Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

máté 9.37. 2011-03-29 17:23:24
Ja, erről eszembe jutott valami, csak hogy nevess :)

Egy vasárnapi prédikáció után egy ember vár a lelkészre, szeretne neki valamit mondani. Aztán, ahogy erre sor kerül, megszólal:
- Kedves lelkész Úr! Annyira köszönöm Önnek ezt a prédikációt! Most megértettem, hogy az életemet már nem úgy kell élnem ahogy eddig, hanem teljesen másképp.
- Örülök kedves Uram. De megmondaná, mi volt a prédikációban az a rész, ami így meggyőzte Önt?
- Az, amikor azt mondta: ez volt a prédikációm első része, és most következik a második...

:DDD szia!
válasz erre: alex:) - 2011-03-29 17:08:11 | megtekintés
alex:) 2011-03-29 17:14:34
Nagyon gratulálok ennek az embernek,hogy ennyire őszinte! És ezzel nem kis kockázatot vállal!!!! Bezony ám!!!
Ezt nem szeretik kiharangoztatni....,pedig sok lelkész,pap nem hívő = ateista.(még rosszabb képmutató)
válasz erre: alex:) - 2011-03-29 17:12:11 | megtekintés
alex:) 2011-03-29 17:12:11
http://mindennapi.hu/cikk/egyhaz/amikor-az-isten-az-alkohol-volt/2011-03-28/2279

"Tehát előtte nem voltál hívő.

– Katolikus pap voltam, de nem hívő. Nagyon sok katolikus pap van, aki nem hívő. Lehet ezt hivatalnokként, anyagi előmenetelért, karrierként egyházi rangokért, sok mindenért csinálni. Én a Katolikus Alkoholistamentő Szolgálat közösségében, Halász Endre atya környezetében éreztem meg azt, hogy mit jelent Jézus Evangéliumának a szellemében élni. Ahol nincs főtisztelendő atya, meg büdös, koszos hajléktalan, hanem egymás testvérei vagyunk, sorstársak. Jézus evangéliuma is a személyválogatás nélküliségről, az alá-fölé rendeltségi viszonyok megszüntetéséről beszél, és ott ilyen evangéliumi szellem uralkodott. A mai napig nehéz az egyház hierarchikus rendszerével szembesülnöm."
alex:) 2011-03-29 17:08:11
Kedves Éva ebben maximálisan osztom a véleményedet!
Való igaz,meg lehet tanulni Isten Igéjét,de az Igazi Tanító az Úr Jézus,mert Ő a Lelkével tanít. Van olyan hogy napokig hallgat,és egyszer csak titkokat nyit meg,és rámutat,megmagyarázza. Elképesztő,mert sokszor valakivel beszélgetek és közben szól a Szent Lélek,és egy szűrőt ad nekem.Rögtön látom a szvingeltséget. De ez nem irányítható!!! Tehát Istent nem lehet irányítani vagy kikönyörögni tőle karizmatikus ajándékokat!
válasz erre: máté 9.37. - 2011-03-29 16:48:58 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 16:51:05
Minden nagyon JÓT ! TÉNYLEG ! de, hogy volnának Magyarországon, azt Tőled itt. De azért nem rohanok hozzájuk - bár MINDENBEN egyetértek (még Hans Küng hívta fel a figyelmem)...
Ugyanis EGYház van :)
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-03-29 15:24:33 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 16:48:58
Én nem tanokban gondolkozom. Mert azt nem tudom továbbadni. Csak amit megértek, megélek, és olyan könnyen, mert olyan egyszerű, továbbadható :) - az Úr mindig milyen egyszerűen beszélt.
Legyen példa :)
válasz erre: alex:) - 2011-03-29 16:20:54 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 16:47:11
Nyugodt lehetsz, nem "gyárt" :) meg a többiről is, abba lehet(ne) hagyni a sztenderd szöveget :)
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-03-29 15:21:49 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 16:44:39
Tévedsz. Ábrahám hűsége miatt "választotta".
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-03-29 15:27:12 | megtekintés
alex:) 2011-03-29 16:20:54
Valahonnét letöltöttem a predestináció tanát. Bitang nehéz megérteni,nagyon rágós eledel!
Nem is ajánlanám kezdő,vagy még nem újjászületett hívőnek,mert teljesen bezavarja! :)
Most átveszem,mert nagyon érdekel!
Simul justus et peccator 2011-03-29 15:30:24
http://biblia.biblia.hu/

http://www.parokia.hu/bible/

keressetek kutassatok minden fordításban
aki keresi az igazságot megtalálja:)
Jézus az igazság
Simul justus et peccator 2011-03-29 15:27:12
Igen így van

Mind kárhozatra méltók vagyunk, Isten megment néhányunkat, nem mintha jobbak lennénk

A zsidók sem voltak jobbak, egyszerűen csak őket választotta népévé annak idején
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-29 15:12:48 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 15:24:33
Mit tudtok az ókatolikusokról?
Simul justus et peccator 2011-03-29 15:23:43
:)

Jakobot szerettem, Ézsaut gyűlöltem
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-29 14:53:58 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 15:21:49
Ne gyárts magadnak Istent

"Sokkal jobban szeretek Istenre úgy gondolni, mint Valakire"

ne gondolkozz
támaszkodj a Bibliára
válasz erre: mcsaba - 2011-03-29 11:25:17 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 15:20:44
Azt tanítja, hogy csak az fog Istenhez menni akit Ő maga vonz
akinek a szívében Ő elkezdi a Szentlélek által a munkát
(akit eleve kiválasztott)

Isten senkit nem utasít el, de nem fog oda menni önszántából senki mert romlottak vagyunk teljesen
eredendő bűn

Senki nem mondhatja majd ott a pokolba, hogy mentem hozzád és elküldtél
mert az emberek nem mennek hozzá, hiába hívjuk
csak az fogja hallani a szavát aki az Ő juha

a többiek mennek a valláshoz, a lámához stb
de nem egyedül az ÚR JÉZUS KRISZTUSHOZ

mondom egyedül csak hozzá
válasz erre: mcsaba - 2011-03-29 13:45:42 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 15:17:08
Sándor szabad akarata volt Ádámnak a bűneset előtt
azóta Szolgai akarat van(Luther Erasmusnak) mert nem tudjuk akarni a jót
válasz erre: ISándor - 2011-03-29 12:11:37 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-29 15:12:48
Egyáltalán nem. A predesztináció tana épp arról szól, hogy ha valaki üdvösségre rendeltetett, annak Isten úgy alakítja az életét és - bizony - még az akaratát is, hogy az Isten tervére mutasson. A bűneset óta mind kárhozatra vagyunk ítélve, kivétel nélkül. Ebbe a végzetesen elveszett helyzetbe nyúl bele Isten kegyelme és ment meg némelyeket a kárhozattól. Ezt hívták a puritánok "hatékony elhívásnak", vagyis olyannak, aminek az ember akarata nem tud és - fentiekből következően - nem is akar ellenállni. A predesztináció éppen hogy Isten hatalmas kegyelméről szól.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 23:27:24 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 15:10:10
Magam a karma-tant, a hinduizmust kikérem magamnak, bocs. Mert azt írtad: minden, ami ezen túl van...
Azt gondolom, LEHET az ember gondolatain túl is gondolkozni, szabadságot adva Istennek :)
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 23:27:24 | megtekintés
mcsaba 2011-03-29 15:02:42
Egyetértek!
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-29 14:53:58 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-29 14:53:58
Isten elrendelése nem Káin és Ábel sorsából látszik szépen, hanem abból a tényből, hogy Isten Káin áldozatára nem tekintett, Ábelére pedig tekintett. Ábelhez kegyelmes volt, Káinhoz nem. És mivel nem személyválogató, nem Káinban és nem Ábelben volt oka annak, hogy melyikükkel volt kegyelmes, hanem magában Isten végzésében. A gyerekmese arról, hogy Ábel a legjavából áldozott, Káin pedig nem, nem a Szentírásra épül, hanem emberi képzelgésekre. Tudnivaló ugyanis, hogy az elrendelést nehezen fogadja be az emberi agy, ezért keres mindenféle kibúvót alóla.

Aztán persze hogy hogy alakult kettejük sorsa, nyilvánvalóan függ ettől az elrendeléstől, de maga az elrendelés inkább az áldozatra tekintésben (és nemtekintésben) látszik egyértelműen.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 23:27:24 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 14:08:17
Mindenkit a tökéletes ÉLETRE hívott. Azt, hogy olyan élőlényeket, akiknek "bekalkulálta" a szabadságot, azt mi NEM TUDJUK ELKÉPZELNI.

És itt én megállok, MERT nem tudom elképzelni. Amikor a gyerekemenk elkezdtem magyarázni a csillagvilágokat, a végtelent, azt mondta: nem, anyu, hagyd abba...

El tudjuk képzelni, mióta "robban" a Világegyetem, hogy minden pörög-forog és rohan/széttágul, miközben egy hurrikán és napokig közeledik a szárazföldhöz? Időnként bemondja a rádió... akkor gondoltam erre
de, ha ITT VAN AZ A FORGÓSZÉL, egyből ránkdönt egy hatalmas fát, belehalunk
tehát nem tudjuk összemérni, nem tudunk belegondolni.

Én azt szoktam mondani, amikor valaki felháborodik, hogy "van pokol" meg büntetés, egy megsemmisítés tul.képpen az életre nézve, hogy "miért, te nem veheted ki a gépből azt a papírt, és nem gyűrheted össze, és dobhatod be a szemétkosárba, amit pedig te fogalmaztál? pedig magát a papírt mégcsak nem is te csináltad."

Olyan mértékben "korlátoznánk" tehát mi, emberek a Mindenhatót, csak azért, mert a magunk gondolkozásán kívül nem tudunk lépni. Pedig Ő éppen ott kezdődik.
A folyamatos jelen talán a legjobb szó. Mert az "előre tudta hogy az angyalok" szintén csak a mi elgondolásunkban/szintünkön létezik.
Ő adott nekünk szabadságot, mi meg nem adunk Neki?!

Nem tudjuk. Hogy ez hogy van Őnála, nem tudjuk - hát aztán :) bocs. Van - ugye, milyen sok - amit "oda kell hagyni" Őneki?!

Különben ember volna és nem Isten.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-29 13:52:59 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 14:00:10
Engem NEM érdekel a prot. "változat". Csak annyi, hogy nem gondolom ellen"felek"nek őket, ennyi elég. Megértem. És az fontos.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-29 13:45:42 | megtekintés
mcsaba 2011-03-29 13:52:59
Egyszerű probléma ami a fatalista predestináció-elmélettel kapcsolatos:

Az ördög problematikája: Isten mindent jónak teremtett, mégis az ELEVE jónak teremtett szellemi lényben felüti fejét a ROSSZ. Tudnia kellett, hogy teremtményében ott van a LEHETŐSÉG hogy rosszá legyen. De ha eleve az volt a terve, hogy egyes angyalokból ördög legyen, akkor de facto Ő teremtette volna a rosszat: tudom, hogy mi lesz belőle, mégis létrehozom.

A dolog így nem működhet. Ezen a vonalon simán el lehet jutni addig a gondolatig, hogy Jézus kereszthalála értelmetlen és eredménytelen.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-29 13:45:42 | megtekintés
mcsaba 2011-03-29 13:45:42
Akkor pontosan mit tanít a predesztináció tana? Kérek egy hivatalos protestáns változatot.
Az itt leírott katolikus tanítással viszont egyezem: http://lexikon.katolikus.hu/E/el%C5%91re%20rendel%C3%A9s.html
válasz erre: máté 9.37. - 2011-03-29 12:18:18 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 12:18:18
Aha, nagyon jó, földközeli ez, Sándor! :)
válasz erre: ISándor - 2011-03-29 12:11:37 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 12:17:10
Az Úrnak "hinnie" nem kell, mi hiszünk. Benne nincs változás, sem árnyéka a változandóságnak, semmi bizonytalanságnak...

Az egymásba skatulyázott intervallumok jutnak eszembe... még a vonalon. Mindegyik benne van egy nagyobban. Egyre nagyobban... de nem, hiába, mégiscsak, mindig a "dimenzióelméletnél" kötök ki...

Az igaz, nem "fér" belénk a végtelen, meg az örökidejűség...
Azt sem tudjuk elképzelni, milyen az, amikor még "nem voltunk"... töredékes a tudásunk, de Istenben mindez végetér. Egybefonódik múlt-jelen-jövő örökvalóságában. Így, ebben skatulyázva a döntéseink...
válasz erre: mcsaba - 2011-03-29 11:25:17 | megtekintés
ISándor 2011-03-29 12:11:37
Véleményem szerint a szabad akarat alapvető fontosságú tulajdonsága az embernek és így az a predesztinációval ellentétes, de akkor felvetődik a kérdés hogy Isten mindenhatósága azaz mindentudása ennek látszólag ellent mond?

Ezt a dilemmát egy hasonlattal tudom feloldani. Egy jó sakkjátékos néhány körre előre ismeri az összes lehetséges lépést úgy a sajátját is mint az ellenfelét is. Minél jobb egy sakkjátékos úgymond annál több lépésre tud előre gondolkozni.
Nos Isten ismeri az összes ember összes lehetséges lépését, ilyenformán a lehetséges variációk "végtelenéből" persze mindig tudja hogy mi lesz a végeredmény de a lépéseink döntésének szabadsága a miénk.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-29 11:25:17 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 12:10:13
Nincsen különbség az központi elutasítás és a "fatalista" tan közt, Csaba.
Mert mind a kettő EGYSZERRE létezik.
Az egyik a mi, döntésképes, döntés-szükséges világunkban, ahol sosem tudjuk, mi vár ránk, hogy milyen döntés...

Viszont Isten DIMENZIÓJÁBAN benne van a mi döntésünk a "jövőben", érted?! ezt gondolom, és ez azért fontos, hogy NE legyen vita... értelmetlen,
viszont a magyarázat értelmes :) szerintem.
NEM a kecske is jóllakik, káposzta is megmarad idétlensége persze, hanem, mert úgy van: Isten VÉGTELEN ÖRÖKIDEJŰ életében a mi életünk is annak "látszik" - Neki.
A mi optikánk más, lineáris időben... nincs ellentét, fontos, hogy megmagyarázzuk! Pokolba vele, egymás hajtépéseinek, és a szájtépésnek, bocs :) ugye, megbocsátasz?
válasz erre: mcsaba - 2011-03-29 11:25:17 | megtekintés
mcsaba 2011-03-29 11:25:17
Sokkal jobban szeretek Istenre úgy gondolni, mint Valakire, aki tudja hogy mi fog történni, ugyanakkor HISZI, hogy másképp fog történni.

Isten tudja, hogy milyen vagyok, és hogy az életem x. pillanatában hogyan fogok dönteni, mégis ha ez rossz, megpróbál ettől a döntéstől eltéríteni, mert hiszi, hogy megváltozhatom, hiszi, hogy mellette is dönthetek. Ha ez nincs így, csak egy értelmes robot vagyok.

Isten az örökkévalóságban létezik, és mégis az Ige megtestesülése óta már ez sem a régi: az Ő örökkévalóságába belefolyt a mi időnk. Amig azt nem mondja, hogy kész, ennyi volt, addig az örökkévalóság is dinamikusan változó valóság lesz.

Én legalább is így látom, de ha a Vatikán erről másképpen vélekedne, hajlandó vagyok elfogadni, hogy tévedek és feladom az elképzelésemet.
Mindezek miatt nem fogadom el a predesztináció fatalista tanát.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-03-29 07:34:59 | megtekintés
máté 9.37. 2011-03-29 07:34:59
Kedves Csaba! Semmi baj a predesztinációval - kérlek figyelj, mert Neked, matematikusnak el tudom magyarázni.
Arról van szó, hogy ABBAN A DIMENZIÓBAN amelyben a VAGYOK - aki az Isten - létezik, minden egyszerre van. Végtelen dimenzióban, ilyen van a mat-ban is :) Tehát, amikor már a vonatkoztatási rendszer"ek" száma végtelen (azért írom így, hogy mások is értsék). Ezt úgy mondjuk gyerekek, "tengelyek", pl. egy vonal, egy egyenes, ahol jobbra balra megyünk van kisebb, nagyobb és "középen" a nulla.
A síkot leírhatjuk két tengellyel, ugye, egy kört nem tudunk belerakni a vonalba mint a számokat?
És így tovább, azt mondjuk, három dimenzióban élünk, pedig mondjuk négy, szerintem pedig sokkal több (csak nem elemi geometriai).
Mert pl. nem mondhatom azt, hogy Te, Csaba meg én, Éva közt 3-4 féle dologban leírható a különbözőség :)
Számtalan dologban írható le az emberek közt a különbözőség...
Tehát ha az Úr VÉGTELEN DOLOGra vonatkoztatott rendszerében nézzük az emberek cselekedeteit, akkor - miután Őnála nincsen IDŐ - Ő már azt is "tudja" (persze nincs "már" sem, hanem csak "mindig") hogy mi hogy fogunk dönteni.

Ezért tehát teljesen fölösleges ilyenen vitatkozni... miért ne volna "eleve" elrendelés, amikor Őnála "egyidejűség" van :)

Picit ki lehet lépni a szent szövegekből AZÉRT, hogy mindennek megtalálhassuk az értelmét :) - azért, hogy beláthassuk, nincsenek "egyházak".
Szeretettel búcsúzom.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 23:27:24 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 07:09:33
Ókatólikusok-érdekes
Simul justus et peccator 2011-03-29 07:09:09
Higgy a predestinációban Csaba, mert benne van a Bibliában, Isten senkit sem vet el aki hozzá megy, csakhogy senki nem megy hozzá amíg Ő a szivében nem munkálja, mert annyira romlott az ember
Megy minden bálványhoz de nem egyedül a Jézus Krisztushoz
és nincs olyan is-is
hanem vagy-vagy
atyák vétke a fiakban mindenki követi a hagyományt a vallást
itt a baj
nem ismerik személyesen Jézus Krisztust
és nem is fogják
inkább eszellősen vitatkoznak
és miért , mert nem értik
nem is érthetik

1. Jn 6,44 Senki sem jöhet én hozzám, hanemha az Atya vonja azt, a ki elküldött engem; én pedig feltámasztom azt az utolsó napon.
2. Jn 6,65 És monda: Azért mondtam néktek, hogy senki sem jöhet én hozzám, hanemha az én Atyámtól van megadva néki.

de ezeket már leírtam 40 szer
Simul justus et peccator 2011-03-29 07:05:24
16,26 Ezen felül még közöttünk és közöttetek nagy szakadék is tátong, hogy akik innen át akarnak menni hozzátok, ne mehessenek, se onnan ide át ne jöhessen senki.
Simul justus et peccator 2011-03-29 07:04:55
Angyal meséld el a tisztító tűzet a Lukács 16 ból a gazdag és Lázár példájából
Simul justus et peccator 2011-03-29 07:02:57
Rm 9,21 Avagy nincsen-é a fazekasnak hatalma az agyagon, hogy ugyanazon gyuradékból némely edényt tisztességre, némelyt pedig becstelenségre csináljon?

Rm 8,29 Mert a kiket eleve ismert, eleve el is rendelte, hogy azok az ő Fia ábrázatához hasonlatosak legyenek, hogy ő legyen elsőszülött sok atyafi között.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 23:27:24 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 07:00:46
hellenizmus, filozófia:)
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-28 22:53:51 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 07:00:01
Luther a Jakab levelet a félre értett cselekedetek miatt "dobta" ki
mert tudta lesznek akik a hálacselekedetet/gyümölcsöt érdemszerzőnek gondolják

mi NEM TUDUNK JÓT /TÖKÉLETESET CSELEKEDNI
NINCS ÉRDEMÜNK
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 19:54:55 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 06:57:07
Igen már eldöntötte, mert kiválasztott engem elhívott a Vele való személyes kapcsolatra
Köszönöm neki , hogy az örök életre szánt
Ezt aki megtért tudja
Kívánom, hogy te is tudd
Kérd Istent

Minden bűnöm megbocsátatott az is amit ezután fogok elkövetni
mert az ember "ha levegőt vesz" is vétkezik
romlottak vagyunk teljesen
nem lehet rajtunk javítgatni
ezért kellett Jézusnak minket újjászülni egészen
válasz erre: Tom - 2011-03-28 18:25:29 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-29 06:53:39
A mi jutalmunk az örök élet, kell-e ennél több
itt a földön pedig a sáfár jutalma
egyre több küldetésünk lesz, Istennek nem lehet úgy szolgálni, hogy megyek az agyamtól elgondolva, annélkül , hogy küldene


1. Mt 25,21 Az ő ura pedig monda néki: Jól vagyon jó és hű szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután; menj be a te uradnak örömébe.
2. Mt 25,23 Monda néki az ő ura: Jól vagyon jó és hű szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután; menj be a te uradnak örömébe.
3. Lk 16,10 A ki hű a kevesen, a sokon is hű az; és a ki a kevesen hamis, a sokon is hamis az.
mcsaba 2011-03-28 23:27:24
Én nem találom igazi alapját. Sokkal inkább köthető a hinduizmus karma tanához, mintsem a kereszténységhez.

Káin nem arra rendeltetett, hogy megölje Ábelt. Lett volna lehetősége mást tenni, sőt Isten maga figyelmezteti, hogy valami olyan működik benne, ami nem Tőle való. Ha eleve azt akarta volna, hogy Káin elvesszen, nem szólt volna közbe. Még az Iskarióti Júdás is üdvözülhetett volna, de nem tudta elfogadni azt, hogy Jézus megbocsájt neki és fejest ugrott a kárhozatba.

Csak egyféle predesztinációt tudok keresztényinek elfogadni: Isten mindenkit arra rendelt, hogy Jézus Krisztusban gyermekeivé legyenek. Rendelt, de nem kötelezett. Isten ugyanis nem mindenható: a saját szeretete "gátolja" ebben.

Minden ami ezen túl van, hinduizmus. Azt hiszem a reformátorok itt buktak a legnagyobbat: ahol nincs szabad akarat, ott nincs elszámoltathatóság sem, tehát bűn sem; márpedig ha jól értem, a predesztináció tana szerint, ha valaki arra született, hogy elkárhozzon, mindegy hogy mit tesz életében, el is fog kárhozni.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-28 23:07:32 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-28 23:07:32
A predestináció Káin és Ábel óta tény.
válasz erre: Tom - 2011-03-28 18:25:29 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-28 22:53:51
Bocsánat, kicsit pontatlan voltam: tehát a "deuterokanonikus" könyveket görög zsidók "rakták be" a Septuagintába, és a katolikus egyház ezután kanonizálta őket (és a Vulgata is így készült), vagyis az eredeti "érdem" a görög zsidóké.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-03-28 22:49:39 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-03-28 22:49:39
Jakab levelét az első századokban is heves viták övezték. Az újszövetségi kánonba talán legutolsóként került be. Nem Luther volt az egyetlen, aki ellentétesnek tartotta Pál megigazulás-tanával.

A "deuterokanonikus" könyvekkel kapcsolatban meg már egyszer leírtam a választ, de talán nem fölösleges megismételni: ezek a könyvek az eredeti, héber kánonban (Tanakh) sem voltak benne (és a mai napig sincsenek benne), és a keresztény kánonba is a többi után, a második kanonizáció során (IV. sz. vége) kerültek be. A reformátorok csupán annyit mondtak, hogy az Ószövetség tekintetében inkább az eredeti (héber) kánont tekintik alapkőnek. Tehát pont ugyanúgy állítható, hogy a korai katolikus egyház "tette bele" ezeket a könyveket a héber kánonba (ami akkor már vagy 650 éve változatlan volt), mint hogy a reformátorok "vették ki". Egyszerűen csak két különböző hagyományról van szó és arról, kinek a hagyománya "relevánsabb" az Ótestamentum tekintetében.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 19:54:55 | megtekintés
mcsaba 2011-03-28 19:54:55
És milye jogon dobott ki Luther néhány könyvet a kánonból?
Hol a felhatalmazása?
Milyen szentírási rész alapján döntötte el, hogy az nem úgy ihletett, mint a többi?

A dolog nagyon kényes természetű! Luther a Jakab levelet is ki akarta ebrudalni, de ehhez már nem volt elég bátorsága. Pedig annélkül egész csinos kis protestáns iromány lenne a Szentírás és nem kellene így 500 után is elvarratlan szálakkal bajlódni.
válasz erre: szivárvány - 2011-03-28 19:40:18 | megtekintés
szivárvány 2011-03-28 19:40:18
2Mak.12,38.
Ez hol található a Károli vagy az MBT fordításban?

Tudom a katolikus testvérek szeretettel emlegetik az 1.Kor.3.15-öt.
de ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga megmenekül ugyan, de úgy, mint aki tűzön ment át.

Hogy jobban megértsük nézzük meg a szövegkörnyezetet.
1Kor 3,12Azt pedig, hogy ki mit épít erre az alapra: aranyat, ezüstöt, drágakövet, fát, szénát, szalmát;
1Kor 3,13az a nap fogja világossá tenni, mivel tűzben jelenik meg, és akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz; és hogy kinek mit ér a munkája, azt a tűz fogja kipróbálni.
 1Kor 3,14 Ha valakinek a munkája, amelyet ráépített, megmarad, jutalmat fog kapni;
1Kor 3,15 de ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga megmenekül ugyan, de úgy, mint aki tűzön ment át.

Pál a gyülekezeti munkáért való felelősségről írt mondottakat, itt minden munkatársra kiterjeszti, és az építkezés képével illusztrálja. A 12.v.-ben a különféle építőanyagok felsorolása során azok értékességének szempontját a tűzállóságuk határozza meg. A tűzben kipróbálás az ítélet napján (azon a napon)fog megtörténni.(13.v.)Ehhez a képhez lásd Mal.2.3 Ha valakinek a munkája nem állja ki a próbát, az az illetőt megszégyeníti Isten előtt; hitéért azonban ő maga megmenekül. (Mint aki tűzőn ment át: nem a tisztító tűzre utal, hanem közmondás szerű fordulat: "nagy nehézségek árán"; Ám.4.11.) A fejtegetésből világos, hogy a bűnös embernek a kegyelem és hit alapján történt kegyelem elfogadása nem zárja ki, hogy a keresztyének életének értékelése az utolsó ítéletkor megtörténjék (2.KOr.5.10-zel is)

Forrás: Biblia Magyarázó jegyzetekkel
válasz erre: angyal / József/ - 2011-03-28 17:40:36 | megtekintés
Tom 2011-03-28 18:25:29
Kedves Mária!
"Én már nem megyek ítéletre..." ezt hogyan jelentheted ki ilyen bizonyosan?
Hiszel a predestinációban?
Istennek joga van eldönteni, hogy mire szánt téged?

"...Ugyanis nem egyforma állapotra vannak teremtve, hanem egyeseknek örök élet van előre rendelve, míg másoknak örök kárhozat." III.21.5

"Ha tehát valaki azt kérdezi, hogy miért csinálta az Úr ezt így, az legyen a feleletünk: azért mert így akarta (Szt. Ágoston). Ha pedig továbbmegyünk és azt kérdezzük, miért akarta így, akkor már valami nagyobbat és Isten akaratánál magasabbat kutatunk, amit megtalálni nem lehet... " III.23.2
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-03-28 07:37:12 | megtekintés
angyal / József/ 2011-03-28 17:40:36
Aztán Jézus beszél arról is, hogy léteznek bűnök, amik sem ezen ,sem a másvilágon nem nyernek bocsánatot.
Azokat amiket itt a Földön megvallunk és megbánunk, már itt bocsánatot nyernek.
Azok amiket gyarlóságból elkövetünk, és nem bánunk meg valami oknál fogva,de a kegyelemet nem vesztettük el miattuk,azok a másvilágon! ("mint egy Tűz") által nyernek bocsánatot.
Az Ószövben is találtam igét a Tisztítóhely létezésére:" 2Mak.12,38. Imádkozás a harcban elesettek lelki üdvösségért.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-27 16:26:40 | megtekintés
angyal / József/ 2011-03-28 17:22:27
MM!
A Tisztóhelyről az ige megtalálható a Biblia azon fejezetében, ahol a Szentháromság, mint kifejezés először szerepel! ?:)
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-03-27 15:57:38 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-28 14:27:00
A díjat már elnyerte aki megtért,
ez bíztatás(Páltól)
de a kegyelemből nem lehet kiesni

Igen ,Isten értékesnek tart Jézusért
az Ő érdeméért
mi senkik vagyunk képtelenek minden jóra

szívünk minden gondolata gonosz


de

Fil 4,7 És az Istennek békessége, mely minden értelmet felül halad, meg fogja őrizni szíveiteket és gondolataitokat a Krisztus Jézusban.
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 12:51:17 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-03-28 14:21:32
IGEN!!!!!!!!!!!!!
ISTENNEK SEMMI SEM LEHETETLEN
válasz erre: mcsaba - 2011-03-28 12:51:17 | megtekintés
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.