Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

B.Marci 2011-09-12 11:33:06
Szia Csiga!
Te hiszed, hogy az Atya, a Fiú és a Szentlélek egy Isten három személyben?
Hiszed, hogy ezek nemcsak az Egy Isten megjelenési formái, hanem három valóságos személy, akik között öröktől fogva szeretetkapcsolat áll fenn?

A Szentírásban, különösen János evangéliumában (főleg az 5. és a 17. fejezetben, de sok más helyen is) nagyon hangsúlyos ez, és nagyon fontos, hogy az Atyam a Fiú és a Szentlélek KAPCSOLATA nem olyan értelemben vett titok, "isteni magánügy", amihez semmi közünk, hanem az ebbe a szeretetbe való bevonódás, az ebben való hit, az ebben való gyönyörködés, ennek lelki szemlélése, az ebbe való csodálatos bevonódás terében történő imádság és sorolhatnám tovább, a keresztény élet szíve-közepe! Olyan Istenünk van, akiben maga a VISZONY, a SZERETET azonos a lényeggel. Az, hogy Isten szeretet, távolról sem azt jelenti, hogy csak a számunkra - önmagában, eleve az, a Fiú öröktől fogva "az Atya ölén van".
Ennek a hitnek a csodálatos mélységét a Szentháromság szó egy szóban fogja össze, ugyanakkor az ókeresztény szerzők tanúk egész felhőjeként bontották ki ennek a "teológiai", voltaképpen MINDENNAPI ÉLETÜNKET mélységesen átformáló igazságnak a dimenzióit.
Ez olyan dolog, ami egyébként, amennyire látom, magát a protestantizmust is ha lényegileg nem is, de szellemiségében kissé megosztja.
Rengeteg protestáns teológus és hívő táplálkozik hitben ezekből az igazságokból, ugyanakkor sajnos találkozni olyannal is, aki ha nem is vallja a modalista tévtant (miszerint az Atya, Fiú, Szentlélek nem külön személyek, csak Isten hozzánk való viszonyának módjai), de mintha aszerint élne. Gyakori az is, hogy a Szentlélek személyes voltával nem tudnak mit kezdeni. Stb.
(Ugyanez a helyzet a krisztológiai tanítással is. Sajnos vannak hívő protestánsok, akik azt hiszik, hogy Jézusnak csak emberi teste volt, emberi lelke nem. Azzal is sokan nincsenek tisztában, hogy Jézus emberi testestül-lelkestül ment fel a mennyba, nem tette le emberségét a mennybemenetelkor.)
válasz erre: csigabiga - 2011-09-11 08:53:59 | megtekintés
B.Marci 2011-09-12 11:04:58
Kedves mcsaba,

>Viszont az Egyház akkor valósul meg, ha az Eucharisztia megvalósul, vagyis a kenyértörés egysége a Krisztus testében és vérében, a kenyérben és borban. Tehát az Egyházhoz tartozik mindenki, aki ezt elfogadja, így a dolog nem áll meg a kat. egyház határainál.<

Ez szerintem nagyon túlzó és leszűkítő így. Talán elfogadható, ha azt mondod: az Egyház akkor valósul meg TELJESEN, hiánytalanul....
De a katolikus, és egyetemesen elfogadott meghatározás szerint KERESZTÉNY (azaz az egyházhoz tartozik) mindaz, aki a Szentháromság Egy Istenben hisz, az Ő nevére van megkeresztelve, vallja az Apostoli Hitvallás tételeit.
A te megfogalmazásod alapján a protestánsok közül csak a magamfajta "bizonytalankodók" ("kriptokatolikusok":) tartozhatnának az egyházhoz, a meggyőződéses protestánsok nem. Őszintén szólva nem találkoztam még túl sok olyan katolikussal, aki ma ezt vallaná. Inkább azt szoktam látni, hogy még olyan sarkosan katolikusok is, mint Balthasar vagy Barsi Balázs, "protestáns testvéreink"-ről beszélnek, és kereszténynek tartják őket.
Azzal is szembe kell nézned, hogy a protestánsok közül igen gyakran a megtéretlenek, a hitüket alig-komolyan-vevők az "ökumenikusabbak", és a komoly, valóban Krisztusért élő, "gyümölcstermő" hívők gyakran bizony éppen a legmeggyőződésesebb protestánsok! (Ez amúgy így van a katolikusok között is!)
mcsaba 2011-09-12 09:05:06
"Igen, egy olyan nyájról beszél, aminek nincs más főpásztora rajta kívül. Ha Te ezzel ellentétben egy olyan nyájról álmodozol, amit egy helikopterrel közlekedő 1100 szobás palotában lakó, testőrséggel védett, palástba öltözött idős ember a főpásztor, szobájában gyémántokkal kirakott aranykereszttel, akkor ez nagyon nem az a nyáj, amiről idézeted szólt."

Azt gondolom, hogy a gazdagság még önmagában nem bűn, viszont az írigység tud az lenni! Ne ítélj az alapján, hogy milyen ruha van valakin! Egyetértek veled, hogy talán jobban tükrözné az üzenetet egy szerényebb külső, s ha ezért bírálod, az a te szabad jogod. Viszont ezzel együtt egyoldalúan nézed a dolgokat, mert nem veszed figyelembe a történelmi realitásokat. Ezt már leírtam neked egyszer, olvasd el még egyszer hogy miért nem mászkálhat csak úgy egy álamelnök. Ez a mostani helyzet adott, 2000 év valósága és termése. Más gyülekezetnek nem kell ilyen sok idő, hogy megtollasodjon!

Viszont azzal gondolom egyetértesz, hogy azáltal, hogy a küszöb sarkát rágja valaki, még nem válik Isten népévé!

Neked is jó tanulmányokat!

Csaba
mcsaba 2011-09-11 22:46:02
Hol jelenti ki a Szentírás azt hogy az adott idézetek akár egyetlen, a te gyülekezetedhez hasonló "kisegyház"-ról szólnak?

"Ne félj, te kicsiny nyáj, mert úgy tetszett a ti Atyátoknak, hogy nektek adja az országot!" - az eredeti szövegkörnyezetből kiragadva használod, önmagatokra értve! Ez a fejezet stílusosan a következőképpen kezdődik:
"Miközben megszámlálhatatlan sokaság gyűlt össze, úgyhogy majd letaposták egymást, beszélni kezdett, de először csak tanítványaihoz:" - na ennyit a te kicsiny nyájadról!

„Mert sokan vannak az elhívottak, de kevesen a választottak."(Mt 22:14)
Megint csak nem nevez meg egy kis elit csapatot.

"Menjetek be a szoros kapun! Mert tágas az a kapu, és széles az az út, amely a kárhozatba visz, és sokan vannak, akik azon járnak. Mert szoros az a kapu, és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik azt megtalálják." (Mt 7:13) - Általános érvényű kijelentés, nem egy olyan stílusban mint pl. a levél a Tiathirai gyülekezetnek.

"Új szövetség, méghozzá olyan, amiben megszűnt az áldozópapság, hisz Krisztus egyszeri tökéletes áldozata megtette azt, amire a naponként bemutatott papi áldozatok nem voltak képesek."
Na ebból látszik, hogy nem érted a katolikus papság lényegét:
- az ószövetségi áldozópapok egykor bikák és juhok húsát és részeit ajánlották fel engesztelésül, aminek semmi hatalma nem volt csak eltakarta a bűnöket, még akkor is ha ez az ószövetségi papság Isten szerint elrendelt dolog volt is.
- Jézus egyszeri áldozatával befejeződtek ugye az áldozatbemutatások?
Mert a katolikus tanítás szerint a pap nem mutat be semmi újat, csak megjeleníti Jézust aki bemutatja az Utolsó vacsora áldozatát. Maga Jézus végzi el a dolgokat minden egyes szentmisén, a pap csak erre felszentelt eszköz az Isten kezében, aki kimondja az átváltoztatás szavait. Ezért nem is történik újabb áldozat bemutatása. Viszont amit bemutatnak az valódi áldozat, az Egy Bárány egyszeri áldozata. Viszont minek mondta volna Jézus, hogy "ezt cselekedjétek az én emlékezetemre", ha erre semmi szükség, és főleg KINEK van erre felhatalmazása? Szükséképpen mégis csak van egy újabb áldozópapság!

Van még egy kis érdekesség, ha már a Zsidó levelet tanítod nekem:
"Az elmondottakban pedig ez a legfontosabb: olyan főpapunk van, aki a felséges Isten trónusának a jobbjára ült a mennyekben; annak a szentélynek és igazi sátornak szolgájaként, amelyet az Úr épített, nem pedig ember." (Zsid 8,1)
Viszont a Jelenések könyvében pedig ezt írja:
"Nem láttam templomot a városban, mert az Úr, a mindenható Isten és a Bárány annak a temploma."(Jel 21.22)
A kettő között árnyalatnyi különbség van. A kettőt összevetve az van, hogy Jézus főpapi tevékenysége, az áldozatbemutatás még mindig folyamatban van, még mindig van mennyei templom,majd csak az örökkévalóságban szűnik meg, amikor már a Bárány lesz a temploma, különben nem lenne jelenleg a mennyei szentély szolgája. Időben ez azt jelenti, hogy most van itt az üdvösség napja, mert Jézus most veszi el a világ bűneit, bár az egyszer a kereszten nyilvánvalóvá is vált. Ennek megnyilvánulása a szentmise áldozata is.

Egyszerűen csak arról van szó, hogy az idő múlását másképpen értelmezed. S ha azt kérdezed, hogy hogy lehet az akkor ITT és MOST, akkor az a válaszom, hogy csak úgy, ahogy valaki feltámadhat a halálból.

Az Egyház számomra a katolikus egyház. Hiszen te is azt bírálod, nemde?
Viszont az Egyház akkor valósul meg, ha az Eucharisztia megvalósul, vagyis a kenyértörés egysége a Krisztus testében és vérében, a kenyérben és borban. Tehát az Egyházhoz tartozik mindenki, aki ezt elfogadja, így a dolog nem áll meg a kat. egyház határainál.
válasz erre: csigabiga - 2011-09-11 21:36:40 | megtekintés
csigabiga 2011-09-11 21:36:40
folyt1:

>Ha valamit kérdeznek tőled, visszadobod a labdát, mondván én magam keressem meg, mi a katolikus egyház Bibliaellenes tanítása. Tehát nem tudsz konkrétumokat mondani, vagy nem mersz konkrét igehelyeket idézni, nehogy válaszként elmagyarázzuk, az adott igehely esetleg mást is jelenthet, mint amit ti alatta érteni szeretnétek… Hidd el, ismerem annyira a Bibliát, hogy rájöjjek: eretnekségek áldozata vagy!<

Azt az egyet kértem, hogy azt nézd meg a Bibliában, mi az eretnekség Isten szava szerint és kivételesen ne azonosítsd gondolkodás nélkül azzal a fogalommal, amit tanítottak Neked.
Nekem nem úgy tűnik, hogy túlzottan ismered a Bibliát, de ha olvasod, annak csak örülök.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-09-11 17:55:12 | megtekintés
csigabiga 2011-09-11 21:35:24
Hello Csaba!


>"Jézus azt ígérte, hogy mindig lesz egy „kicsiny nyáj”, aki hűségesen követi."
Ezt Jézus sehol sem igéri. Amiről te beszélsz az Izrael szent maradéka, az anavim, amely fogalmilag ószövetségi. Az anavim pl. Illés próféta ideje alatt az a 100 próféta, aki nem hajolt meg Baal előtt,<

Olvasd a Bibliát, mert azért van!

„Ne félj, te kicsiny nyáj, mert úgy tetszett a ti Atyátoknak, hogy nektek adja az országot!"(Lk12:32)

„Mert sokan vannak az elhívottak, de kevesen a választottak."(Mt 22:14)

"Menjetek be a szoros kapun! Mert tágas az a kapu, és széles az az út, amely a kárhozatba visz, és sokan vannak, akik azon járnak. Mert szoros az a kapu, és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik azt megtalálják." (Mt 7:13)

>Nem rossz gondolat viszont, hogy párhuzamot vonsz a zsidó főpapság és a katolikus egyház vezetői között: ha már egyszer megtörténhetett, hogy a zsidó vezetők nem ismerték fel a Messiást, hanem üldözték és megölték; mi a garancia, hogy ez nem ismétlődhet meg?
Azért nem ismétlődik meg, mert amikor ez egyszer megtörtént, általa, Jézus halála által új és örök szövetség jött létre, amelytől még újabb nem lesz.<

Új szövetség, méghozzá olyan, amiben megszűnt az áldozópapság, hisz Krisztus egyszeri tökéletes áldozata megtette azt, amire a naponként bemutatott papi áldozatok nem voltak képesek. Megszűnt ember főpap lenni, hisz az nem lehet tökéletes, ezért a főpap megtévesztésével a Sátán az egész ószövetségi egyházat megkaparinthatta, ezét lett maga Krisztus egyedül és átruházhatatlanul a tökéletes főpap és egyedül és átruházhatatlanul a főpásztor. Csak ezt nem mindenki értette meg..

>Ezzel szemben a szentírás tanítása:
"Más juhaim is vannak nekem, amelyek nem ebből az akolból valók: azokat is vezetnem kell, és hallgatni is fognak a hangomra: és akkor lesz egy nyáj, egy pásztor. "(Jn) - mondja Jézus a zsidó hallgatóságnak, a pogányok megtérésére utalva. Jézus EGY nyájat akar, Neki bizony ez a célja.<

Igen, egy olyan nyájról beszél, aminek nincs más főpásztora rajta kívül. Ha Te ezzel ellentétben egy olyan nyájról álmodozol, amit egy helikopterrel közlekedő 1100 szobás palotában lakó, testőrséggel védett, palástba öltözött idős ember a főpásztor, szobájában gyémántokkal kirakott aranykereszttel, akkor ez nagyon nem az a nyáj, amiről idézeted szólt.

>tökéletesen eggyé legyenek, hogy felismerje a világ, hogy te küldtél el engem, és úgy szeretted őket, ahogyan engem szerettél." (Jn 17.)
Egy részt olyan egységről beszél, amely a felekezeti megosztásoktól kisebb diszharmóniát sem tűr meg, másrészt áldása kiterjed az apostolok leszármazottaira is.<

Ez célnak jó, de a felekezetek léte szerintem ennek nem akadálya.

>Az ősegyház 4 alappillére:
- az apostolok tanítása (Szenthagyomány)<

Igen, az amit gyakorlatilag később maguk leírtak.

>- a közösség (egy nyáj, egységes vezetéssel)<

azoknak a közössége, akiknek egyedül Krisztus a főpásztoruk

>- a kenyér megtörése (Eucharisztia)<

a kenyér megtörése kizárólag az igaz Krisztusra irányuló imádattal

>- imádság<

ezzel egyet értek.

>Ehhez képest te egészen más tanításokat tanítasz. Csodálkozol, hogy az Egyház nem ismer el benneteket?<

Melyik? A római katolikus? Előbb még azt bizonygattad, hogy a protestáns felekezetek is az egyház részei. Hamar változik a véleményed. De mindegy. A Biblia szerint az az egyház tagja, aki Krisztust követi, imádja, nem mást, hű marad a Bárány 12 apostolának eredeti tanításához és nem másítgatja meg azt az évszázadok folyamán se.

folyt1.
válasz erre: mcsaba - 2011-09-11 17:55:12 | megtekintés
szivárvány 2011-09-11 20:33:11
Kedves Angyal!
Ha receptet kellene valakinek is felírnom, azon ez állna;

BIBLIA
olvasd naponta legalább 1x
A túladagolás veszélye nem áll fenn :)

Szeretettel: Szivárvány :)
válasz erre: angyal / József/ - 2011-09-10 23:52:23 | megtekintés
mcsaba 2011-09-11 17:55:12
Van egy érdekes gondolatmeneted:
"Jézus azt ígérte, hogy mindig lesz egy „kicsiny nyáj”, aki hűségesen követi."

Ezt Jézus sehol sem igéri. Amiről te beszélsz az Izrael szent maradéka, az anavim, amely fogalmilag ószövetségi. Az anavim pl. Illés próféta ideje alatt az a 100 próféta, aki nem hajolt meg Baal előtt, vagy Lévi törzsének azon része akik a Hóreb alatt nem hajoltak az aranyborjúhoz. Az új szövetségben is azokat a zsidókat jelöli, akik majd felismerik és elfogadják a Messiást.

Jézus inkább felteszi a kérdést:
"De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?" (Lukács 18,8)

Nem rossz gondolat viszont, hogy párhuzamot vonsz a zsidó főpapság és a katolikus egyház vezetői között: ha már egyszer megtörténhetett, hogy a zsidó vezetők nem ismerték fel a Messiást, hanem üldözték és megölték; mi a garancia, hogy ez nem ismétlődhet meg?
Azért nem ismétlődik meg, mert amikor ez egyszer megtörtént, általa, Jézus halála által új és örök szövetség jött létre, amelytől még újabb nem lesz.
mcsaba 2011-09-11 11:53:26
De hogy én ne kövessem el ugyanazokat a hibákat nézzük a dolgokat:

"Mivel a Katolikus egyház egy olyan piramis felépítésű szervezet, aminek csúcsán Krisztus helyett egy ember van megtéve egyházfőnek és főpásztornak gondolom nehéz megérteni mért van annyi protestáns felekezet, amit sokszor hátrányként és a széthúzás jeleként felhánytorgatsz. Hát épp ezért, mert nekünk ez nem is célunk. "

Ezzel szemben a szentírás tanítása:
"Más juhaim is vannak nekem, amelyek nem ebből az akolból valók: azokat is vezetnem kell, és hallgatni is fognak a hangomra: és akkor lesz egy nyáj, egy pásztor. "(Jn) - mondja Jézus a zsidó hallgatóságnak, a pogányok megtérésére utalva. Jézus EGY nyájat akar, Neki bizony ez a célja.

"De nem értük könyörgök csupán, hanem azokért is, akik az ő szavukra hisznek énbennem; hogy mindnyájan egyek legyenek úgy, ahogyan te, Atyám, énbennem, és én tebenned, hogy ők is bennünk legyenek, hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél el engem. Én azt a dicsőséget, amelyet nekem adtál, nekik adtam, hogy egyek legyenek, ahogy mi egyek vagyunk: én őbennük és te énbennem, hogy tökéletesen eggyé legyenek, hogy felismerje a világ, hogy te küldtél el engem, és úgy szeretted őket, ahogyan engem szerettél." (Jn 17.)
Egy részt olyan egységről beszél, amely a felekezeti megosztásoktól kisebb diszharmóniát sem tűr meg, másrészt áldása kiterjed az apostolok leszármazottaira is.

"Mert sok hitető jött el a világba, akik nem vallják, hogy Jézus Krisztus testben jött el: ez a hitető és az antikrisztus. "(2. Ján 1,7)
Ez egyrészt azok ellen szól, akik azt tanították, hogy Jézus nem igazi ember, csak mintegy emberi alakban mutatkozott meg, de valójában szellem volt. Ha azonban a mondanivalót mélyebben átvizsgáljuk, ebbe a definícióba nyugodtan beleférnek azok is, akik tagadják azt hogy Jézus Krisztus Egyházban jött el, egy testben, mert az Egyház Jézus Teste. Nem csak afféle szimbolikus, szellemi, hanem valóságos, testi is. Jézus élete a benne hívő, testben élő emberekben is folytatódik, ahogyan azt Pál apostol is tanítja (Gal 2,20).

"Ezek pedig kitartóan részt vettek az apostoli tanításban, a közösségben, a kenyér megtörésében és az imádkozásban." (ApCsel 2,42)
Az ősegyház 4 alappillére:
- az apostolok tanítása (Szenthagyomány)
- a közösség (egy nyáj, egységes vezetéssel)
- a kenyér megtörése (Eucharisztia)
- imádság
Mindezeket a később leírt Szentírás csak rögzíti.
Ehhez képest te egészen más tanításokat tanítasz. Csodálkozol, hogy az Egyház nem ismer el benneteket?
válasz erre: mcsaba - 2011-09-11 09:35:05 | megtekintés
mcsaba 2011-09-11 09:35:05
Ahogy eddig is, most is általánosságokkal vagdalódzasz!
Ha valamit kérdeznek tőled, visszadobod a labdát, mondván én magam keressem meg, mi a katolikus egyház Bibliaellenes tanítása. Tehát nem tudsz konkrétumokat mondani, vagy nem mersz konkrét igehelyeket idézni, nehogy válaszként elmagyarázzuk, az adott igehely esetleg mást is jelenthet, mint amit ti alatta érteni szeretnétek.

Azért nekem nagy elismerés az, hogy ilyenek mint te elismerik, hogy a katolikus egyház hű ahhoz az "elhajláshoz", amit az egyházatyák tanítottak!

Hidd el, ismerem annyira a Bibliát, hogy rájöjjek: eretnekségek áldozata vagy!
válasz erre: csigabiga - 2011-09-11 08:57:11 | megtekintés
csigabiga 2011-09-11 08:57:11
Szia Csaba!

>- Te abból indulsz ki, hogy készpénznek csak az apostoli időszak tanítását szabad venni, legalábbis erre a következtetésre jutottam szavaid alapján.<

még felekezeted szerint is.

>Ez esetben az apostolok tanítványai már "kezdtek elhajolni" a gyökerektől, legalábbis a te felfogásod szerint. Erre milyen konkrét bizonyítékot tudsz felhozni?<

A konkrét bizonyíték, ha olvasod a Bibliát és utána összehasonlítod a mai katolikus tanokkal és azt látod, hogy teljesen át vannak írva a fogalmak kik a „szentek” ki az az egyetlen személy, aki mindenkit lát, hall és ismer és mindenhol jelen van, bárkinek segíthet, ki az egyház egyedüli főpásztora, kiket neveznek papnak az Új Szövetség óta és még sorolhatnám.

> Lehet hogy az apostolok annyira pocsék tanítók voltak, hogy nem voltak képesek olyan tanítványokat kiképezni, akik az ő tanításukat megőrizték volna?<

Jézus példázatában a magok egynegyede esett jó földbe, a többiek maradtak a széles úton,
tehát akkor a Te elméleted szerint Jézus is pocsék tanító kellett, hogy legyen.

>Ha az első kérdésre igen a válaszod, akkor megkérdezhetem: szerinted Jézus Krisztus olyan pocsék tanító volt, hogy ne tudott volna a céljainak megfelelő embereket kiválasztani, akik majd hű utódokat hagynak?<

Jézus azt ígérte, hogy mindig lesz egy „kicsiny nyáj”, aki hűségesen követi.
Tehát, az, hogy én meg Alex meg páran még 2000 évvel később is kiállunk ilyenek mellett, hogy pl. Krisztus az egyetlen főpap és főpásztor és ezt a címet senkire nem ruházta át, az annak a jele, hogy mégsem voltak pocsék tanítók.

>Lehetséges-e, hogy a Szentlélek elhagyta az Egyházat az apostolok halálával? Lehetséges-e, hogy nem lépett közbe akkor, amikor ezek az elferdítések történtek és nem keresett magának ezek helyett megfelelő személyeket?<

Mér lépett volna közbe? Jézus nem olyan, hogy lekaszabolja azokat, akik nem követik. Emlékszel a gecsemánei kertben mit mondott Péternek, amikor az elkezdett kaszabolni a kardjával?
Ezt a módszert jellemzően a római katolikus egyház alkalmazta, de Jézustól teljesen idegen.
Megfelelő emberek mindig is voltak, csak utána kell nézni a történelemben.
Elárulom, hogy általában a hivatalos egyház őket is fizikailag üldözte ami egyébként Jézus tanításaival totál ellentétes(akár valódi eretnekekkel együtt) és szektázta, miként Jézus és a tanítványait is.

>Igaz, hogy a szentírás könyveit nem az egyházatyák írták. Ha viszont nem a Szentlélek vezette őket a könyvek kiválasztása során, akkor mi alapján tartod a Szentírást ebben a mai formájában Istentől ihletettnek? Hiszen a vagy-vagy elv itt is érvényesül: ha ezek az emberek nem a Szentlélek által voltak vezetve, akkor a sátán vezette őket,<

ld. Marcinak írt utolsó bekezdés.

> amikor azt mondod, a valódi eretnekségek le vannak írva a Bibliában, s közben azt állítod, hogy e köny szerkesztői maguk is eretnekségeket vittek bele, miért gondolod, hogy nem változtathatták meg magukat a könyveket, hogy azok összhangba kerüljenek a saját, mint mondod elhajolt tanításaikkal?<

Nehogy már ennyire értetlen vagy. Tanár vagy, nem?
Nem azt mondtam, hogy eretnekség van a Bibliában, hanem, hogy le van benne írva Isten miket nevez eretnekségnek.
És ezt nem fogom Neked megspórolni. Szépen nyisd ki a Bibliát és keresd ki, mikre mondja, hogy eretnekség.

Isten áldjon;

csiga

válasz erre: mcsaba - 2011-09-10 21:31:18 | megtekintés
csigabiga 2011-09-11 08:53:59
Szia Marci!

>Na ez az. A te gondolatrendszered alapján Ignác, Polikárp, Athanaziosz, Ágoston, stb. stb. mind álapostol kellene legyen, mert tanítottak ugyan igazat is, de súlyosan hamisat is.<

Igen, szerintem elejtettek olyan dolgokat is, amiket később még tovább cifrázva kialakultak tévtanok.

>a Szentháromság Egy Istenbe vetett hitet megvédték az antitrinitárius eretnekektől, Krisztus teljes isteni és emberi természetét az egyiket vagy másikat tagadóktól,<

Attól még, hogy valaki egyik dolgot jól tanítja más dolgot taníthat rosszul.
A Szentháromság szót mint „vívmányt” én nem szeretem, olyan „mű”. Atya, Fiú, Szentlélek egy Isten, mint a Bibliában van bőségesen elég számomra.

>végezetül pedig az Újszövetség kánonját is ebben a korban, a 300-as évek végén, ezek a bálványimádó ostyaátváltoztató álapostolok rögzítették, jobban mondva áltluk rögzítette a Szentlélek...<

Nézd, Isten fel tud használni akár hitetleneket is a saját céljaira, gondolom olvastad József történetét, tehát az eredmény nem szentesíti a részvevőt. Másrészt nagy különbség, hogy valaki lerögzít egy meglévő dolgot, vagy ő határozza meg. Ahhoz, hogy valaki lerögzítse, hogy a hívők milyen iratokat használnak és milyen egyértelmű áliratok is vannak forgalomban helyenként nem kell megtértnek se lenni. Tehát ezek az emberek nem megszabták a hívőknek, hogy mit olvashatnak, hanem inkább lerögzítették, hogy mit olvastak. Másrészt az ószövetségi kánonokat meg elsősorban a héberek rögzítették, akiket a római katolikus egyház nem annyira csíp és nem is tart a katolikus egyház részének.

üdv,

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-10 22:09:19 | megtekintés
angyal / József/ 2011-09-10 23:52:23
Köszönöm Kedves Szivárvány!
Erre a receptre gondoltam.:)
válasz erre: szivárvány - 2011-09-10 23:30:12 | megtekintés
szivárvány 2011-09-10 23:30:12
Kedves Angyal!
Bizonyára csak elírás történt, mivel Te is tudod, hogy újjászületni csak egyszer lehet. Azonban naponként kérhetünk Jézustól bocsánatot bűneink elkövetésére.
Isten dolga eldönteni, hogy ki a megtért, és újjászületett.
Egyszer Liza néni azt mondta Biatorbágyon, hogy a mennyben sokan lesznek akikről azt gondoltuk, hogy nem lesznek ott, és sokan nem lesznek ott, akikről azt gondoltuk, hogy ott lesznek.
Hívő életem éveik során megtapasztaltam, hogy nagyon meg kell gondolnom, kire és mikor mondhatom ki, hogy "Neked nincs új életed, Te nem vagy megtérve, újjászületve stb"
...és mindezek mellett nem szeretnék Diotrefesz lenni. /Napi ige/
Ez az Ige, pedig nagyon sokszor előttem van;
Fil. 2,3/b
... alázatosan egymást különbeknek tartván ti magatoknál.
válasz erre: angyal / József/ - 2011-09-09 12:56:31 | megtekintés
Jocó 2011-09-10 23:25:33
Tegnap írtam arra a két címre,amit Marci javasolt és még mindig nem lehet megnyitni a társalgót.
Pedig időszerű lenne. :)
Jocó 2011-09-10 23:21:48
Kedves Marci!
Ismereteim szerint a 300 -as évek végén még az átlényegülés tana nem volt meghatározó tényező az egyházban. Ez később vált egyházi dogmává.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-10 22:09:19 | megtekintés
B.Marci 2011-09-10 22:11:53
Amikre választ kértél, azokra szerintem nagyjából már válaszoltam abban, amit 2011-09-08 09:58:22-kor írtam.
de majd még próbálom kiegészíteni, legkésőbb hétfőn...
addig is szép vasárnapot:
Marci
válasz erre: csigabiga - 2011-09-10 20:43:17 | megtekintés
B.Marci 2011-09-10 22:09:19
álapostolok?
Na ez az. A te gondolatrendszered alapján Ignác, Polikárp, Athanaziosz, Ágoston, stb. stb. mind álapostol kellene legyen, mert tanítottak ugyan igazat is, de súlyosan hamisat is.
(Megjegyzem, egy katolikus se fogad el minden egyes szót a fenti szerzők írásaiban, de azért bálványimádással nem gyanúsítja őket. Te, ha jól értem, igen. vagyis annak a kornak a vértanú hitpéldáit tartod bálványimádónak, amely korban a Szentháromság Egy Istenbe vetett hitet megvédték az antitrinitárius eretnekektől, Krisztus teljes isteni és emberi természetét az egyiket vagy másikat tagadóktól, végezetül pedig az Újszövetség kánonját is ebben a korban, a 300-as évek végén, ezek a bálványimádó ostyaátváltoztató álapostolok rögzítették, jobban mondva áltluk rögzítette a Szentlélek...
válasz erre: csigabiga - 2011-09-10 20:27:27 | megtekintés
mcsaba 2011-09-10 21:31:18
Van még egy-két gondolat, amit megosztanék veled:
- Te abból indulsz ki, hogy készpénznek csak az apostoli időszak tanítását szabad venni, legalábbis erre a következtetésre jutottam szavaid alapján.
Ez esetben az apostolok tanítványai már "kezdtek elhajolni" a gyökerektől, legalábbis a te felfogásod szerint. Erre milyen konkrét bizonyítékot tudsz felhozni?
Pl. szerinted az általam idézett Szt Polikárp is már kezdett elhajolni. Ez újabb kérdéseket vet fel:
1. Lehet hogy az apostolok annyira pocsék tanítók voltak, hogy nem voltak képesek olyan tanítványokat kiképezni, akik az ő tanításukat megőrizték volna?
2. Ha az első kérdésre igen a válaszod, akkor megkérdezhetem: szerinted Jézus Krisztus olyan pocsék tanító volt, hogy ne tudott volna a céljainak megfelelő embereket kiválasztani, akik majd hű utódokat hagynak?
Tudod a matematikai indukció igen makacs eljárás!
3. Lehetséges-e, hogy a Szentlélek elhagyta az Egyházat az apostolok halálával? Lehetséges-e, hogy nem lépett közbe akkor, amikor ezek az elferdítések történtek és nem keresett magának ezek helyett megfelelő személyeket?
4. Igaz, hogy a szentírás könyveit nem az egyházatyák írták. Ha viszont nem a Szentlélek vezette őket a könyvek kiválasztása során, akkor mi alapján tartod a Szentírást ebben a mai formájában Istentől ihletettnek? Hiszen a vagy-vagy elv itt is érvényesül: ha ezek az emberek nem a Szentlélek által voltak vezetve, akkor a sátán vezette őket, s akkor az általuk kánonba rendezett szentírás az ördög Bibliája.
5. Mert amikor azt mondod, a valódi eretnekségek le vannak írva a Bibliában, s közben azt állítod, hogy e köny szerkesztői maguk is eretnekségeket vittek bele, miért gondolod, hogy nem változtathatták meg magukat a könyveket, hogy azok összhangba kerüljenek a saját, mint mondod elhajolt tanításaikkal?

Én eddig csak azt látom a véleményedben, hogy burkoltan azokat a mozgalmakat tartod az igaz tanítás őrzőinek, akik ellen, mint eretnekek ellen, az Egyház a történelme során fellépett.
Ezzel viszont önmagadat sorolod az eretnekek közé!
válasz erre: csigabiga - 2011-09-10 20:27:27 | megtekintés
csigabiga 2011-09-10 20:43:17
Hello Marci,

> A mai szimbólum szónak esztétikai-kultúraelméleti csengése van. A művészek által szabadon, kreatívan, néha követhetetlenül használt képek tömkelege jut róla eszünkbe<

Nézd én eddig nem mélyültem el az egyházatyák írásaiban, mivel azokat még a katolikusok se tartják tévedhetetlennek. Az teljesen világos előttem abból, amit beleolvastam, hogy egyes római tantételeket korántsem úgy értelmeztek, mint azt ma a Római Katolikus Egyház tanítja ezek fokozatosan alakultak ki, nem pedig „hűségesen őrizték” az eredeti tanításokat.
Magyarul egy ilyet találtam pl:
http://kegyelem.orgfree.com/cikkek/egyhazatyak.pdf

>MINDEN teológia, katolikus, protestáns, bármelyik NEVEZI VALAHOGY a szentségek ANYAGÁT - szentségi színek, szentségi jelek, szent jegyek, stb. Ezek a szavak ugyanazt jelentik. Ezt jelenti az egyházatyáknál a szimbólum. Nem azt, hogy utána mi történik vagy nem történik ezzel a jellel… Valamiképpen Isten eszközévé válik, ezt semmilyen teológia nem tagadja… Sőt, ha elolvasod a Második Helvét Hitvallás úrvacsoráról szóló fejezetét <

Nézd én se köpöm le az Úrvacsorát, de a jeleket úgy is lehet tisztelni, hogy nem azonosítod Krisztussal.
Eddig senki nem volt hajlandó válaszolni arra, hogy az a valami, ami látható, tapintható, mérhetőm szagolható és tapasztalhatóan megromlik, amit körmenetekben hordoznak, az azonos Krisztussal, vagy Krisztus mellett megjelenő még valami vagy esetleg semmi?
Erre próbálj meg nekem válaszolni.

>"ha az ima vagy a szentségi jelek hatékonyságát egyedül fizikai valójuknak tulajdonítjuk, és tagadjuk a belső irányultság szükségességét, a babona vétkébe esünk."<

ezzel csak az a bajom, hogy Zeusznak is volt 100 db szobra, ha ledöntötték nem hitték, hogy meghalt, mivel ott se a fizikai szobort tisztelték önmagában és ez mégis bálványimádás volt Pál apostol szerint, nem csak akkor lett volna, ha „egyedül fizikai valójának” tulajdonították volna.
Mi a véleményed?

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-10 17:24:54 | megtekintés
mcsaba 2011-09-10 20:36:12
Szt. Polikárp, Szmirna püspöke, János evangélista tanítványa :-)
válasz erre: csigabiga - 2011-09-10 20:27:27 | megtekintés
csigabiga 2011-09-10 20:27:27
Szia Csaba!

>Te ott voltál az apostoli korban, vagy neked külön képességed van arra, hogy megitéld, hogy azok, akik ott életüket adták hitükért, elferdítették az üzenetet? Hogy ők, akik végül könyveiből összeállították a Bibliát valamit rosszul értettek?<

Már értem, az okozza a félreértést, hogy Te olyan kort is apostolinak nevezel, amit én nem.
Szerintem induljunk ki a Bibliából, amit mindketten tévedhetetlennek tartunk, ne másból.
Apostoli kor szerintem az, amikor a „Bárány tizenkét apostola” élt tanított és írt. Utána egyből megjelentek álapostolok, mint azt előre jelezték is. A Bibliát ők írták, és a hívők olvasták, később különböző fórumokon lerögzítették több különbözőn ugyanazt, később pedig még ilyen-olyan zsinatokon hozzácsaptak olyat is, amit nem kellett volna stb.

>Látod Csigabiga, ezt a hozzáállást nevezem én szektásságnak.
Ne vedd személyeskedésnek, de bárki is tanította veled ezeket, rosszabb mint a sátán elsőszülöttje!<

És azt ki tanította Neked, hogy van a sátánnak elsőszülöttje? :-)
Hogy mik a az eretnekségek (a bárány 12 apostola szerint), azt pedig akár saját Magad kikereseheted a Szentírásból (bár ezt már vagy kétszer írtam, eddig feleslegesen), utána pedig ez alapján vizsgáld meg a felekezeteket.
Más értelemben vett megmásított szekta meg eretnekség-értelmezésnek nem látom értelmét.

legjobbakat;

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-09-09 21:19:09 | megtekintés
csigabiga 2011-09-10 20:09:09
Köszi Alex!

tetszett a tanítás!

legjobbakat;

csiga
válasz erre: alex:) - 2011-09-10 17:43:52 | megtekintés
csigabiga 2011-09-10 20:08:25
Szia Kareb!

> a harmadik azt mondja, hogy ő elvileg református, de saját bevallása szerint igazán hisz Istenben .. a református ismerőseimnek a kb. 70%-ánál hasonló a helyzet... <

Nézd, ebben teljesen egyetértünk én református iskolákba jártam és hasonló arányt tapasztaltam. De ott van 30%, ami jelentős. A kommunizmus alatti nyomás ’elnépegyháziasította’, de ez a nyomás megszűnt és mivel az alaptanítás jó, szerintem egyre jobb lesz. Katolikusoknál én kb. 10 papot ismertem meg közelebbről, abból mindössze egy tanította jól, mi a megtérés, sajnos időközben meghalt pedig épp már az időpontot egyeztettük, mert kíváncsi lettem volna rá, hogy ő, mint hívő, hogyan egyeztet össze egyes római tantételeket a Bibiával. Közben szívinfarktusban halt meg sajnos így sose fogom megtudni.

>Ennek gyakorlati okai voltak... pl. a pusztító járványok idején nehéz lett volna biztosítani az Úr vérének biztonságos kiszolgáltatását, főleg amikor nagyon sokan járultak áldozáshoz.<

Pedig ezt ma is megoldja mindenki, ugyanígy korábban is megoldották a protestánsok, valdensek, szerintem csak akarás kérdése.

> Amíg nincs átváltoztatva, addig ugyanolyan élelmiszer, mint bármelyik másik,<

Ugyanolyan, meg ugyanolyan tulajdonságú utána is, nedves közegben bepenészedik.

>"amikor a pap felemeli a kenyeret és bort, akkor UGYANAZ ÉS UGYANAKKOR játszódik le, mint amint az Utolsó vacsorán, mi több a pap csak eszköz, aki megjeleníti Jézust"<

Ugyanakkor nem történhet, hisz visszafelé nem mehetsz az időben, legalábbis biblia ilyeneket nem tanított soha. Ilyesmi fantazmagólia, sience fiction filmekben látható, Istentől idegen dolog. Ugyanaz szintén nem játszódhat, mert Jézus nincs itt testben, hanem fenn van az Atya jobbján az Ige szerint.
A többi meg folyamatos hozzáköltésnek tűnik, az apostolok nem tanítottak, sőt meg se említettek se átváltoztatást, se kenyérimádást, és pláne nem áldozásnak nevezték.
Szerintem.

>>szerinted az eredeti ostya az megszűnik az átváltoztatáskor?Krisztus azonos azzal a valamivel, amit körmenetekben hordoztok?<
Krisztus valóságosan jelen van, előtte borulunk le, Őt hordozzuk a körmenetekben.<

Kikerülted a válaszadást.

>Elhiszem én, hogy jó szándékkal teszed, de nem lenne hasznosabb az idődet, energiádat olyanokra fordítani, akik nem hisznek Istenben, akik még nem hallottak Jézusról, akiknek valóban szüksége lenne rá, hogy hirdesd nekik az evangéliumot? Sokan vannak. Nézz körül a környezetedben.<

Azért csinálom, mert érdekel a téma. Az is fontos, egyet értünk.
De az is, ha valaki félreismeri Krisztust vagy olyasmivel azonosítja, ami nem ő.

Köszi, h elmondtad a véleményed.
Isten áldjon!

csiga
válasz erre: kareb - 2011-09-10 00:47:29 | megtekintés
alex:) 2011-09-10 18:01:59
:-)
Csak örülni tudok,ennek és nagyon! Én is sokat tanulok általa! Mert az Úr tanít általa is! És ez nagy öröm!

Isten áldjon.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-10 17:51:53 | megtekintés
B.Marci 2011-09-10 17:51:53
Azért bírja, mert érvei, gondolatai vannak, nem pedig azzal jön néhány "pengeváltás" után, hogy "hiába tudod jól a dogmákat, ettől még jól el fogsz kárhozni, haver." És azért "nem szállunk le róla", mert vele van értelme beszélgetni, értelmes a vitastílusa, (még ha néha olyan gustustalan dolgokkal is jön, mint az "ostyateszt"). Amúgy persze ne felejtsük, hogy ki van offenzív és ki(k) defenzív pozícióban ebben a beszélgetésben, mielőtt nagyon megsajnálod. De szerintem ő se akarja sajnáltatni magát.
alex:) 2011-09-10 17:43:52
:-)
Ez a Csiga nem csiga
Négyen egy ellen,de Ő bírja!

Csigának nagyon sok szeretettel küldőm!

Háború van - Paul Washer
http://www.youtube.com/watch?v=F05Im2CPFzg
B.Marci 2011-09-10 17:38:03
ja és még egy idézet a Kat. Egyh. Katekizmusából, tisztázásul:

"ha az ima vagy a szentségi jelek hatékonyságát egyedül fizikai valójuknak tulajdonítjuk, és tagadjuk a belső irányultság szükségességét, a babona vétkébe esünk."
B.Marci 2011-09-10 17:24:54
Szia Csiga,

most asszem kicsit fárasztó leszek, de légy szíves, próbáld figyelmesen elolvasni, amit írok.
Kérlek, gondolj bele abba, hogy pontosan milyen alapon nevezel valamit mismásolásnak. Szerintem azon az alapon, hogy van egy fix elképzelésed egy ógörög eredetű szóról ("szimbólum"), ami a Bibliában talán sehol (nem tudom, vagy ritkán), az egyházatyáknál viszont viszonylag gyakran szerepel, hogy az szerinted mit és CSAK mit KELL hogy jelentsen. Mégpedig úgy gondolod, hogy ez a mai nyelvben használatos értelmét kell hogy jelentse, ez az értelem pedig valami olyasmi, hogy NEM valóságosan jelenlévő, csak olyan valami, amire valami utal. A mai szimbólum szónak esztétikai-kultúraelméleti csengése van. A művészek által szabadon, kreatívan, néha követhetetlenül használt képek tömkelege jut róla eszünkbe,

Ezzel szemben az egyházatyáknál a szó legjobb tudomásom szerint egyrészt valami sokkal egyszerűbb, lehet hogy talán a mai "jel" szóhoz áll közel, másrészt NEM áll szemben a "valóságos", "jelenlevő" fogalmával. Erre mondhatod, hogy mismásolás, de milyen alapon? Azért, mert a szó ma mást jelent? Azért, mert az eredeti jelentés megmagyarázása fáradságosabb, mint egyszerűen a mait ráhúzni?

Azt hiszem, az az egyszerű tény, hogy UGYANAZ az ókori szerző (Athanasziosz) használja a szimbólum szót az úrvacsorai jegyekre, aki egyben konkrétanm beszél azok átváltozásáról Krisztus testévé és vérévé, elég ékesen tanúskodik minderről.

Talán azt is hallottad már, hogy a "szimbólum" szóval jelölték a HITVALLÁSOKAT is. "Symbolum Nicenum", a niceai hitvallás pl. A szó etimológiája valószínűleg az az ókori hitelesítési módszer, amikor egy tárgyat kettétörtek, és a két felét a szerződő felek megőrizték, igazolandó a szerződést az összeilleszthetőség által. A hitvallás illetve a szentség ilyen valami, amit maga Isten ad a birtokunkba, hogy az elválaszthatatlan hozzátartozásunkat igazolja.

Egészen egyszerűen: MINDEN teológia, katolikus, protestáns, bármelyik NEVEZI VALAHOGY a szentségek ANYAGÁT - szentségi színek, szentségi jelek, szent jegyek, stb. Ezek a szavak ugyanazt jelentik. Ezt jelenti az egyházatyáknál a szimbólum. Nem azt, hogy utána mi történik vagy nem történik ezzel a jellel.

A kenyér és a bor, amely NEM VÉLETLENÜL kenyér és bor, nem lehetne mondjuk vöröshagyma és ecet, amely nyilvánvalóan a mai "szimbolikus" értelemben IS kapcsolódik pl. a megtöretett testhez, amely mindennapi, alapvető táplálék, mint a kenyér, szóval a kenyér és a bor a szentség anyaga. Utána ezzel valami történik. Kérdés, hogy mi. Valamiképpen Isten eszközévé válik, ezt semmilyen teológia nem tagadja. De az, hogy az anyagot magát jelnek, szimbólumnak nevezzük, nem áll semmilyen ellentétben azzal, amit arről a történésről a katolikus teológia tanít.

Sőt, ha elolvasod a Második Helvét Hitvallás úrvacsoráról szóló fejezetét, természetesen nem azonos a katolikus tanítással, de azért ott még benne van az, hogy a szentségi ("sákramentumi") evés és ivás valami más, több, mint egy modern értelemben vett "szimbolikus" cselekmény (használja a "misztikus vacsora" kifejezést is) - amiről sajnos, sok mai protestánsnak fogalma sincs.

Üdv, Marci
válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 20:36:21 | megtekintés
kareb 2011-09-10 00:47:29
Szia Csigabiga!

>Akkor ebben majdnem egyet értünk.<
Jah, persze... majdnem... van szerinted különbség aközött, hogy valaki meghal és valaki majdnem meghal?
A probléma továbbra is az, hogy mindezen állításokat kihegyezik a katolikusokra (mintha ez csak ott lenne jellemző), holott a reformátusokra, evangélikusokra ugyanúgy igaz. (csak néhány példa a gyerekként keresztelt református ismerőseim közül: az egyik azt mondta, azért nem jár istentiszteletre, mert rossz időpontban van, és különben is, van annyi lelkész a családjukban, hogy ha mindegyikük elmond érte időnként 1-1 imát, akkor ő már úgysem fog elkárhozni; a másik 14 évesen 1 hét (!) felkészítés után konfirmált, bár van náluk is lelkész a családban, istentilszteletre, azóta sem jár rendszeresen, és inkább a hiszek a magam módján kategóriába tartozik; a harmadik azt mondja, hogy ő elvileg református, de saját bevallása szerint igazán hisz Istenben és a lelkész nagybátyjával ugyan jól el tud beszélgetni, bármiről, csak Istenről nem... és hozzá kell tennem, hogy a református ismerőseimnek a kb. 70%-ánál hasonló a helyzet... igazából összesen 2-t ismerek, aki megtért) És innentől kezdve ez csúsztatás.

>Nem minden alkalommal? Pedig Jézus se apostolok sehol nem tanítottak egy szín alatti úrvacsorát.
Szerinted az miért alakult ki?<
Ennek gyakorlati okai voltak... pl. a pusztító járványok idején nehéz lett volna biztosítani az Úr vérének biztonságos kiszolgáltatását, főleg amikor nagyon sokan járultak áldozáshoz.

>akkor viszont az nem világos, hogy a sima ostyát mért tartasz otthon.<
Miért ne lehetne otthon sima ostya? Amíg nincs átváltoztatva, addig ugyanolyan élelmiszer, mint bármelyik másik, amit megvásárolhatsz a boltban. Egyébként valamilyen süteményhez kellett alapanyagként és maradt belőle, aztán bekerült a kamrapolc mélyére, elfeledkeztem róla és csak hosszú idő után került elő.

>A Te felvetésed volt, hogy Jézus most ajánlja megtöretésre testét vagy valami hasonló és a sorrendet keverted.<
Valójában én arra céloztam akkor, amit Csaba fogalmazott meg később, csak neki világosabban sikerült, mint nekem:
"amikor a pap felemeli a kenyeret és bort, akkor UGYANAZ ÉS UGYANAKKOR játszódik le, mint amint az Utolsó vacsorán, mi több a pap csak eszköz, aki megjeleníti Jézust"

>szerinted az eredeti ostya az megszűnik az átváltoztatáskor?<
Emlékeim szerint már leírtam. Az ostya fizikai tulajdonságai megmaradnak, de a lényege átváltozik Krisztus testévé és onnantól kezdve valóságosan jelen van az átváltoztatott ostyában.

>Krisztus azonos azzal a valamivel, amit körmenetekben hordoztok?<
Krisztus valóságosan jelen van, előtte borulunk le, Őt hordozzuk a körmenetekben.

>miközben 4 katolikus szeretne megtéríteni egyszerre.<
Ferihez hasonlóan nekem sem áll szándékomban megtéríteni Téged, de Te támadod a hitemet, így kénytelen vagyok a védelmére kelni.

Elhiszem én, hogy jó szándékkal teszed, de nem lenne hasznosabb az idődet, energiádat olyanokra fordítani, akik nem hisznek Istenben, akik még nem hallottak Jézusról, akiknek valóban szüksége lenne rá, hogy hirdesd nekik az evangéliumot? Sokan vannak. Nézz körül a környezetedben.

Isten áldjon!
Kareb
válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 14:56:36 | megtekintés
mcsaba 2011-09-09 21:19:09
Kedves Csigabiga,
azon kívül, hogy néhány 20.sz. végi "szakértő" olcsó könyvében ilyeneket állít, te honnan veszed, hogy:

"...mert számomra sose volt érv épp abból az időszakból idézni, ahol ponthogy kezdtek elhajlani az eredeti apostoli tanítástól és kezdték apránként megváltoztatgatni a szavak eredeti értelmét."

?

Te ott voltál az apostoli korban, vagy neked külön képességed van arra, hogy megitéld, hogy azok, akik ott életüket adták hitükért, elferdítették az üzenetet? Hogy ők, akik végül könyveiből összeállították a Bibliát valamit rosszul értettek?

Látod Csigabiga, ezt a hozzáállást nevezem én szektásságnak.
Ne vedd személyeskedésnek, de bárki is tanította veled ezeket, rosszabb mint a sátán elsőszülöttje! Micsoda pokoli gőg rejlik meg a "tiszta evangélium" álcája alatt! Hát nem érted? Majd mi, késői utódok megmondjuk, hogy mit és hogyan kellett volna...
válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 20:36:21 | megtekintés
csigabiga 2011-09-09 20:43:08
Szia Ditur,

Nyugi, nem sértődtem meg.
Remélem Te se, szándékos bántás nem volt részemről.
A hit az hit, és én csak szellemi fegyverekkel harcolok, ahogy az apostolok is tanítottak.
Régen ugye ezt is félreértették és fizkai karddal térítettek szellemi helyett, mert szószerint értették a dolgokat. Hála Istennek ezek az idők elmúltak.
Idővel majd színről színre látunk és nem lesz több kérdés se.

üdv.

csiga

válasz erre: Ditur - 2011-09-09 16:16:22 | megtekintés
csigabiga 2011-09-09 20:36:21
Hello Marci!

A bor nem lehet egyszerre szimbólum és egyszerre valóságosan Krisztus teste, ahogy pl. Euzébiusz írta, ő valamiféle közvetítő közegként célzott rá. Vagy ismét olyan is-is logikát alkalmazol, ami szerintem fából vaskarika, a Bibliából megismerhető Istennel kapcsolatban sokkal inkább a vagy-vagy logikára lehet következtetni, mint az eféle mismásolásokra. Egyébként 5%-át írtam be az idézeteknek, majd írok még csak sajnálom rá az időmet, mert számomra sose volt érv épp abból az időszakból idézni, ahol ponthogy kezdtek elhajlani az eredeti apostoli tanítástól és kezdték apránként megváltoztatgatni a szavak eredeti értelmét.

A bálványokat nem az én dolgom ledönteni, majd Isten megteszi a szívében annál, akinél akarja.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-09 16:29:09 | megtekintés
B.Marci 2011-09-09 16:56:31
ja és még egy utolsó, nem tudom, megfigyelted-e hogy az Euzébiosz-idézetben, amit te írtál, egyértelműen kifejeződik, hogy a szentség anyaga kegyelemközvetítő eszköz. A "boron keresztül tisztít meg bűneinktől". Szerinted a bor szokta az emberi lelkeket megtisztítani, vagy inkább Jézus vére?
B.Marci 2011-09-09 16:43:28
Még a témához: Alexander Schmemann ortodox teológus: Szentség és szimbólum.
Kell hozzá némi türelem, de világosan elmagyarázza a szimbólum szó jelentését az egyházatyáknál.


http://www.bujiferenc.hu/download/schmemann/schmemann_04.pdf
B.Marci 2011-09-09 16:35:24
És még valamit az ostya-tesztről.

Ha bálványokat akarsz döntögetni, akkor tessék rendesen. Mint Gedeon. Menj be a misére, kiabálj közbe, VEDD KI a pap kezéből az Oltáriszentséget, mondd hangosan, hogy bálvány, taposs rá.

De ne menj be titokban, úgy csinálva, mint aki részt vesz egy kultuszban, úgy csinálva, mintha áldoznál, és a szádban titokban ELLOPVA a szentostyát. Ilyet keresztény ember nem tesz.
Tudom, hogy te talán nem tetted meg ezt, de azt implikáltad, hogy ez a "vizygáljatok meg mindent" apostoli tanácsának végrehajtása.
B.Marci 2011-09-09 16:29:09
Szia Csiga!
Csatlakozom az előttem szólókhoz: az általad idézett szövegek közül egy se tagadja azt, amit a katolikus egyház hisz.
Az, hogy a szent jegyek szimbólumok, nem jelenti azt, hogy modern értelemben vett szimbólumok, audiovizuális segédeszközök. Sokkal többet jelent.

"emberi húst enni" ezt a kifejezést soha, egyetlen katolikus se írta volna alá. Ehhez még elolvashatod, ha még nem tetted, amit
2011-09-08 09:58:22- kor írtam erre a topikra.

Aztán meg: a te idézetsorodban szerepel Athanaziosz is. Ugyanő az, aki egy helyen világosan leírta: "a kenyér és a bor a Szentlelket hívó imádság előtt közönséges kenyér és bor, utána pedig már Krisztus teste és vére":))))
Hasonlítsd ezt össze az általad írt Athanaziosz-idézettel. Ha szerinted ellentmond a kettő, akkor valószínűleg valamelyiket félreérted, nem?

Amint már írtam, az, hogy "a beszédek, amelyeket mondtam, lélek és élet, a test nem használ semmit", azt jelenti, hogy a TEST SZERINTI, természetes emberi GONDOLKODÁS számára botrány Az Ige TESTTÉlevése (testi valóság), a TEST feltámadása (testi valóság), és Jézus TESTÉNEK jelenléte az eucharisztiában. Éppen a TESTI természetes filozófia tartja ezeket puszta szimbólumnak.

Befejezésül még egy idézet Barsi Balázs katolikus paptól:
"Jézus Krisztus nem a gyomrodba megy (a szentáldozáskor), hanem oda, ahol azt mondod, hogy "én"." (a testi-lelki létünk középpontjába)
Ez kb. egy értelmű a te Ágoston-idézeteddel, és nem az átlényegülés tanát cáfolja, hanem annak a kiforgatásait.
válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 15:29:11 | megtekintés
Ditur 2011-09-09 16:16:22
Kedves Csigabiga!
Akar téged a csuda "megtéríteni".
Mi nem halászunk keresztény egyházak hálójában. Mert hisszük, hogy van nekik üdvösségük. Még nagyobb üdvösséget nem tudunk nekik adni :-)
Idejöttél és kétségbe vontad más keresztény Testvéreid hitét. Bálványimádással és mindenféle mással vádoltál bennünket. Mi ezt nem tettük veled.
Miután kiderült, nem fekete és nem fehér itt minden, azt hiszed, hogy megtéríteni akarunk. Nem, csak a hitünket védeni olyan vádaktól, amiket itt képviselsz, képviseltél. Hiszem a jószándékod, a megtérésed, az igaz Krisztus hited.

Mert hitem szerint erősebb ami összeköt bennünket, Krisztus, annál, ami szétválaszt minket, a felekezeti különbözőségek.
Szia:
Feri

válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 15:44:07 | megtekintés
Ditur 2011-09-09 16:16:22
Kedves Csigabiga!
Akar téged a csuda "megtéríteni".
Mi nem halászunk keresztény egyházak hálójában. Mert hisszük, hogy van nekik üdvösségük. Még nagyobb üdvösséget nem tudunk nekik adni :-)
Idejöttél és kétségbe vontad más keresztény Testvéreid hitét. Bálványimádással és mindenféle mással vádoltál bennünket. Mi ezt nem tettük veled.
Miután kiderült, nem fekete és nem fehér itt minden, azt hiszed, hogy megtéríteni akarunk. Nem, csak a hitünket védeni olyan vádaktól, amiket itt képviselsz, képviseltél. Hiszem a jószándékod, a megtérésed, az igaz Krisztus hited.

Mert hitem szerint erősebb ami összeköt bennünket, Krisztus, annál, ami szétválaszt minket, a felekezeti különbözőségek.
Szia:
Feri

válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 15:44:07 | megtekintés
mcsaba 2011-09-09 16:11:45
This food we call the Eucharist, of which no one is allowed to partake except one who believes that the things we teach are true, and has received the washing for forgiveness of sins and for rebirth, and who lives as Christ handed down to us. For we do not receive these things as common bread or common drink; but as Jesus Christ our Savior being incarnate by God's Word took flesh and blood for our salvation, so also we have been taught that the food consecrated by the Word of prayer which comes from him, from which our flesh and blood are nourished by transformation, is the flesh and blood of that incarnate Jesus."

"First Apology", Ch. 66, inter A.D. 148-155. (St. Justin Martyr)

Itt többet is találsz, ha értesz angolul:
http://www.therealpresence.org/eucharst/father/a5.html

Világosítsa meg az Úr a te elmédet és nyissa meg a te szivedet, hogy a lázadás helyett az igazságot fogadd el. Légy hű protestáns, de a szent dolgokat tartsd szenteknek!

válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 15:44:07 | megtekintés
csigabiga 2011-09-09 15:44:07
Kedves Ditur!

>Nálatok van templom?
Palást?
Szószék?
Padok?
Harang?
Ambó?
Kelme?
Orgona?..
Hol van megírva?<

Egy része előfordul, de nem imádjuk őket és nem szükséges kellékek, bár vélhetőleg pl. az apostolok is ültek valamin.

A lényeg az lenne, hogy olyat ne tanítsatok, amit az apostolok se tanítottak.

Hisztizni, megsértődni ne kezdj légyszíves, ha én se teszem, miközben 4 katolikus szeretne megtéríteni egyszerre.

Ja, idézetek. Az sztm nem is baj, ha te is szimbólumnak tartod a misebort. Vagy pedig az állításod nem teljesen világos.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: Ditur - 2011-09-09 15:28:19 | megtekintés
Ditur 2011-09-09 15:33:40
Kedves Csigabiga!
Egyetlen általad beidézett mondat sem mond ellent annak, amit hiszünk.
Szia:
Feri
csigabiga 2011-09-09 15:29:11
Szia Marci!

Néhány pl. a sokból:

Justin Martyr: "Nyilvánvaló ebből a próféciából, hogy a mi Krisztusunk azért adta a kenyeret,
hogy vele az Ő testére emlékezzünk"

Antiokhiai Teofilusz: "Noha magad jól cselekszel, boldogan eltűröd a bolond embereket.
Másképpen nem engedted volna meg, hogy értelmetlen emberek üres szavakkal hatással
legyenek rád, hogy hitelt adjál annak az elterjedt hiedelemnek, amiért hitetlen ajkak hamisan
vádolnak minket, akik Istent imádjuk, és akik magunkat keresztyénnek hívjuk... hogy emberi
húst eszünk."

Alexandriai Kelemen: "A Szentírás ennek megfelelően a szent vér szimbólumának mondja
a bort."

Cipriánusz: "Csodálkozom azon, hogy bizonyos helyeken az evangéliumi és
apostoli tanítással szemben vizet tesznek az Úr poharába, ami egyedül nem jelképezheti az
Úr vérét..."

Euzébiusz: "A boron keresztül, ami az Ő vérének a szimbóluma, úgy tisztítja meg azokat
a bűneiktől, akik az Ő halálába keresztelkednek meg, és akik hisznek az Ő vérében"

Athanáziusz: "Itt is mindkét kifejezést Magára vonatkoztatta, nevezetesen a húst és a lelket;
szétválasztotta egymástól azt, ami a húsra vonatkozik attól, ami a lélekre vonatkozik, azért,
hogy abban tudjanak hinni, ami nemcsak látható, hanem ami láthatatlan is, hogy ezzel azt
tanulják meg, hogy amit mond, az nem hús-vér, hanem lelki."

Ágoston:
"Amint jobbá válunk a Krisztussal való közösség által, az Ő testének és
vérének egyesülése által, amit az evés és ivás jelképez.
..Ne a szájadat készítsd elő, hanem a szívedet. ..Így tehát azt a húst kell ennünk, ami nem romlik el, hanem ami az örök életre tart. Mi célból készítitek elő a fogaitokat és hasatokat? Higgyél, és máris táplálkoztál. ..Amint attól válunk jobbá, hogy
részt veszünk Krisztusban az Ő testében és vérében, amit az evés és ivás jelképez."

MAgyarul csak elég gyenge fordításokról tudok sajnos.

Itt van pl. egy angol: http://www.amazon.com/Church-Rome-at-Bar-History/dp/0851517102

de biztos van más is.

üdv.

legjobbakat;

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-09 14:41:50 | megtekintés
Ditur 2011-09-09 15:28:19
Kedves Csigabiga!

Nálatok van templom?
Palást?
Szószék?
Padok?
Harang?
Ambó?
Kelme?
Orgona?

Nálatok tilos keresztet vetni az Úr köszöntésére?
Térdet hajtani az Ő jelenlétében?
Kézfogással üdvözölni a másikat?

Hol van megírva?

Ha szórakozunk egymással, ide jutunk.
Hagyd abba!
Én megbocsátom neked, bár bántottál.
Akkor is, ha nem hagyod abba.

Szeretettel:
Feri
válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 15:17:07 | megtekintés
csigabiga 2011-09-09 15:17:07
Szia Ditur!

>a ki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli meg az Úrnak testét.
30. Ezért van ti köztetek sok erőtlen és beteg, és alusznak sokan.
<

Pontosan.
Ítéletet eszik és iszik, aki nem becsüli meg isten Igéjét és úgy gyakorolja az Úrvacsorát.

és akkor mért van annyi beteg katolikus?
hol van szó átváltoztatásról?
hol van itt szó kenyér hordozásáról, a kenyér előtt való letérdelésről?
hol van itt szó áldozásról?
hol van itt szó áldozópapról?
hol a palást? hol a csengettyűszó? hol vannak a szentszobrok...?

legjobakat,

üdv.

csiga
válasz erre: Ditur - 2011-09-09 15:03:59 | megtekintés
Ditur 2011-09-09 15:03:59
Kedves Csigabiga!
Olvasom Károlit. Ezt írja, szó szerint:
1.Kor 11.23. Mert én az Úrtól vettem, a mit néktek előtökbe is adtam: hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, melyen elárultaték, vette a kenyeret,
24. És hálákat adván, megtörte és ezt mondotta: Vegyétek, egyétek! Ez az én testem, mely ti érettetek megtöretik; ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.
25. Hasonlatosképen a pohárt is vette, minekutána vacsorált volna, ezt mondván: E pohár amaz új testamentom az én vérem által; ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre.
26. Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret és isszátok e pohárt, az Úrnak halálát hirdessétek, a míg eljövend.
27. Azért a ki méltatlanul eszi e kenyeret, vagy issza az Úrnak poharát, vétkezik az Úr teste és vére ellen.
28. Próbálja meg azért az ember magát, és úgy egyék abból a kenyérből, és úgy igyék abból a pohárból,
29. Mert a ki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli meg az Úrnak testét.
30. Ezért van ti köztetek sok erőtlen és beteg, és alusznak sokan.

Nem nagyon lehet félreérteni, szerintem...
Szia:
Feri
válasz erre: csigabiga - 2011-09-09 14:29:38 | megtekintés
csigabiga 2011-09-09 14:56:36
Szia Kareb!

>A gyerekként megkereszteltek között szerintem ugyanolyan arányban (legalábbis én a különböző felekezetekhez tartozó ismerőseim között ezt tapasztalom).<

Akkor ebben majdnem egyet értünk.

>Nem jól tudod... egyébként meg jelenleg is van két szín alatti áldozás, legfeljebb nem minden alkalommal.<

Nem minden alkalommal? Pedig Jézus se apostolok sehol nem tanítottak egy szín alatti úrvacsorát.
Szerinted az miért alakult ki?

>Légy kedves, megjelölni a helyet, ahol azt írtam, hogy van itthon nálam Szentostya.<

"2011-09-07 00:19:54 nálam másfél év után is ugyanolyan állapotban volt a sima ostyadarab (még átváltoztatás nélkül sem volt hajlandó néhány hét alatt rothadásnak indulni)"

igaz, sima ostyát írtál, bocs ezt én értettem félre. akkor viszont az nem világos, hogy a sima ostyát mért tartasz otthon.

>1378 Az Eucharisztia tisztelete....<
Hol van ebben, hogy a TABERNÁKULUMOT cipelgetnénk?

Jó, azt nem cipelgetitek, a lényeg ez lett volna:

"a konszekrált ostyákat a lehető leggondosabban őrzi, a hívők imádása tárgyaként kihelyezi és a népsokaság örömére körmenetekben hordozza."

>Ez OK, de mi köze is van mindennek az eredeti felvetéshez?<

A Te felvetésed volt, hogy Jézus most ajánlja megtöretésre testét vagy valami hasonló és a sorrendet keverted. Ha kell visszakeresem. A lényege az volt, hogy egy múltban lezárult eseményt akarsz úgy láttatni Isten szemével, mintha jelenidőben v, jövőidőben lenne. Na ez a verzióra mondtam, hogy nem Bibliából eredő se nem apostoli logika.

Továbra sem kaptam választ pár lényeges kérdésre:

pl. szerinted az eredeti ostya az megszűnik az átváltoztatáskor?
Krisztus azonos azzal a valamivel, amit körmenetekben hordoztok?

Isten áldjon!

csiga
válasz erre: kareb - 2011-09-09 10:54:26 | megtekintés
B.Marci 2011-09-09 14:41:50
@csiga

"Maximum egy részük és több, mint száz évvel az apostolok után.
Egyházatyáktól legalább ugyanannyi véleményt lehet idézni, akik ezt nem vallották"

na muti! idézd.

Antiókhiai Ignác, 2. század első fele:
"távol tartják magukat az imádságtól és az eucharisztiától, mert nem vallják, hogy az eucharisztia Megváltónk Jézus Krisztus bűneinkért szenvedett teste, melyet az Atya jóságában feltámasztott. Akik Isten ajándékának ellentmondanak, vitatkozva halnak meg. Hasznukra válna a szeretet, hogy fel is támadjanak."

Amúgy, évek óta azon vagyok, hogy megszerezzek és elolvassak mindent, ami magyarul hozzáférhető az ókeresztény irodalomból. Eddig nem találtam olyat, ahol kifejezetten tagadták volna az eucharisztiában Jézus testi jelenlétét. Kérlek, értesíts, ha találtál ilyet.
szivárvány 2011-09-09 14:40:36
Ámen! :)
válasz erre: angyal / József/ - 2011-09-09 11:55:42 | megtekintés
csigabiga 2011-09-09 14:29:38
Szia Ditur!

>A Biblia ügye Isten szava. Ezért Szent Biblia. Mert benne van Isten, az Atya, a Krisztus, a Szentlélek.
Meggyalázod a Bibliát, Istent gyalázod.<

Ezzel ilyen formában nem tudok egyet érteni.
Aki ilyet csinál, az Isten ellen vétkezik, de magával Istennel nem tud csinálni semmit, attól még, hogy a Bibliában Róla van szó és fizikailag egy Bibliát tart a kezében. Jól is néznénk ki, ha Istent így kezünkben lehetne tartani.
Istent inkább úgy lehet meggyalázni, ha valaki a szívéből szólóan elutasítja szavát, káromolja netán többen együtt, sőt még ez se megfelelő szó, mert az káromlás de nem meggyalázás. Meggyalázni egyetlen egy esetben hagyta magát, mikor Jézust megfeszítették.

>Ha meggyújtod, elég. Ne próbáld ki, de elképzelhető.<

Nem elképzelhető, hanem biztos, mert az egy tárgy.
Isten szava ettől még nem égett el, sem nem kell leborulni egy nyomtatott Biblia előtt.

>Krisztus szavai szerint végrehajtott Úrvacsorában, állításod szerint is benne van Krisztus. Ha meggyalázod, kit gyalázol meg?<

>Az őskeresztények korában, amikor Te is Katolikus voltál<

Az apostolok közül 5-en írták le, mi és hogy zajlott az Úrvacsora, hogyan gyakorolták az első gyülekezetek
és mind az öten elfelejtették megemlíteni, hogy a kenyeret imádat illeti meg, hogy átváltoztatás történne meg hasonlók. Tehát épp azok az elemek hiányoznak belőle amikben római katolikus tan
eltér pl. a reformátustól. Ezért ezt a kijelentésed nem tudom értelmezni.

>a keresztényeket emberevéssel vádolták. Nem véletlenül. Mert az Őskeresztények is és azok üldözői is hitték, Krisztus benne van a kenyérben.<

Maximum egy részük és több, mint száz évvel az apostolok után.
Egyházatyáktól legalább ugyanannyi véleményt lehet idézni, akik ezt nem vallották, nem mintha számomra az egyházatyák véleménye mérvadó lenne, hisz az ő szavukat senki nem tekinti Istentől ihletettnek.

>Amit előbb vázoltál, azaz a nyelven lopás, sajnos előfordul. A sátánisták teszik, ha sikerül nekik, ugyanis ők is hiszik, hogy benne van Krisztus, ezért a saját összejövetelükön gyalázzák meg...<

A megvizsgálást az apostolok tanították és azzal semmiféle gyalázást nem követsz el. Ha viszont olyan tárgyat vagy valamit imádsz Krisztusnak nevezve, ami romlandó és élettelen akkor viszont valóban Krisztus Isten ellen a legsúlyosabb vétket követed el.

>Ne tégy ilyet, mert ha egy kicsit is tévedsz, mégis Krisztus Teste, ahogyan Ő mondja, kárhozatra jutsz, mert tudhattad volna, ismerted a tanítást.<

Ezt én is mondhatom Neked.

>Lehet ezzel szórakozni sokáig. De vigyázz, mert amit művelsz már Istenkáromlás.<

Az sokkal inkább, ha olyan valamit nevezel Krisztusnak olyan tőle idegen dologgal azonosítod, ami nem ő.

"Nem engeded, hogy rothadás érje Szentedet[Krisztust]"
(Apcsel.13.35)

>Luther élete végéig áldozott, hitte Krisztus jelenlétét a Szent Ostyában, a borban<

de nem imádta, nem hordozta körmenetben nem változtatta át stb.

>Jobb Neked, ha így gondolkodsz, ha az Úrvacsorában nincs jelen Krisztus...<

Az Úrvacsorában jelen van, ami ellenére nincs tárgyhoz kötve, mert Istent nem lehet semmilyen tárgyban semmilyen tárgyhoz kötve kezelni, pontosabban lehet, de azt bálványimádásnak hívják.


>Összefoglalva: ez nem játék, kedves Csigabiga.<

Látod, ebben teljesen egyetértünk :-)

Szeretettel:

csiga
válasz erre: Ditur - 2011-09-09 06:47:51 | megtekintés
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.