Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

xenia 2011-02-24 23:39:54
"Akkor most hogy' is van ez? Elválni, újabb házasságot kötni azt lehet, de gyerekeket felnevelése után 50-60 évesen szerzetesnek állni azt már nem, mert "nem ezt fogadták"? A lutheránus lelkész mit fogadott házastársának és istennek? És utána szolgálatban maradt?"
Szerintem ezen a téren egy malomban őrlünk. Az Ige szerint egyértelműen nem helyén való a dolog. Én az Igének adok igazat. A lelkésznek példát kell mutatni házasság terén is. Az elválás, újraházasodás nem fér bele az "egyfeleségű férfi" kategóriába.
válasz erre: kareb - 2011-02-24 23:21:01 | megtekintés
xenia 2011-02-24 23:37:25
"Olyan pápai engedély, hogy megnősülhet és maradhat áldozópapként szolgálatban, nem létezik.
Akit egyszer áldozópappá szenteltek, az nem nősülhet (legalábbis úgy nem, hogy közben még szolgálatban is marad)."

Azt tudom, hogy nem létezik, ő is tudta, meg többen, akik hasonló cipőben jártak, de mégis megpróbálták megkérni a pápai engedélyt. Ez nem járt sikerrel. Bár mindig felröppen a híre, hogy lehet, majd ez a pápa eltörli a cölibátust...
válasz erre: kareb - 2011-02-24 23:07:06 | megtekintés
kareb 2011-02-24 23:21:01
"Itt már csak tényleg papíron létezik a házasság. Isten nem ilyennek tervezte, és nem is ezt fogadták (sem egymásnak, sem Istennek)."

Mivel ezt te az ex-lutheránus házaspárral kapcsolatban írtad, megjegyezném, hogy életemben eddig egyetlen lutheránus esküvőn voltam (maga a szertartás nagyon happy-re sikeredett, én könnyesre rögöhtem magam, bár mögöttem a család bigott katolikus része erősen hápogott), ott a vőlegény és a lelkész is elvált volt. (nyilván nem mindennapos az eset, de én pont egy ilyet "fogtam ki", az meg már csak hab a tortán, hogy ebből a házasságból is válás lett 3 év után).
Akkor most hogy' is van ez? Elválni, újabb házasságot kötni azt lehet, de gyerekeket felnevelése után 50-60 évesen szerzetesnek állni azt már nem, mert "nem ezt fogadták"? A lutheránus lelkész mit fogadott házastársának és istennek? És utána szolgálatban maradt?
válasz erre: xenia - 2011-02-24 19:46:42 | megtekintés
kareb 2011-02-24 23:07:06
"ismerek olyan katolikus papot, aki megnősült - szerette volna ezt pápai engedéllyel, a szolgálatát folytatva, de nem kapta meg"

No azért tisztázzunk valamit ezzel a pápai engedéllyel kapcsolatban.
A pápa a papi cölibátusi fogadalom alól adhat felmentést, de ezzel automatikusan együtt jár a klerikusi állapot elvesztése is, tehát áldozópapi szolgálatát semmiképpen nem folytathatja.
Olyan pápai engedély, hogy megnősülhet és maradhat áldozópapként szolgálatban, nem létezik.
Akit egyszer áldozópappá szenteltek, az nem nősülhet (legalábbis úgy nem, hogy közben még szolgálatban is marad).
Ez igaz a keleti rítusú katolikus papokra is. Nekik még a papszentelés előtt el kell dönteniük, hogy nősülnek-e. Ha igen, akkor előbb a házasság, utána a papszentelés (és ha a pap felesége történetesen meghal, utána újra már nem nősülhet meg).
De püspökök csak a cölibátust vállalókból lehetnek.
Ebből kiindulva szerintem ha bármikor is eltörlik a nyugati rítusú katolikus papokra vonatkozó kötelező cölibátust, annak bevezetése csak "felmenő rendszerben" történhet, tehát szentelés előtt nősülhet, aki akar, de a felszentelt papok már nem nősülhetnek.
Egyébként érdekes adatokat olvastam azzal kapcsolatban, hogy a papok hány százaléka szegi meg fogadalmát. Egyesek szerint 10-20% ra tehető a fogadalmat megszegők aránya, ugyanakkor olvastam olyat is (olyan pappal készült riport, aki elhagyta a papi pályát és megnősült), hogy 10-20 % aki megtartja a fogadalmat.
válasz erre: xenia - 2011-02-24 19:57:58 | megtekintés
xenia 2011-02-24 21:41:21
Hát nem tudom, nekem úgy tűnik, hogy normális kapcsolatuk volt, megbeszélték a dolgot, tudott róla a feleség, hogy mennyiért adták el a földet, azt is, hogy mennyit tesznek félre. Elmondhatta volna a véleményét, ha másképp látja. Az lehet, hogy a férje akkor is így döntött volna, de akkor ő nem vétkes benne, mert egyrészt elmondta a véleményét, másrészt nem tartott a férjével (tehát nem engedelmeskedett neki). De még ha nem ilyen férje lett volna, hanem olyan, mint Abigailnak (hirtelen haragú), akkor is mernie kellett volna nem engedelmeskedni a bűnben.
válasz erre: mcsaba - 2011-02-24 20:54:23 | megtekintés
mcsaba 2011-02-24 20:54:23
Abban, hogy a férje mit csinál a pénzzel nem sok beleszólása volt. Próbált volna csak ne helyeselni :)
Utána meg megtehette volna, hogy elmondja az igazat, de nem tette meg. Na ezért halt meg! Ez volt az ő személyes felelősége.
válasz erre: xenia - 2011-02-24 20:32:48 | megtekintés
xenia 2011-02-24 20:32:48
ezt most így nem teljesen értem. Mért ne lett volna más választása? (Abigail példája is azt mutatja, hogy lehetett volna) Pont az egyéni felelősségre akartam utalni. Ha nem lett volna egyéni felelőssége, nem is kérhette volna számon rajta Péter: "Miért szövetkeztetek össze, hogy próbára tegyétek az Úr Szellemét?"
válasz erre: mcsaba - 2011-02-24 20:22:07 | megtekintés
mcsaba 2011-02-24 20:22:07
Örülök, hogy egyetértünk:)
Csak annyit finomítanék a dolgon, remélem nem bánod, hogy Szafírának de facto nem volt más választása, minthogy engedelmeskedjen férjének. Alávetett személy volt. Így természetesen én sem tudom befolyásolni Róma döntéseit, de elmondhatom, ha rossznak tartanék valamit!
válasz erre: xenia - 2011-02-24 19:32:42 | megtekintés
xenia 2011-02-24 19:57:58
és meg ehhez:
"Jobb, hogy ne fogadjon semmit az ember, minthogy utána megszegje."

de talán jobb, ha nyíltan felvállalja, hogy nem tud kitartani fogadalma mellett (ismerek olyan katolikus papot, aki megnősült - szerette volna ezt pápai engedéllyel, a szolgálatát folytatva, de nem kapta meg), mint ha titokban bűnben él, és közben ugyanúgy folytatja a szolgálatát.
A fogadalom-megszegés bűn, de Isten bocsánatát lehet kérni. Gondolom, senki nem büszke rá, ha ilyet tett (gondolom, Luther sem volt büszke arra, hogy ilyen fogadalmat tett, és megszegte), viszont utána nem bűnben, hanem házasságban él.
válasz erre: xenia - 2011-02-24 19:46:42 | megtekintés
xenia 2011-02-24 19:46:42
Még a tegnapi témához, ha már felhoztad: ebben az esetben nemcsak a házasság szexuális dimenziója szűnt meg (az akár betegség révén is bekövetkezhetne), hanem úgy amblokk a házasság, mint olyan. Nyilvánvalóan külön élnek, nincs közöttük kommunikáció sem. Itt már csak tényleg papíron létezik a házasság. Isten nem ilyennek tervezte, és nem is ezt fogadták (sem egymásnak, sem Istennek).
És itt jön be Luther témája: ugyanúgy helytelen, hogy Istennek tett fogadalmát megszegte. Éppen erre utaltam a papi nőtlenséggel kapcsolatban, hogy nem lenne szabad ilyen fogadalmat embertől elvárni. Nem olvasom, hogy akár Pál ilyen fogadalmat tett volna (pedig nem nősült meg), vagy Anna, aki özvegysége után a templomban szolgált. Jobb, hogy ne fogadjon semmit az ember, minthogy utána megszegje.
válasz erre: mcsaba - 2011-02-24 18:33:33 | megtekintés
xenia 2011-02-24 19:32:42
Így van, azért halt meg, mert a férjének engedelmeskedve hazudott. Megbeszélték, hogy hazudni fognak. A férj hazudott először, meghalt. A feleség hazudott utána (úgy, ahogy előre megbeszélték), ő is meghalt. Nem volt mentsége.
Vagy az ószövetségi példa is ott van: Abigail is meghalt volna, ha a férjének engedelmeskedik. (Sőt, nemcsak ő, hanem az egész házanépe)
válasz erre: mcsaba - 2011-02-24 18:37:47 | megtekintés
mcsaba 2011-02-24 18:37:47
"Talán Safirának mentség volt, hogy a férjének való engedelmességből tette amit tett?"

Ő azért halt meg, mert KITARTOTT a hazugságban. Ha akkor, amikor kérdezték, megvallja az igazat, élve marad, mégha előtte benne volt is a dologban.
mcsaba 2011-02-24 18:33:33
Jó estét, Xenia!
A tegnapi témával kapcsolatban (nős ember pappá szentelése) eszembe jutott még egy érdekes gondolat:

Azon megbotránkozunk, hogy házas emberpárből szerzetesek lesznek, de elfelejtjük a történelem példáját a fordítottjáról:

Élt egyszer két ember, aki Istennek fogadalmat tett arról, hogy:
1.) Szüzességben élnek
2.) Szegénységben élnek
3.) Engedelmeskednek elöljáróiknak.

Ez a szerzetesek hármas fogadalma.
Aztán a férfi gondolt egyet, megnősült, elvett egy apácát. A férfit Luther Mártonnak hívták.

Lehet, hogy ezekben a katolizált luteránusokban éppen ennek a döntésnek a fordítottját művelte ki a Szentlélek?
xenia 2011-02-24 17:47:30
"Még ha ők tévednek is, de én az engedelmesség állapotában követem őket, ők felelnek cselekedeteimért."

Vajon amikor a Bíró előtt állunk, ez megfelelő érv lesz, hogy azért tettem, mert ők mondták? Talán Safirának mentség volt, hogy a férjének való engedelmességből tette amit tett?

Az egyéni felelősség alól nem lehet kibújni. "Istennek kell inkább engedelmeskednünk, mint az embereknek." - mondta Péter a főpapnak és a nagytanácsnak.
válasz erre: mcsaba - 2011-02-24 13:54:02 | megtekintés
xenia 2011-02-24 17:31:16
"Azok pedig, akik tekintélyeseknek számítanak - hogy a múltban mik voltak, azzal nem törődöm; Isten nem nézi az ember személyét -, azok a tekintélyes személyek engem semmire sem köteleztek. Ellenkezőleg: elismerték, hogy rám van bízva a körülmetéletlenség evangéliuma, mint ahogyan Péterre a körülmetélésé. Mert aki munkálkodott Péter által a körülmetéltek közötti apostolságban, az munkálkodott énáltalam is a pogányok között. És amikor Jakab és Kéfás meg János, akiket oszlopoknak tekintenek, felismerték a nekem adott kegyelmet, megállapodásul kezet adtak nekem és Barnabásnak, hogy mi a pogányokhoz menjünk, ők pedig a körülmetéltekhez. Csak azt kérték, hogy emlékezzünk meg a szegényekről: ez az, amit én igyekeztem is megtenni. Amikor pedig Kéfás Antiókhiába jött, nyíltan szembeszálltam vele, mivel okot adott arra, hogy megfeddjem." Galata 2

Szép példája ez a hierarchiának és a tévedhetetlenségnek.
válasz erre: ISándor - 2011-02-24 13:09:10 | megtekintés
mcsaba 2011-02-24 13:54:02
Mi több, Pál apostol levelei másról sem szólnak,- természetesen a krisztusi tanítás hirdetése mellet -, mint az önjelölt "ősreformátorokkal" való leszámolásról. Harcolt a keresztény tanítás egységéért, olykor akár saját elvei ellenére is. Leveleiből nagyon szépen kiderül, mennyire feleslegesnek érzi az újonnan megtérők számára a körülmetélkedést, mégis éppen szeme fényét, Timóteust metélteti körül, hogy a helybeli zsidók ne botránkozzanak meg. Sokszor hivatkozik arra, hogy tanítását a "nagyok" is elfogadták.

Az Egyház, Krisztus Teste katonai szervezet. Mindenkinek megvan benne az Istentől kijelölt helye. Nagyon szeretem az Egyházamban azt a nyugalmat, amit megélhetek. Ha engedelmeskedem elöljáróimnak, Istennek engedelmeskedem. Ők felelnek értem, ahogy a szülő is felel gyermekéért. Még ha ők tévednek is, de én az engedelmesség állapotában követem őket, ők felelnek cselekedeteimért. Nem kis felelősség ez! Bennem béke van. Nem értek mindig egyet egyes véleményekkel, de alávetem magam a döntésnek. Nekem, mivel így hiszem az Isten tervét, fontosabb az Egyház egysége, mint a teljes igei makulátlansága.

Végsö soron sem engem, sem téged Sola Scriptura, Isten nem az alapján fog megítélni, hogy mit beszéltünk (sokszor hülyeségeket!), hanem hogyan valósítottuk meg Krisztust életünkben, Mennyire tudott Ő bennünk élni.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-02-24 11:31:18 | megtekintés
ISándor 2011-02-24 13:09:10
Szia Sola Scriptura!

Valóban egyszerű felépítésű volt az ősegyház de azért arról nem beszélhetünk, hogy csak funkcionális hierarchia volt.

A Jeruzsálemi Zsinaton (ApCsel 15,6-30) megfigyelhetjük, hogy Péter és Jakab milyen tekintéllyel szólnak. Ez a Zsinat egy ellentmondást nem tűrő kijelentést tett (a Szentlélekre hivatkozva), amely az összes keresztényre nézve kötelező volt:

ApCsel 15,28-29
”úgy tetszett a Szentléleknek és nekünk, hogy ne rakjunk rátok több terhet a szükségesnél, annál, hogy tartózkodnotok kell a bálványoknak áldozott eledeltől, a vértől, a fojtott állattól és a paráznaságtól…”

A következő részben arról olvashatunk, hogy Pál, Timóteus és Szilás elutazott, hogy „sorra járják a városokat”, majd ezt mondja a Szentírás:

„lelkükre kötötték, hogy tartsák meg a határozatokat, amelyeket az apostolok és a presbiterek hoztak Jeruzsálemben.” (ApCsel 16,4)

Ez az egyházi tekintély és hierarchia. Egyszerűen kihirdették a rendeletet, mint igaz és kötelező érvényű dolgot – magának a Szentléleknek a hozzájárulásával. Tehát a tévedhetetlenség ajándékának példáját láthatjuk a Bibliában.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-02-24 11:31:18 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-02-24 13:05:44
http://www.youtube.com/watch?v=_fTM0DGn-Ag
Simul justus et peccator 2011-02-24 13:05:19
14. És ha volna ez a három férfiú benne: Noé, Dániel és Jób: akkor ők az ő igazságukkal a magok lelkét!!!!!

megszabadítanák, azt mondja az Úr Isten.
15. Ha gonosz vadállatokat bocsátanék át az országon, hogy azt gyermektelenné tegyék, és az pusztává lenne, a melyen senki át nem menne a vadállatok miatt:
16. Benne ama három férfiú (élek én, az Úr Isten mondja) sem fiakat, sem leányokat meg nem szabadítana, csak magokat szabadítanák meg,!!!

az ország pedig pusztává lenne.
Ezekiel14
Simul justus et peccator 2011-02-24 12:55:10
3,19
A törvény nevelőnk Krisztusig

Mi tehát a törvény? A bűnök miatt adatott, amíg eljön az utód, akinek az ígéret szól. A törvényt angyalok közölték közbenjáró által.
3,20 Közbenjáróra nincs szükség, ahol nincs két fél. Isten pedig egy. Gal3
Simul justus et peccator 2011-02-24 12:38:18
http://www.youtube.com/watch?v=_fTM0DGn-Ag
Sola Scriptura 2011-02-24 11:31:18
Azt hiszem, a reformációnak talán az anglikán ág volt az egyetlen olyan képviselője, amely nem kifejezetten tanbeli eltérések, hanem inkább nettó hatalomtechnika miatt szakított a Római Katolikus egyházzal. Én reformáció alatt inkább a Luther-Zwingli-Kálvin-Knox vonalat értem, ahol jelentős tanbeli eltérések mutatkoztak a hivatalos katolikus tanítástól, és amelyek tanításai kiállták az idők próbáját.

Viszont egy dologban kiegészíteném, illetve helyesbíteném, amit írtál. Az ősegyház ugyanis nem volt hierarchikus felépítésű, illetve amennyire az volt, az inkább funkcionális hierachiában mutatkozott meg, mintsem hatalmi piramisban. Az apostolok járták a világot, és ahol gyülekezet alakult, ott hamarosan a presbiterekre (püspökökre) bízták azt, majd mentek tovább hirdetni az Evangéliumot. A presbiteri és püspöki tiszt akkor még nem vált el, a Szentírás még egymás szinonimájaként is használja a két szót. Az ősegyház - kezdve a jeruzsálemi gyülekezettel - meglehetősen egyszerű felépítésű volt: a gyülekezetet a presbitérium vezette, voltak asztal körül szolgálók, diakóniában szolgálók, de mindez nem vált el egymástól tisztségként, csak feladatként. Nem volt közöttük hierarchia. Például bárki magyarázhatta az Igét, bárki prófétálhatott, nem volt erre kiváltságos réteg a gyülekezeteken belül sem. A gyülekezeteket a presbiterek közösen vezették (tehát kollektív döntésekkel, együtt).

A hierarchia a gnosztikus tanítások és a pogányokból alakult gyülekezetekbe visszaszivárgó pogány tanok ellenében kezdett kialakulni, de csak a II. században. Ezt a kort hívja az egyháztörténelem az apostoli és a katholikus egyház közötti átmenetnek. Ekkor kezdett először a püspöki és a presbiteri feladatkör szétválni, később a klerikus-laikus megkülönböztetés is kialakult, így egyre kevesebbek kiváltsága lett egyre több egyházi szolgálat, még később a püspökök között egyfajta nem kimondott hierarchia is kialakult (így tett szert primátusra Jeruzsálem, később világhatalmi státuszánál fogva Róma is), végül a III. századra már a püspökök és az episzkopális egyházszervezet fennhatóságát tekinteték Egyháznak. Aztán mindezt a III. század közepén Cyprianus foglalta írásba (ő alkotta meg az apostolica successio fogalmát és tőle származik az "extra ecclesiam nulla salus" elve is), és gyakorlatilag onnantól számítjuk a mai katolikus egyházszervezetet. A reformáció pedig (főleg Kálvin) épp az ezt megelőző, presbiteri típusú, apostoli egyházi gyakorlathoz tért vissza az 1500-as években.
válasz erre: mcsaba - 2011-02-24 10:48:50 | megtekintés
mcsaba 2011-02-24 10:48:50
És ezzel a hozzáállással én nagymértékben egyet is értek. Viszont ha megnézem a reformáció történetét, csak pl. az anglikán ágat, mit látok:

VIII. Henrik 1536.-ban feloszlatta a szerzetesrendeket és ezzel gyakorlatilag szakított Rómával, valójában önmagát tette meg az angolok "pápájának". Ez az amiről előző leveleim egyikében írok. Ez az alakulat sem bizonyult egységesnek és tartósnak, számos ágra bomlott, többek között Wesley tevékenységének köszönhetően, aki 1735-36 tájékán létrehozta azt a mozgalmat, amely később Metodista egyház néven kivált az anglikán egyházból. Aztán a metodisták közül létrejött 1865-ben az Üdvhadsereg, amely éppen jelenleg fog szétszakadni a nőkérdés miatt. És ez csak egy a sokezer szétágazási sor közül.


Mindez a tendencia mennyire egyeztethető össze Jézus főpapi imájával, és az ősegyház szigorú hierarchiájával?
Pálnak számot kellett adnia a jeruzsálemi vének előtt, hogy milyen jogon hirdeti a hitet a pogányoknak. Ha Péternek nincs hasonló tapasztalata a pogányokkal, ma aligha lennénk keresztények: a Jakabi szárny nem biztos hogy nyitott volna felénk.

Péter kiemelt szerepe kétségtelen, úgyszintén a többi apostolé. Nem mindenkinek a szava ér ugyanannyit! Ezért bár igaz, hogy ahol ketten vagy hárman együtt vannak az Ő nevében, ő is jelen van, mégis szükséges egy vezetői testület, aki tanít, őrzi a hit hitelességét, harcol a tévtanítások ellen. Ezeknek maga Jézus adja a tekintélyt. Emlékezzünk csak arra cifra esetre, amikor néhány zsidó ördögűzó, próba-szerencse alapon exorcizmussal próbálkozott:

"Egy Szkéva nevű zsidó főpap hét fia is ezt tette. A gonosz lélek azonban visszafelelt, és azt mondta nekik: "Jézust ismerem, Pálról is tudok, de ti kik vagytok?" Az az ember pedig, akiben a gonosz lélek volt, rájuk ugrott, legyűrte őket, és föléjük kerekedett, úgyhogy meztelenül és sebesülten futottak ki abból a házból." ApCsel (19,14)

De visszamehetnénk egész Mózes korába is, Kórah, Dátán és Abirám lázadásához. Ők sem akartak semmi mást, csak áldozatot bemutatni, saját szakállukra, Mózes ellenében. Az eredmény ismeretes. Nem mindenki egyforma az Isten előtt: az Isten Lelke rendet teremt és nem individualizmust, Egyházat és nem szektákat.

Persze mindezzel nem szeretném kissebíteni a katolikus egyház felelősségét a nagy nyugati egyházszakadásért. Szerencsére ezt Róma sem teszi, de nem is próbálja meg mindezt Isten akarataként, az Igéhez való hűségként beállítani.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-02-24 09:03:12 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-02-24 09:03:12
Szerintem túlontúl emberi keretek között gondolkodsz. Kövessük inkább Jézus Krisztust, és az ő kijelentett Igéjét. Aztán ha valamely felekezet tanítása ezzel nagyban egyezik, akkor annak örülhetünk (hiszen az Isten kegyelme), ha meg nem, akkor szomorkodhatunk. De ne a felekezet vagy a tanítás oldaláról közelítsük meg, hanem csakis Jézus Krisztus felől. Ott van a kijelentés. Az élő Ige. Túlnyomó része magyarázat nélkül is érthető (hogy a tőlem vett példádnál maradjak, Pál apostol tanítása a nők tanítói szolgálata tekintetében egészen egyértelmű és explicit, nem szorul külön magyarázatra - 1Kor 14,34; 1Tim 2,11-12). Ha pedig vannak nehezen érthető részek, akkor imádkozzunk és próbáljuk meg közösen értelmezni. A Szentlélek egészen csodálatos dolgokra képes közösségben (mert ugye ahol ketten vagy hárman összejönnek Krisztus nevében...). Imádkozzunk és beszéljük meg ezeket az Igéket (erre valók például a bibliaórák). Ha bárki embernek a tanítására hagyatkozunk, és nem egyenesen az élő Igével táplálkozunk, akkor kitesszük magunkat annak a veszélynek, hogy tévtanítások csapdájába kerülünk. Megint csak elismétlem: nem véletlenül születtek az apostoli levelek és nem véletlenül iratott le a teljes Újtestamentum. Pontosan azért, hogy ennek elejét vegye és élő, sziklaszilárd alapot vessen a gyülekezetek életéhez.

Mondhatod, hogy ahány ember, annyi értelmezés. És nagyrészt igazad is van. Két ellenvetést azonban hadd tegyek ehhez: az első, hogy pont ezért szükséges, hogy közösségben és imádságos lelkülettel értelmezzük a Szentírást, nem magunkat, hanem Istent magasztalva. A második (és ezt Victor Jánostól kölcsönzöm), hogy a kijelentésnek van egy úgynevezett "áttetsző világossága" ("perspicuitas"), amit szoktak önmagát való magyarázásnak is nevezni, valójában pedig azt jelenti, hogy Isten kijelentése - természeténél fogva - világos és érthető, de minden részletét az egész Szentírás összefüggésében kell látnunk, összefüggő egységben kell szemlélnünk. Ha marad az Igében homály ennek ellenére is, az azt jelenti, hogy – amint ez az Igének Jézus Krisztusban való összpontosulásából természetesen következik is – van az Igének olyan perifériája, ahol világossága nem olyan teljes, mint középpontja körül. Az alapvető hittételek tekintetében olyan teljes az Ige világossága, hogy nem foroghat fent nézeteltérés az Egyházban, míg bizonyos - az üdvösség szempontjából nem annyira alapvető - tanítások tekintetében az Ige nem szól olyan határozott egyértelműséggel, hogy ne kellene számolnunk különböző értelmezéseinek az eshetőségeivel. Semmiképpen nem kereshetünk azonban további felvilágosítást az Igén kívüli forrásokból, mert amit határozottan tudtul akart nekünk adni Isten, azt az Igében eléggé világosan tudtul is adta nekünk.
válasz erre: mcsaba - 2011-02-23 22:29:32 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:34:00
Ha megmaradtok énbennem, és beszédeim megmaradnak tibennetek, akkor bármit akartok, kérjétek, és megadatik nektek" (Jn 15,7).
Jól jegyezzük meg, hogy hallgatnunk kell Jézus Krisztus szavára, ha azt akarjuk, hogy Ő is meghallgasson minket. Ha nincs fülünk Krisztus számára, neki sincs füle a számunkra. De amilyen mértékben odahallgatunk, olyan mértékben hallgat Ő is reánk.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:33:06
Jn 5,44 Mimódon hihettek ti, a kik egymástól nyertek dicsőséget, és azt a dicsőséget, a mely az egy Istentől van, nem keresitek?


most lehet engem szidni és egymásnak hizelegni:-))))))))))))))
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:32:17
5. Zsid 9,15 És ezért új szövetségnek a közbenjárója ő, hogy meghalván az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak elnyerjék az örökkévaló örökségnek ígéretét.
6. Zsid 12,24 És az újszövetség közbenjárójához Jézushoz, és a meghintésnek véréhez, mely jobbat beszél, mint az Ábel vére.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:32:06
SOLI DEO GLORIA

csak egyedül Istené a dícsőség, tisztelet , imádat
dulia
latria
minden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

a közbenjárás meg a Jézusé

egyedül!!!!!!!!!!!

1Tim 2,5 Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus,

Bement a szentek szentjébe
egyedüli főpap
nincs szükség pap közbenjárására
direkt hozzá szabad/lehet/ kell menni
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:29:43
Jel 14,7 Ezt mondván nagy szóval: Féljétek az Istent, és néki adjatok dicsőséget: mert eljött az ő ítéletének órája; és imádjátok azt, a ki teremtette a mennyet és a földet, és a tengert és a vizek forrásait.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:29:18
Jel 4,11 Méltó vagy Uram, hogy végy dicsőséget és tisztességet és erőt; mert te teremtettél mindent, és a te akaratodért vannak és teremttettek.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:27:28
Jn 5,41 Dicsőséget emberektől nem nyerek.
48. Jn 5,44 Mimódon hihettek ti, a kik egymástól nyertek dicsőséget, és azt a dicsőséget, a mely az egy Istentől van, nem keresitek?
49. Jn 7,18 A ki magától szól, a maga dicsőségét keresi; a ki pedig annak dicsőségét keresi, a ki küldte őt, igaz az, és nincs abban hamisság.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:26:57
Lk 18,43 És azonnal megjöve annak szeme világa, és követé őt, dicsőítvén az Istent az egész sokaság pedig ezt látván,

dicsőséget ada az Istennek. !!!!!!!!!!!!!
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:26:26
Mal 2,2 Ha meg nem hallgatjátok és ha nem veszitek szívetekre, hogy dicsőséget adjatok az én nevemnek, azt mondja a Seregeknek Ura: átkot bocsátok reátok, és elátkozom a ti áldásotokat; bizony elátkozom azt, ha nem veszitek szívetekre!
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:25:43
Jer 2,11 Ha cserélt-é valamely nemzet isteneket? noha azok nem istenek. Az én népem pedig felcserélte az ő dicsőségét tehetetlenséggel!
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:25:10
Péld 25,27 Igen sok mézet enni nem jó; hát a magunk dicsőségét keresni dicsőség?
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:24:47
10. Zsolt 19,2 Az egek beszélik Isten dicsőségét, és kezeinek munkáját hirdeti az égboltozat.
11. Zsolt 47,5 Kiválasztja nékünk örökségünket, Jákób dicsőségét, a kit szeret. Szela.
12. Zsolt 66,2 Énekeljétek az ő nevének dicsőségét; dicsőítsétek az ő dicséretét!
13. Zsolt 78,61 Sőt fogságba viteté erejét, dicsőségét pedig ellenség kezébe.
14. Zsolt 84,12 Mert nap és paizs az Úr Isten; kegyelmet és dicsőséget ád az Úr, nem vonja meg a jót azoktól, a kik ártatlanul élnek.
15. Zsolt 96,3 Beszéljétek a népek között az ő dicsőségét, minden nemzet között az ő csodadolgait;
16. Zsolt 96,7 Adjatok az Úrnak népeknek nemzetségei: adjatok az Úrnak dicsőséget és tisztességet!
17. Zsolt 96,8 Adjátok az Úrnak neve dicsőségét; hozzatok ajándékot és jőjjetek be az ő tornáczaiba!
18. Zsolt 97,6 Az egek hirdetik az ő igazságát, és minden nép látja az ő dicsőségét.
19. Zsolt 106,2 Ki beszélhetné el az Úr nagy tetteit? és jelenthetné ki minden dicsőségét?
20. Zsolt 115,1 Nem nékünk Uram, nem nékünk, hanem a te nevednek adj dicsőséget, a te kegyelmedért és hívségedért!
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:23:16
25. És lőn, hogy a mint Péter beméne, Kornélius elébe menvén, lábaihoz borulva imádá őt.
26. Péter azonban felemelé őt, mondván: Kelj fel; én magam is ember vagyok.
Ap csel10
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:21:39
Ha befogadjuk Urunk beszédét, és az bennünk is marad, a kiváltságok végtelen tere nyílik meg előttünk! Ha pedig alávetettük akaratunkat Isten uralmának, akkor imádságunknak ereje lesz, amiképpen Illésnek is hatalma volt bezárni az egeket, majd újra megnyitni, hogy elárasszák esővel a földet. Egy ilyen ember felér ezer átlagos keresztyénnel. Az a kérdés, vágyunk-e igazán alázatosan közbenjárni a Gyülekezetért és a világért, és akarjuk-e igazán az Úrtól elkérni azt, amit szeretnénk? Ha igen, akkor alázattal oda kell hajtanunk fülünket az Úr szavára, drága kincsként fel kell halmoznunk Igéit, és feltétlenül engedelmeskednünk kell neki. Aki hathatósan akar imádkozni, annak „kitartóan részt kell vennie a tanításban" (Csel 2,42) és „szelíden kell befogadnia a beléje oltott Igét" (Jak 1,21).
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:21:04
Ezenkívül a hallottaknak belénk is kell hatolnia, bennünk kell élnie és maradnia, mint erőforrásnak és hatalomnak. Be kell fogadnunk az igazságot, amelyet Jézus Krisztus tanított, követnünk kell parancsolatait és Szent Lelkének indításait, különben nem állhatunk meg a kegyelem trónusa előtt.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:20:35
Úgy hallgassatok oda, hogy meghallgattassatok!
„Ha megmaradtok énbennem, és beszédeim megmaradnak tibennetek, akkor bármit akartok, kérjétek, és megadatik nektek" (Jn 15,7).
Jól jegyezzük meg, hogy hallgatnunk kell Jézus Krisztus szavára, ha azt akarjuk, hogy Ő is meghallgasson minket. Ha nincs fülünk Krisztus számára, neki sincs füle a számunkra. De amilyen mértékben odahallgatunk, olyan mértékben hallgat Ő is reánk.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:20:10
Ahhoz térhet be igazán Jézus, aki összeroskad e bûne alatt és õszintén elhatározza, hogy ezentúl csak felülrõl engedi magát vezettetni. „Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem?" - kérdezte Saul a damaszkuszi úton, jelezve, hogy feladta saját elképzeléseit. Ekkor jutott életében uralomra és elsõ helyre a Jézus iránti szeretet.
*
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:19:02
A tanítványok ugyanis le akarták beszélni Jézust arról, hogy Júdeába menjen, ahol nemrég meg akarták kövezni. Jézus azonban nem engedi, hogy útját emberi szempontok szabják meg. Csak az Atya akaratát veszi figyelembe. Jól tudja, hogy emberek egy pillanattal sem tudják megrövidíteni az Atya által megszabott munkáját. Aki azonban éjszaka jár, aki saját sötét elképzeléseit követi, az megbotlik, „mert nincsen világossága" (Jn 11, 9-10).
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:18:34
El a makacs önfejûséggel!
Az egyenetlenek simákká legyenek...
(Lukács 3, 5)
Az önfejû ember göröngyös utakon jár. Az Úr utai mindig egyenesek és simák, nem botlunk meg rajtuk. Egyszerû, világos utakon vezeti övéit. Jézus azt mondja: „Ha valaki nappal jár, nem botlik meg." Itt a nappal való járás az Isten akarata szerint való utat jelenti.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:17:16
Amikor valaki azt állítja, hogy neki egyedül Isten számára kell egyre szentebb életet élnie, az nem lehet hasznára embertársainak. Az ilyen ember szobortalapzatra állítja fel önmagát - távol a hétköznapi élet forgatagától. Pál odaszentelt személyiség lett: bárhova ment, Jézus Krisztus felhasználhatta az életét. Sokan csak saját céljaik után futnak, így Jézus Krisztus nem veheti hasznát az életüknek. Ha odaszenteltük magunkat neki, nincsenek többé saját céljaink a szolgálatban. Pál megmondta: ő tud mások "lábtörlője" lenni érzékenykedés nélkül, mert életének fő indítórugója az volt, hogy Jézusnak szentelte oda magát. Mi készek vagyunk olyan dolgokra, amelyek minket emelnek ki szellemileg - nem pedig Jézus Krisztust. "Kívánnám, hogy én magam átok legyek... az én testvéreimért" (Róm 9,3). Talán képtelen túlzás ez? Annak, aki szeret valakit, nem túlzás így beszélni. Pál pedig szerette Jézus Krisztust teljes szívéből.
Simul justus et peccator 2011-02-24 07:16:51
Ti barátaim vagytok, ha
megteszitek, amit parancsolok nektek.
mcsaba 2011-02-24 07:01:56
Napi ige:
Jézus így tanított az utolsó vacsorán: „Amint engem szeret az Atya, úgy
szeretlek én is titeket. Maradjatok meg az én szeretetemben! Ha
megtartjátok parancsaimat, megmaradtok szeretetemben, ahogy én is
megtartottam Atyám parancsait, és megmaradok az ő szeretetében. Ezeket
azért mondtam nektek, hogy az én örömöm legyen bennetek, és örömötök
ezzel teljes legyen. Az az én parancsom, hogy szeressétek egymást,
amint én szerettelek titeket! Nagyobb szeretete senkinek sincs annál,
mint annak, aki életét adja barátaiért. Ti barátaim vagytok, ha
megteszitek, amit parancsolok nektek. Nem mondalak titeket többé
szolgának, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura. Barátaimnak
mondalak benneteket, mert mindazt, amit hallottam Atyámtól, tudtul
adtam nektek. Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak
titeket; és arra rendeltelek, hogy elmenjetek és gyümölcsöt hozzatok:
maradandó gyümölcsöt. Bármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja
nektek. Azt parancsolom nektek, hogy szeressétek egymást!”
Jn 15,9-17
Simul justus et peccator 2011-02-24 06:50:19
:-)
válasz erre: alex:) - 2011-02-23 19:29:58 | megtekintés
xenia 2011-02-23 23:19:19
"Elveszítettük a horgonyt."
Ha az egyház a horgony, akkor jó dolog elveszíteni. Az életünk horgonya egyedül Krisztus lehet, különben semmit nem ér. Szerintem Jézus engedte ki a szellemet a palackból, amikor felrúgta az elődök rendeléseit. Bár szebb lenne úgy fogalmazni, hogy elküldte Szellemét, aki elvezet minket minden igazságra. Az egyház(ak)nak megújulásra lenne szüksége, megvizsgálni az ige mérlegén, hogy mi olyan emberi rendelés, ami nem állja meg a helyét, és teret engedni az Úr megújító munkájának.
Én azt látom, hogy Isten azért íratta le az igéjét, hogy tanulmányozzuk, és ebből is megértsük az akaratát. Nem véletlen a Béreabeliekről szóló dicséret:
"Ezek nemesebb lelkűek voltak, mint a thesszalonikaiak, teljes készséggel fogadták az igét, és napról napra kutatták az Írásokat, hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok." ApCsel 17:10 - nem veti az Úr a szemükre, hogy a saját elméjüket bálványozzák, amikor az igében néznek utána azoknak a dolgoknak, amikről hallanak. Luther is a Bibliát akarta eljuttatni az emberekhez, ami az egyháznak egyáltalán nem volt érdeke. Én hiszem azt, hogy a Biblia nem relatív, és aki őszinte hittel olvassa az igét, annak Isten kijelenti magát, és Istent fogja megtalálni. Ezzel együtt a közösség gyakorlására is természetesen szükség van, Isten nem magányos farkasokat teremtett. Szükség van arra, hogy egymás hite által épüljünk, hogy egymást intsük, buzdítsuk stb.

"És azért imádkozom, hogy a ti szeretetetek még jobban bővölködjék ismeretben és minden értelmességben; Hogy megítélhessétek, hogy mi a rossz és mi a jó; hogy legyetek tiszták és botlás nélkül valók a Krisztusnak napjára..." (Fil 1:9-11)
válasz erre: mcsaba - 2011-02-23 22:29:32 | megtekintés
mcsaba 2011-02-23 22:29:32
"Az a baj szerintem, hogy az ige az, amihez nem akar hasonulni, mert könnyebbnek tűnik a kitaposott út, nem baj, ha teljesen emberi rendelések alapján is van... "

Van az ördögnek egy nagyon ravasz csapdája:
Azt mondom, én pl. nem a református egyház tanítását akarom követni, hanem az Igét, mert ez előbbi nem eléggé igei. No de akkor ki mondja meg nekem, hogy jól értem-e? Ezzel, bár ki nem mondom, valójában én határozom meg, hogy az Ige nekem mit mondhat és mit nem. Önmagam vezetőjévé válok. Innen csak egy lépés, hogy lényegében önmagam Istenévé legyek. Sokan beleesnek ebbe a csapdába.

Egyetlen dolog, amit Luthernek felróvok: kiengedte a szellemet a palackból. Innentől kezdve nincs megállás. Mindenki mondhatja, hogy ő jobban érti az Igét, neki mást mond, a többi meg téved. Végsősoron a mai emberre oly jellemző relativizmusnak nem éppen ez a gyökere? Ha ő beszélhet, én miért nem? Ha neki igaza lehet, nekem miért nem? Elveszítettük a horgonyt.
mcsaba 2011-02-23 22:22:11
Sok gondolatoddal egyet értek. A kötelező papi nőtlenség teljesen emberi döntés, bár amikor bevezették nagyon ésszerűnek tűnt: szerették volna vele letörni az egyházi vagyon "privatizálását" - szétosztását, mégpedig leginkább a nepotizmusként elhíresült eseteket, hogy egy pap a saját rokonságának adományozzon nagyobb összegeket a közösből. De azt is szerették volna elkerülni, hogy egy pap azzal törődjön - lévén hogy van családja - hogy minnél több vagyont hagyhasson utódaira, mert ugye akinek családja van, annak erre is kell gondolnia, a pap pedig így teljesen Istennek szentelheti magát. Abszolut egyetértek azzal, hogy ez így nem egészséges. Az ortodox megoldás jobb: vagy valaki megnősül pappá szentelése előtt, és nős plébániai pap lesz, vagy nem nősül meg, de akkor szerzetesként kolostorban kell élnie. Ez utóbbikból lesznek a püspökeik.

Sok minden nagyon képlékeny a kat. egyházon belül. Lehet hogy ezen a téren hamarosan változások lesznek. Viszont mindennel vissza lehet élni, ez teljesen egyházfüggetlen dolog. Pár éve olyan statisztikát hallottam az anglikán egyházból, hogy pl. az anglikán papság körében 4-szeres a válások aránya, a közemberekhez képest. Nem könnyű a papi hivatás! Ha pap lennék, én nőtlenséget választottam volna.

Az ominózus ex-luteránus házaspár esetéről: kat. tanítás szerint a házasság szentsége az egyetlen olyan szentség, amelyet nem az Egyház oszt ki a házastársaknak, hanem a házasulandók egymásnak osztják ki, a pap, mint Isten tanúja jelenlétében. Tulajdonképpen három fél vesz benne részt: a férfi, a nő és Isten. Ha az első kettő megállapodnak abban, hogy szüzességben élnek, azért hogy Isten felé szolgáljanak, Isten elfogadja felajánlásukat, hiszen ez az ő kettőjük közös döntése. Nyilván a házasság nem válik érvénytelenné, csak a szexuális dimenziója szűnik meg, hogy valami más lépjen a helyébe. Nem könnyű ezt felfogni, de lehetséges így is élni. Rá lehet csodálkozni, de el kell fogadni: az ő ügyük.
válasz erre: xenia - 2011-02-23 21:58:32 | megtekintés
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.