Társadalom
2011-11-24 13:30:00
Ipsos: a lakosság kétharmadának romlott az anyagi helyzeteNégyből csak három karácsonyfa alatt lesz ajándék
Az ünnepi menün nem spórolunk, de ajándékot leértékeléskor veszünk. A karácsonyi időszakra lényegesen romlott a lakosság vásárlóereje: minden negyedik magyar nem fog idén ajándékot venni – állítja az Ipsos kutatása.
Idén ismét elvégezte szokásos reprezentatív karácsonyi felmérését az Ipsos Zrt., az Olcsóbbat.hu ár-webáruház adatait felhasználva. A legdrámaibb eredmény: idén négyből csak három karácsonyfa alatt lesz ajándék, vagyis tényleg nehéz évet zárunk. Az Olcsóbbat.hu látogatói közül ezer főt kérdeztek meg, akik nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentálják a 18 éves és annál idősebb magyar lakosságot.
Nehéz, nagyon nehéz
Az Ipsos-kutatás szembetűnő adata, hogy idén a lakosság csupán 69 százaléka vásárol biztosan ajándékot, és 27 százalék, vagyis a felnőttek több mint egynegyede biztosan nem költ meglepetésre. A férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek: 32 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását. Az elmúlt három évet megfigyelve egyre kevesebben vásárolnak ajándékot, a kutatók szerint ez a csökkenő tendencia valószínűsíthetően a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza.
Azok, akik mégis terveznek meglepetést, döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek. A CD-DVD ajándékozása az elmúlt négy évben drasztikusan és folyamatosan csökken. Kozmetikumot jóval kevesebben terveznek venni, mint előző években. Ezzel szemben ebben az évben a fehérnemű és konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe. Minden ötödik felnőtt több mint 7 embernek keresgél fa alá való meglepetést; idén átlagosan egy megkérdezett 5 embert tervez megajándékozni.
Az ötleteknek is híján vagyunk: a nők legnehezebben a gyerekeknek találnak ajándékot, míg a férjük ajándékával 24 százalék van bajban. Ezzel ellentétben minden harmadik férfi nem tudja, mit vegyen a párjának.
Még mindig az utolsó héten vásárolunk
A lakosság többsége december előtt nem kezdi el az ajándékok megvásárlását, sőt, 15 százalékuk teljesen az utolsó hétre hagyja azt. Ezek az arányok megegyeznek az elmúlt évek eredményivel. Folyamatosan nő azok aránya, akik már utánanéznek egy-egy terméknek a vásárlást megelőzően, vagyis tudatosabban vásárolnak. Minden második ember az interneten keres információkat, és egyre többen néznek utána akcióknak, áraknak az ár-összehasonlító oldalakon – egyharmaduk így spórol.
A megkérdezettek kétharmadának 30 ezer forint alatt van az idei ünnepi költségvetése, ez két százalékponttal több, mint akik tavaly költöttek maximum ekkora összeget. Ez azt mutatja, hogy valamivel kevesebb pénzük van az embereknek idén karácsonyi ajándékot venni. A felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket. 100-ból 7 megkérdezett tervez idén takarékos karácsonyi menüt, vagyis elmondható, az ünnepi fogásokon nem spórolunk, és inkább kevesebb embert, őket is olcsóbb és elsősorban praktikus ajándékkal lepjük meg.
A lakosság kétharmadának rosszabb
A spórolás oka egyértelműen az, hogy a válaszadók egyöntetűen családjuk anyagi helyzetének romlásáról számoltak be az elmúlt egy évben: a lakosság kétharmadának romlott az anyagi helyzete. Minden második megkérdezett jövőre a helyzetének további romlására számít, igaz, a tavalyi évhez képest többen apellálnak stagnálásra vagy javulásra a következő egy esztendőben. A megkérdezettek közül senki nem mondta biztosra, hogy az ünnepi kiadások fedezésére hitelt venne fel, azaz mindenki megpróbálja önerőből kigazdálkodni a karácsonyi vásárlásokat, és csupán végső esetben fordulnak a hitelhez.
Ipsos/ -mi-
További cikkek
|
Szegénység
|
|
|
|