Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

csigabiga 2011-09-29 16:14:04
Kedves Éva!

>Kedves Csiga, csigácska. NEM a katolikusok gondolják úgy, ahogy a refik, hanem MEGFORDÍTVA. Pardon.
válasz erre: csigabiga - 2011-09-28 20:20:22<

az átjött, hogy bedurciztál valami miatt, de
ezt mire szántad válasznak?

>Van néhány szóhasználat - ilyen pl. az áldozás - ami vitákat válthat ki.<

Még jó, miután az apostolok félreérthetetlenül azt tanították, hogy nincs áldozás.

> többször kérdeztük egymástól úgy, amikor tudtuk, hogy szentmisén vesz részt a másik, hogy "és vacsoráztál"? ami alatt nyilván Te is tudod, mit értettünk.<

Ennek örülök!

> nem azt LÁTJUK ami van. Például, felnézel a csillagos égre, és tuti, hogy nem az a látvány tárul eléd, mint "amelyik csillagok" éppen ott vannak, igaz? <

A csillagokról, atomokról feltételez mindenki amit akar. Ezzel szemben Jézus haláláról pontosan tudhatod, hogy mikor volt. Ne próbáld meg még azt is elmismásolni, ami Isten Igéjéből tudható. Szerintem így is van elég sokminden, amit nem tudhatsz.

>Ahogy megkopogtatod az asztalt, vagy a billentyűket akár, és szilááárd? amikor épp csak az atommag szilárd, és pörög-rohan körülötte elektronhéjakon a sok parányi részecske... <
>Csak azért írtam ezt, mert ANNYIRA nem az van, mint amit "tapasztalunk"...<

Amit viszont Isten Szent Igéjében kijelentett, az úgy van függetlenül a tapasztalatainktól, a tudomány pillanatnyi állásától és az atomoktól. Ez a véleményem.

Isten áldjon.

csiga

ui: a kérdésre elfelejtettél válaszolni.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-28 21:44:26 | megtekintés
B.Marci 2011-09-29 02:37:40
...illetve még egy szót:
"A mi kis gyarló jócselekedeteink vagy vannak vagy nincsenek, attól TELJESEN függetlenül önmagában megáll."

Ez így van, de azt is vedd hozzá, légy szíves, hogy a mi kis gyarló megtérésünk is vagy van vagy nincs, de attól függetlenül Krisztus keresztje megáll. Csak nem lesz a miénk, ha nem hiszünk, nem adjuk át magunkat neki, aminek kihagyhatatlan része az életünk változása is.
Sajnos sok hívő szenved attól, hogy a megtérését egy darabig nem "kis gyarlónak" hanem "nagy, tökéletes" megtérésnek gondolta, aztán, ha őszinte, éppen a cselekedeteiből jön rá, hogy a megtérése is kis gyarló volt, és akkor jönnek a kételyek. Pedig ott az út: a bűnbánat. A kis gyarló bűnbánat, amit Isten elfogad, és növel, és igenis túl is léptethet minket bűnbánatunk és cselekedeteink terén is a gyarlóságainkon. Azt AKARJA nekünk mondani a végén: jól van, jó és hű szolgám! Nem pedig azt, hogy na gyere, te kis gyarló, nem valami nagy durranás az életed, de azért menj be Urad örömébe!
B.Marci 2011-09-29 02:26:01
Szia Csiga!
ma sokáig kellett dolgoznom, és kezdek is álmos lenni:) most csak röviden, a lényegre:

"A mi kis gyarló cselekedeteink hogy vannak „beleoltva” Jézus halálába szerinted?
Hogy érted, hogy „részei” az ő TÖKÉLETES váltságának?"

Ez nekem dettó úgy hangzik, mintha azt kérdeznéd, hogy a mi kis gyarló személyünkre hogy lehet igaz az, hogy Krisztus él bennünk és mi őbenne? Vagy még egyszerűbben, hogy lehetünk mi nyamvadékok Isten gyermeke? Nem botrány ez? De, a kegyelem botránya.
A válasz: úgy, hogy az Ő halálába kereszteltettünk, eggyé lettünk vele halálának hasonlóságában, amit még itt élünk, azt nem mi éljük, hanem Ő él bennünk. Ettől még az ő áldozata befejezett és egyetlen, tehát nem nekünk kellett áldozni, hanem Ő adta az Ő áldozatát nekünk, (ahogy már Ábrahám idejében is csak Ő ment át a kettévágott állatok közt), ezzel eleve megnyitotta az utat a mennybe, mindenkinek (engesztelő áldozat nemcsak a mi, hanem az egész világ bűnéért is), elvégeztetett. Mi ebbe a már elvégzettbe, ebbe a kegyelmből teljesen megnyitott térbe léphetünk be, de még nem a mennybe, először nekünk is a keresztbe kell belépni, paradox módon "kiegészítve-pótolni, ami szenvedéséből még hátravan" (Pál, nem keresem ki az igehelyet most), pedig abból tényleg nincs hátra semmi, és mégis, a mi részesedésünk szempontjából igen, és az egyház Krisztus teste, éspedig szenvedő teste. Kell még részesednünk a szenvedésből, kell még nekünk is áldozatot hozni, de csak azért lehet, mert Ő engedelmeskedett HELYETTÜNK és engedelmeskedIK BENNÜNK. Ő ÉL BENNÜNK. Gyarló cslekedeteinket megtisztítja, Krisztusban lát minket, már olyannak lát, amilyenek a mennyben leszünk. Márpedig ott bűntelenek leszünk. Ami azt illeti, elég döbbenet belegondolni! Te el tudod képzelni saját magadat, mint személyiséget, önmagaddal tuti azonosan, de 100% bűn nélkül? Én nem. (És gondolj bele, elhunyt testvéreink most, real time-ban, ott Jézusnál, bűntelenek, éppen annyira, mint Jézus maga!) - de Isten ezt már előre látja és munkálja. Na azt hiszem, így valahogy oltódhatnak Őbele a mi áldozataink. Na megyek alunni, jóéjt
kareb 2011-09-28 22:58:18
Kedves Csigabiga!

>>az anyagi jelenlétet Luther és az evangélikusok vallják, az áldozati jelleget nem.Párszor kértem, de hátha végül: idéznéd nekem pontosan mi alapján állítod ezt?
Szívesen tanulnék.<

Nem olyan bonyolult ez. Megnézed az evangélikus honlapot és ott szabadon elolvasható, mit is tanítanak evangélikusék úrvacsora témában:
"Luther Márton Kis Kátéja röviden és tömören ezt tanítja az úrvacsoráról: "Mi az oltáriszentség? Felelet: Jézus Krisztus Urunk valóságos teste és vére kenyérben és borban, melyet Krisztus maga azért rendelt, hogy azt mi, keresztények együk és igyuk." (Luther: Kis Káté. Az úrvacsora magyarázata) Majd valamivel később mindehhez hozzáteszi, hogy ez a hívők számára azért fontos, mert a szentségben Jézus igéi által bűnbocsánatot, életet és üdvösséget nyernek."
...
folytatás itt:
http://www.onlinehittan.hu/h-4-31.htm

+ szerintem egy csomó evangélikus egyházközség honlapján elérhető az evangélikus úrvacsora tan. Ha szívesen tanulnál, hát keresgess.

Isten áldjon!
Kareb
máté 9.37. 2011-09-28 21:44:26
Van néhány szóhasználat - ilyen pl. az áldozás - ami vitákat válthat ki. De ez csak "jobb híján" - és bocsánatot kérek, hogy így szétszedem a témát! - létező szó... többször kérdeztük egymástól úgy, amikor tudtuk, hogy szentmisén vesz részt a másik, hogy "és vacsoráztál"? ami alatt nyilván Te is tudod, mit értettünk.

Tralala, szoktam olyanmin is gondolkozni, mennyire nem azt LÁTJUK ami van. Például, felnézel a csillagos égre, és tuti, hogy nem az a látvány tárul eléd, mint "amelyik csillagok" éppen ott vannak, igaz? mert ami x fényévre van, az pont x évvel azelőtt volt éppen ott, a másik/többi pedig, ami éppen ott van, az meg "még" nem látszik. Gondoltam, csinálok valamilyen "kockás eget", amiben mondjuk, mint a sakktáblán, a fehér az a MÖSTANI csillagállás, melyből alig látszik valami/de valami azért igen, talán "arrébb" és a fekete kockán, amin pedig a jelenlegi, a TISZÁN LÁTSZÓLAGOS ÉGBOLT egy kockája...

Ahogy megkopogtatod az asztalt, vagy a billentyűket akár, és szilááárd? amikor épp csak az atommag szilárd, és pörög-rohan körülötte elektronhéjakon a sok parányi részecske... Durva hasonlatot hallottam, h a Gellérthegyben annyi a "szilárd anyag" - értsd, az atommag - mint elfér egy gombostűfejben...
És, ha nem tűnne fel, rohanunk, széjjel, a táguló világegyetemben, arról nem is beszélve, hogy forog a Föld is :) és a másik felén mégsincs senki fejjel lefelé :D - na jó befejeztem.
Csak azért írtam ezt, mert ANNYIRA nem az van, mint amit "tapasztalunk"...
válasz erre: csigabiga - 2011-09-28 20:14:15 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-28 21:32:12
Kedves Csiga, csigácska. NEM a katolikusok gondolják úgy, ahogy a refik, hanem MEGFORDÍTVA. Pardon.
válasz erre: csigabiga - 2011-09-28 20:20:22 | megtekintés
csigabiga 2011-09-28 20:20:22
folyt1:

>Amit Éva írt, vagyis miszerint a teológiai értelmezéstől függetlenül a református úrvacsorában is megvalósul az eukharisztia, azt nem egy katolikus ismerősöm vallja, azonban azt hiszem, ez (még?) nem a hivatalos katolikus tanítás.<

Ennek örülök, és egyet értek.
Csak akkor pl. az a kérdés merül fel bennem hogyan változhat (sok más mellett ebben is) az a tanítás, ami elvileg az „eredeti hűségesen őrzött apostoli tanítás” amit csak ők őriznek hűségesen? Vagy akkor mégse az eredetit őrizték?

>Azt a némely protestánsok által vallott felfogást, miszerint a keresztség és az úrvacsora gyakorlatilag egyáltalán nem nevezhető szükségesnek az üdvösséghez, abszolút nem látom biblikusnak. Főképpen azért, mert az Újszövetség egyszerűen nem ismeri a lehetőséget, hogy egy hívő nem keresztelkedik meg - kivéve, ha nincs rá lehetősége!<

Idéznéd azokat az igéket, amikből erre következtetsz?

> ezt viszont az egyház, minden felekezet mindig is vallotta, hogy Isten nincs a szentségekhez kötve<

Ennek örülök.

> egy másik alkalommal pedig úgy, hogy az ostyából egy valóságos darabka letört és a templomon keresztül csodás módon elment Katalin szájáig.<

Hát… Szerintem Jézus nem pont így gondoskodik a lelki eledelünkről, de mindegy.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-28 11:22:31 | megtekintés
csigabiga 2011-09-28 20:18:45
Hello Marci!

>az anyagi jelenlétet Luther és az evangélikusok vallják, az áldozati jelleget nem.<

Párszor kértem, de hátha végül: idéznéd nekem pontosan mi alapján állítod ezt?
Szívesen tanulnék.

> vannak nekünk "saját áldozataink", a lelki áldozatok, amelyeknek tkp. mi magunk vagyunk a papjai... de szerintem ÉPPEN az óegyházi-katolikus-ortodox megközelítés hangsúlyozza ki jobban, hogy ezek az áldozatok nem önállóak, hogy voltaképpen nincs másunk, amit felajánlhatnánk, mint maga Krisztus<

Bocs, de honnan veszed, hogy egy már bemutatott áldozatot újra be lehetne mutatni vagy más áldozatát utólag felajánlani?
Az apostolok következetesen azt tanították hogy „egyszer áldoztatott fel” és ennek az egyszeri és befejezett engesztelő áldozatnak az EREDMÉNYEKÉPP mentesültünk a minket terhelő adósság alól.

A felszabadított rabszolgák hogy és ugyan minek ajánlanák fel a korábban Uruk által befizetett összeget utólag? Ezt totálisan Bibliaellenes gondolatnak tartom, az eredeti apostoli tanításban semmi ilyesmi nem szerepelt.

A lelki áldozatok azok olyasmik, hogy pl. pénzt adsz egy rászorultnak (ez is kegyelem, hisz ezt is Istentől kaptad megváltásod után vagy az előtt) de ennek az égvilágon semmi köze vagy befolyása nincs arra nézve, hogy Urad kifizette a pénzt a halálos ítélet eltörlésére azon túlmenően, hogy hálából teszed.

> az ő áldozatába beleoltva, annak részeként bemutatva vihetjük az Atya elé a mi lelkünk, testünk, pénzünk stb. áldozatát.<

A mi kis gyarló cselekedeteink hogy vannak „beleoltva” Jézus halálába szerinted?
Hogy érted, hogy „részei” az ő TÖKÉLETES váltságának?

> a protestáns tanításban mintha jobban fennforogna a veszély, hogy a kettő szétválik.<

Ez sztm nem veszély, hisz az apostolok a kettőt merőben szétválasztották. Olyannyira, hogy Krisztus áldozata ÖNMAGÁBAN tökéletes, kiegészíthetetlen. A mi kis gyarló jócselekedeteink vagy vannak vagy nincsenek, attól TELJESEN függetlenül önmagában megáll.

„Krisztus megváltott minket a törvény átkától, ÚGY, hogy átokká lett értünk”
(Gal 3:13)
„Nem is bakok és bikák vérével, hanem a TULAJDON VÉRÉVEL ment be EGYSZER S MINDENKORRA a szentélybe, és örök váltságot szerzett”
(Zsid 9:12)
„ő … szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra”
(Zsid.10.10)
„Ő ellenben, miután EGYETLEN áldozatot mutatoTT be a bűnökért, ÖRÖKRE az Isten jobbjára ült, és OTT várja, hogy ellenségei zsámolyul vettessenek lába alá. Mert egyetlen áldozattal ÖRÖKRE TÖKÉLETESSÉ teTTe a megszentelteket”
(Zsid.10.14)

> Vitázhatunk ezen még - igazából az egyik nagy kérdés számomra, hogy a TEOLÓGIAI különbség pontosan mennyire jelent valóságos HITÉLETI különbséget.<

Ezzel a gondolatoddal részben egyet tudok érteni, így én sose egyes hívők saját pláne önálló gondolatait igyekszek kritizálni, hanem téves hivatalos tanítást vagy a gondolkodás nélküli
automatikus elfogadást.

> azt sem hinném, hogy homlokegyenest ellenkező lenne. (Akkor lenne az, ha a katolikusok tényleg ismételgetnék az áldozatot, vagy mágikus módon akarnák magukévá tenni Istent<

Ok, de pl. ha valakinek azt tanítják, hogy ő jelen pillanatban is áldozik, akkor szerintem elég nehéz közben abban hinni, amit az apostolok tanítottak, hogy Jézus OTT és AKKOR a kereszten előre és visszamenőleg törölte el és bocsátotta meg bűnöket, vagy ha elmondja minden misén, hogy N. főpásztorunkkal akkor közben azt vallani hogy Krisztus a főpásztor.

folyt1
válasz erre: B.Marci - 2011-09-28 11:22:31 | megtekintés
csigabiga 2011-09-28 20:14:15
Szia Éva!

> értelmetlennek tartom a vitát HIT felett - és ezt tartom.<

Nézd a hit az nem anyagi természetű és én is ezt tartom. Csak azt nem értem, hogy egyik részről az az állítás, hogy a római katolikus tan többet állít az úrvacsoráról, mert nem csak szellemi a jelenlét és mi ez az „elszellemiesítés”, mikor meg rákérdezünk, akkor mi ez a „több” ez az „anyag”, akkor meg azzal jöttök, hogy igen az tetten érhetően nincs ott, de hisszük, hogy mégis ott van.

> NEM csak a szentmisében üljük meg az Utolsó Vacsorát olyan módon, hogy a kenyér valóságos Test lesz: mert a HIT az, ami által az Úr odaadja önmagát<

Ezzel egyetértek. De akkor szerinted Krisztusnak mégiscsak van szellemi teste, amit szellemünk számára ad eledelül?

> áldozik az a református, aki ebben a HITBEN veszi magához az Úr Testét, igen.<

Az apostolok eredeti tanítása szerint senki nem áldozik, hisz Jézus feltámadása óta „nincs többé bűnért bemutatott áldozat” (Zsidók 10.18)
Lehet ezt velük együtt vallani és lehet más állítólagos „eredeti apostoli” tanítást is követni. Ők mindenesetre négy komplett evangéliumot és több tucatnyi levelet írtak amikben kivétel nélkül mindenütt az áll, hogy nincs többé áldozás -szerintem.

Isten áldjon,

csiga
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-28 08:19:05 | megtekintés
kareb 2011-09-28 16:48:42
Kedves Marci!

"nem akarom túlforszírozni, de a pontosság kedvéért: amiket te tagadsz, azok közül az anyagi jelenlétet Luther és az evangélikusok vallják, az áldozati jelleget nem."
Ezen túl úgy tudom, hogy szintén különbség még, hogy az evangélikusok bár az anyagi jelenlétet vallják, a trasszubtantiatio-t már nem, tehát az anyagi jelenlét náluk csak az úrvacsora vételének időpontjában van meg. Így a végén pl. a megmaradt bort kiöntik, mert az akkor már nem Jézus vére a bor színe alatt, hanem csak bor.

"Egyébként Roger Schütz is jó példa. (Őt asszem a halála előtt legalább egyszer "szabálytalanul" megáldoztatták, tehát tényleges katolizálás nélkül.)"

Érdekes ebből a szempontból Roger testvér esete.
Amennyire én tudom, nem szükséges a "tényleges katolizálás" a szentáldozáshoz, elég ha valaki elfogadja a katolikus tanítást (korábban úgy hallottam, hogy elég, ha csak az Eucharisztiával kapcsolatos tanítást fogadja el, de később olvastam olyat is, hogy a teljes katolikus tanítás elfogadása szükséges).
Namármost elképzelhető, hogy Roger Schütz esetében - miután saját maga azt mondta, hogy "református hitében kiengesztelődött a katolikus hagyománnyal anélkül, hogy eredeti felekezetével szakított volna" - úgy gondolták, hogy ez a kiengesztelődés elfogadást jelent és akkor nem is volt olyan "szabálytalan" az ő szentáldozása II. János Pál pápa temetésén. (de azért jó hosszan folyt utólag erről a vita akkoriban).
Isten áldjon!
Kareb
máté 9.37. 2011-09-28 12:54:48
Kedves Marci, ha vezetésen gondolkodsz, ajánlom Efraim testvér Kései esők c.könyvét. Akikkel ott majd találkozol - és amivel - az szerintem el fog igazítani, hogy akikkel MÉG ezután, ki-mit mond, pl. arról. És persze, a karizmatikus Emiliano Tardif alapkönyvét, a Jézus él címút. Erre mondta református lelkész barátnőm, hogy "tiszta protestáns" :).
Most belenéztem Efraim könyvébe: nagyon sokfelé járt, nézett körül - és nem azért, mert végül református lelkészből lett katolikus és vezetésével megalapították (négyen: két házaspár) a mostani Nyolc Boldogság Közösséget hanem, mert felbecsülhetetlenül értékes lelki napló (is).
Efraim zsidó származása miatt ünnepelnek péntek este Sabbatot, majd szombaton feltámadási vesperás van :)). Meg is található a közösség két helyen Mo-on. Mindezt csak azért írom, mert nem találsz egykönnyen vezetést - egyszemélyben, emberit, így értem.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-28 11:22:31 | megtekintés
B.Marci 2011-09-28 11:22:31
Kedves Csiga, asszem tűrhetően lecsengett ez a beszélgetés - örülök, ha te se akarod "elspiritualizálni" az úrvacsorát (Bolyki János kifejezésével), és nem akarom túlforszírozni, de a pontosság kedvéért: amiket te tagadsz, azok közül az anyagi jelenlétet Luther és az evangélikusok vallják, az áldozati jelleget nem. Egyébként meggyőződésem szerint az áldozatkérdésben sem akkora a különbség, minthogy a katolikus-ortodox tan sem beszél megismétlésről, csak jelenvalóságról, amit azért (Krisztus áldozata, mint életünk, hitünk jelenvaló középpontja) valamilyen szinten a protestánsok is vallanak, továbbá mindenki tudja, hogy vannak nekünk "saját áldozataink", a lelki áldozatok, amelyeknek tkp. mi magunk vagyunk a papjai... de szerintem ÉPPEN az óegyházi-katolikus-ortodox megközelítés hangsúlyozza ki jobban, hogy ezek az áldozatok nem önállóak, hogy voltaképpen nincs másunk, amit felajánlhatnánk, mint maga Krisztus, és az ő áldozatába beleoltva, annak részeként bemutatva vihetjük az Atya elé a mi lelkünk, testünk, pénzünk stb. áldozatát. Tehát paradox módon mintha a katolikusoknál látnám jobban EGYNEK az Ő és a mi áldozatunkat, és épp a protestáns tanításban mintha jobban fennforogna a veszély, hogy a kettő szétválik.
Na mindegy. Vitázhatunk ezen még - igazából az egyik nagy kérdés számomra, hogy a TEOLÓGIAI különbség pontosan mennyire jelent valóságos HITÉLETI különbséget. valószínűleg nem igaz, hogy a katolikus és a protestáns tökugyanazt éli át más teológiai körítéssel, de azt sem hinném, hogy homlokegyenest ellenkező lenne. (Akkor lenne az, ha a katolikusok tényleg ismételgetnék az áldozatot, vagy mágikus módon akarnák magukévá tenni Istent.)
válasz erre: csigabiga - 2011-09-27 20:38:28 | megtekintés
B.Marci 2011-09-28 11:11:34
Évának (máté9.37) és Csigának

Amit Éva írt, vagyis miszerint a teológiai értelmezéstől függetlenül a református úrvacsorában is megvalósul az eukharisztia, azt nem egy katolikus ismerősöm vallja, azonban azt hiszem, ez (még?) nem a hivatalos katolikus tanítás. Azonban az egy általános kérdés, hogy egyáltalán az üdvösség mennyiben van a szentségekhez kötve. Azt a némely protestánsok által vallott felfogást, miszerint a keresztség és az úrvacsora gyakorlatilag egyáltalán nem nevezhető szükségesnek az üdvösséghez, abszolút nem látom biblikusnak. Főképpen azért, mert az Újszövetség egyszerűen nem ismeri a lehetőséget, hogy egy hívő nem keresztelkedik meg - kivéve, ha nincs rá lehetősége! És ezt viszont az egyház, minden felekezet mindig is vallotta, hogy Isten nincs a szentségekhez kötve, hogy Isten bárkinek megadhatja MINDAZT az áldást, aminek RENDES közvetítő csatornája a szentség, megadhatja a szentség tényleges felvétele nélkül is.

(Ennek gyönyörű példája pl. a legnagyobb XX. századi katolikus író, Bernanos regényében, az Egy falusi plébános naplójában a haldokló plébános szavai, (persze ez nem a napló része, hanem a vele levő barátja írja már le), aki meghal, mielőtt felvehetné az utolsó kenetet, és amikor barátja sajnálkozik, hogy csak nem akar odaérni a hívott pap, a főhős az alábbi szavakkal hal meg: MIT SZÁMÍT EZ? MINDEN KEGYELEM.)

Vagy gondoljunk Sienai Katalinra, akit Isten többször is titokban megáldoztatott a misén, amikor Katalin el volt tiltva a szentség vételétől. Egyszer csak "lelkileg" (az ostya anyaga nélkül, de mégis valóságosan ÉREZTE, hogy magához vette), egy másik alkalommal pedig úgy, hogy az ostyából egy valóságos darabka letört és a templomon keresztül csodás módon elment Katalin szájáig.
Egyébként Roger Schütz is jó példa. (Őt asszem a halála előtt legalább egyszer "szabálytalanul" megáldoztatták, tehát tényleges katolizálás nélkül.)
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-28 08:19:05 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-28 08:24:20
Az utolsó mondatomat kérem nem félreérteni - köszönöm testvérek.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-28 08:19:05 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-28 08:19:05
Ugye észrevetted - azért írtad másodszor is? - hogy értelmetlennek tartom a vitát HIT felett - és ezt tartom.
Többek között azért, mert már sokszor megbotránkoztattam "külön"véleményemmel katolikus testvéreimet - bár tudom, másoknak is hasonló a véleménye (katolikusoknak).
Arra viszont tényleg válaszolok,amit Marcinak írtál, lesz ami lesz: NEM csak a szentmisében üljük meg az Utolsó Vacsorát olyan módon, hogy a kenyér valóságos Test lesz: mert a HIT az, ami által az Úr odaadja önmagát (nincs mágikusan ható sakramentalizmus, mert a hit mértéke... ám szentséggyalázás az van "aki méltatlanul eszi és issza, ítéletét eszi és issza")
így - úgy látszik, nem olvastad a többit amit írtam - áldozik az a református, aki ebben a HITBEN veszi magához az Úr Testét, igen. Ugyanis itt is gyümölcseikről...
Azt viszont megválogatom, KIKKEL lennék ilyen asztalközösségben, ahogyan azt is, hogy ki imádkozzék értem, még ha mások által elismert szolgálata van...
válasz erre: csigabiga - 2011-09-27 20:38:28 | megtekintés
kareb 2011-09-27 22:13:59
Kedves Marci!

Köszönöm, hogy ezt megosztottad velünk.
A "vágy" alatt a szent vágyakra gondoltam, és az szerintem nem baj, ha ezek irányítanak minket.
Roger Schütz jutott eszembe arról, amit írtál (és nemcsak most, hanem néha korábban is, amikor a hozzászólásaidat olvastam).
Róla - főleg protestáns körökben - azt tartották, hogy "katolikus hitre tért", holott ő maga fogalmazta meg többször is, hogy ő "református hitében kiengesztelődött a katolikus hagyománnyal anélkül, hogy eredeti felekezetével szakított volna".
Ez is egy lehetőség.

Isten áldása kísérje utadat!

Kareb
válasz erre: B.Marci - 2011-09-27 18:51:55 | megtekintés
csigabiga 2011-09-27 20:38:28
Hello Marci!

Református létedre tényleg Te védted eddig legderekasabban a római tantételeket. :-) Ilyen tekintetben elismerésre méltó.

>Mindezt azért idéztem itt be, hogy láthatóvá váljon, hogy azért a református szemlélet sem merül ki abban, hogy "ugyan már, egyszerű jelkép, mit kell itt titokzatoskodni".Ez utóbbi a szekták és a racionalisták hozzáállása. Ezzel nem azt állítom, hogy a református, evangélikus és katolikus álláspont mindenben közös nevezőre hozható lenne (bár a fenti szöveget eléggé ökumenikusan elfogadhatónak érzem). De szerettem volna felmutatni egy mélyebb protestáns megközelítés létezését annál, ami ezekben a vitákban itt sajnos megnyilvánult.<

Köszi az idézetet, ilyen szinten egyet értek. Ha félreérthető lettem volna én vallom Krisztus valóságos jelenlétét az úrvacsorában, ami szerintem távol áll a „puszta jelkép/elmélet” vádtól.
Amit nem vallok az Isten Igéje és Jézus szavainak teljessége alapján az az anyagi természetű jelenlét (Mk13:21, Ap.csel 13:34 stb.), se nem térrészbe való bezártság vagy másféle anyaghoz való kötöttség, mint élő, romolhatatlanságban feltámadt teste (Mt 24.27, Apcsel 17.28,Jn 16.7 stb.) sem az úrvacsora áldozás-voltát (Zsid.10:18, Zsid.9:12) s így a sztm. utólag kialakult „átváltoztatás” fogalom is teljesen okafogyottá válik, amit nem véletlenül az 5 apostol egyike, se Jézus meg se említették a Bibliában. Holott a fontos dolgokat nem egyszer, hanem sokszor elmondták és leírták.

>"Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy az úrvacsora mint az élő Krisztussal való találkozás, a vele való szövetség megújítása bizonyos tekintetben titok, ait sem erőszakosan megmagyarázni, sem figyelmen kívül hagyni nem szabad."<

Cseri Kálmánt mindig is nagyra becsültem, ilyen szinten az állítással is egyet tudok érteni.

Egy személyes gondolat: ha viszont tényleg, ahogy mondod csak a római katolikus ostyák vannak valóban Krisztus testévé változtatva és az üdvösség valóban ilyen értelemben lenne Krisztus testének evéséhez kötve, akkor Te is nagy bajban vagy, ha református gyülekezetbe jársz.
/Ha viszont nem, akkor azok, akik nem igazat állítanak Isten nevében (szerintem)./

Pár kedvenc dalom (református előadásban):

http://www.youtube.com/watch?v=TUHGrl2HJOw

http://www.youtube.com/watch?v=FT_zTqkcDaU

és az érzésekről:

http://www.youtube.com/watch?v=fJWa6aX1P7k

legjobbakat.

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-27 18:51:55 | megtekintés
csigabiga 2011-09-27 20:34:53
Szia József!

>Krisztus nem csak írott forrásokat, nem jogi szerződéseket, hagyott ránk, hanem az Ő testét. Ebben a katolikusok és az evangélikusok kivételével, általában a többiek kételkednek.<

Nézd én semmiféle evangélikus tant nem kritizáltam, csak kizárólag olyanokat, amit ők nem vallanak és az apostolok se tanítottak. (átváltoztatás Istenné, a kenyér körmenetekben hordozása, áldozás stb.) A két tan között Luther szerint is nagy a különbség.

>Krisztusnak sem csak a szellemét feszítették keresztre, hanem az emberi valóságos testét, amibe a Szentlélek által 33 évig élt. Nem csak a Lelke támadt fel, hanem a teste is tapinthatóan.<

Jó, de ez meg is van írva. Mint ahogy az is, hogy „nincs többé bűnért bemutatott áldozat” vagy, hogy „testét rothadás nem éri”. Isten mindent meg tud tenni, de ez nem érv arra, hogy saját szavát/Igéjét megcáfoló kijelentéseket tegyen valaki, mert ilyet nem fog tenni és nem azért mintha nem „tudná”, hanem mert egyszerűen nem és kész: „nem ember az Isten, hogy hazudjon”.

>Ha Isten az emberi testet nem tartotta isteni méltóságához méltatlannak, és felöltötte,mi is annál inkább örüljünk és adjunk hálát Istennek azért hogy a halandó testünket választotta ki azért hogy halhatalan lélekkel ajándékozzon meg bennünket.
A Szentlélek által testünkben is meg kell dícsőítenünk Urunkat,földi életünkben. Lélekben és igazságban pedig imádnunk kell, örökké.<

Ezekben egyet értünk.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: angyal / József/ - 2011-09-26 23:35:47 | megtekintés
csigabiga 2011-09-27 20:33:27
folyt:

> De lehúzni a sárga földre a hitünket ... ezért kérem, abba lehetne már hagyni.<

én csak szembeállítottam néhány Igével és –remélem- nem a teljes hited, max. annak egy részét.

>Ne felejtsd el. Az Úr utolsó mondata Máténál: "Én veletek vagyok mindennap, a világ végéig." 28.26.
Gondolod, hogy Lutherig/Kálvinig nem volt velünk vagyis tévedésben tartott? ugye, lehetetlen.<

Ott volt/van, ahogy megígérte elküldte Lelkét a Pártfogót, míg vissza nem tér látható testben.

Isten áldjon.

csiga
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-26 20:29:14 | megtekintés
csigabiga 2011-09-27 20:32:24
Szia Éva!

>Isten Igéjének TELJESSÉGE AMIT A KAFARNAUMI BESZÉDRŐL GONDOLUNK.
Mint annyiszor hangsúlyoztam, ugye zúgolódtak, azt mondták, lehetetlen amiről beszél, és elmentek. Olyan sokan elmentek, hogy az Úr azt kérdezte: "Ti is el akartok menni?"<

Komolyan gondolod, hogy azért mentek el, mert nem akarták csak úgy szószerint megenni a kenyeret? Ez a verzió nekem életszerűtlennek tűnik, különösen olvasva Jézus többi beszédét, amit szintén nem értett meg a többség.
Szerintem épp azért mentek el, mert nem értették a szellemi értelmet, "kajálni" szívesen jártak Jézushoz:

„Jézus ezt válaszolta nekik: "Bizony, bizony, mondom néktek, nem azért kerestek engem, mert jeleket láttatok, hanem azért, mert ettetek a kenyerekből és jóllaktatok”

(Jn 6.26)

üdv.
csiga
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-26 20:29:14 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-27 19:57:18
Megindító a tanuságtételed kedves Marci. Legfőképpen az utolsó mondat. Ez engedelmességről szól :))
"Teremts bennem tiszat szívet, ó Uram
az erős lelket újítsd meg bennem!
Ne rejts el engem a Te orcád elől!
Szentlelked ne vond meg tőlem!
Támogass az engedelmesség lelkével,
szabadításod örömét add nekem..."

És kibontakozva az imádságból, nem értem, még egyszer: szenvedni akarsz, hogy szét vagyunk szakítva? amikor "egy a Test, egy a Lélek, meghívásunk egy reményre szól" - ez egy másik dal.

Látod, azért küldöm az Új Pünkösd üzenetét, mert abban egyáltalán nem megkülönböztethetőek az egyes fele-kezetek... EZ az Isten akarata hogy EGY legyünk. Nyomon lehet követni - Kovács Gábor atya azt mondja, a pápa imádkozott :) a XX.század hajnalán, és LESZÁLLT A SZENTLÉLEK az USA-ban, Topekában egy kis protestáns csoportra ! És 1967-ben protestánsoktól "került át" a katolikusokhoz, alleluja! Ha megnézed, a másikban Kathryn Kuhlman előadását, az első sorokban ott vannak a katolikus papok, apácák!

... persze, inkább csendben lennék mint hogy ennyit beszélek. Ha Te a szétszakítottság SEBEIT hajlandó vagy vállalni...
válasz erre: B.Marci - 2011-09-27 18:51:55 | megtekintés
B.Marci 2011-09-27 18:51:55
kedves Kareb,
vágy... sokféle lelki vágy van bennem, és ezek között biztosan van szent vágy is, például még közelebb kerülni Jézushoz, nem vétkezni, stb., és vannak vágyaim, amelyek a katolikus liturgiához és szetségi élethez kapcsolódnak, de egyáltalában nem feltétlenül biztos, hogy ezek szentebb vágyak, mint pl. azok, ami miatt annyi református gyülekezetet hagynak ott és mennek át pl. a Golgotába, döntően és gyakran bevallottan a zenei stílus, az istentisztelet HANGULATA miatt. Továbbá van sok minden a katolicizmusban, ami semmiféle vágyat nem kelt bennem - többször elmondtam itt is, hogy nem tartom bálványimádásnak a szentek tiszteletét, de vágyat ez nem kelt bennem, inkább taszít. Most. Az érzelmek szintjén. De azt hiszem, nem érzelmi és nem is értelmi alapon kell elsősorban döntéseket hozni, hanem az engedelmességet keresve. Egyébként az összes ref és kat ismerősöm is ezt tanácsolta, hogy VEZETÉS nélkül ne tegyek semmit -egyébiránt, feleségemmel együtt elég erősen be vagyunk tagozódva egy református gyülekezetbe.
Isten akarata nagyon gyakran, még LELKI dolgokban is lehet ÍNSÉGEK hordozása, mégpedig jóval nagyobbaké, mint az enyém, én NAGYON SOKAT kapok a gyülekezetemben. Abban szinte biztos vagyok, hogy számomra egyfajta életen át tartó... (habozok a szó használatát illetően, de leírom) karizma(-szerűség) a kereszténység megosztottságának, az egység sebének személyes átélése. (Távoli a példa, de gondolj Bergsonra, aki elfogadta a keresztény, közelebbről a katolikus tanítást, és csakis azért nem keresztelkedett meg, hogy élete végén még közösségben maradjon az üldözött zsidósággal.) Természetesen ezt lehet hordozni sokféle módon, ebben vagy abban a felekezetben, tényleg nem én döntöm el. És főleg nem a vágyaim.
válasz erre: kareb - 2011-09-27 11:57:56 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-27 18:49:34
Hali, erre. Köszönet! Nagyon kedves vagy :))
válasz erre: kareb - 2011-09-27 17:22:08 | megtekintés
mt 2011-09-27 18:25:19
Egy másik történet,kétféleképpen
http://www.urbanlegends.hu/2010/05/fleming-es-churchill-mesebeli-talalkozasa/
kareb 2011-09-27 17:22:08
Erre gondoltál?

Louis Pasteur: „Kérdezik, miért ragaszkodom annyira a valláshoz? Éppen azért, mert annyit tanultam, lettem olyan vallásos, mint egy bretagne-i paraszt, és ha még többet tanulhattam volna, olyan buzgó lettem volna, mint egy bretagne-i parasztasszony.”
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-27 16:13:00 | megtekintés
kareb 2011-09-27 17:21:24
Semmi gond, kedves Éva.
Valóban a nem pontos ismeret (vagy félreismeret) okozta elutasítás is van, de a pontos ismeret még nem mindig "jár" hittel.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-27 16:06:50 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-27 16:13:00
Ki is volt, aki megkérdezett egy teológust? KIT IS KÉRDEZTEK MEG?hogy ha többet tudna, akkor hogyan hinne? homályosan emlékszem a történetre, szóljon aki erről többet tud!

Azt mondta, akkor úgy hinne mint egy bretagne-i paraszt. És ha még többet tudna? Akkor pedig, mint egy bretagne-i PARASZTASSZONY.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-27 16:06:50 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-27 16:06:50
Bocsi, kedves kareb, KERESZTÉNYSÉGEN BELÜL vagyunk... így értettem!

Abszurd persze, hogy valamit ismerek, és el is fogadom :) vagyis, még lépést is teszek a hitben...De annyira erős volt a most néven nem nevezett református lelkész, aki hatalmas tévedésben volt, ami mellett LEHETETLEN lett volna hinnie "is".
Valóban úgy van, hogy legalább ISMERNI KELL az álláspontot amit a másik mond, nem pedig egy más optikával sőt, előítélettel, ahogy Csiga, de még többel is - azzal a szándékkal sztem, hogy minket "kimentsen". Nem így van?

Még egyszer elnézést, félreérthető voltam!
válasz erre: kareb - 2011-09-27 12:26:28 | megtekintés
kareb 2011-09-27 12:26:28
Kedves Éva!
Szerintem meg igen is van, sőt sokszor nem függ egyik a másiktól.
Pl. ismerhetem egy sor nem keresztény vallás tanítását, tudhatom, hogy hogyan élnek mások számos New Ages praktikával (akár többet is tudhatok egy-két részéről, mint aki használja), de ettől még nem hiszek benne. NAGYON NEM! Sőt...

Ugyanakkor számos olyan mély hitű emberrel vagyok kapcsolatban, akiknél pl. Marci sokkal többet tud "elméleti síkon" és az itt felmerült kérdések egy részét nem is értenék, de ugyanakkor birtokában vannak egy tanulással, olvasással meg nem szerezhető hitből fakadó bölcsességnek és egy-egy mondatuk nyomán sokszor jobban mélyül a hitem, mint sok-sok órával eltöltött tanulás (nyilván nem világi tudományokra gondolok) nyomán.
Szeretettel:
Kareb
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-27 08:45:09 | megtekintés
kareb 2011-09-27 11:57:56
Valóban hiszed?
És nincs vágy benned, hogy részesülj is Benne?
válasz erre: B.Marci - 2011-09-26 20:52:18 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-27 09:16:53
Ez egy gyönyörű mondat, hogy "testével dicsőséget szerezzen." Bizony, ezt nem tudják megtenni az angyalok,hanem, segítenek minket ill. ezért TÁMAD minket a gonosz... egy EMBER által jött az üdvösség, közvetve Szűz Anyánkon - és ezért fél Őtőle annyira/meg tőlünk is, remélem :))- hiszen tudjuk hogy LEGYŐZETETT !
válasz erre: angyal / József/ - 2011-09-26 23:35:47 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-27 09:08:16
Írod, idézed 'mintegy mágikusan ható sakramentalizmus' : NEM hat mágikusan: egyetértünk. HIT által "hat". De, nincs szükség patikamérlegre. Mert a hit, amikor felfakad, áttöri, átszakítja az értelem gátját,

- elsodorva az összes patikamérleget :))
és - tudom, sokak szerint, tapasztalhattuk! - olyan MÉRTÉKBEN adja a találkozást az ÉLŐ Jézus Krisztussal, amilyen mély a hit.

Ezért TAPASZTALHATJA meg a valóságos jelenléttel a valóságos, Élő Kenyeret egy református konfirmáló a HITE miatt - mint mesélte nekem valaki.

És válhat egyedüli táplálékká - mint tudjuk, évtizedeken keresztül - az Ő Szent Teste többeknek, akik hitükkel oly mértékben élték át az Úr Jézus szenvedését, hogy testükön megjelentek az Ő sebei...
válasz erre: B.Marci - 2011-09-26 20:50:28 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-27 08:45:09
Látod, nem tudtam ! Köszönöm a válaszod :) ... igen, a tudás és hit között nem lehet "nagy" szakadék, sőt.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-26 20:52:18 | megtekintés
angyal / József/ 2011-09-26 23:35:47
Kedves Csiga!
Mindannyian megtapasztaljuk előbb vagy utóbb az életünkben hogy titokban ahhoz vonzódunk,amit saját identitásunk miatt gyűlölünk.(Talán emiatt járunk más felekezetek topicjába:) A keresztényeknek látható módon kell keresniük Krisztus testének egységét az Egyházon keresztül.
Krisztus nem csak írott forrásokat, nem jogi szerződéseket, hagyott ránk, hanem az Ő testét. Ebben a katolikusok és az evangélikusok kivételével, általában a többiek kételkednek.
Krisztusnak sem csak a szellemét feszítették keresztre, hanem az emberi valóságos testét, amibe a Szentlélek által 33 évig élt. Nem csak a Lelke támadt fel, hanem a teste is tapinthatóan.
Ha Isten az emberi testet nem tartotta isteni méltóságához méltatlannak, és felöltötte,mi is annál inkább örüljünk és adjunk hálát Istennek azért hogy a halandó testünket választotta ki azért hogy halhatalan lélekkel ajándékozzon meg bennünket.
A Szentlélek által testünkben is meg kell dícsőítenünk Urunkat,földi életünkben. Lélekben és igazságban pedig imádnunk kell, örökké.
Ha Isten az embert testnek és léleknek együtt alkotta,akkor az ember képes rá hogy lelkével imádja, testével pedig dicsőséget szerezzen Urának. Filózófia nélkül is:):)
válasz erre: csigabiga - 2011-09-26 20:16:35 | megtekintés
mcsaba 2011-09-26 22:28:10
"Vajon megáldozik-e az egér, amely beszökik a tabernákulumba és megrág egy átváltoztatott ostyát?"
Azt nem tudom pontosan kik voltak azok a teológusok, akik annak idején erről vitát indítottak, de a végkövetkeztetésük az volt, hogy nem, mivel az egérből hiányzik a hittel való közeledés szándéka, tehát a szükséges hit hiányában a szentség sem fejti ki a hatását. Valahogy úgy van ez, ahogyan a vérfolyásos asszony esetében történt: a tömegben sokan hozzáértek Jézushoz, de csak a nő érintette meg úgy, hogy az erő kiáradást okozzon benne. Maga az ostya is tulajdonképpen a Lélek és a kimondott ige által lesz Krisztus testévé, a pap csak ennek asszisztense.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-26 20:50:28 | megtekintés
B.Marci 2011-09-26 20:52:18
Éva- honnan tudod, hogy nem úgy hiszem?:)
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-26 20:29:14 | megtekintés
B.Marci 2011-09-26 20:50:28
Kedves Csiga, és többiek,
hadd másoljak be most pár részletet a nemrég elhunyt Bolyki János református hívő teológia professzor Igaz tanúvallomás című könyvéből, amely János evangéliuma magyarázata.
Kíváncsi vagyok a véleményetekre, a katolikusokéra is.

"János evangéliuma a (6. fej.) 52-58. versekben a doketista krisztológiának és eukharisztiatannak mond ellent. A mindenkori elspiritualizálás, jelképpé silányítás ellenszere ez a néhány vers. Viszont, ha ezeket összefüggésükből kiszakítva, szó szerint akarnánk értelmezni, akkor a materiális, mintegy mágikusan ható masszív sakramentalizmusnak lennénk áldozatai, amelyik a szertartás elvégzésével megelégszik, hiszen az magától is kifejti hatását. János evangéliumában a szakrális evés és ivás csak eszköz arra, hogy az élő Jézussal közösségre vigyen. Elmondhatjuk, hogy János evangéliuma itt is, az eukharisztia kérdésében, akár a krisztológiában, "patikamérleg-egyensúlyban" gondolkodik..."
"Mit állít a 63.versben Jézus? azt, hogy mindaz, ami az előbb tárgyalt eukharisztiában mulandó anyag, tehát az eukharisztia anyagi jegyeihez, szimbólumaihoz, azaz a kenyérhez és a borhoz tartozik, az önmagában semmit sem használ, hacsak a Lélek és az Ige meg nem elevenítik. Ezt Augustinus úgy fejezte ki, hogy a signum(jegy) és a verbum(Ige) együtt adják a sacramentumot (az eukharisztiát mint hittitkot)"

Mindezt azért idéztem itt be, hogy láthatóvá váljon, hogy azért a református szemlélet sem merül ki abban, hogy "ugyan már, egyszerű jelkép, mit kell itt titokzatoskodni".Ez utóbbi a szekták és a racionalisták hozzáállása. Ezzel nem azt állítom, hogy a református, evangélikus és katolikus álláspont mindenben közös nevezőre hozható lenne (bár a fenti szöveget eléggé ökumenikusan elfogadhatónak érzem). De szerettem volna felmutatni egy mélyebb protestáns megközelítés létezését annál, ami ezekben a vitákban itt sajnos megnyilvánult.

Sőt, akár Cseri Kálmán Református Hitünk című konfirmandus-hittankönyvét is idézhetném:
"Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy az úrvacsora mint az élő Krisztussal való találkozás, a vele való szövetség megújítása bizonyos tekintetben titok, ait sem erőszakosan megmagyarázni, sem figyelmen kívül hagyni nem szabad."
máté 9.37. 2011-09-26 20:35:51
Ne felejtsd el. Az Úr utolsó mondata Máténál: "Én veletek vagyok mindennap, a világ végéig." 28.26.

Gondolod, hogy Lutherig/Kálvinig nem volt velünk vagyis tévedésben tartott? ugye, lehetetlen.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-26 20:29:14 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-26 20:29:14
Isten Igéjének TELJESSÉGE AMIT A KAFARNAUMI BESZÉDRŐL GONDOLUNK.
Mint annyiszor hangsúlyoztam, ugye zúgolódtak, azt mondták, lehetetlen amiről beszél, és elmentek. Olyan sokan elmentek, hogy az Úr azt kérdezte: "Ti is el akartok menni?"

Sorra, ahogy a reformáció "haladt" (Luther, Kálvin, Zwingli) egyre kevesebbet és kevesebbet fogadtak el a másfél évezredes HITBŐL.

Marci el tudja MONDANI,amit mi hiszünk - érti, de, nem úgy hiszi. Ez tisztességes, NAGYON. De lehúzni a sárga földre a hitünket ... ezért kérem, abba lehetne már hagyni.

ja, a fényevők? Csak valami közelebbit szerettem volna, eretnekséget ami szellemies(nek tűnik), és nagyon ártalmas...
válasz erre: csigabiga - 2011-09-26 20:13:51 | megtekintés
csigabiga 2011-09-26 20:19:35
Szia Alex!

Köszi.

legjobbakat;

csiga
válasz erre: alex:) - 2011-09-26 13:37:14 | megtekintés
csigabiga 2011-09-26 20:16:35
Hali Marci!

> Te még soha, senkivel nem találkoztál, aki nem volt képes elhinni a testi feltámadást, és csak lelki örökéletben hitt??<

De, Mari néni ismerősének rokona a nyolcadikról biztos hallott már olyan valakiről, aki ismert ilyet.

>Te még sohasem hallottál olyan eretnekekről, és mai utódaikról (gnosztikusok, neo-gnosztikusok), akik szerint a testet, az anyagot nem is Isten teremtette, az anyag eleve rossz, és főleg olyanokkal, akik szerint az örök Istenhez nem méltó, hogy emberi testté legyen?<

Kedves Marci már sokszor kértelek, hogy maradjunk a Szentírásnál, ne 1500 éves mendemondákról elmélkedjünk, aminek ráadásul alig van köze az eredeti kérdésünkhöz,
ami –elmékeztetlek- úgy szólt, hogy tudsz-e egy példát idézni a Szentírásból, ahol azért nevezett Jézus vagy az apostolok vaknak valamit, mert az ő szavát anyagi helyett szellemileg értelmezte.

Ha valaki azt tanította, hogy az anyagot nem Isten teremtette, vagy Jézus nem volt Isten és így gyakorlatilag tagadja az egész Bibliát vagy Új Szövetséget, arról nem lehet mondani, hogy Jézus szavát félreértette. Én olyan esetre gondoltam, ahol valaki –elvileg- elfogadja az Igét, de kétféle értelmezés jöhet szóba: testi és/vagy szellemi.

>képtelen volt elhinni Jézus testi feltámadását, ő tanította, hogy Jézus "a tanítványok hitében/igehirdetésében", szellemileg, és nem testi valóságként támadt fel!<

Ez esetbe kompletten tagadta az összes evangélium végét és az összes apostoli levelet, ahol ezek le vannak írva, tehát ez ismét fals példa, mert olyan elméletről van szó, ami egyben tagadja az Szentírás jó részét.

>Szinte el se tudom hinni, hogy az igaz hit védelmére ennyi energiát szánsz, ha a katolikusokat kell támadni, és semmit sem tudsz a legkülönbözőbb felekezetekben divatos ilyen elszellemiesítő tendenciákról, amik ugyanolyan 2000 éves múltra tekintenek vissza, mint a kereszténység!<

Az, hogy egy élettelen tárgy előtt nem borulsz le és nem azonosítod Krisztussal egy az egybe az nem elszellemiesítés véleményem szerint. Ennek ellenkezője viszont nem apostoli jellegű, hanem inkább ősi materiális gondolkodásra vall. Egyes ősemberek hittek olyat, hogy ha megeszik valakinek a szívét, akkor az erejük (is) beléjük száll.

>Végezetül: Hümenaiosz és Filétosz, akik a feltámadást teljesen a megtéréssel tették egyenlővé, vagyis csak szellemileg értették,
"Hümenaiosz és Filétosz, akik az igazság kérdésében eltévelyedtek, amikor azt mondják, hogy a feltámadás már megtörtént, és ezzel feldúlják egyesek hitét".2Tim2,18<

Ez már egy fokkal jobb példa, de ők ezzel ugyancsak az Új Szövetség felét tagadták, mert nagyon világosan és részletesen le van írva többféle irányból, sőt maga Jézus is világosan elmondta, hogy van testi és van szellemi feltámadás is e kettőt megkülönböztetve.

>Vedd észre, hogy napjainkban is élnek ezek a gondolatok, és tömegek hitét kezdik ki, azokét is, akik életükben nem hallottak Bultmannról!<

Isten Igéjéhez való hozzátételek még több embert vezetnek félre szerintem.
De nem bántó szándékkal írom és én se sértődök meg, mikor ezt-azt „finoman” megírnak néhányan.

legjobbakat.

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-26 12:26:15 | megtekintés
csigabiga 2011-09-26 20:14:47
Szia Csaba!

>A szövegből érthető, hogy Jézus mire mondja.
Amikor Jézus arról beszél, hogy Ő és az Atya egyek, akkor nyilván nem csak úgy képletesen beszél. Szövegértelmezés öregem!<

Egyrészt „csak úgy képletesen”-ről szó nem volt, hanem szellemi értelemről, ami inkább jóval felette áll az anyagiaknak, hisz „a nem láthatókból állt elő a látható” és nem fordítva.

Másrészt újból kérdezem:

Jézus figyelmeztette őket, és így szólt: "Vigyázzatok, óvakodjatok a farizeusok kovászától és a Heródes kovászától!"

Szóval hol itt az "olyan, mint stb." formai hasonlatba ültetés -amit fejtegettél 2011-09-23 19:57:12-ben- szerinted?

Mert válaszod sokmindent tartalmazott, de ezt nem.

legjobbakat;

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-09-24 21:56:26 | megtekintés
csigabiga 2011-09-26 20:13:51
Szia Éva!

>Meddig fogtok azon vitatkozni amin nem lehet? Marci például tökéletesen tudja és le is írja - köszönet érte - mit fed a hitünk. És mégsem "úgy tudja" - ha hinni akarsz, Csiga, kérj hitet! Ha pedig nincs is szándékodban, ne bántsd azt, akinek van. Még van egy lehetőség: irigykedni - de ez tényleg nem erre a "lapra" tartozik...<

Szerintem különbség van a hit és a hiszékenység között. Az egyik Isten Igéjének teljességén alapul a másik meg látszólag/félig Isten igéjére, de nem a teljesre és még valamire, amit se Jézus, se az apostolok nem tanítottak sose. Semmiféle irigység nincs bennem és nem bántásnak szántam.

> mennyien vannak és látszanak is :( akik szerint a test rossz, el kell vetni, és csak "fényt" kell enni - következésképp meghalnak, vagy "csak" a gyerekeik...
Szerintük Jézus sem született - ugyanilyen gondolatmenettel hogy az anyag az ördögé - Máriától emberi módon/de akkor vajon meghalhatott-e emberként helyettünk?! A patás nagyon körmönfont, még "égies" is képes lenni, csakhogy az Úr Jézusról, az Emberfiáról elterelje a figyelmet - <

Konkrétan kire gondolsz a fenti sorokban, ki tanít szerinted ilyet?
Az Úr Jézussal való személyes kapcsolatról szerintem élettelen tárgyak előtti hódolás és aranyozott Máriaszobrok előtti imák hasonlóan messzire terelik el a figyelmet szerintem.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-26 12:55:19 | megtekintés
alex:) 2011-09-26 13:37:14
:-)
Szia,elnézésedet kérem,picit pironkodok,mert előtte küldtem el a videó,és csak aztán néztem,meg és a tartalma egészen más amire én gondoltam,sajna nem a Bibliát követte,
de van még több film ott,és kedvedre,s tetszésedre kérlek válogass.
Maradok szeretettel:alex
válasz erre: csigabiga - 2011-09-24 21:03:08 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-26 12:55:19
Bocsi hogy beleszólok, de mennyien vannak és látszanak is :( akik szerint a test rossz, el kell vetni, és csak "fényt" kell enni - következésképp meghalnak, vagy "csak" a gyerekeik...
Szerintük Jézus sem született - ugyanilyen gondolatmenettel hogy az anyag az ördögé - Máriától emberi módon/de akkor vajon meghalhatott-e emberként helyettünk?! A patás nagyon körmönfont, még "égies" is képes lenni, csakhogy az Úr Jézusról, az Emberfiáról elterelje a figyelmet -

és PERSZE a VALÓDI Élő Kenyérről...
válasz erre: B.Marci - 2011-09-26 12:26:15 | megtekintés
B.Marci 2011-09-26 12:26:15
Csigabiga! Könyörgök!! Te még soha, senkivel nem találkoztál, aki nem volt képes elhinni a testi feltámadást, és csak lelki örökéletben hitt?? Te még sohasem hallottál olyan eretnekekről, és mai utódaikról (gnosztikusok, neo-gnosztikusok), akik szerint a testet, az anyagot nem is Isten teremtette, az anyag eleve rossz, és főleg olyanokkal, akik szerint az örök Istenhez nem méltó, hogy emberi testté legyen?
Nézz utána légy szíves, bármelyik (akár világi) lexikonban a dualista szektáknak (pauliánusok, albigensek)!
Vagy nézz utána az utolsó két évszázad befolyásos teológusai, páldául Bultmann nézeteinek -az utóbbi minden további nélkül a modern kor egyik legnagyobb hatású teológusa volt, és sajnos képtelen volt elhinni Jézus testi feltámadását, ő tanította, hogy Jézus "a tanítványok hitében/igehirdetésében", szellemileg, és nem testi valóságként támadt fel!
Szinte el se tudom hinni, hogy az igaz hit védelmére ennyi energiát szánsz, ha a katolikusokat kell támadni, és semmit sem tudsz a legkülönbözőbb felekezetekben divatos ilyen elszellemiesítő tendenciákról, amik ugyanolyan 2000 éves múltra tekintenek vissza, mint a kereszténység!

Végezetül: Hümenaiosz és Filétosz, akik a feltámadást teljesen a megtéréssel tették egyenlővé, vagyis csak szellemileg értették, a Bibliában találhatók, egyszer már odaírtam az igehelyet is. Kérlek, figyelmesebben olvasd, amiket írok. Én mindig alaposan elolvasom, amiket írsz.

"Hümenaiosz és Filétosz, akik az igazság kérdésében eltévelyedtek, amikor azt mondják, hogy a feltámadás már megtörtént, és ezzel feldúlják egyesek hitét".2Tim2,18

De nem ez a két szerencsétlen a lényeg, hanem a dokatisták, dualisták, gnosztikusok és modern teológusok serege (Schleiermacher, Harnack, Bultmann stb.), akik vagy Jézus ember voltát, valóságos emberi testét-lelkét tagadták, vagy Isten voltát, vagyis azt, hogy egy emberi testben valóságosan Isten vehet lakozást. Bultmann például a test és az örökkévalóság bibliai összekötését, különösen a feltámadést egész egyszerűen mítosznak nevezte. Vedd észre, hogy napjainkban is élnek ezek a gondolatok, és tömegek hitét kezdik ki, azokét is, akik életükben nem hallottak Bultmannról!
máté 9.37. 2011-09-25 17:14:09
Meddig fogtok azon vitatkozni amin nem lehet? Marci például tökéletesen tudja és le is írja - köszönet érte - mit fed a hitünk. És mégsem "úgy tudja" - ha hinni akarsz, Csiga, kérj hitet! Ha pedig nincs is szándékodban, ne bántsd azt, akinek van. Még van egy lehetőség: irigykedni - de ez tényleg nem erre a "lapra" tartozik...
válasz erre: csigabiga - 2011-09-24 21:03:08 | megtekintés
alex:) 2011-09-25 16:03:54
sok szeretettel küldőm.
Salamon és Sába királynője
2011.08.23
A film regényes formában színezi ki az ókori Izrael harmadik királyának és Etiópia királynőjének történetét. Nem mindenütt bibliahű ez a beszámoló, de felvillant valamit Mennyei Atyánknak a szerelemről alkotott terveiből. "Tégy engem, mint pecsétet a szívedre, mint pecsétet a karodra! Bizony, erős a szeretet, mint a halál, legyőzhetetlen a szenvedély, akár a sír. Úgy lobog, mint a lobogó tűz, mint az Úrnak lángja. Sok víz sem tudja eloltani a szeretetet, folyók sem tudják elsodorni. De ha valaki háza minden kincsét kínálná is a szeretetért, csak megvetnék érte." (Énekek Éneke 8,6-7)
http://www.albaref.hu/videok_regi
válasz erre: csigabiga - 2011-09-24 21:03:08 | megtekintés
mcsaba 2011-09-24 21:56:26
A szövegből érthető, hogy Jézus mire mondja.
Amikor Jézus arról beszél, hogy Ő és az Atya egyek, akkor nyilván nem csak úgy képletesen beszél. Szövegértelmezés öregem!
válasz erre: csigabiga - 2011-09-24 21:03:08 | megtekintés
csigabiga 2011-09-24 21:03:08
Hello Csaba!

>Azon tanakodnak, hogy nincs náluk elegendő kenyér, nincs mit ENNIÜK. Ő emlékezteti őket arra, hogy ott van velük Ő, tehát van kenyerük.<

Ügyesen kitértél a kérdésem elől, ami erre a mondatra vonatkozott KONKRÉTAN:

Jézus figyelmeztette őket, és így szólt: "Vigyázzatok, óvakodjatok a farizeusok kovászától és a Heródes kovászától!"

Szóval hol itt az "olyan, mint stb." formai hasonlatba ültetés -amit fejtegettél- szerinted?

üdv.

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-09-24 20:56:56 | megtekintés
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.