Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

eva-48 2011-03-12 18:11:21
Amen... Alleluja... most csendesen. Tegyük a dolgunkat, Csaba, szervusz!
Szép amit írtál :)
válasz erre: mcsaba - 2011-03-12 17:05:51 | megtekintés
mcsaba 2011-03-12 17:05:51
Értelek. Egyszer B. Csaba testvér házában tartottunk képzést és ebédnél ott volt közöttünk. Nem ültem az asztalához, mert úgy éreztem, nem vagyok rá érdemes. Nem vitt rá a lélek! Cserében neveltjei közé ültem és nehezen fogom elfelejteni azt a szeretetet, amit tőlük kaptam. Tiszta gyermeki teintetek, itt-ott az élet terheinek árnyaival. Aki megment egy gyermeket, megmenti a világot!
eva-48 2011-03-12 16:29:43
Tetszik nekem h jezsuitának mentél volna, most képzeld, mit jelent ez, aki nem tudja, mi az napjainkban csak a régi hitharcosokat ismeri - talán a "legrosszabb" hírük volt? Tudod, emiatt képtelenségnek tartom a CÉL érdekében ezt az időutazást - vissza, a protko kezdeteihez...
Sajnos, pl. aki ezt olvassa és protestáns, fogalma sincsen, milyen hivatással megy pl. a szegényekhez ma valaki, nem ismer(het)i Henri Bouladot és sorolhatnám.
De a mai fejemmel, meg ha nem így tartotta volna jónak az Isten, hogy ne sikerüljön, kármelitának "álltam" volna... aztán megértettem, hogy csak maximalista vagyok - és meglehetős elméleti. Ma már nagyon fontos a CSELEKVÉS.
Persze, ha a kétnemű ember boldogabbik felére :) - csak ebből a szempontból - teremttettem volna, hát akkor biza papnak állok :)
De a szentferenci örömök azért megérnek néhány sort... :)

Szóval Szt.Ferenc ezt csak legbensőbb barátjának mondta el... azt szeretné, ha valamelyik házba - már akkor megalakultak ferences kolostorok - becsöngetvén, és bebocsáttatást kérvén azt mondaná a kapus: "maga kicsoda"? "én önt nem ismerem, ide nem jöhet az biztos" - és kidobja.
Jaaaj, milyen finom :) :D most biztos röhögsz. Az jó!

Látod, ezek a dolgok itt nem engem bántanak! Nem "úgy" vagyok "sértődős", hanem alapjáraton... Nem bírom ki, hogy darabokban vagyunk, úgy "egyházilag" :(
válasz erre: mcsaba - 2011-03-12 12:10:30 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 13:49:03
== "olvastam a kátét és ott találtam egy-két érdekes pontot, amit nem tudtm mire véljek" ==

Mindjárt nyitok egy "A református válaszol" topikot és ott kibeszélhetjük :)
válasz erre: mcsaba - 2011-03-12 12:10:30 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 13:47:36
Szebb és egyszerűbb így:

while (true) { print "Áldott legyen az Úr!"; }

:))
válasz erre: mcsaba - 2011-03-12 12:36:24 | megtekintés
mcsaba 2011-03-12 12:36:24
Szoval:
n=1;
while(n!=2){ echo "Áldott legyen az Úr!";}
válasz erre: mcsaba - 2011-03-12 12:28:46 | megtekintés
mcsaba 2011-03-12 12:28:46
for(n=1;n
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 11:10:45 | megtekintés
mcsaba 2011-03-12 12:10:30
Akkor most úy látszik én voltam homályos: természetesen a dogmáknak van szentírási alapjuk, de egyúttal végleges egyházi kijelentések is, amelyeket úgy kell elfogadni, ahogy vannak. Ilyen értelemben axiómák is, amelyeknek már nem vizsgáljuk alapját. A hasonlat mindig sántít. És tényleg nem volt szándékom a sértegetés: olvastam a kátét és ott találtam egy-két érdekes pontot, amit nem tudtm mire véljek.

"semmisnek veszed amit írok... de ha vevő volnál a szentferenci örömökre,de nem, nem hiszem..." ezt nem értem: én egy egyszerű elme vagyok, akinek nem könnyű az emberek gondolkodásmenetének átvétele. Szolid tudásom éppen annak köszönhetem, hogy sosem értettem igazán mások magyarázatát, hát kénytelen voltam sok mindent alapokról megértve felépíteni.-:)) Ezért az ilyen rébuszok nem nekem valók, sajnálom én is sérült vagyok, akárcsak testvéreim. Ha valami gond van, mondd nekem:

"Csaba, nagy hülyeségnek tartom amit...állítottál." Nem vagyok ugyanis sértődékeny típus:)

Na most mondd meg: milyen örömökre gondolsz?
Ha valaha szerzetes lettem volna, biztosan jezsuitának mentem volna.
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 10:55:30 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 11:25:08
Köszönöm és Neked is Isten gazdag áldását kívánom.
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 11:12:46 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 11:24:36
Éva drága, te folyamatosan félreértesz... A hitre vonatkozó zsinati határozatok végén levő "átkozott legyen" ("anathema sit") kifejezés az, amitől a dogma dogma. Arról ismerjük meg. Ezt írtam. Nem kell már ezen is megsértődni.
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 10:04:36 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 11:12:46
OK, szent ! a béke (maga Jézusunk) - mennem kell, Isten áldja meg, MINDEN tettedet. Tanításod, tanulásod.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 11:10:45 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 11:10:45
Kedves eva-48!

Nem állt szándékomban megsérteni Téged, de ha már ott tartasz, hogy egy mosolyt is sértésnek értékelsz, akkor bocsánatodat kérem. Arra azonban megkérlek, hogy legalább helyettem ne sértődj meg. Tanár pedig nem vagyok egyáltalán, még nebuló is csak szeptembertől lehetek, ha az Úr kegyelmes lesz velem. Egyszerű informatikus vagyok, az Úr Krisztus szolgája...
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 11:05:55 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 11:10:24
Ezzel egyetértek. Vannak viszont, akik a nagy reklámcsinnadratta (de mindent le is rontanak az ezoterikusok közben! - speciel ezzel foglalkozom szemben a régebbi hitvitákkal) tehát, a reklámok/könyvek özöne miatt kezdenek az ezotériánál és jutnak el az Evangéliumig, halleluja!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 10:56:18 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 11:05:55
Kedves Sola Scriptura - nevetgélj, ha azon, hogy NEM SZÁNDÉKOM - tanulmányozni és KÜLÖNBSÉGET TENNI a protestáns irányzatok között. Nos, bánts csak, hasonlíts csak katolikus testvéreidre... hiszen az itteni neved végződése szerint női mivoltra következtettem, megértem, vissza kell adni valahogy, hiszen tanár vagy :)
én viszont TANULÓ és behoztam a linket... dícséret, jópont :) hol marad? :)
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 10:57:26 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 10:57:26
Nem bántott. Tényleg nem nagyon lehet másképp megfogalmazni a Zwingli-féle tanítást :)
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 10:55:30 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 10:56:18
Ha a hitviták Krisztushoz és az Ő akarata szerinti imádathoz vezetnek el, akkor van értelmük (a reformáció előtt és azóta is voltak, vannak és lesznek hitviták, csak a reformáció óta nem lehet őket egyszerű anatémával - azaz hatalmi szóval - elintézni). Hiszem ugyanis, hogy Istennek egyáltalán nem mindegy, hogy milyen formában imádjuk Őt (v.ö. Jeroboám vétke). Ne dőljünk be annak a népszerű, New Age-es szinkretizmusnak, miszerint minden út Istenhez vezet, szeressük egymást gyerekek. Csak Krisztus az út az Atyához, és a szeretet azt parancsolja, hogy a másikat is üdvösségre (azaz a részére adható legjobbra) vezessük, ne engedjük elveszni.
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 10:49:08 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 10:55:30
Jó lenne kedves Csaba ha nem bántanád Sola Scripturát. Ő már elmondta TAPASZTALATÁT, de, jó - katolikus - szokás szerint, nem ember, akinek kettessel kezdődik a személyi száma... nem baj, megszoktam (semmisnek veszed amit írok... de ha vevő volnál a szentferenci örömökre,de nem, nem hiszem...)

TÉVEDÉS viszont, hogy axióma - bizonyíthatlan és szükségtelen is, kiindulási pont - egy-egy dogma: JÓL NÉZNÉNK KI! - mindannyian...

Alapfeltételezések? bizonyítottnak vesszük őket? persze, a Biblia alapján... dehát Csaba, ezt nem gondoltam volna Rólad!
válasz erre: mcsaba - 2011-03-12 10:20:14 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 10:51:52
Azt hiszem, a fő különbség a dogma és a mi hittételeink között, hogy nálunk ezek nem kötelező jellegűek. Ez persze megint csak visszavezet az egyházról alkotott hittételek különbözőségére, ugyanis mi a földi egyháznak semmilyen üdvszerző jelleget nem tulajdonítunk, vagyis úgy hisszük, hogy ha valaki az általunk valloktaktól eltér, azt úgyis meg fogja ítélni az Úr, vagy így, vagy úgy. Mellesleg azt is valljuk, hogy ha valaki a Szentírásból minket az általunk vallottaknál jobbra tanít, köszönetünk kifejezése mellett készséggel engedünk neki. Vagyis nincs olyan hittétel, ami kötelező jellegű volna (ezért aztán még a református egyházon belül is megfér egymással a schleiermacheri liberális teológia a "fundamentalista" angolszász teológiát képviselőkkel). Hisszük, hogy az Úr mindenek felett képes a sajátjait üdvösségre vezetni.

Az Úrvacsoráról: amit te ellenpéldaként említesz (vagyis hogy csakis emlékező jellege van), azt a reformáció korában Ulrich Zwingli vallotta. Ettől Kálvin eltért - kicsit vissza a lutheri irányhoz - és azt mondta, hogy egyrészt van egy emlékező jellege, másrészt viszont az Úrvacsorában megjelenik a Szentlélek, mint megerősítő kegyelem. Én ezt vallom (saját tapasztalatom is ezt támasztja alá). Vagyis nem _lényeg_, hanem _Lélek_ szerint hisszük Jézus Krisztust megjelenni. Ettől még a kenyér kenyér, a bor pedig bor.

A heidelbergi káté archaikus nyelvezete mögött ezért egy fontos hitvallás is felfedezhető: nem hisszük, hogy Jézust a kenyérben (ostyában) tisztelet vagy imádat illeti meg (v.ö. "lélekben és igazságban"), és a konszekrált ostya ilyen célú tiszteletét bizony az istentisztelet lerontásának és bálványimádásnak tekintjük (v.ö. "Jeroboám vétke") - persze hitünk szerint már ab ovo a konszekráció is a varázslás kategóriájába tartozik, nem hisszük ugyanis, hogy az Úr Krisztust bárki is arra utasíthatná hogy "ostyává lényegüljön".
válasz erre: mcsaba - 2011-03-12 10:20:14 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 10:49:08
Hogy befejezzem bocsánatkérésem, melyhez magyarázatul fogadd Sola S.légyszíves: ami mögöttem van (értsd, reformáció, hitviták) felejtve feszülök annak, ami előttem van ("hogy egy legyenek" Jézus imája szerint!)- és ezt Pál apostol, ugye? :)

mindenesetre:http://gorzsonyi-eklezsia.shp.hu/hpc/web.php?a=gorzsonyi-eklezsia&o=1168246306
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 09:33:35 | megtekintés
mcsaba 2011-03-12 10:20:14
Köszönöm!
Amúgy én értem, hogy a körülmények amikor keletkezett, nagyban meghatározta a nyelvezetét is. A Tridenti zsinat óta volt egynéhány nálunk is, s hála Istennek ez a gyűlölség - néhány sajnálatos eset kivételével - azóta feloldódott. Azért szerintem revideálni lehetne már e Kátét. Kapásból a dohszag csapott meg belőle, s nem az Úr szeretete. Tudom, azidőtájt mi sem voltunk jobbak a deákné vásznánál:)
De előre kell néznünk, nem pedig a múlt sebeit nyalogatnunk.

Amúgy dogma az nálatok is van, csak nem úgy nevezik. Morfológiailag a dogma megfelel a matematikai axiómáknak: alapfeltételezések, amelyek nem igazolhatóak, de igaznak vesszük őket. Ilyen elv pl. nálatok a "sola scriptura": teljesen emberi döntés, hogy ti ehhez ragaszkodtok, ezt fogadjátok el kiindulási pontnak. Az erre való jogotokat nem vitatom, csak konstatálom, hogy ez is egy dogma.

Mivel szakértő vagy a teológiátokban, lenne egy kérdésem, akkor most nálatok az Úrvacsora alatt mi történi? Megeszitek az egyszerű kenyeret és leöblítitek egyszerű borral, s közben eljátszátok, hogy ez az utolsó vacsora emléke, kvázi visszaemlékeztek arra, amikor Jézus feláldozta önmagát? Nem akarok sértően fogalmazni, de nem tudom jobban körülírni a kérdésemet, mert nem értem a dolgot. Azt látom hogy a Luther-i és Kálvin-i megközelítés ebben eltérő.
Köszi a magyarázatot!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 09:03:41 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 10:04:36
És nem, nem dogma!!! Baromi TÉVEDÉS!

EZ a dogma, a pillanatfelvételt erőltetve "átkúszatni" a jelenbe, akkor, amikor a pápa olyannyiszor bocsánatot kért... (én NEM vagyok pápista, tragédiának tartom a hierarchiának olyanforma létezését, amely, nem viseli: "aki engem lát, látja az Atyát" analógiával "aki minket lát, látja Krisztust"! embernek lehetetlen... - "mi" csak erre voltunk képesek!)

Dogmatikus elsőként itt Ibolya, aki ezt a pillanatfelvételt örökkön-őrzi (még jó, hogy Jézus majd felmentést ad neki, mint tornából egy Orvos :) ), nos
AZ a dogma!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 09:50:02 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 10:00:08
Viccelsz. De ha komolyan írok, arra nem válaszolsz (most nem, írtam már előbb...)
Nem győzni szeretnék, abbahagyni az árkot. Ha valamiben - értelmezhetően - tévedtem, az már dogma? Az értelmezést pedig tőled - is - veszem?!
Azt NEM tudom értelmezni, ha a "taposás" a cél... mint írtam, megértelek, hiszen ez a foglalkozásod!
Újra, és újra az árkot... de: NEM fog mindennapjaim közé tartozni. Jézus főpapi imájára mondok IGENT, alfa: "egy legyenek" omega: "hogy elhiggye a világ, hogy te küldöttél engem".
Ha mást teszel, lelked rajta...
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 09:50:02 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 09:50:02
Innen tudjuk, hogy mi a dogma :)
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 09:41:46 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 09:43:45
Miután kat-prot lövészárkot így neveztél el, "prot" fűzve/egybekötve.
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 09:33:35 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 09:41:46
SZÓTÁRUNKBÓL törölni TÖRÖLNI kellene az átkozott legyen! kifejezést...

Legalább - előrehaladott - napjainkban.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 09:24:14 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 09:37:24
Helyes döntés volt. Például, hogy Csaba megértse Ibolyát... persze ez nem "minden" az ő megértéséhez :)
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 09:03:41 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 09:35:51
Az a "pillanatfelvétel" ami abban létezik, a maival NEM azonos, Csaba...
De mi értelme van... az előbb nyitott lövészárokban kareb-bal megbeszéltük (nem idézem, el lehet olvasni a válaszát - meg ahogy "kiebrudalták" - és senki egyetlen szót nem emelt, "nem ítélkezem" alapon!!!)
válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 23:02:20 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 09:33:35
Bocsi, a Kezdet-re utaltam...
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-12 09:04:25 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 09:24:14
Nem hülyeség, csak figyelmbe kell venni, hogy mikor és milyen körülmények között keletkezett.

1563-ban adták ki (egyébként két teológus professzor, Zacharias Ursinus és Caspar Olevianus munkája), amikor a tridenti zsinat már kimondta az anatémát a reformátorok tanítására. A hangnem durvasága ennek tudható be.

Hogy a katolikusokról mit ír, ahhoz vedd hozzá a tridenti zsinat kánonját is (meg azt, hogy akkor milyen tanítás volt érvényben), és meglátod, hogy korántsem hülyeség. Most csak Krisztus váltságának elégségességével kapcsolatban idézek a tridenti kánonból, hogy érthetőbb legyen, nagybetűs kiemelés tőlem:

"AKI AZT ÁLLÍTJA, HOGY ÁDÁM EZEN BŰNÉT, mely eredetileg egy, és átterjedése által, nem pedig utánzás által származván át mindenekre, mindenkinek a sajátja, SEM AZ EMBERI TERMÉSZET ERŐI, SEM MÁS VALAMI ELLENSZER ÁLTAL ELTÖRÖLNI NEM LEHET, HANEM CSAKIS A MI URUNK JÉZUS KRISZTUSNAK, AZ EGYETLEN KÖZBENJÁRÓNAK ÉRDEME ÁLTAL, aki a mi igazságunkká, megszentelésünkké és váltságunkká tétetvén, bennünket Istennel az ő vérében kiengesztelt; vagy aki tagadja azt, hogy magának a Jézus Krisztusnak érdeme az egyház által helyes alakban használt keresztség szentsége által úgy a felnőttekre, mint a kisdedekre is alkalmazható, AZ ÁTKOZOTT LEGYEN."

Ha érdekel, előbogarászom az eucharisztiával kapcsolatos dogmákat is, de az több időt vesz igénybe, mert nem a tridenti zsinat kánonjában találhatók, kicsit utána kell mennem.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 23:21:09 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 09:04:25
Még jó, hogy Luthernek semmi köze nincs a Heidelbergi Kátéhoz...
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 06:05:52 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-12 09:03:41
Azért linkeltem be, mert olyan kifejezéseket használ, amikkel nem akartam volna mcsabát megsérteni.
válasz erre: eva-48 - 2011-03-12 05:55:13 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 06:09:00
Igen, én is elkértem egy ref.lelkész barátnőmtől. Én is csalódtam.

De az biztos, ha én indítanék portált - lehet h igen... - MEGTILTANÁM a hitvitákat.

Nem azokat az időket éljük testvérek...
válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 23:02:20 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 06:05:52
Kedves Csaba, azóta teljesen másként beszélnek az evangélikusok!
Személyesen hallottam egy svéd lelkészt :) - nagy élmény volt, gyógyító karizmája volt :) (s ha ez nálad veri ki a biztosítékot?) - azt mondta:
"A katolikusok annyira hatalmasnak tartják az Istent, hogy nem is tudják elképzelni, hogy ott van, abban a kicsi ostyában!"

Persze nem értem, miért vitatkozol. Én úgy fogalmazom, Luther - ebben a kátéban - kiöntötte a fürdővízzel a gyereket!
Dehát, kicsoda a vaskalapos, a hagyományokhoz ragaszkodó? nemde az, aki nem nézi, mit ÍRT ALÁ közös nyilatkozatban a kettészakadt két egyház (Kat+Evangélikus) hanem egyfolytában a megigazulásról beszél, ami hatalmas élménye volt Luthernek, alleluja!

És feltehetjük a kérdést: kihez volt Luther hű?
Kihez voltak a Kat.E-ban maradók hűek? ugye, mindketten, mindkét oldalon, másként :)
Persze, amikor már elküldték - ami rettentő nagy hiba volt (direkt nem írom a pontos kifejezést, mert ma már NEM érvényes) - akkor jött a reakció... elkeseredésében. A folyamatot kell látni, és lehetőleg lemondani arról, hogy ha valakinek ez a foglalkozása (kivettem a sorokból, hogy ref.hitvédelmet? ilyesmit tanít) - Sola Scriptura - akkor ebben a formában, hogy katolikus "legyen" Jézushoz téríteni LEHETETLEN.
Vagyis felmutatni Neki úgy az Urat, ahogy Te látod.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 23:21:09 | megtekintés
eva-48 2011-03-12 05:55:13
Kedves Sola Scriptura, ez ugyanaz a metódus, mint amit NA! úr - hibásan - használt a lövészárokban. Azért mentem oda hogy ezt kissé korrigáljam.
Küldöd kátét olvasni... nem helyes. Különösen, ha a káté az UTÁN készült, h Luthert a pápa kidobta. Amiért Rómába indult,az nagyon helyes volt...

Ellentmondás: amikor magad írtad - az árokban - a TAPASZTALATODRÓL :) Istennek legyen hála!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-11 22:17:35 | megtekintés
mcsaba 2011-03-11 23:21:09
"Az Úrvacsora nekünk arról tesz bizonyságot, hogy minden bűneink teljességgel megbocsáttatnak Krisztus amaz egy áldozatáért, melyet Ő maga a keresztfán egyszer véghezvitt. Továbbá, hogy mi a Szentlélek által Krisztusba oltatunk, ki most a maga valóságos testével a mennyekben, az atyának jobbján van és azt akarja, hogy Őt ott imádjuk. A misében pedig az taníttatik, hogy élők és holtak bűnei nem bocsáttatnak meg Krisztus kínszenvedéséért, ha misemondó papok által Krisztus azokért naponként is meg nem áldoztatik. Azonfelül az is taníttatik, hogy Krisztus teste szerint, igazán és testileg jelen van a kenyér és a bor színe alatt és ennek okáért azokban kell őt imádni. Eszerint a mise alapjában véve nem más, mint megtagadása Jézus Krisztus egyetlenegy áldozatának és kínszenvedésének (és kárhozatos bálványimádás)."

Ez teljességgel hülyeség!!! Legalább is a katolikusokról szóló rész. Ti ezt tanítjátok?! Mert mi nem!!! Hát ha az ember hazugságot vet, ne csodálkozzon, hogy gyűlöletet arat.
mcsaba 2011-03-11 23:02:20
Eddig azt gondoltam hogy a Heidelbergi Káté valami komoly mű! Hát,... inkább megtartom magamnak a véleményem. Legalább mostmár értem, Ibolya miért írogat össze-vissza!

Sajnálom, nagyot csalódtam!
Hogy miért irkálnak olyasmiről, amiről fogalmuk sincs?!!!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-11 22:17:35 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-11 22:17:35
De ha egész pontosan akarod tudni, mi a problémás református szemmel az eucharisztiában, a Heidelbergi Káté 80. kérdése eligazít benne.

http://olajfa.blog.hu/media/image/PDF/heidelbergi_kate.pdf
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-11 22:11:41 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-11 22:11:41
Dehogy nincs. Az, hogy Jézus Krisztus nem ezt tanította, hanem utána 200 évvel találták ki.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 15:07:38 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-11 16:48:21
Ti azt mondjátok testileg van jelen

de hagyjuk
a mise bálványmise
(áldozat)
Jézus hív meg bennünket
nem mi Őt
az áldozat megszünt
Jézus elvégezte

Majd megtudjuk addig is tudakozzuk az írásokat

válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 15:07:38 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-11 16:42:55
mondtam akinek nem inge

vagy amit Pilátusnak mondott Jézus
TE mondád
válasz erre: eva-48 - 2011-03-11 13:34:00 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-11 16:40:52
Csel 17,11 Ezek pedig nemesb lelkűek valának a Thessalonikabelieknél, úgymint kik bevevék az ígét teljes készséggel, naponként tudakozva az írásokat, ha úgy vannak-é ezek.

EZT TEGYÉTEK
mcsaba 2011-03-11 15:07:38
Akkor tulajdonképpen nincs bajod a valóságos jelenléttel. Akkor mi baja van református szemmel Ibolyának? Tudtommal az Úrvacsora nálatok is szentség. Persze különbségek vannak abban, hogy mikor és meddig szentség a kenyér és bor.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-11 14:45:35 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-11 14:45:35
A kettő sokkal szorosabban függ össze, mint gondolnád. Jézus Krisztust "lelkiképpen enni" pont azt jelenti, amit itt 2 pontban leírtál (főleg az elsőben).

Mellesleg: Krisztus után úgy csaknem 200 évig tökéletesen elfogadott volt a lelki értelmezés, a szó szerintit (vagyis a transsubstantiatioval kapcsolatos első gondolatcsírákat) legelőször Iraeneusnál és Tertullianusnál olvassuk, és csak 1059-ben győzött a szó szerinti értelmezés álláspontja.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 11:23:57 | megtekintés
eva-48 2011-03-11 13:44:39
Azért bálvány újra, mert nem a mondatok - ahogy ide özönlenek, össze-vissza ha vonatkozik valakire/valamire ha nem - EGYENKÉNT az Ige, hanem, a jelntése, vagyis, ami "összeköti" a mondatokat :)

Így lehetett idézni akkor a "ti is el akartok menni" mondatot ahelyett, ami "ha nem fogadnak be titeket, még a port is rázzátok le"... helyzetre illett épp.

Örülök, hogy ilyen szépen írsz... hátha megtérnek. Miért, nekünk nem szabad EZT írnunk, ha már annyi ilyet kaptunk a fejünkre? :)
Tudom-tudom, a kölcsönkenyér visszajár, az nem a mi világunk...
válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 12:41:03 | megtekintés
eva-48 2011-03-11 13:38:10
Sola is mondta, az árokban még, "tapasztalom" :))
válasz erre: mcsaba - 2011-03-11 12:29:55 | megtekintés
eva-48 2011-03-11 13:36:22
Egyedül JÉZUST!
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-03-11 12:02:38 | megtekintés
eva-48 2011-03-11 13:34:45
Bizony.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-11 10:01:55 | megtekintés
eva-48 2011-03-11 13:34:00
Szerinted ezen az oldalon ilyenek VANNAK? kIKNEK írsz, kedves XY ?
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-03-11 12:41:53 | megtekintés
mcsaba 2011-03-11 13:14:33
"Amikor tehát összejöttök egy helyre, nem lehet úrvacsorával élni, mert az evésnél mindenki a saját vacsoráját veszi elő, és az egyik éhezik, a másik pedig megrészegedik. Hát nincsen házatok, hogy ott egyetek és igyatok? Vagy megvetitek az Isten gyülekezetét, és megszégyenítitek azokat, akiknek nincsen? Mit mondjak erre? Dicsérjelek ezért titeket? Nem dicsérlek. Mert én az Úrtól vettem, amit át is adtam néktek, hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen elárultatott, vette a kenyeret, és hálát adva megtörte, és ezt mondotta: "Vegyétek, egyétek, ez az én testem, amely tiérettetek megtöretik, ezt cselekedjétek az én emlékezetemre." Hasonlóképpen vette a poharat is, miután vacsoráltak, és ezt mondta: "E pohár amaz új szövetség az én vérem által, ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre." Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret, és isszátok e poharat, az Úrnak halálát hirdessétek, amíg eljön. Azért, aki méltatlanul eszi az Úr kenyerét, vagy issza az Úr poharát, vétkezik az Úr teste és vére ellen. Vizsgálja meg azért az ember önmagát, és úgy egyék abból a kenyérből, és úgy igyék abból a pohárból. Mert aki úgy eszik és iszik, hogy nem becsüli meg az Úrnak testét, ítéletet eszik és iszik önmagának."

Kár, hogy még nem olvastad ezt a részt! Pedig a Református újfordításból való, amely szerintem az egyik legjobb, legmagyarabb nyelvezetű fordítás.

Most akkor Te, a református kedvedre kannibálkodhatsz, én meg nem? :)))

Egyáltalán református vagy, vagy csak egy a Református Egyház égisze alá bújó szektás?
Simul justus et peccator 2011-03-11 13:07:51
Jn 14,6 Monda néki Jézus: Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam.

Út-Ami nem Krisztus nem út
tévedés

Igazság- a többi hazugság
Élet-a többi halál

nincs köztes dolog
Krisztus vagy Sátán

kegyelem-harag(Isten haragja)
világosság-sötétség
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.