Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

gyöngyi 2011-05-17 23:03:12
Jaj, de szúrja a személyemet a kis szemecskéd?!
Hát csukd be a nevemre nézve és gondold azt, hogy a tartalom áll előtted személyemet nélkülözve.:)
Bár ez csak a lelkiségben lehetséges. Ez már csak így van, nuncs mit tenni.:)
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:55:21 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:55:39
vannak gyönyörű példányai a női nemnek, gondolom, Isten nem azért teremtette őket, hogy ne nézegessük.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:53:42 | megtekintés
máté 9.37. 2011-05-17 22:55:21
Dorgáljon meg téged az Úr Gyöngyi... és még sok színes képet a pokolról, hátha valakiknek "fog tetszeni"... mint ez is, a jó szívecskéd.
válasz erre: gyöngyi - 2011-05-17 22:51:46 | megtekintés
máté 9.37. 2011-05-17 22:53:42
Ne fáradj. Ma adtál leckét eleget (ha én nem neked? - ez már csak így marad - csak a miniszoknyákkal foglalkozz, az való Neked... igaz?)
válasz erre: ti - 2011-05-17 22:49:14 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:53:25
szia, na hol legyen a Szentírás, a polcon vagy az ajtó felett?
válasz erre: gyöngyi - 2011-05-17 22:51:46 | megtekintés
gyöngyi 2011-05-17 22:51:46
http://www.youtube.com/watch?v=3XCcCueTgNo
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:21:52 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:51:39
ezért vannak nekünk, katolikusoknak női egyháztanítóink, sőt, egyházdoktoraink. ha már lelkészeink nem lehetnek, csak kántoraink és sekrestyéseink, ebben nem tudnak űberelni, nekik nincsenek szent női egyháztanítóik.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:48:18 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:49:14
kikeressem? Mert onnan másoltam ki, mondtam is magamban, hogy ez sem a lutheri vagy a kálvini hagyományt követi.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:46:04 | megtekintés
máté 9.37. 2011-05-17 22:48:18
Legszívesebben erre semmit (ha jót nem)- tudod, nem tanultam meg UTÁLNI a más felekezetűt, csak szeretni. És sokat, amit érdemes volt, TANULNI, ÉPPEN TŐLÜK!
válasz erre: ti - 2011-05-17 22:44:24 | megtekintés
máté 9.37. 2011-05-17 22:46:04
Az amit idéztél, nem ebben van ha nem haragszol. És bizony, szívesen teszek fel MINDENT, ami az Úr szentségéről szól! Amen!
válasz erre: ti - 2011-05-17 22:43:02 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:44:24
ő nem volt egyháztanító, a többi pedig a protestánsokhoz történő közeledés miatt gesztus
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:39:20 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:43:02
itt van:

máté 9.37. - válasz erre 2011-05-17 21:52:04
Kinek sikerül(t) olyan családban élnie, olyat alkotnia, ami a Szentháromság mása lehet? De ha nem sikerült, elindulhatunk Felé imában. Az Úr pedig hozzánk vezeti majd azokat a családtagokat, akik még nincsenek ezen az úton aztán majd együtt haladunk - remélem, kérem, hallgass meg Urunk!
http://www.gotquestions.org/Magyar/Szentharomsag.html
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:37:32 | megtekintés
máté 9.37. 2011-05-17 22:39:20
A jó néhány - női - egyháztanító a katolikus Egyházban biztosan csak NŐKET tanít. Szúzanyáról nem is szólva.
válasz erre: ti - 2011-05-17 22:30:56 | megtekintés
máté 9.37. 2011-05-17 22:37:32
Nem én tettem fel. Látod ezért SEM kell értekeznünk - miért is szólítasz meg?! nem is értem... többször mondtam már, elég.
válasz erre: ti - 2011-05-17 22:30:56 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:30:56
a másik topikban te raktál fel egy amerikai szabad keresztény kinket, ott olvastam, és persze, azonnal szó szerint meg is tanultam:

1 Timóteus 2:11-12: “Az asszony csendben tanuljon, teljes alázatossággal. A tanítást azonban az asszonynak nem engedem meg, sem azt, hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendben.” Az egyházban Isten különböző szerepeket szán a férfiaknak és a nőknek. Ez azért van, mert így lett teremtve az emberiség (1 Timóteus 2:13) és mert így jött be a bűn a világba (2 Timóteus 14). Isten, ahogy Pál apostol írja, megtiltja a nőknek azt a szerepet, hogy férfiak lelki tanítói legyenek.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:26:23 | megtekintés
máté 9.37. 2011-05-17 22:26:23
Igazi katolikus - nem hagyja ki, h ne cikizze a hölgyeket... ejnye.
válasz erre: ti - 2011-05-17 22:24:07 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:24:07
Nekem ez fontos, itt van az íróasztalon és nem tudom, hogy hová tegyem.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-05-17 22:21:52 | megtekintés
máté 9.37. 2011-05-17 22:21:52
Kár volt megzavarni Gyöngyit.
válasz erre: ti - 2011-05-17 22:13:57 | megtekintés
ti 2011-05-17 22:13:57
Ha azt akarom, hogy a sátán könnyen ne jusson be a házunkba, elég a polcon tartani a Szentírást vagy jobb, ha a bejárati ajtó fölé tesszük?
válasz erre: gyöngyi - 2011-05-17 22:04:03 | megtekintés
gyöngyi 2011-05-17 22:04:03
Luther Márton

DAL A BIBLIÁRÓL

Hol nincs a polcon Biblia,
üres, kietlen ott a ház;
Könnyen bejut Sátán oda,
S az Úr Jézus ott nem tanyáz.

Azért hát ember, bárki légy,
Egy-két filléred kerül:
Egy Bibliát sietve végy
Az ördög ellen fegyverül.

Nyisd azt föl minden reggelen.
Csüggj hittel mindenik szaván.
Merülj belé figyelmesen,
Olvasd, kutasd nap-éjszakán.

E könyv erőt ad és vigaszt,
S ne bánd, ha int, ha néha bánt,
Pajzs gyanánt használjad azt
Örömben, búban egyaránt.

Szeresd e könyvet, s úgy tekintsd
Mint földi élted támaszát,
Amely ha sírodig kísért,
Számodra nyit új, jobb hazát.
gyöngyi 2011-05-17 21:40:33
Ugye most érted, hogy más kegyelem ez. "Elég néked" - neked is, "az én kegyelmem!" Egyszer régen végiggondoltam, mi lett volna, ha ott lettem volna a szenvedéstörténetben. Ha ott lettem volna mikor Jézust elfogták a Gecsemánéban. Ha láttam volna, amikor megkötözik azt a két kezet, amelyik csupa jót tett, amelyik gyógyított és segített, lehet ott sikoltottam volna, hogy elég. Istenem ne tovább, - elég! Amikor a fopap udvarán az elso arculütés elcsattan, mikor hangzottak az igaztalan vádak, mikor ide-oda lökdösték Ot és Péter ott az udvaron megtagadta. Talán sikoltva mondtad volna, hogy elég.

De menni kell tovább Pilátus udvarába, végignézni a vallatást, a kihallgatást. Ha ott lettél volna amikor csattant az ostor a hátán, lehet hogy már a földre estél volna és sikoltottad volna, hogy hagyjuk abba, nem bírom tovább. Ember ezt nem mondhatja ki, erre csak Istennek volt joga. Amikor véres hátára föltették a keresztet, mikor fölment a Golgotára, ott függött ég és föld között, a legnagyobb kínok között, csúfolás, gyalázás közepette.

Az idén egy igehirdetésben hallottam és akkor nagyon a szívemig ért ez a mondat, - így mondta a lelkész, - látjátok, Jézussal mindent lehetett csinálni. Arcul lehetett ütni, bele lehetett rúgni, föl lehetett szögezni a keresztre. Te is csinálhatsz Vele mindent. Ma kérem az Urat, mutassa meg, mi mindent csináltál már Vele. Nem állt ellent, nem szólt egy szót sem. Pont azon a napon mondta ezt a lelkész testvérem, amikor nagypénteken úrvacsorát vettem és egy részeg ember vett velem együtt úrvacsorát. Azt mondtam, hogy ez is lehet? Hát Jézussal mindent lehet csinálni?

Jézussal mindent lehetett csinálni, de amikor kimondta, hogy "Elvégeztetett!", - akkor Isten azt mondta, hogy elég!

Egyszer valaki így mondta: értem, hogy Jézusnak meg kellett értem halni, de miért nem lehetett leloni, vagy lenyilazni, hiszen akkor is meghalt volna. Miért így, miért ilyen iszonyúan? Lukács evangéliuma azt írja: "így kellett szenvedni a Krisztusnak". (Lk 24,46). Hogy megértsd, csak ez volt elég. Kevesebb nem lett volna elég. Amikor Isten kimondta, hogy elég, senki nem nyúlhatott már hozzá. Lábát már nem törték meg, pedig ez volt a méltó vége a kereszten elítélteknek. Már nem lehetett kidobni a Himmon völgyébe, hogy a kutyák szaggassák szét holttestét. Már nem feküdt ott közprédára kitéve, mert Isten kimondta, hogy elég. Temetése királyi temetés volt, ennyi drága kenetet királyokra tesznek. Azután a feltámadás, hiába tették a sírra a pecsétet, hiába állt ott az orség, Jézus feltámadt és odaült az Isten jobbjára. Isten adott neki olyan nevet, amelyre minden térd meghajlik, mert az Úr mondta ki, hogy ez elég. Elég néked az O kegyelme. Kevesebb nem elég. Álltál-e valaha úgy a kereszt alatt, hogy megértetted: ez nekem is elég. Ha álltál már így, ma újra állj meg Elotte. Hadd mondhassa neked az Úr minden bunödre, minden engedetlenségedre: elég. Szorongó szívvel mondta valaki, jó-jó, de azóta, hogy egyszer már elfogadtam... Elég! Erre is elég!

Látjátok Péter bunére is elég volt. A tanítvány bunére is. Júdás tagadására és árulására is elég volt. Mindenre elég. Tudsz-e ma úgy odamenni, hálásan megköszönve, hogy kegyelembol tartattál meg hit által, és Isten ajándéka ez.
gyöngyi 2011-05-17 21:39:33
Nagyon kérlek, csak egy percig figyelj befelé, nem ez a baj? Elégedetlenségednek nem ez az alap oka, hogy szól a csengo? Mert nagyon világosan tudjuk, hogy bun és büntetés össze van kötve. Elválaszthatatlanul össze van kötve. Ebben a teremtettségben, az Isten világában rend van. Igazságszolgáltatás van és ezt minden ember belülrol nagyon világosan tudja.

Egyszer valahol azt olvastam, ha két bunt követsz el egyszerre, mind a kettoért külön fogsz felelni. Hajszál pontos igazságszolgáltatás van. Nem lehet elnagyolni a dolgokat, hogy ez el van felejtve. Isten maga az igazság! Minden bunnek, kicsi korod elso bunétol kezdve mindennek megvan a büntetése. Lehet hogy már mindenki elfelejtette. Isten nem felejt! A bun és büntetés össze van kötve és ezért szól a vészcsengo, mert semmi nincs rendben.

Isten szeretné megértetni velünk, hogy mindenért fizetni kell. Fizetni fogsz könnyel, szenvedéssel, ugye sok mindent már magad is átéltél. Talán történt valami és abban a percben tudtad, hogy ez ezért van. Ne hidd, hogy valami el fog maradni. Szeretném megkérdezni, ha senki nem tudja, hogy te voltál, hogy a te bunöd, elég ez? Ha sosem fog kiderülni, elég ez neked?

Biztos többen olvasták Dosztojevszkijnek a könyvét, a Bun és bunhodést. Egy történet jut belole eszembe. Egy fiatalember valakit megölt, senki nem tudja, soha nem derült ki. A legrendesebb ember azon a vidéken, megnosül, megbecsülik, nincs semmi következménye tettének. Egyszer az egyik szoke kis gyerekének megsimogatja a fejét és a keze véres. Keresi a gyerek fején a sebet, sehol semmi. Kimegy az udvarra, járkál föl-alá, nincs vér. Másnap újra elofordul. Harmadik nap beviszik az elmegyógyintézetbe. Megvolt a következménye. Egy életen keresztül szólt a vészcsengo, amíg a végén odajutott, ahova jutott.

Ha soha nem tudják meg, ha senki nem tudja meg, ha senki nem fog rád ujjal mutogatni, értsd meg, hogy nem elég. Ez a kegyelem így nem elég. Ha elítéltek és kegyelmet kaptál és a vészcsengo tovább szól, ha sikerült, ha kikerülsz úgy, hogy mindenki igazol, nem te voltál az oka, emberek kegyelmet adtak, elég ez? Ugye nagyon mélyen érzed, hogy nem elég. A Biblia így mondja: "Elég néked az én kegyelmem!" Emberek kegyelme nem elég. Emberek bocsánata sem elég. "Elég néked az én kegyelmem!"

És milyen az O kegyelme? Ma reggel olvastam ezt a másik Igét: "A keresztrol való beszéd bolondság azoknak, akik elvesznek." (1Kor 1,18) Testvér beszél a kereszt! Hallottad-e a kereszt beszédét? A kegyelemrol beszél a kereszt. Mindenért fizetni kell, de ott Valaki fizetett. Az a kegyelem, amirol a kereszt beszél, a bun és a büntetés teljes összefüggésében igaz. Ma úgy nézz a keresztre, hogy ott Jézus fizetett. Buneim büntetése rajta van. Az utolsó cseppig fizetett.
gyöngyi 2011-05-17 21:34:38
Ezt a szót nehéz kimondani. Ebben az Igében sem ember mondja ki. Itt Isten mondja ki: "Elég néked az én kegyelmem." Mert mi elégedetlen emberek vagyunk. Így mondta valaki: senkivel nem vagyok elégedetlen, csak magammal. Nagyon sokszor már gyermekkorban elégedetlen az ember a külsejével, miért nem vagyok nagyobb, okosabb, szebb. Gondoljuk el, mennyit mérlegeltük magunkat másokkal összehasonlítva és mindig úgy volt, hogy övé a több, a jobb. Nekem miért csak ennyi? Milyen jó volna másnak lenni külsoleg, belsoleg. Aztán eljön az ido, mikor rájövök, nem vagyok elég jó lelkileg. Elég türelmes, nyugodt, békés, szereto. Eljutottál-e már oda, hogy elégedetlen vagyok magammal?

Ha magammal vagyok elégedetlen, Istennel vagyok elégedetlen! Isten adta ezt a külsot, ezeket a képességeket. Sok ember azt hiszi, szerény vagyok, ha azt mondom, hogy nekem csak ennyi? Nem magunk alkottuk magunkat. Az elégedetlenség nemcsak itt, hanem az elobbiekben is, Istennel való elégedetlenség. Szívem mélyén mindig Vele vagyok elégedetlen, aki nekem csak ennyit adott. Miért nem lettem más, miért ilyen rossz a természetem? Nem tehetek róla, miért csináltál engem ilyennek? - mondja a Bibliában a teremtmény a Teremtojének. Elégedetlen emberek. Szeretném ha megértenétek, azért vagy elégedetlen, mert Isten elégedetlen veled. Ha ezt az egyet megértenénk ezen a napon, akkor mindennek a titkát megértenénk.

Egy barátnom háború alatt egyedül maradt gyerekeivel, nem volt ennivaló, sok-sok nyomorúság volt és összetalálkozott egy régi barátnojével, aki elkezdett panaszkodni. Panaszkodásunk is mindig arról beszél, hogy nem vagyok elégedett. Szoktál panaszkodni? Miután mindent elpanaszolt, ez a valaki kedvesen ránézett és azt mondta: nem ez a bajod. Az a bajod, hogy nincsenek megbocsátva a buneid és a kárhozatban vagy. Azt mondta: ott álltunk az utca közepén, néztem szembe a barátnommel, hogy-hogy, mit mond ez? Nincsenek megbocsátva a buneim?

A lelkiismeretem beszél arról, hogy Isten elégedetlen velem. És, hogy lehet egy ember boldog, ha belül a lelkiismerete mást mond? Ha mindened megvolna, ha tízszer annyid volna, ha mindenki szeretne, - akkor sem volnál elégedett. Mert Isten elégedetlen veled és errol beszél a lelkiismereted.

Olyan ez, mint mikor valahol egy kórházban az éjszakás ápolóno alszik és egyszer csak megszólal az éjszakai csengo. És akkor megy végig a folyosón, hogy melyik szoba fölött ég a lámpa. Aztán bemegy a kórterembe, melyik ágynál ég? Ahol megnyomták a csengot. Ha ott a kérdés benned, miért elégedetlen Isten, kérlek hogy menj az égo lámpák nyomán, hogy mi az az életedben, amiért megszólalt a vészcsengo, a lelkiismereted. Tolünk függetlenül szólal meg. Sokszor egy szót mondok ki és abban a pillanatban megszólal. Lehetsz boldog, amikor folyton szól belül a csengo? Mi lenne elég, hogyha állandóan hallod ezt a belso figyelmeztetést?

Ezért isznak emberek, ezért szórakoznak, ezért szól sok helyen éjjel-nappal a rádió, hogy ne halljam a lelkiismeret hangját, amely szól éveken, évtizedeken át. Hát hogy volna neked elég valami? Gyárakban ha olyan érintkezés történik, ami balesetet okozhat, az egész gyárban megszólal a vészcsengo. Az egész gyárban kigyulladnak a fények. Milyen rettenetes, ha az életedben állandóan szól, aludni sem lehet tole, mert még az álmaimba is beleszól. Nem lehet csendben lenni.
gyöngyi 2011-05-17 21:32:48
"Elég néked az én kegyelmem." 2Kor 12,9

Errol az egy szóról szeretnék most beszélni, hogy "elég". Azt hiszem nagyon sokszor kimondtuk ezt életünkben. Nemrégen valakik beadták a válópert, férj és feleség és azt mondotta az egyik, hogy: ebbol elég volt! Az együttes életbol elég volt. Elég volt a szekatúrából, hogy nem tudtuk megérteni egymást. Egyszeruen odaértem, hogy ebbol a sok hazugságból, ebbol az önzésbol, ebbol elég.

Nagyon sokszor úgy van az ember: elég a betegségbol. Kórházban egy fiatalasszonnyal feküdtem együtt, akinek görcsei voltak, nem akarták muteni és egyszer kijelentette, hogy ebbol a szenvedésbol elég, csináljanak valamit. Vagy meghalok, vagy életben maradok, de ebbol elég.

Nem tudom életetekben volt-e már, hogy egyszer kimondtátok nagyon élesen, ebbol elég. A szomszédból, a fonökbol, felettesembol, - elég volt. Kimondhatja az ember valamire, hogy elég? Nagyon sokszor ugyanúgy folytatódik minden, vagy rosszabbul. Lehet, hogy a másik házasság rosszabb lett, mint az amire azt mondtam, hogy ebbol elég volt.

Persze vannak dolgok, amikre nem mondjuk ki, hogy elég. Nem tudom mondta-e már ki valaki a jóra, hogy elég? Volt-e már valaki, akinek fizetésemelést akartak adni és azt mondta: nem kérem, nekem ez elég. Az anyagi jó, a pénz és mindaz, amit azon meg lehet venni, soha nem elég. Lehet hogy a lakás sem elég jó. Hány embert ismerek, aki második, harmadik lakást cserélt és sosem volt jó. Mindig más kellene. Lehet kezdetben jó volt egy kis albérleti szoba, de most már olyan kellene, ami legalább ketto, vagy három szobás és összkomfortos. Soha nem elég, mindig más kellene, mindig több és jobb.

Leginkább akkor értjük ezt meg, ha egy gyerekre gondolunk, aki azt mondotta, olyan boldog lennék, ha egy kerékpárom lenne. Aztán motor kellene. Most már egy kocsi kellene, csak egy kis Trabantom lenne. Úgy van az ember: milyen boldog lennék ha... Folytathatnám mindenkinek a sajátját, amire most azt gondolja, ha az meglenne, az boldoggá tenne.

Nem a legnagyobb jó az anyagi jó. Van lelki valuta: a szeretet. Mondtad-e már valaha: elég a szeretetbol. A szüloi szeretetbol, - hányszor van úgy, hogy amikor megjön a kisebbik gyerek, akkor a nagyobb féltékeny lesz. Hányszor hallgattam végig gyerekeket, akik azt mondották, hogy igen, a másikat szerették. Mindent a bátyám kapott, én csak úgy mellesleg voltam. Nem volt elég a szüloi szeretet. Volt-e már olyan, hogy valakinek azt mondották, azért ennyire most már ne szeress! Az anyagi valuta a pénz, a lelki valuta a szeretet, megértés, a másik ember megbecsülése. Mondtad-e már, hogy elég? A házastársadnak mondtad-e már, hogy elég? Ne dicsérj már, hát elég. Soha nem elég! Gyermekeid szeretetével voltál-e már úgy, hogy ne szeress engem ennyire. Nem kell ennyire rám gondolnod, nem kell ilyen nagy figyelem. Mindig úgy érezzük, nincsenek figyelemmel, nem becsülnek meg. Mondtad-e már a jóra, hogy elég?
gyöngyi 2011-05-17 21:27:37
Amikor ma olyan nagyon személyesen azt fogod érezni, hogy Isten beszél veled, akkor fordulj meg ott belől a szívedben, hogy lássad a Szót. Mert ez a Szó látható, Jézus Krisztus a testté lett Ige, olyan szó, amelyik nemcsak Szó, hanem Valaki. Az a János is aki megfordult, Jézust látta.

Szeretném, ha ma úgy tudnál megfordulni, hogy őt lásd. Mert az Ige hirdetője mögött, az elhangzó Ige mögött Valaki szól. Az ember semmi más, mint egy mikrofon. Lehet hogy recseg sokszor, lehet hogy mellékzöngéi vannak ne ezt hallgasd, hanem azt a Valakit, aki szól.

Ez az, amit nagyon szeretnék komolyan elmondani ebben az első Igében, hogy ezt mondja," amit egész nap hallasz, ezt mondja akinél van az isteni hét lélek" a Szentlélek, a hét lélek a Szentlélek. Ô az aki hozzánk beszél emberi hangon, emberi szón keresztül. A Szentlélek be-szél: akinél van a hét lélek, és a hét csillag."

A hét csillag Istennek szolgái ezen a földön. Valahol egyszer erről az Igéről beszélgettünk, és azt kérdeztem a testvérektől, hogy mitől fényes a hét csillag? És odajutottunk, hogy megkérdeztem, melyik kapa, melyik ásó fényes? Amelyiket használnak.

Isten gyermekei, akiket használ Isten, fényesek. Mitől fényesek? Így mondja az 1,16. vers: Volt pedig a jobb kezében hét csillag, és a szájából kétélu éles kard jön ki: és az ő orcája, mint a nap, mikor fénylik az ő erejében."

Isten szeretné, hogy ebben az éjszakában, amiben élünk, a bûnnek az éjszakájában csillag legyél! Rajtad ragyogjon az Isten dicsősége. Isten azt szeretné, ha olyan ember lennél, akinek az arcán, az életén, az egész lényén visszatükröződne az Isten tisztasága, szeretete ha csillag lennél.

Ragyogjon az arcod, ragyogjon az életed, ragyogjanak a szavaid, élesen más légy, mint ez a világ körülötted élesen más, hogy tarthasson a kezében minden nap, mint a hét csillagot.

Az az üzenete ma hozzád Annak aki szól, és ma egész nap szólni fog, azt szeretné, hogy csillag legyél. Ha már az voltál valaha, újra szeretne megtisztítani attól a bûntől, attól a szennytől, ami elvette a ragyogásodat, az örömödet.

Eszembejut egy kislány, Budapesten a villamoson találkoztam vele. Láttam őt ragyogni mikor Jézust elfogadta. Kérdezem tőle Esztikém hol van az örömöd? Azt mondja nekem: a hívő életnek nem lényege az öröm. Mit mondasz? Hát ki beszélte ezt be neked? Hát nem azt mondja az Ige: Örüljetek az Úrban mindenkor, ismét mondom, örüljetek!" (Filippi 4,4.)

Ragyogjatok mindenkor, mikor legsötétebb az éjszaka akkor a legjobban. Isten üzenete mindig nagyon rövid Valaki beszél veled, Valaki szól hozzád, és az a Valaki azt szeretné, hogy ebben az éjszakában amiben benne élsz, otthon is, munkahelyen is, ebben az éjszakában csillag légy.
gyöngyi 2011-05-17 21:26:45
Valaki beszél

"A sárdisbeli gyülekezet angyalának is írd meg: Ezt mondja az, akinél van az isteni hét lélek és a hét csillag: Tudom a te dolgaidat, hogy az a neved, hogy élsz, és halott vagy. Vigyázz, és erősítsd meg a többieket, akik haló félben vannak; mert nem találtam a te cselekedeteidet Isten elott teljeseknek. Megemlékezzél azért, hogyan vetted és hallottad; és tartsd meg és térj meg. Hogyha tehát nem vigyázol, elmegyek hozzád mint a tolvaj, és nem tudod, mely órában megyek hozzád. De van Sárdisban egy kevés neved, azoké, akik nem fertőztették meg a ruháikat, és fehérben fognak velem járni; mert méltók arra. Aki győz, az fehér ruhákba öltözik; és nem törlöm ki annak nevét az élet könyvéből, és vallást teszek annak nevéről az én Atyám elott és az ő angyalai elott. Akinek van füle, hallja, mint mond a Lélek a gyülekezeteknek." Jelenések 3,1-6

Az első amiről az Ige szól nekünk, így hangzik, hogy Valaki beszél. Ezt mondja az," tehát valaki beszél. Ezen az egész napon beszélni fog hozzád. Az a Valaki láthatatlan de nagyon valóságosan jelen van. Ahol ketten hárman együtt vagyunk az Ô nevében, ott Ô is jelen van, és beszélni fog.

Az utolsó mondat így hangzott ebből az igerészből: Akinek van füle a hallásra hallja." Lesznek itt akik hallják, és lesznek itt olyanok, akik nem hallják. A kérdés, hogy neked testvér van-e füled a hallásra, mert Valaki beszél.

Útmutatónk szerint ez az Igéje az egész hétnek: Aki titeket hallgat engem hallgat, és aki titeket megvet, engem vet meg." (Lukács 10,16.) Arra szeretnélek kérni, most meg ne vesd azt aki szól, akárki ember az, aki Isten nevében szól, meg ne vesd, mert ezzel Istent veted meg. Soha ne hallgasd kritikával az Igét, sohse merd ítélni a Szót, mert Isten Igéje mögött, az elhangzó Ige mögött Valaki beszél.

A Jelenések könyvében szintén beszél valaki és így mondja az 1,12. versben: Megfordulék azért, hogy lássam a szót, amely velem beszél."
gyöngyi 2011-05-17 20:05:42
http://www.youtube.com/watch?v=tM_VsnsHmLU&NR=1
gyöngyi 2011-05-17 19:54:05
http://www.youtube.com/watch?v=Wq9czPscMYQ&feature=related
gyöngyi 2011-05-17 09:39:17
képzelni, mennyire iszonyatos és nyomorúságos állapot ez! És mindez nem néhány napig tartó állapot lesz, mint egy betegség, amiből előbb, vagy utóbb de ki lehet lábalni. Irántad való őszinte aggodalommal kérlek, döbbenj bele a szó értelmébe: Ö r ö k k é ! Annyira örökké, hogy a mi véges gondolkodásunkkal el sem tudjuk képzelni e szónak igazi értelmét.

Ezt fogod majd megtapasztalni. S ha még ezek után sem akarsz Istennel közösségben élni már most itt e földön, akkor ez fog veled történni. Semmi jó, semmi értékes, egy szörnyű egyhangú kietlenség, amelyet egyetlen fénysugár sem fog tarkítani. Gondolj csak a hidak alatt, a csatornákban és aluljárókban lakó legreménytelenebb hajléktalan emberekre! Helyzetük paradicsominak mondható a pokol iszonyatához képest.
gyöngyi 2011-05-17 09:38:23
NÉHÁNY SZÓ A POKOLRÓL



Próbáld meg egy rövid időre beleképzelni magadat abba a helyzetbe, hogy milyen is lehet a pokolban lenni. Ha nem vagy Istenben hívő keresztyén ember, akkor ez téged egészen közvetlenül érinthet, mert ha nem hiszel az Úr Jézusban, egy napon mindenképpen a pokolban találod magad és akkor már nem lesz szükséged arra, hogy mindezt elképzeld. Akkor már a saját tapasztalatodból fogod ismerni azt.

Sokan képzelik úgy a poklot, mint egy fortyogó üstben való csücsülést, amely körül szarvakat viselő patás ördög fiak egy nagy üstöt körbe ugrálva, táncolnak, mulatoznak. Még többen képzelik úgy, hogy ha Istenbe vetett hit nélkül, ezen a földön jól érezték magukat a hitetlen barátaikkal, akkor odaát is folytatódni fog ez az általuk már oly jól meg szokott állapot. Annak ellenére, hogy ez mélységesen téves felfogás, mégis széles tömegeknek nézőpontja. Nos, minden gúnyolódó, jópofizó, szkeptikus és nem törődöm embert (ha mélységes sajnálattal is), ki kell, hogy ábrándítsak ezekből a téves elképzelésekből. Ugyanis a pokol egészen más.

A pokolba jutni annyi, mint Istentől elválasztva lenni. Nos, ezt tudva meg lehet, hogy ez a lehetőség nem különösen zavar téged, hiszen eddig sem akartál Istennel együtt lenni. Mert ez zavar téged. Ugyanis az Ő létezése számodra kellemetlen. Örökre eltávozni tőle, pedig megkönnyebbülést jelent neked.

Azonban tudnod kell, hogy tulajdonképpen senki sem él Isten nélkül. Isten nélkül nem létezik élet. Ő biztosítja számodra a lélegzetvételeidet, a szívdobbanásaidat és az Ő jósága veszi körül és tartja fenn létezésed minden pillanatát. Tőle van a nyári napnyugta szépsége, a frissítő szellő hűvössége, vagy a hóborította hegyi tájkép gyönyörűsége. Örömöt szerez neked a frissen sült kenyér ízével, vagy a narancs édes levével.

Mindezen kívül lehetséges, hogy volt már részed a szeretet mérhetetlen gyönyörűségében, akkor, amikor a szíved a mellkasodból majd' kiugrott a feleséged, a férjed, a szüleid vagy a gyermekeid iránt táplált érzelmeid alkalmával. Vagy több mint valószínű, sokszor melegedtél már meg az igaz barátság tüzétől is. Lehet, hogy mélységesen értékeled a művészeteket, zenét, irodalmat, festészetet, szobrászatot, építészetet vagy élvezed a sportolást, a test gyakorlását. Az is lehet, hogy ambícióid vannak az életedben, esetleg kihívó és kielégítő a munkád, a hobbid. Jókat nevetsz, és boldognak érzed magad. Este lefekszel és reggelre a jótékony álom, regenerál téged. Akár elhiszed, akár nem, ezek Isten adományai, áldásai. Mindazért, ami e földi életet elviselhetővé és értékessé teszi, Istennek adhatnál köszönetet és mérhetetlen adósa vagy Neki.

Nos, a pokolban pontosan ezek lesznek elvéve tőled. Mindenki, akit szeretsz és minden, amit értékelsz távol lesz tőled. Nem süt majd semmilyen Nap. Ott nem fog létezni egyetlen virágba boruló fa sem. Nem lesz viccelődés, tehát nem fogsz nevetgélni sem. Nem lesz lelkesedés és nem lesz beteljesülés. Érted már, hogy mit jelent Istentől elválasztva lenni? Tőle elválasztva lenni annyi, mint elválasztva lenni minden adományától. Mindattól, amit itt e földön természetesnek vettél, de sohasem adtál hálát az Adományozónak. És halvány fogalmad sincs arról, hogy mindezekért mennyire adósa vagy.

Mindezeken kívül a pokolban a tényleges személyiséged, a valódi "éned", örökre eltorzul. Minden méltóságodat, amellyel most, mint Isten képének hordozója bírsz, le fogod majd vetkőzni. Minden emberséged megromlik, és minden belső értéked elvész. Elveszni azt jelenti, hogy te, mint lény, egyre inkább elfajulsz, egyre hitványabb és egyre magányosabb leszel. Elkárhozott és gonosz emberek vesznek majd körül, akik gyűlölni fognak téged és te gyűlölni fogod őket. Minden jóságod elvétetik belőled és minden benned lévő gonoszság szabadjára lesz eresztve. Minden gonosz szenvedélyed lángra kap, addig erősödve és emésztve téged, míg végül teljesen alávaló leszel.

El tudod
ISándor 2011-05-17 08:19:08
Igen, már ki is nyomtattam, de szerintem csak hétvégi elfoglaltságként fog beleférni az időmbe.
válasz erre: ti - 2011-05-16 17:29:57 | megtekintés
angyal / József/ 2011-05-16 23:56:04
Kedves Sola!
A kérdésed nagyon találó! Minden felekezet hívője felteheti önmagának. A Szentlélek néha képes meglepő felfedezésekre juttatni minket hívőket. A (talán nem távoli) jövőben mindenesetre egyek leszünk, Jézusban. Ígéret az igéből!
Addig természetesen lehetőségünk van filozófiára, bölcseletre,és békességre.Szabadon választunk.
Katolikusként szívesen olvasom egyébként én is mindazt amit az Úr a szívedre helyezett.
Béke Veled!:)

válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-16 11:09:53 | megtekintés
ti 2011-05-16 17:29:57
Benedek pápa választ ad erre a tűzkérdésre a Spe Salviban.
válasz erre: ISándor - 2011-05-16 12:06:21 | megtekintés
ISándor 2011-05-16 12:06:21
Nagyon örülök, hogy azért van amiben tudunk közeledni. Az, hogy a purgatóriumot tűznek fogjuk fel igazából "ízlés" dolga. A lényeg hogy szembesülünk saját bűneinkkel és azok következményeivel.

Már mások is kérdezték tőlem, hogy akkor miért a tűz mint hasonlat az amit a purgatóriumról vallunk.

Én ezt a következő képen képzelem. Volt már rá példa szerintem mindannyiunk életében, hogy olyan nagyon kellemetlen helyzetbe kerültünk, saját hibánkból, hogy legszívesebben elsüllyedtünk volna szégyenünkben, mert kiderült hogy valami rosszat vagy hibásat cselekedtünk ez egyfajta "égető" érzés. A fiatalok ezt így is nevezik hogy "de égő".

Szóval ha pl én egy Bence nevű testvéremről a háta mögött rágalmakat mondok és rossz hírét keltem akkor evvel bizony ha itt a földön nem néztem szembe és nem engesztelődtem ki vele ott meg kell tennem.
Mondjuk egy ilyen pillanatban ez a Bence testvérem a vállamra teszi a kezét és a szemembe kérdezi: Sándor miért mondod ezt mikor nem is igaz?
Nos ez egy igazán kellemetlen "égető" érzés, de ugyanakkor egy kiváló alkalom a teljes és őszinte kiengesztelődésre.

Mindez persze csak az én elképzelésem ezért írtam, hogy "ízlés" dolga az "tűz" ilyetén értelmezése.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-16 11:38:14 | megtekintés
alex:) 2011-05-16 12:00:46
Kedves Testvérek ,nagyon sok szeretettel ajánlom,éppen azért mert a mai keresztyéneket ez jellemzi! Szembesüljünk az Úr szomorú igazságával: ahol 3000keresztyén közül csak ketten akarják hallgatni Isten Igéjét! Hol tart a mai keresztyénség???? Hát nem a hepi oldalon! Sajna.

http://www.tzaddik.extra.hu/

Sabbath Behár
Az elengedés

2011.05.14
ti 2011-05-16 11:59:18
Muszáj volt mondani valamit ebben a tárgykörben, ez is az emlékezet megtisztításának a része. Nem biztos, hogy a Dante-féle felfogást kellene ma is vallani. De: van még nyitott kérdés, pl. a test teológiájával kapcsolatban, amit II. János Pál elkezdett és szerintem benedek, ha még sokáig él, akkor folytat, mond valamit. Ugyanis a mennybe felvett Boldogasszony testével kapcsolatban muszáj valami mait mondani. És persze, Jézus dematerializálódott testével kapcsolatban is, a fiatalok, ha ezt a kérdést felteszik, egyértelmű választ várnak. Nekik nem lehet, pl. hazánkban, az ómagyar Károli-fordításból vett, de nem lehet a maihoz közelebb álló Szent István Társulat fordításából vett idézettel vagy igékkel érvelni, nekik valami kézzelfoghatóbbra van szükségük. talán ez még Ratzingerben benne van, reméljük, még megszületik, aztán lehet, hogy reményeink szerint ez sem lesz olyan fényévnyi távolra a kálvinista vagy lutheránus felfogástól, sőt az ezen tant valló, de dogmává nem emelt ortodox felfogáshoz is közel áll, esetleg más megvilágításból egyezik vele.
Más: ha holnap van időd, gyere el Marx érsekre. Persze, én is szociáletikára gondoltam, de nem igazán tetszik a szó.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-16 11:09:53 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-05-16 11:38:14
Kedves Sándor!

Először is: "iustitia distributiva" néven találod meg az arisztotelészi tanítást.

Másodszor: Az 1Kor 3,15 értelmezésében valóban van közöttünk eltérés: az "úgy, mint aki tűz által"-t mi inkább az "úgy mint"-re hangsúlyozva, azaz egyértelműen hasonlatként értelmezzük, ti pedig inkább e hangsúly elhagyásával.

A Zsid 12,14 értelmezéséhez: mi a megszentelődést folyamatként értelmezzük (e tekintetben a katolikus teológia is), és a Zsid 12,14-be nem látjuk bele e folyamat befejezett voltát (ebben eltérünk egymástól). Köszönhető ez annak, hogy mi a megszentelődést egyedül a Szentlélek munkájának tulajdonítjuk. Épp ezért hisszük, hogy nemcsak hogy a bűnös ember mehet a mennybe, hanem CSAKIS a bűnös mehet be: de nem enmagáért, hanem Krisztus érte és helyette vállalt áldozatáért. A MEGMENTETT BŰNÖS mehet be. Nyilván emögött az van, hogy mi mind az ember romlottságát, mind Krisztus kegyelmét teljesnek látjuk, míg a katolikus teológia részlegesnek.

Egyébként abban nincs közöttünk vita, hogy az ítéletkor Krisztus feltárja előttünk bűneinket, nyomorúságunkat, ellene való lázadásunkat, mégpedig leplezetlenül. Abban sincs különbség, hogy ez a mi hitünk szerint sem lesz egy wellnesshétvége, hanem feltárul előttünk saját romlottságunk minden borzalma. Ha ezt tűznek fogjuk fel, akár közeledhet is az álláspontunk (épp imént fedeztem fel s írtam le, hogy a Spe Salvi enciklika bizonyos újabb teológusok véleményeként egy gyakorlatilag a protestáns állásponthoz jóval közelebb álló véleményt ír le, mint a korábbiak).
válasz erre: ISándor - 2011-05-16 11:21:56 | megtekintés
ISándor 2011-05-16 11:21:56
Bence, kedves Testvérem!

Gyakran zavarba ejt felkészültséged, ezért igyekszem utánanézni azoknak a kérdéseknek melyekre így most csípőből nem tudnék neked válaszolni, nevezetesen az Isten igazságosságának arisztotelészi gyökereire vonatkozólag még tájékozódnom kell.

Viszont azt írod, hogy a szentírásban egy "huncut szó sem esik a purgatóriumról"

Utalnék itt az 1Kor 3,11-15-re illetve 2Kor 5,10-re melyben Pál Krisztus ítélőszékére hivatkozik. Tehát ítélet alá esünk melynek következménye lesz ami nem feltétlenül a kárhozat, mert lesz aki "Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tűz által"

A másik amit már érintőlegesen írtam is, miszerint bűnös ember a mennybe be nem mehet. Azaz ahhoz, hogy Istent láthassuk, teljes megtisztulásra van szükség azaz szentségre.

Zsid 12,14-15
Törekedjetek rá, hogy mindenkivel békességben éljetek, és a megszentelődésre eljussatok, mert enélkül senki nem látja meg az Urat. Vigyázzatok, az Isten kegyelmét közületek senki le ne késse, nehogy valami mérges gyökér szárba szökkenjen, kárt okozzon és sokakat megfertőzzön.

Zsid 12,23
az égben számon tartott elsőszülöttek ünnepi sokadalmához és gyülekezetéhez, mindnyájunk bírájához, az Istenhez, a tökéletes igazak lelkeihez,
Ef 5,5


Tehát eljutunk a kérdéshez, hogy mi az irgalmasabb kijelenteni, hogy akinek nincs üdvbizonyossága az elkárhozik mert Isten erre eleve elrendelte vagy megengedni az embereknek hogy megtisztulhassanak a haláluk után fennmaradó bűneiktől mely valójában a Menny előjátéka?

Mert a magam részéről nem merném kijelenteni, hogy ha most meghalnék olyan tökéletes állapotban vagyok hogy nyílegyenesen a Mennybe juthatnék mégis bizalommal állítom, hogy bár még némi számadás után de üdvözülhetek.
Persze igyekszem már most megtisztulni és felkészülni az Úrral való találkozásra de nem tudhatjuk sem a napot sem az órát ugyebeár.

A múltamat Isten irgalmába,
Jelenemet Isten kegyelmébe,
Jövőmet Isten gondviselésébe ajánlom.


szeretettel
Sándor
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-16 10:32:33 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-05-16 11:09:53
Heh, most nézem csak, hogy az István által idézett enciklikában a 47. fejezet nem idézett része nagyjából pont ugyanazt írja le az igazságosság vs. kegyelem témában, mint amit itt fejtegettem. Kár, hogy Benedek nem foglal benne állást, csak leírja, hogy "néhány újabb teológusnak" ez a véleménye.

Mert akkor most vagy én lettem katolikussá, vagy a katolikus egyházba férkőzött be a protestáns métely... :))))
Sola Scriptura 2011-05-16 11:05:10
Hadd legyek egy kicsit most vastagnyakú kálvinista: nem gondolod, hogy az érdemekért (is) való megigazulás önmagában egy skolasztikus túlzás?
válasz erre: mcsaba - 2011-05-16 10:45:12 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-05-16 11:03:13
Az "ítélettkor" természetesen "ítéletkor"-ként értendő :) Elnézést a duplázásért.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-16 10:57:25 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-05-16 10:57:25
Igen, a Zsid 9,27 valóban kizárja a reinkarnáció tanát. Talán épp a minap említettem egy példával (Keresztelő mint Illés reinkarnációja) kapcsolatban magam is.

Az "ítéletben foglalt" tisztítást pedig valóban nem zárja ki, csak az ítélet előttit. Az ítéletbe foglaltat pedig annyiban, hogy ha összevetjük mondjuk a Mt 25-ben foglalt ítélettel, akkor azt látjuk, hogy ott nincs szó ilyesmiről, tehát az ítélet kettős lehet: "jöjjetek hozzám", vagy "távozzatok az örök tűzre". Nincs más opció. Ugyanakkor ez szerintem továbbra is alapot ad annak, hogy a másvilágon való megbocsátás az Úr által ítélettkor gyakorolt kegyelmet jelenti.

Mellesleg nemcsak az a kérdés, hogy kizárja-e, hanem az is, hogy igazolja-e.
válasz erre: mcsaba - 2011-05-16 10:37:11 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-05-16 10:45:19
Ahány szerző, annyifélét... :)
Őszintén: egyrészt egyáltalán nem foglalkozom gazdaságfilozófiával, talán a teológiai etika (ebben különösen a szociáletika) témája az, ami a legközelebb áll ehhez, és még érdekel. Másrészt pedig e tekintetben nincs olyan, hogy "protestáns álláspont", hanem vannak különböző szerzők különböző álláspontokkal. De megpróbálok valami használhatót keresni Neked.
válasz erre: ti - 2011-05-16 09:57:21 | megtekintés
mcsaba 2011-05-16 10:45:12
Ezt a hiányosságot már sok katolikus gondolkodó művében nyiltan ki is mondta. Arisztotelész ezért nem egy abszolut mérce nálunk. Szerintem a mai kat. teológia már kiheverte az esetleges skolasztikus túlzásokat. S amit Ditúr belinkelt, azok az igék, elsősorban Jób könyve és az evangélium, de nem utolsó sorban az 1. Korintusi levél és az általatok nem kánoninak tartott Makkabeusok könyvei alapozzák meg igeileg a tisztítótűzről szóló katolikus tanítást.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-16 10:32:33 | megtekintés
mcsaba 2011-05-16 10:37:11
Nekem a Zsid 9,27 vers más miatt fontos: kizárja a reinkarnáció tanát!
Amúgy nem látom, hogy a tisztítótűz, amely maga is az utolsó ítélet része, miért nem fér bele.

Szeretném neked megköszönni, Bence, hogy rávettél az egyházatyák tanításának tanulmányozására!

Szent Polikárp (69 – 155) , Szmirna püspökének filippiekhez írott levelén (110?-140?) már túl vagyok! Nekem ez a katolikus egyház folytonosságának egyértelmű, hiteles megnyilvánulása. Stílusban, tartalomban a mai egyházzal van összhangban. Már ő is úgy értelmezte a dolgokat, hogy a Krisztusban elhunyt Pál és többi apostol is Jézussal együtt vannak. Ez nekem a mariológiát erősíti. Persze még nem értem a tanulmányaim végére, még nem tudok érdemben válaszolni sok kérdésedre, ezért időt kérek a felkészülésre.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-15 22:23:50 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-05-16 10:32:33
(folyt.)

Látjuk tehát, hogy az Arisztotelésztől származó igazságosság-fogalom és Isten kegyelme nem fér össze, mert akár egyik, akár másik mellett cövekelünk le, hibás és téves következtetésekre jutunk. Mi hát a megoldás? Nyilvánvalóan az, hogy elvetjük Arisztotelészt és megpróbáljuk Isten igazságosságát a Szentírásból, azaz Istennek kijelentett Igéjéből levezetni. Mit találunk?
- "Én vagyok az út, az igazság és az élet" (Jn 14,6)
- "Szenteld meg őket az igazsággal: a te igéd igazság. (Jn 17,17)
- "Most pedig a törvény nélkül jelent meg Isten igazsága, amelyről bizonyságot is tesznek a törvény és a próféták." (Róm 3,21)
- "Mert azt, aki nem ismert bűnt, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne" (1Kor 5,21)

Hoppá. Itt azt látjuk, hogy Isten igazsága nem más, mint Krisztus, aki a testté lett Ige. Gyökeresen eltér ez az arisztotelészi gondolattól, nem? Azt látjuk, hogy Isten igazságossága NEM BÜNTETŐ és ítélő igazságosság, hanem a KEGYELEM igazsága, ami Krisztusban teljesedett be. Azt látjuk, hogy Isten kegyelme annyira hatalmas, hogy üdvözítőt adott nekünk, aki MAGA az igazság. Nehéz ezt emberi ésszel felfogni, de ennek az a következménye, hogy Isten kegyelme és Isten igazsága egy és ugyanaz: a Krisztus Jézus. Őbenne teljesedett be Isten akarata, örökkévaló végzése, kegyelme, igazsága, ő minden mindenekben. Ő az alfa és az ómega. Sokkal kegyelmesebb és sokkal igazságosabb Istenünk van, mint azt mi ép ésszel fel tudnánk fogni. És ezt a kincset veti el Róma Arisztotelészért...
Sola Scriptura 2011-05-16 10:32:15
Sándor, kedves Testvérem!

Tudtodon kívül most a katolikus teológia szerintem egyik legjelentősebb Achilles-inára tapintottál rá. Amit leírsz ugyanis, az elsőre logikusnak és tetszetősnek hat. Egy aprócska probléma van vele, aminek azonban a következtetéseket tekintve elképzelhetetlenül súlyos következménye van: Isten igazságát nem az Írásból vezeti le, hanem Arisztotelésztől.

Arisztotelész "szétosztó igazságosság"-fogalma ugyanis arra épül, hogy mindenki annyit kapjon, amennyit megérdemel. Ezt Arisztotelész emberi viszonyokból filozófiai bölcselkedés útján vezette le. A fogalom alapja az ókori görög városállamok bizonyos jogából eredt a javak (pl. háború vagy szükséghelyzet esetén történő) szétosztására, tehát feltételezett egy osztót és egy vagy több részesülőt. Ezt a fogalmat vette át az Arisztotelészt igen nagy becsben tartó skolasztika a katolikus tanításba és tette meg Isten igazságosságává. Vagyis filozófiai kategóriával írta le Isten igazságosságát. Isten lett az osztó, az emberek pedig a részesülők. Mindenki érdemei szerint. A bűnös elkárhozik, a bűntelen üdvözül. Látszólag logikai ellentmondástól mentes, igazságos és helyénvaló ez a levezetés.

Ugyanakkor ez a logika egyértelműen szembekerül Isten szeretetével. Ezt magad is észrevetted, és a katolikus teológusok is észrevették. Ha Isten szeret, ez az ítélő igazsága akkor sem kerülhet szembe a szeretetével. Ez így egy paradoxon. Eddig tökéletesen egyetértünk. A továbbiakban azonban elágazunk, mert a katolikus teológia itt bizony lecövekelt Isten igazságossága mellett, és Isten kegyelmét kezdte relativizálni. Hogy a kegyelem ugyan kegyelem, de csak akkor, ha.... A kegyelem ugyan kegyelem, de csak az alábbi feltételek mellett:...

Vagyis megpróbálta begyűrni Isten kegyelmét Isten igazságossága alá, megpróbálta a kegyelmet az igazságosságnak alárendelni. Holott ez az Igazságosság-fogalom nem a Szentírásból, hanem Arisztotelésztől származott. Ráadásul ebből a logikából egy kegyetlen, még saját népét is folyamatosan sakkban tartó, ítélkező isten képe lebeg fel, ami ellentmond az Evangélium üzenetének, annak, hogy Isten kegyelme hatalmas. Még ráadásul ki kellett találni egy purgatórium-fogalmat is, amiről az Igében nincs egy huncut szó se, mert csak így felelt meg a tanítás az arisztotelészi igazság-fogalomnak. Hovatovább pedig odáig fokozódott e tanítás elfajulása, hogy először kialakult a kiérdemelt kegyelem fogalma, majd a túl sok kiérdemelt kegyelem másnak való felajánlásáról szóló tanítások is ("kegyelem-kereskedelem"), végül pedig a megvásárolható kegyelem bornírt őrületébe torkollott a dogmatika. Ez egy olyan spirál, ami - mivel nem abban gyökerezik - folyamatosan távolodik az Igétől, és ha nincs a reformáció pofonja (ami azért sokban megváltoztatta a katolikus tanítást is), ki tudja, hol lett volna a vége.

De nézzük meg, mi történt volna, ha pont fordítva cselekszünk: a fenti igazságosság-fogalmat próbáljuk meg a kegyelem fogalma alá begyűrni. Ennek egyértelműen az lesz a következménye, hogy mindenki üdvözül, mégpedig cselekedeteire és gondolataira való tekintet nélkül. Ebből egyfajta hippi-isten lesz, aki "jófejségből" mindenkit üdvözít, csak azért, mert ő úgy akarja. Nem számít, mit tettél, nem számít, mit hiszel, miben vagy kiben hiszel, üdvözülni fogsz, mert Isten ennyire szerető Isten. Sok szinkretista hitpótléknak a mai napig ez az alapvető filozófiája. Márpedig ennek nemcsak a teljes Ótestamentum mond ellent, hanem Jézus Krisztus tanítása is, lehetne hosszasan sorolni az igehelyeket, most nem fárasztalak vele. Vagyis hiába vesszük a kegyelem fogalmát a Szentírásból, ha ezt az utat követjük, tévútra jutunk szintúgy, mint az előbbi esetben.

(folyt.köv.)
válasz erre: ISándor - 2011-05-15 23:03:13 | megtekintés
ti 2011-05-16 09:57:21
Na, cserébe meg küldhetnél valamit nekem arról, hogy mit mond az általad ismert protestáns teológia a mai társadalomfelfogásról, olyan gazdaságfilozófia-félét, de ne Bod Péter Ákostól, mert az ú írásait kb. ismerem, vagy Botos Katitól, mert neki meg egy időben, fiatal, pályakezdőként tolmácsa voltam.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-16 09:01:05 | megtekintés
ti 2011-05-16 09:43:25
Egy kicsi Szent Ágoston olvasgatás nem ártana, úgy tudom, őt a neo-protestánsok is forgatják. Aztán, ha ez megvan, beszélhetünk róla és mehetünk tovább.
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-05-16 08:17:49 | megtekintés
ti 2011-05-16 09:40:09
Nézd, én ezt akkor olvastam, amikor kiadták, és akkor a történetét is tudtam, vagyis mi indokolta, hogy Ratzinger ezt megírja, mi benne a saját kutatása, stb. Ezt éntőlem 4 éve nem kérdezte senki, különösen az a közeg, ahol korábban mozogtam nagy érdeklődést nem mutatott Ratzinger iránt (én még németül is átrágtam magam rajta nyelv-visszahozatalként, őszintén megmondva a Népligetben, kutyasétáltatás közben). De azóta elfelejtettem, a jegyzeteket kellene megkeresnem. És valahogy a katolikus plébánosoknak sem ezek a prédikációik alapjai, ösztönzői, gondolatadói vagy ismertetés kényszert kielégítő tevékenységei. Ratzinger nem buta fiú és minden kijelentésénél igyekszik bibliai alapokat keresni, de nagyon nehéz olvasni és megérteni, nehezebb, mint a szóvirágokban író VI. Pált. Lényegesen tömörebb és mélyebb teológiát képvisel. (A “néhány újabb teológus alatt” katolikus teológust kell érteni, ő van annyira diszkrét, hogy nem foglalkozik ilyen enciklikában ezen a felekezeten kívüli teológusokkal. Egyébként az enciklika a katolikus-ortodox felekezetközi dialógust is szolgálni kívánta, érthető okokból.)
De, ha van kedved és időd, egyébként nem rossz ismeretbővítésnek vagy kritika tárgyának sem néhány forrást tudok adni:
1. az autentikus szöveget itt találod meg: http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20071130_spe-salvi_hu.html

(A KEK a Katolikus Egyház Katekizmusát jelenti, amit ő szerkesztett, tehát ebben is korrekt, hogy visszautal rá, mintegy magyarázva azt.)

2. Puskás Attila fiatal teológiai tanár írt erről egy dolgozatot: http://www.segitonoverek.info/pdf/tisztitotuz.pdf
vagy ha ez nem nyílik meg: http://szit.katolikus.hu/feltoltes/Puskas.pdf

Egyébként ez volt a pápa második enciklikája, tehát fontosnak tartotta ebben a témában megszólalni. Benedek pápa enciklikája Szent Pál Rómaiakhoz írt levelének soraiból indul ki:
„Spe salvi facti sumus” – „Mert megváltásunk még reménybeli”. (Róm 8,24).
Tehát, ha van kedved elolvasni, sok sikert és türelmet hozzá, egyébként gondolatgazdag olvasmány. Nem dogma, hanem enciklika. Lehet a leírtakkal vitatkozni is.
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-16 09:01:05 | megtekintés
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.