Jézus MINDENT megtett értem, hogy Jézus megbocsátotta minden bűnömet, és a jövőben is mehetek Őhozzá bocsánatért, ha bűnbe esek, és tudom, hogy meg tud őrizni attól, hogy megtagadjam.
B.Marci 2011-10-04 20:10:44
Szia Csiga!


"Nem színjáték, hanem azért, hogy kiábrázoljon valamit-szerintem."

Igen, de minek? Mire való a kiábrázolás?

"Mit értesz kegyelem-közvetítés alatt?"

Azokat az eszközöket, amelyekkel Isten kifejezi irántunk a szeretetét, kegyelmét, amelyekkel belenyúl a lelkünkbe és megszentel. Néha úgy, hogy érezzük, néha úgy, hogy kevésbé vagy nem vagy nem egyértelműen.
Például az úrvacsora egész biztos hogy nem csak akkor éri el a célját, ha közben egyértelműen érzed, hogy erősődött a hited.

"Mert eredeti apostoli értelemben a kegyelem közvetítője a Biblia alapján csak maga az Ige/Krisztus, nincs más közvetítő Isten és ember között."

Abban az értelemben, ahogy a megtestesült Ige, vagyis maga Krisztus, semmi más. De pl. a Biblia is egy eszköz az élő Ige kezében. A Szentírás által szól hozzánk, és ténylegesen dolgozik bennünk. Ugyanígy a szentségek által is. "A szentségek Jézus Krisztus mozdulatai, amelyekkel az ember után nyúl az egyházban" - ez megint Balthasar megfogalmazása. A szentségek hasonlíthatók a házaséletben meglévő testi kapcsolathoz is - kb. annyira "szimbolikusak", mint az. (Ez nem azt jelenti, hogy nem szimbolikus! A simogatás, csók - szimbólumok, vagyis JELEK, a szeretet közvetítői.)
Ugyanakkor annál többek is - egyszerűen mélyebben hatnak ránk, nem(csak) az érzéseink vagy gondolataink síkján.


" Az, hogy gyakorlatban valakinek a szívéig hogy jut el az ige (hallás, írás, zene, pantomim esetleg más) ilyen értelemben az információ hordozó (közvetítő) kötetlen és nem sablonizálható."

Így van, lehet MINDEN ilyen "szimbólum", kegyelmi eszköz. Például a KÉP is, meg a hangszeres zene, amelyeket a reformátorok, illetve egy részük kidobált a templomból. De azért Jézus Krisztus nem azt mondta: összejöveteleiteken mindenféle eszközöket használjatok, amilyet csak akartok, illetve talán ezt sem tiltotta meg, de azért "sablonizálta":) egy kicsit, amikor azt mondta: EZT cselekedjétek az én emlékezetemre. És íme: "amikor házanként megtörték a kenyeret", "amikor összegyűltünk a hét első napján, hogy megtörjük a kenyeret"... szóval vannak kitüntetett kegyelmi eszközök.

"Asszem abban egyet értettünk, hogy a liturgia (amit Te szentségnek nevezel) önmagában (szívbéli változás nélkül) nem ér semmit, talán abban is egyet értettünk, hogy a hit önmagában viszont megváltást ér, (pl. ha az illetőnek nincs lehetősége liturgiára pl. lator)."

Igen, a hiten fordul meg minden - de a hit nemcsak egy egyszeri döntés, hanem ÉLET. Istennel való kapcsolat. Annak pedig módjai vannak. Lehet hívő az, aki soha életében nem imádkozott? Csak elhitte, hogy Jézus meghalt érte. Mármost a liturgia ugyanaz, mint az imádság, ugyanakkora a jelentősége. Sőt azt hiszem, a közösségi imádás talán még fontosabb, mint az egyéni csendesség, illetve az egyéni imádság során is voltaképpen az egész egyházzal vagyunk közösségben. Az egész Apcsel egyházi létként mutatja be a kereszténységet. A levelekben is általában többes számban van minden, "elküldte Fiának Lelkét, aki által KIÁLTJUK: Abbá, Atyánk!"
A szentségeket nem akartam valami a hívő lét egészétől elkülönülő aktusként értelmezni. Egyszerűen kitüntetett részei az Isten-kapcsolatnak. Tehát nem játszhatók ki a hittel szemben. Nem lehet megmondani, mi az, amit szentségek által, és mi az, amit anélkül munkál Isten.

Most hadd idézzem C. S. Lewist:
"Három valami van, ami a krisztusi életet terjeszti el bennünk: a keresztség, a hit, és az a misztikus cselekedet, amit különféle nevekkel jelölnek: szentáldozás, úrvacsora. Legalábbis az említett három az általános módszer. Nem állítom, hogy nincsenek különleges esetek, amikor e módszerek nélkül terjed a krisztusi élet. ... Ha egypár perc alatt akarjuk elmondani valakinek, hogyan juthat el Edinburghba, biztosan a vonatokat fogjuk csak említeni."

Mindehhez újra hozzáteszem, hogy szerintem is a hité a prioritás, de Isten kegyelmét abba se lehet bezárni - lásd pl. súlyos értelmi fogyatékosok.
csigabiga 2011-10-04 19:18:08
folyt1:

Szerintem meg a jutalmat Isten a munkánkért adja, a megmenekülést pedig önmagában a megtérésért lehet INGYEN AJÁNDÉKKÉNT kapni és nem lehet kiérdemelni. Az más kérdés, hogy dolgozni is csak az Istentől kapott adományokkal tudunk, de az, hogy a talentumokkal mit kezdünk, az már tőlünk is függ, ellentétben az adósságunk visszafizetésével, amihez semmit nem tehettünk/tünk hozzá.

>És ha valaki a megtérése után bűnben hal meg?

Aki pedig nem tagadta meg a hitet, de éppen vannak meg nem bánt bűnei, nos éppen arra vonatkozhat az a bizonyos "megmenekül, de úgy, mint aki tűzön ment át." A megszentelődés művéből maradhat a halál utánra is.<

Akkor Te ebben se a református nézetet, hanem a katolikust vallod. A Biblia szerint viszont vagy meg van bocsátva az összes bűnöd vagy se. Más lehetőség nincs.

„Írok nektek, gyermekek, mert megbocsáttattak bűneitek az ő nevéért.” (1Jn 2:12)

Tehát Jézus megváltása teljes, és a „tranzakció” a megtérésünkkor (aminek része az őszinte bűnvallás) teljes mértékben lezajlik, nem pedig apránként későbbi bűntevésekkor ismét ki kell egyenlítgetni és ha nem bántál meg minden apróságot, akkor mész először a purgatóriumba. Az apostolok nem ezt tanították, ezek utólagos római katolikus költemények. Amikor feltámadunk akkor vagy teljesen igaznak lát Isten –mindenkit, akik elfogadták a váltságot- (függetlenül attól, hogy mennyi bűnt vagy jót cselekedtél) vagy teljesen bűnösnek. Más lehetőség nincs.

>Nos, szerinted, ha valaki a megtérése után megtagadja a hitet, nyilvános kereszténygyalázó lesz, és Istent káromolva hal meg, az üdvözül?<

Szerintem ilyen nincs. Ha valaki szívében egyszer megértette, hogy bűnös és a halálból Jézus megváltotta és ezt önként elfogadta, akkor később aligha fog Jézusra fújolni. Vagy nem értette meg.

>A stigmatizáltakról mennyit tudsz? Pl. Assisi Ferencről, aki nagyon kevéssé volt lelkibeteg.<

Azt tudom, hogy aki utólag ki akarta/ja bármilyen formában egészíteni Jézus váltságát és váltságért való szenvedését (tehát, aki pl. sebeit próbálta utánozni az garantáltan e súlyos félreértés foglya volt) az valójában nem érthette meg az evangéliumot. Krisztus mindenkitől elhagyatva egyedül végezte el a váltságművet még pedig ott és akkor a golgotai kereszten a Biblia és az apostolok szerint. Aki ezt nem értette meg, az lehet aranyos vagy „jó ember”, de -szerintem- eközben nem hihet az ingyen és tökéletes váltságában, amit csak ajándékként lehet elfogadni, maximum beszél róla.

>Arról van szó, hogy KRISZTUS bevon minket az ő szenvedésébe, részesít belőle. <

Az, hogy „aki engem akar követni vegye fel a keresztjét”, az továbbra is arról szól, hogy a Krisztussal való élet miatt érnek szenvedések minket, vagy az evangélium hirdetése folytán, mint Pált is, de ez nem a váltságért való szenvedésének a része, mint amiről eredetileg vitáztunk.

legjobbakat,

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-10-03 21:05:58 | megtekintés
csigabiga 2011-10-04 19:16:48
Hello Marci!

> (keresztség, úrvacsora) és a megtérés, hit, személyes életátadás - elválaszthatatlanul együtt munkálják a krisztusi életet a hívőben. Személyes hit nélkül a szentség nem üdvözít. Viszont ha a szentség kegyelemközvetítő voltát tagadjuk, akkor puszta színjátékká válik, ami vagy növeli a hitet vagy nem, illetve legjobb esetben puszta "engedelmességi lépés", hiszen világos, hogy Jézus rendelte el, de nem világos, hogy miért. <

Nem színjáték, hanem azért, hogy kiábrázoljon valamit-szerintem. Mit értesz kegyelem-közvetítés alatt?
Mert eredeti apostoli értelemben a kegyelem közvetítője a Biblia alapján csak maga az Ige/Krisztus, nincs más közvetítő Isten és ember között. Az, hogy gyakorlatban valakinek a szívéig hogy jut el az ige (hallás, írás, zene, pantomim esetleg más) ilyen értelemben az információ hordozó (közvetítő) kötetlen és nem sablonizálható.

Asszem abban egyet értettünk, hogy a liturgia (amit Te szentségnek nevezel) önmagában (szívbéli változás nélkül) nem ér semmit, talán abban is egyet értettünk, hogy a hit önmagában viszont megváltást ér, (pl. ha az illetőnek nincs lehetősége liturgiára pl. lator).

>amikor meghalunk és egyszer csak totál bűnösből totál bűntelenek leszünk, hanem már itt ebben a küzdelmes szabadulásban, megtisztulásban kell élni, és EZ a megigazulás - nemCSAK igazzá nyilvánítás, hanem igazzá TÉTEL. Mindenekelőtt a bűnbánatban, és csak aztán a jócselekedetekben.<

Én is ezt magyaráztam. De nem választoltál a kérdésemre: Mennyi az a jócselekedet szerinted, ami már elég az üdvösséghez és mennyi nem elég?

>a Gal 2,16 a legkevésbé sem azt mondja, hogy a cselekedeteinknek nincs kihatása az üdvösségünkre. "Aki a testnek vet, a testből arat majd pusztulást". Csak arról szól, hogy igyekezettel, erkölcsös élettel, valódi megtérés, Isten ingyenes kegyelmének elfogadása nélkül semmit sem érünk el.<

Én is ezt mondtam, a vitánk nem erről szólt, hanem arról, hogy a MEGTÉRÉS UTÁNI jócselekedetek mennyiségétől az üdvösség elnyerése függ vagy a mennyben kapható jutalom mennyisége. Mert ugyebár rájöttünk, hogy egyet értünk abban, hogy megtérés után minden ember tesz jót és rosszat is.

>A "jó cselekedetek" nem valamiféle piros pontok a mennyben, hanem RÉSZEI a megigazult életnek.<

Sztm mind2. Pál így írja:
„más alapot senki sem vethet a meglevőn kívül, amely a Jézus Krisztus. Azt pedig, hogy ki mit épít erre az alapra: aranyat, ezüstöt, drágakövet, fát, szénát, szalmát az a nap fogja világossá tenni, mivel tűzben jelenik meg, és akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz és hogy kinek mit ér a munkája, azt a tűz fogja kipróbálni. Ha valakinek a munkája, amelyet ráépített, megmarad, JUTALMAT fog kapni de ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga megmenekül ugyan, de úgy, mint aki tűzön ment át.”
(1Korintus 3:14)

Tehát aki jó alapra építkezett (=Krisztusra) az megmenekül, munkájából csak az marad meg, amit Isten szerint építkezett, a többi megég. Akinek nem volt meg az alapja, az meg tökmindegy mit épített minden munkája odalesz (még ha volt is közte arany) ő maga pedig elveszik.

> Isten a jutalmazással SAJÁT KEGYELMI ADOMÁNYAIT KORONÁZZA MEG. Mid van, amit nem kaptál?<

folyt1.
válasz erre: B.Marci - 2011-10-03 21:00:54 | megtekintés
B.Marci 2011-10-03 21:05:58
Nem arról van szó, hogy bármit képzelünk a saját szenvedésünkről. Semmit sem képzelünk róla. Önmagában max annyit gondolok róla, hogy pocsék.
Arról van szó, hogy KRISZTUS bevon minket az ő szenvedésébe, részesít belőle.
Mondom, a fő ige minderre nem a "szenvedős" igehelyekben található, hanem abban, hogy "élek nem én, hanem Ő él bennem", vagy ott, hogy "maradjatok énbennem, és én tibennetek".
B.Marci 2011-10-03 21:02:46
A stigmatizáltakról mennyit tudsz? Pl. Assisi Ferencről, aki nagyon kevéssé volt lelkibeteg.
Egyébként, ha hívő vagy, te is stigmatizált vagy, maximum nem láthatóan.
B.Marci 2011-10-03 21:00:54
Jav
"Nos, szerinted, ha valaki a megtérése után megtagadja a hitet, nyilvános kereszténygyalázó lesz, és Istent káromolva hal meg, az természetesen elkárhozik"

A mondat helyesen vagy így hangzik:
Nos, szerinted, ha valaki a megtérése után megtagadja a hitet, nyilvános kereszténygyalázó lesz, és Istent káromolva hal meg, az üdvözül?

vagy pedig:
Nos, ha valaki a megtérése után megtagadja a hitet, nyilvános kereszténygyalázó lesz, és Istent káromolva hal meg, az természetesen elkárhozik
B.Marci 2011-10-03 20:58:43
folyt.
a Gal 2,16 a legkevésbé sem azt mondja, hogy a cselekedeteinknek nincs kihatása az üdvösségünkre. "Aki a testnek vet, a testből arat majd pusztulást". Csak arról szól, hogy igyekezettel, erkölcsös élettel, valódi megtérés, Isten ingyenes kegyelmének elfogadása nélkül semmit sem érünk el.

A "jó cselekedetek" nem valamiféle piros pontok a mennyben, hanem RÉSZEI a megigazult életnek. Az a lényeg, hogy szabadulni a bűnöktől, és egyre inkább Isten szeretetében élni, azt közvetíteni embertársaink felé. Mondjuk. Lehet, hogy jobban is meg lehet fogalmazni. Figyelj, te is tudod, hogy van mennyei jutalom, bár szerinted az csak valamiféle ráadás a már meglévő üdvösséghez. Amiért Isten megdícsér - (igen, ne féljünk ettől a "gyerekes" szótól, az Biblia tanítása, csak a nagy franc modern ember mosolyog lenézően), amiért Isten azt mondja: jól van, jó és HŰ szolgám - az a "jó cselekedet." - És mindnyájan tudjuk, a katolikusok is, hogy Isten a jutalmazással SAJÁT KEGYELMI ADOMÁNYAIT KORONÁZZA MEG. Mid van, amit nem kaptál?

És ha valaki a megtérése után bűnben hal meg?
Nos, szerinted, ha valaki a megtérése után megtagadja a hitet, nyilvános kereszténygyalázó lesz, és Istent káromolva hal meg, az természetesen elkárhozik. Már persze amennyire lehet tudni. Az is lehet, hogy megháborodott - akkor nyilván nem. És aki hívőnek tartja magát, és tudatosan, magabiztosan bűnözik, mondjuk házasságot tör? A tudatos bűn - teszem, miközben TUDOM, hogy bűn, tehát LÁZADOK Isten ellen - nos, az hittagadás, teljesen azonos az első példával.
Valamit le kell szögezni. Az, hogy melyik pillanatban hal meg valaki, nem valamiféle fatális véletlen. Isten nem hagyja, hogy valaki azért kárhozzon el, mert "rosszkor" halt meg.
Aki pedig nem tagadta meg a hitet, de éppen vannak meg nem bánt bűnei, nos éppen arra vonatkozhat az a bizonyos "megmenekül, de úgy, mint aki tűzön ment át." A megszentelődés művéből maradhat a halál utánra is.
B.Marci 2011-10-03 20:42:38
Szia Csiga! Bocs, lehet, hogy közbedumálok... tudom, hogy még folytatod.
Szerintem nem érted, hogy én arról beszélek, és látásom szerint a Biblia is, hogy a szentségek (keresztség, úrvacsora) és a megtérés, hit, személyes életátadás - elválaszthatatlanul együtt munkálják a krisztusi életet a hívőben. Személyes hit nélkül a szentség nem üdvözít. Viszont ha a szentség kegyelemközvetítő voltát tagadjuk, akkor puszta színjátékká válik, ami vagy növeli a hitet vagy nem, illetve legjobb esetben puszta "engedelmességi lépés", hiszen világos, hogy Jézus rendelte el, de nem világos, hogy miért.

Ami a cselekedeteket illeti, szintén félreértettél, azt hiszem. Teljesen bűntelenek csak a mennyben leszünk, és a megigazulásnak nem úgy képezik a részét a mi cselekedeteink, hogy közben nincs szükség bűnbánatra. De a bűnbánat tényleg megtisztít a bűntől, szóval a tényleges, személyes változás nem csak akkor következik be, amikor meghalunk és egyszer csak totál bűnösből totál bűntelenek leszünk, hanem már itt ebben a küzdelmes szabadulásban, megtisztulásban kell élni, és EZ a megigazulás - nemCSAK igazzá nyilvánítás, hanem igazzá TÉTEL. Mindenekelőtt a bűnbánatban, és csak aztán a jócselekedetekben.
csigabiga 2011-10-03 20:27:50
folyt1:

>azonban egyet jelent cslekedetei, élete megváltozásával is!<

ez igaz.

>Hol van a Bibliában olyan, hogy "ti, akik hisztek, most már akár bűnöket is követhettek el, akkor is üdvözülni fogtok"?! Sajnos, nincs ilyen!<

már hogyne, sok helyen. Ez előbb említetten túl pl.:

„Ha hűtlenek vagyunk, ő hű marad, mert ő magát meg nem tagadhatja.” (2Tim2:13)

„Krisztus Jézus azért jött e világra, hogy megtartsa a bűnösöket, a kik közül első vagyok én „(1Tim1:15)

>A megigazulás és megszentelődés teljesen ugyanannak a történésnek két oldala. Nincs egyik a másik nélkül.<

Nem. A megigazulás az, hogy aki megtért, annak attól kezdve Isten Krisztus igazságát tulajdonítja, igaznak tekinti annak ellenére, hogy bűnös. A megszentelődés pedig az, hogy a megtértek lépésről lépésre tökéletesednek (de sose lesznek teljesen azok e földön), de ennek mértéke semmiféle hatással nincs önmagára a megmenekülésre nézve.
ld. 1Kor 3:11-16
De legjobban a Biblia válaszol felvetésedre:

„tudjuk, hogy az ember nem a törvény cselekedetei alapján igazul meg, hanem a Krisztus Jézusba vetett hit által. Ezért mi is Krisztus Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hit, és nem a törvény cselekvése által, mert a törvény cselekvése által nem igazul meg egy ember sem” (Gal 2:16)

>Vagyis minden kegyelem, és bűnbocsánat nélkül még a hívők élete is kárhozatra lenne méltó, de VAN bocsánat, és KELL vele élni, és KELL (engem is megítél ez, akárhányszor leírom, de muszáj, mert Isten ezt mondja) JÓT CSELEKEDNI, anélkül ugyanis nincsen üdvösség.
Egész pontosan: anélkül nincs HIT SE. Ezért nincs üdvösség se. <

Te mit nevezel jócselekedetnek? Mennyi jócselekedet az, ami szerinted elég ahhoz, hogy legyen üdvösséged? Szerinted mi van, ha valakit megtérése után egy vagy több meg nem bánt bűn követése
után vagy közben éri a halál?

> Szerinted a Krisztussal való keresztrefeszíttetés annyi, hogy amikor megtérünk, "halálra adjuk" bűneinket, régi emberünket, addigi életünket - ez mind elmúlt, és innentől új életben járunk, aminek csak annyi köze van Krisztus keresztjéhez, hogy AZÁLTAL lett lehetővé, annak eredménye, amiért állandó hálát adunk.
Sivár redukciónak tartom ezt.<

Én meg azt tartom sivárnak, ha valaki azt képzeli, hogy az ő ilyen-olyan szenvedése kiegészítheti Krisztus egyedül elvégzett tökéletes befejezett és kiegészíthetetlen váltsághalálát. Ez a súlyos tévtan szülte pl. a stigmában szenvedő szerencsétlen lelkibeteg embereket, akik azt hitték, hogy sokszáz évvel Krisztus befejezett tökéletes halála után még valami ehhez hozzá tudnak tenni. Mindezt azért, mert Szentlélek hiányában félreértették Pál apostolnak azt a mondatát, hogy ő Krisztus testének részeként az evangélium hirdetésekor szenvedések érik, amiben konkrétan az örömhír másokhoz való eljuttatása okán részesült.

>2Kor 4,10 Jézus halálát MINDENKOR testünkben hordozzuk!! (Nem pedig annyi a közünk hozzá, hogy egy puszta tény, hogy azáltal nyertünk bocsánatot.)<

Testünkben hordozzuk halálát olyan értelemben, hogy „meghaltunk evilág számára” és „meghaltunk a bűneinknek”. Nem hordozzuk viszont halálát olyan értelemben, hogy a váltsághoz hozzájárultunk volna vagy a váltságot kiegészítjük, sem hogy a váltságszerzésének részei lennénk-szerintem.

üdv.
csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-10-03 03:26:27 | megtekintés
csigabiga 2011-10-03 20:26:24
Szia Marci!

>1. keresztség.ha a Lk 3,16-ot önmagában nézed, ebből még akár azt a következtetést is levonhatnád, hogy a vízkeresztség értelmét vesztette és mindenfajta keresztség innentől kezdve csak a hit és a megtérés szimbóluma - és nem is kell vízzel megkeresztelni többé senkit!<

Nem csak a Lk 3,16-ból, hanem a többiből is az derül ki, hogy a vízzel való keresztelés liturgiája önmagában se nem üdvszerző, se nem üdvfeltétel, hanem egy szimbolikus kifejezése annak, ami a szívedben történt. Persze épp ezért egyáltalán nem vesztette értelmét, az apostolok ezt is megtették általában.

> Nem a víz mint olyan szül újjá, ige nélkül nincs keresztség… De a (vízből és igéből álló) keresztség valóságos kegyelmi eszköz, kegyelmet közvetít. MEGMENT <

Hát. Még önmagában az víz és Ige elhangzása sem elég, mint ugyebár a középkori r.k. egyház, pontosan ebből a súlyos félreértésből fakadóan erőszakkal „keresztelte” a népet, azt hívén, hogy ezzel megmenti az embereket. Az apostolok és Jézus viszont merőben másként tanították, mindig is arról beszéltek: hirdettetik az Ige és az jó földbe(emberi szívek egy része) esve (mindenféle automatizmus és erőszak nélkül) kikel és akkor az illető szívében újjászületik és ezt követően alapesetben vízzel is megkeresztelkedik. Tehát a döntő volta annak van, az illető szívében kimunkálta-e a Szentlélek a változást és a szellemi vakságból szellemileg látóvá válik-e.

> Más helyek a keresztséget a bűnök bocsánatával, lemosásával egyértelműen összekötik (Apcsel 2,38; 22,16).<

Igen és egyiknél sincs a fizikai víz megemlítve a keresztségnél, ha megfigyeled.

>Érdekes, hogy az etióp kincstárnoknál is milyen fontos volt, és hogy valódi víz kellett hozzá! (Apcsel 8,36: "valami vízhez értek"!)<

de ott se a fizikai vízen múlott, hanem a szívében lévő hiten:
Ezt mondta neki Fülöp: "Ha teljes szívedből hiszel, akkor lehet." (Apcsel 8:37)

>A Titusz 3,5 a Róm 6,3-4 és a Kol 2,12 is nyilvánvalóan a konkrét keresztségre utal, semmiképpen sem csupán valamiféle "döntésre", személyes megtérési élményre.<

Nem élményre, de döntésre és éppenhogy mindegyikné a Jézus Krisztusba(=Szentlélekbe) való keresztelésről és annak döntő voltáról, nem pedig fizikai vízben való fürdésről beszél, ha elolvasod.

> nyilván az új életnek lényeges momentuma a megtérés.<

ebben egyet értünk!

>...ezért tévesnek tartom azt a fogalmazást, miszerint Isten előtt való igazságunknak a cselekedeteink nem képezik részét.<

A vitánk arról szólt, hogy Jézus váltsághalálának részét képezik-e a mi cselekedeteink. Erre mondtam én, hogy ez bibliaellenes állítás. De ezt az állításod is bibliaellenesnek tartom:

„Ha azt mondjuk, hogy nincsen bűnünk, önmagunkat csaljuk meg, és nincs meg bennünk az igazság.” 1Jn 1.8

A megtérés utáni jócselekdeteink a Biblia, Jézus és az eredeti apostoli tanítás szerint a mennyben kapható jutalmunknak és nem a saját igazságunknak képezik részét. Isten előtt csak és kizárólag úgy vagyunk igazak, hogy Krisztus Bárány vérén keresztül szemlél bennünket.

folyt1.
válasz erre: B.Marci - 2011-10-03 02:52:53 | megtekintés
csigabiga 2011-10-03 20:25:09
Köszi a bíztatást!

Ezt Neked küldöm szeretettel:

http://www.youtube.com/watch?v=0_yLnIL09mE&feature=related

legjobbakat :-)

csiga
válasz erre: alex:) - 2011-09-30 11:57:40 | megtekintés
B.Marci 2011-10-03 03:26:27
3.kereszt

Talán értelek. Szerinted a Krisztussal való keresztrefeszíttetés annyi, hogy amikor megtérünk, "halálra adjuk" bűneinket, régi emberünket, addigi életünket - ez mind elmúlt, és innentől új életben járunk, aminek csak annyi köze van Krisztus keresztjéhez, hogy AZÁLTAL lett lehetővé, annak eredménye, amiért állandó hálát adunk.

Sivár redukciónak tartom ezt.
Önmagában igaz ez a dimenzió is, igen, bűneinket felvitte testében a fára. De ezzel nincs vége...
És amikor jön az, hogy "kiegészítvén pótolom, ami szenvedéséből még hátravan", akkor egyszer csak hoztok egy egész másik értelmezést: á, ez tök más, ez CSAK (mindig ezek a "csak"-ok) arról szól, hogy ugye akit Krisztusért üldöznek, az Krisztus vértanúságában részesül valamiképpen. Valahogy úgy és nem jobban, mint ahogy, mondjuk ha egy diktatúrában valaki, akit szeretek, ellenállóként lép fel és megölik, mire én is kinyilvánítom iránta az egyetértésemet, engem is megölnek, és akkor "együtt szenvedek vele".
Csakhogy ha az illető szeretett személy maga Krisztus, akkor kicsit többről van itt szó. A jehovisták is ismerik az igét, hogy "Maradjatok énbennem, és én tibennetek", szerintük ez CSAK kb. annyi, hogy Jézus, a nagy tanító tanításaiban maradunk, és az ő nagy tanai bennünk. Tudjuk, hogy többről van szó. Balthasar igen tiszta logikával közelíti meg ezt a misztériumot: élek nem én, hanem Ő él bennem = szeretek nem én, hanem Ő szeret bennem, imádkozok nem én, hanem Ő bennem, és szenvedek nem én, hanem Ő bennem. Misztikus, DE érthető, és világos.
Filippi 3,10: ...hogy megismerjem őt és feltámadása erejét, valamint a szenvedéseiben való részesedést, hasonlóvá lévén az Ő halálához...
2Kor 4,10 Jézus halálát MINDENKOR testünkben hordozzuk!! (Nem pedig annyi a közünk hozzá, hogy egy puszta tény, hogy azáltal nyertünk bocsánatot.)
(És ez utóbbit visszhangozza Antiókhiai Ignác, amikor így ír: "az én lelkem a kereszt kínverítéke...")
B.Marci 2011-10-03 02:52:53
...ezért tévesnek tartom azt a fogalmazást, miszerint Isten előtt való igazságunknak a cselekedeteink nem képezik részét. persze, ezt szeretném én is néha, főleg, mikor olyanokat csinálok, amilyeneket. De jó lenne, ha ezeknek semmi közük nem lenne Isten előtti "státuszomhoz!" Ilyesmiről a Szentírás azonban nem beszél. Arról beszél, hogy a törvény cselekedeteivel nem lehet kiérdemelni az üdvösséget, mert képtelenek vagyunk teljesíteni. Arról beszél, hogy Isten senki emberfia cselekedeteit nem fogadhatja el, amíg ŐT MAGÁT, a személyét el nem fogadta, azon bűnösen, ahogy van - és meg nem igazította, ami azonban egyet jelent cslekedetei, élete megváltozásával is! Hol van a Bibliában olyan, hogy "ti, akik hisztek, most már akár bűnöket is követhettek el, akkor is üdvözülni fogtok"?! Sajnos, nincs ilyen! Nem arról van szó,. hogy a megigazulás úgy hagy minket, ahogy vagyunk, csak Isten megbocsát, aztán jön az opcionális megszentelődés, ami vagy van vagy nincs, akkor is üdvözülünk. Sajnos nem ez van. (Néha nekem is nagyon jól jönne.) A megigazulás és megszentelődés teljesen ugyanannak a történésnek két oldala. Nincs egyik a másik nélkül.
Vagyis minden kegyelem, és bűnbocsánat nélkül még a hívők élete is kárhozatra lenne méltó, de VAN bocsánat, és KELL vele élni, és KELL (engem is megítél ez, akárhányszor leírom, de muszáj, mert Isten ezt mondja) JÓT CSELEKEDNI, anélkül ugyanis nincsen üdvösség.
Egész pontosan: anélkül nincs HIT SE. Ezért nincs üdvösség se.
Tehát: Isten előtti igazságunkat Krisztus elvégezte, megszerezte. Ahhoz, hogy a miénk legyen, (KEGYELEMBŐL, KEGYELEM ÁLTAL) 1.meg kell térni, 2.hinni kell, 3.meg kell szabadulni ténylegesen a bűntől, és 4.jót tenni.
Ez a négy jelenti a megigazulást, Isten előtti igazságunkat a gyakorlatban.
Ez aktív harc - és tényleg nem lehet akkorát bukni benne, hogy fel ne lehetne állni.
B.Marci 2011-10-03 02:40:01
2. cselekedetek
természetesen igaz, hogy jó esetben a keresztény ember cselekedeteinek a fő sőt egyetlen motiválója a hála. A már megkapott kegyelemért való hála. Amikor valóban kegyelmi állapotban vagyunk, amikor éppen nem a vágyainkba süllyedtünk vissza, amikor valóban szeretjük Istent, ez így is van: nem magunkért félünk és rettegünk, hanem hogy nehogy szégyent hozzunk az Úrra.

Mindez nagyon szép és igaz. Ezzel együtt azonban a Biblia azt is mondja, hogy "aki áll"(aki úgy érzi, hogy Isten kegyelmében áll, megtért, üdvössége van) "vigyázzon, hogy el ne essék". Sőt, a Kol 1, 23 nyíltan mondja: (AKKOR fogtok üdvözülni, ld. 22.v.) "HA ugyan MEGMARADTOK a hitben szilárdan és egyenesen!" - na nem mintha, aki elbukik, nem állhatna fel, de bűnbánat nélkül elveszti az üdvösségét! Erre persze lehet mondani, hogy akkor nem is igazán tért meg - és akkor jöhet a cselekedeteink vizsgálgatásánál is rosszabb, a megtérésünk vizsgálgatása! Biztos, hogy megtértem? - Ezen semmi értelme gyötrődni, ha bűnöztem, elestem, eltértem, meg lehet bánni, meg lehet térni - igazából hetvenszer hétszer is, csak ez veszélyes, mert ugye rutinszerű sorozatban nem lehet megtérni, az már tényleg nem az igazi.

Nem akarom kizárni, hogy Isten minden valóban megtérőt megtart az üdvösségben, de akkor ez csak azt jelentheti, hogy akármit csinál, elvezeti a BŰNBÁNATRA még időben. És erre sem jó elbizakodottan alapozni. A Biblia ismeri a mi csalárd szívünket, a megtértekét is, és tudja, hogy igenis hajlamosak lennénk visszaélni a kegyelemmel. Ezért figyelmeztet.
B.Marci 2011-10-03 02:19:15
Szia Csiga!
1. keresztség.
Igen, igazad van: azok a szavak, ahol a Keresztelő János-féle vízkeresztséggel szemben tűz- és Szentlélek-keresztségről van szó, továbbá ahol a Jn3-ban a víztől és Lélektől születés után a szél kiismerhetetlenségéhez hasonlítja az újjászületést: ezek az igék tényleg nem engedik meg, hogy Isten újjáteremtő munkáját teljesen a keresztség elvégzésében véljük rögzíteni. Ezt nem is akartam. De ha a Lk 3,16-ot önmagában nézed, ebből még akár azt a következtetést is levonhatnád, hogy a vízkeresztség értelmét vesztette és mindenfajta keresztség innentől kezdve csak a hit és a megtérés szimbóluma - és nem is kell vízzel megkeresztelni többé senkit! (Újra idézem Newmant: Ha a mi szertartásaink nem Lélek és élet, akkor nincs itt semmi keresnivalójuk! Üres ceremóniáknak, színjátékoknak a kereszténységben nincs helye!)

Persze tudjuk (pl. az Apcselből), hogy az ősegyházban is volt vízkeresztség mint egyházba való belekerülés szentsége. Az biztos, hogy az újjászületés fogalma több mindenhez kötődik a Szentírásban: a hithez, a Szentlélekhez, az igéhez: ezeknek mind van szerepe a keresztény vízkeresztségben is. Nem a víz mint olyan szül újjá, ige nélkül nincs keresztség. A Szentháromság nevének el kell hangoznia. De a (vízből és igéből álló) keresztség valóságos kegyelmi eszköz, kegyelmet közvetít. MEGMENT. Ahogy a péteri ige mondja. "Nem a test szennyének lemosása", tehát nem testi mosakodás, hanem lelki, ahogyan az eukarisztia is lelki táplálék. Más helyek a keresztséget a bűnök bocsánatával, lemosásával egyértelműen összekötik (Apcsel 2,38; 22,16). Érdekes, hogy az etióp kincstárnoknál is milyen fontos volt, és hogy valódi víz kellett hozzá! (Apcsel 8,36: "valami vízhez értek"!) A Titusz 3,5 a Róm 6,3-4 és a Kol 2,12 is nyilvánvalóan a konkrét keresztségre utal, semmiképpen sem csupán valamiféle "döntésre", személyes megtérési élményre. Természetesen a Biblia tanítja, hogy mindenkinek meg kell térni, át kell adni a szívét Istennek, de ezt mint "pillanatszerű" eseményt az Újszövetség egyetlen egy helyen se nevezi konkrétan újjászületésnek - ezzel együtt, nyilván az új életnek lényeges momentuma a megtérés.
alex:) 2011-09-30 11:57:40
"Egyszerű, barátom. A probléma az, hogy túl szoros a fején a glória. Csupán egy kicsit lazítanunk kell rajta."

:-)

-maradok szeretettel:barátod,alex
válasz erre: csigabiga - 2011-09-30 11:28:56 | megtekintés
csigabiga 2011-09-30 11:28:56
folyt1:

„HA pedig annak Lelke lakik bennetek, aki feltámasztotta Jézust a halottak közül, akkor az, aki feltámasztotta a Krisztus Jézust a halottak közül, életre kelti halandó testeteket is a bennetek lakó Lelke által.”
(Róma 8:11)


>Továbbá szerintem feltűnően eltér a Bibliától az, ahogy a hívő ember cselekedeteiről beszélsz, mintha semmi tétje nem lenne az egésznek. <

Nem jól értetted meg. Semmi tétje nincs a már elvégzett váltság befejezettségére vonatkoztatva, nem pedig arról, hogy egyébként van-e tétje, aminek ellenkezőjét sehol nem állítottam és szerintem más se, max. félreértettél valamit. Emlékeztetlek, arról vitatkoztunk, hogy a mi megtérés utáni cselekedeteink annak része-e vagy se! Csak állandóan elkalandozol másfelé.

>"Félelemmel és rettegéssel munkáljátok üdvösségeteket", persze nem önerőből, hiszen "Isten munkálja bennetek..."<

Félelemmel és rettegéssel munkáljátok a már MEGLÉVŐ üdvösségetek.
Egyébként egyetértek, csak ezeket fogalmam nincs miért írtad le, azontúl, hogy abszolút elkanyarodtál az általam totálisan igeellenesnek tartott szóhasználat esetleges valós ’védelmérekelésétől’.

>Az egyház mint egész, ha valóban Krisztus teste, keresztre kell hogy feszíttessék a Fővel, éspedig tekintet nélkül a keresztények szubjektív szenvedésére, létezésének puszta tényénél és a hit logikájánál fogva.<

Krisztus már meg lett feszítve épp azért, hogy nekünk ne kelljen bűnhődnünk. Ezért ezt nagyon fals önmegváltó gondolatnak tartom.

>Krisztussal együtt keresztre vagyok szegezve<

Ez az óemberünkre vonatkozik, ami meghalt (mint ahogy már idéztem), nem a Krisztusban újjászületett lényünkre, ami megszületett. Az nagy kavarás lenne.
„Krisztussal meghaltatok a világ elemei számára” (Kol 2.20)

>Ha a keresztény ember valamely szenvedését a magáénak érzi is, az sem a saját tulajdona, hanem csak kölcsönbe kapta, s igenjében mindenkor át kell azt adnia valódi tulajdonosának.<

Ok. Egy biztos, itt semmiképp és semmilyen értelemben nem Krisztus váltságszerző halálának válsz részesévé, hanem annak EREDMÉNYEKÉPP a régi természeted elhal és kiteljesedik az új természeted.

legjobbakat,

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 17:45:29 | megtekintés
csigabiga 2011-09-30 11:27:22
Hello Marci!

>>"Az ő halálába keresztelkedésünk az a megtérés, a Szentlélek újjászülő fürdője."Ez ismét egy olyan egyházi hagyomány, ami sem a Bibliából közvetlenül nem következik, sem az óegyház nem így tanította. Téged így tanítottak, látásom szerint ez tévelygés.<

Szerintem pedig Téged tanítottak másképp és a Bibliában van így.

„Ha pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy vele együtt élni is fogunk” (Róma 6.8)
„Most azonban, miután meghaltunk annak a számára, ami fogva tartott minket, megszabadultunk a törvénytől, úgyhogy az új életben a Lélek szerint szolgálunk, nem pedig az Írás betűje szerint, mint a régiben” (Róma 7.6)
„Bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy miután meghaltunk a bűnöknek, az igazságnak éljünk”
(1Pt 2:24)

>Az újjászületés fürdője, a víztől és lélektől születés magára a keresztségre vonatkozik. Ahhoz, hogy ezt máshogy értsd, masszív magyarázkodás kell. "Titeket is megment ennek (az özönvíznek) képmása, a keresztség" - "keresztelkedj meg, lemosván bűneidet", stb. Lehet magyarázni, hogy a "víz" Isten igéjét jelenti, és nem a keresztvizet -attól még, hogy a Bibliában valahol esetleg a víz jelenti az Igét is, de ha egy kicsit felnézel , annyira nyilvánvaló, hogy a teljes Újszövetség óriási jelentőséget tulajdonít a keresztségnek, azt valóságos kegyelemközvetítő eszköznek vallja.<

Akkor nézzük, mit is tanít a Biblia erről és hogyan is hangzanak az igék amiket félig-meddig pontosan idéztél?:

Keresztelő János mondta: "Én ugyan [fizikai] vízzel keresztellek titeket, de eljön az, aki erősebb nálam, és én még arra sem vagyok méltó, hogy saruja szíját megoldjam: Ő majdSzentlélekkel [=élő szellemi víz] és tűzzel [=élő szellemi tűz] keresztel titeket"
(Lukács 3:16)

„Most pedig titeket is megment ennek képmása, a keresztség, amely NEM A TEST SZENNYÉNEK LEMOSÁSA, HANEM KÖNYÖRGÉS ISTENHEZ jó lelkiismeretért a feltámadt Jézus Krisztus által,”
(1 Péter 3:21)

„nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó IGÉJE ÁLTAL”
(1Péter 1:23)

„ nem az általunk véghez vitt igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmából üdvözített minket újjászülő és megújító fürdője a Szentlélek által” (Titusz 3:5)

folyt1.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 17:45:29 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-29 21:33:29
...mert már minden a TULAJDONOSÉ :))
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 18:52:52 | megtekintés
B.Marci 2011-09-29 18:52:52
"tudod, már nincs mit átadni :))"
ezt nem értem.

(egyébként te ezt már olvastad, mert ugyanezt másoltam be régebben neked Szabados Ádám egyik bejegyzéséhez)
máté 9.37. 2011-09-29 18:47:24
A másikban üzented, hogy nézzem meg ezt az írást. Az utolsó mondatra csak annyit, hogy a szenvedés ami a miénk, melyet "át kell adni valódi tulajdonosának" - tudod, már nincs mit átadni :))

Amit viszont ténylegesen át kell adni, az a kereszt üzenete, a "sebeiben gyógyulunk meg" - és ezt Isten akaratában, mert ő
"Azért teremtett mindent, hogy legyen, s a földkerekség nemzeteit gyógyulásra szánta." Bölcsesség Könyve 1.14.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 17:45:29 | megtekintés
B.Marci 2011-09-29 17:45:29
(Elsősorban még mindig Csigának)
A Krisztus szenvedésében való részesedésről:

Hans Urs von Balthasar: A három nap teológiája...

Az egyház mint egész, ha valóban Krisztus teste, keresztre kell hogy feszíttessék a Fővel, éspedig tekintet nélkül a keresztények szubjektív szenvedésére, létezésének puszta tényénél és a hit logikájánál fogva.

A hit tartalma ugyanis az, hogy a bűnös mint bűnös ott függ Krisztus keresztjén, valóságos módon és nem valamiféle homályos reprezentáció tárgyaként, ennélfogva Krisztus az én bűnös halálomat halja, míg én e halálban tulajdon önmagamon túl elnyerem Isten szeretetének életét. Pál ezért a legnagyobb pontossággal fejezi ki az egész egyházat jellemző szituációt, mikor is a Gal 2,19-20-ban megállapítja: "Élek én, de már nem én (már nem egy önmagánál levő énként), hanem Krisztus él bennem", ami azonban azt jelenti: "Krisztussal együtt keresztre vagyok szegezve, amit pedig még a földön élek, azt az Isten Fiában való hitben élem, aki szeretett engem, és önmagát adta értem. Nem érvénytelenítem Isten kegyelmét.".

Mindez az egyház létének lényegét juttatja kifejezésre. Kereszténnyé válni annyit tesz, mint felszegeztetni a keresztre. Amikor e törvény megkezdi kifejteni hatását a keresztény emberben, első következménye szükségképpen az lesz, hogy "nem én szenvedek, hanem Krisztus szenved bennem", aki a maga megváltó művének szolgálatában álló eszközt formált belőlem, hogy tehát nem a magunk szenvedését, hanem "Krisztus halálkínját hordozzuk testünkben", hogy itt sem a mi éltünk, hanem "Krisztus élete nyilvánuljon ki halandó testünkben" (2Kor4,10sk).
Ha a keresztény ember valamely szenvedését a magáénak érzi is, az sem a saját tulajdona, hanem csak kölcsönbe kapta, s igenjében mindenkor át kell azt adnia valódi tulajdonosának.
B.Marci 2011-09-29 17:39:28
Szervusz Csiga!

"Az ő halálába keresztelkedésünk az a megtérés, a Szentlélek újjászülő fürdője."

Ez ismét egy olyan egyházi hagyomány, ami sem a Bibliából közvetlenül nem következik, sem az óegyház nem így tanította. Téged így tanítottak, látásom szerint ez tévelygés. Az újjászületés fürdője, a víztől és lélektől születés magára a keresztségre vonatkozik. Ahhoz, hogy ezt máshogy értsd, masszív magyarázkodás kell. "Titeket is megment ennek (az özönvíznek) képmása, a keresztség" - "keresztelkedj meg, lemosván bűneidet", stb. Lehet magyarázni, hogy a "víz" Isten igéjét jelenti, és nem a keresztvizet -attól még, hogy a Bibliában valahol esetleg a víz jelenti az Igét is, de ha egy kicsit felnézel , annyira nyilvánvaló, hogy a teljes Újszövetség óriási jelentőséget tulajdonít a keresztségnek, azt valóságos kegyelemközvetítő eszköznek vallja.

Továbbá szerintem feltűnően eltér a Bibliától az, ahogy a hívő ember cselekedeteiről beszélsz, mintha semmi tétje nem lenne az egésznek. Szerintem ez a nézet (és most nem rólad beszélek személyesen, hanem az egész tanrendszerről, amelyet képviselsz) nem alázatból fakad, hanem VAGY abból, hogy az ember le akarja dobni magáról a súlyokat, a dolgok tétjét és a megszentelődés terhét, merthogy az teher is, VAGY abból, hogy sokaknak elegük lett a katolikus felfogásban előforduló izzadságszagú és néha cselekedetekkel-büszkélkedő mentalitásból, és erre jól átestek a ló túloldalára. Néhány páli ige alapján, leginkább azok alapján, ahol Pál a "cselekedetek NÉLKÜLI" megigazulásról beszél, próbáljátok az egész Szentírást átértelmezni, szembemenve a más értelmű igék sokaságával. A cselekedetek nélkül nyilvánvalóan arra vonatkozik, hogy a cselekedet nem lehet a kegyelem ELŐFELTÉTELE, minden a kegyelemmel KEZDŐDIK, továbbá hogy a HALOTT (hit nélküli) cselekedetek önmagukban nem üdvözítenek. De Jakab (akit Luther nem is túlzottan szeretett, a Jakab-levelet "szalmalevélnek" nevezte), ugyanilyen egyértelműen mondja: hitnek a cselekvő hit nevezhető, tehát a hitnek és a cselekedeteknek ugyanolyan TÉTJE van, ugyanolyan szerepe az üdvösség szempontjából. Cselekedeteken nem számszerűsített jócselekedeteket kell érteni, hanem az ÉLETET. A megtérő lator egyetlen jócselekedetet hajtott végre egész életében, de az se volt semmi: haldokolva és egész életét megtagadva BIZONYSÁGOT TETT! - De ha már erre sem lett volna ereje, akkor is üdvözül, ha az élete a legutolsó pillanatban megváltozott. Nem külön hit vagy külön cselekedet kell, hanem AZ ÚRÉNAK LENNI. Ezt viszont nem egy megtérési ima intézi el egész életünkre, hanem meg kell harcolni a jó harcot! "Aki azt hiszi, hogy áll, vigyázzon, hogy el ne essék." "Félelemmel és rettegéssel munkáljátok üdvösségeteket", persze nem önerőből, hiszen "Isten munkálja bennetek..."
csigabiga 2011-09-29 16:16:02
Hello Marci!

>>"A mi kis gyarló cselekedeteink hogy vannak „beleoltva” Jézus halálába szerinted? A válasz: úgy, hogy az Ő halálába kereszteltettünk, eggyé lettünk vele halálának hasonlóságában, amit még itt élünk, azt nem mi éljük, hanem Ő él bennünk.<

Már bocs, de meglátásom szerint ügyesen összekavarod a két témát ismét. Az ő halálába keresztelkedésünk az a megtérés, a Szentlélek újjászülő fürdője. Az utána lévő cselekedeteink (amiről beszéltünk) viszont már ilyen értelemben sincsenek beleoltva az ő halálába.

>először nekünk is a keresztbe kell belépni, paradox módon "kiegészítve-pótolni, ami szenvedéséből még hátravan" (Pál, nem keresem ki az igehelyet most), pedig abból tényleg nincs hátra semmi, és mégis, a mi részesedésünk szempontjából igen, és az egyház Krisztus teste, éspedig szenvedő teste. Kell még részesednünk a szenvedésből, kell még nekünk is áldozatot hozni, de csak azért lehet, mert Ő engedelmeskedett HELYETTÜNK és engedelmeskedIK BENNÜNK. Ő ÉL BENNÜNK.<

Attól még, hogy ő él bennünk nem jelenti azt, hogy a mi cselekedeteink az ő halálába oltódnak bele.
Te a kolossé 1:24-re gondoltál:
„el nem tántorodva az evangélium reménységétől, amelyet hallottatok, amely hirdettetett minden teremtménynek az ég alatt, és amelynek én, Pál, szolgájává lettem. Most örülök a tiértetek elviselt szenvedéseimnek, és testem elszenvedi mindazt, ami a Krisztus gyötrelmeiből még hátravan, az ő testéért”
-mely arról beszél, hogy Pál konkrétan az evengélium hirdetése okán részesült szenvedésben. Ez a szenvedés NEM a megváltás/adósságkifizetés részeként történt, hanem annak megtörtént voltának és eredményének hirdetése, üzenetének emberekhez való eljuttatása miatt (és csak ilyen értelemben). A kettő két különböző dolog, különben zagyválás alakul ki.

>>Hogy érted, hogy „részei” az ő TÖKÉLETES váltságának?" "A mi kis gyarló jócselekedeteink vagy vannak vagy nincsenek, attól TELJESEN függetlenül önmagában megáll."
Ez így van, de azt is vedd hozzá, légy szíves, hogy a mi kis gyarló megtérésünk is vagy van vagy nincs, de attól függetlenül Krisztus keresztje megáll. Csak nem lesz a miénk, ha nem hiszünk, nem adjuk át magunkat neki, aminek kihagyhatatlan része az életünk változása is. <

Itt megint az van, hogy a kifejtéseddel egyet értek, de a szóhasználat ettől még teljesen fals és bibliaitól eltérő.
A váltság szó azt jelenti, hogy kifizették a tartozásod. Ha valaki ezt nem utasítja vissza szándékosan, azzal nem vesz részt a kifizetésben, hanem csak nem dobja el magától. A kifizetés elfogadása és megvalósulása utáni hálából tett cselekedetek már végképp nem „része” a korábbi adósságtörlesztésnek.

> Azt AKARJA nekünk mondani a végén: jól van, jó és hű szolgám! Nem pedig azt, hogy na gyere, te kis gyarló, nem valami nagy durranás az életed, de azért menj be Urad örömébe!<

Ebben egyet értünk.

legjobbakat.

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 02:37:40 | megtekintés
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.