Társadalom
2012-01-05 19:00:00
Interjú Mark Canninggel, az amerikai nagykövetség munkatársávalVan, amin segít a gazdasági válság
A Szemem Fénye Alapítvány Érden is megnyitotta használt termékeket árusító Charity Shopját. Mark Canning-et, az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének környezetért felelős munkatársát kérdeztük.
– A Pécsett és Törökbálinton is gyermekhospice-szolgálatot ellátó Szemem Fénye Alapítvány nemrég nyitotta új boltját, ahol a vásárlással a súlyosan beteg gyermekeket segíthetjük. Hogy látja, milyen különbségek vannak jótékonykodás terén Magyarország és az USA között?
– Nem sokat tudok a magyar jótékonysági kultúráról. Az azonban lenyűgözött, ami a vörösiszap-katasztrófa kapcsán történt. Az USA-ban fontos szerepük van a jótékonysági szervezeteknek. Minden környékbeli templomnak, civil szervezetnek (NGO, Non-Governmental Organization) és iskolának megvan a maga jótékonysági programja. A Goodwill nevű cég például az egész országban óriási „thrift shopokat” üzemeltet. 2010-ben például a fogyatékkal élő amerikaiaknak gyűjtöttek, százhetvenezer embert alkalmazva, miközben több mint négy milliárd dollárt gyűjtöttek össze kétezer-hatszáz boltban.
– Mennyiben mások az ilyen „charity shopok" Magyarországon?
– Még csak egyetlen ilyen boltban jártam, egy érdi charity shopban. Az sok szempontból hasonló volt az amerikaiakhoz. Például, ahogy nálunk, itt is csökkentik az árakat, ha valami sokáig van a boltban. Az érdi bolt kisebb ugyan, mint az amerikaiak, de kifejezetten jól szervezett. Az USA-ban a hasonló boltok gyakran nagyobbak, mint a hipermarketek.
– Mennyire népszerűek?
– Több mint huszonötezer van belőlük. Az általam ismert adatok szerint az amerikaiak húsz százaléka vásárol „thrift shopokban” (a charity shop kifejezést inkább a boltok szülőhazájában, Nagy-Britanniában használják). Persze az e-bay és a hasonló weboldalak sokat változtattak azon, hogyan vásárolunk használt termékeket. Egyre gyakrabban vásárolunk használt dolgokat. Az sejthető, hogy a „thrift shopok” népszerűek lesznek a gazdasági válság idején, de én azt gondolom, hogy ez akkor is így marad, ha a gazdaság elkezd növekedni. Mikor legutoljára otthon voltam, pont egy Goodwill-ben vásároltam. Nemcsak a pénztáraknál álltak a sorok, de az üzlet mögött is, ahol az adományokat adják le. Vettem is egy retro napszemüveget a lányomnak és egy Bayern München mezt a fiamnak. Ezek olyan dolgok, amiket nem kapni bevásárlóközpontokban. Ráadásul összesen négy dollárt, kevesebb mint ezer forintot fizettem. Azóta persze a fiam kinőtte a mezt, ezért egy másik boltnak adtuk.
– Kik vásárolnak az ilyen boltokban?
– Változó. Sokan azért mennek „thriftelni”, mert olcsóbb, mint a bevásárlóközpontok, néhányan meg egyszerűen szeretik a kedvezményeket. Azért is választják sokan, mert szeretnek szokatlan dolgokat venni.
– Ezek szerint menő „thriftelni”?
– Inkább azt mondanám, hogy adományozni az ilyen boltoknak szociálisan érzékenyebb, mint vásárolni bennük. A világon nagyon sok ember élete és munkája függ attól, hogy mások új dolgokat vásárolnak. Úgy gondolom, az emberek egyszerűen jól érzik magukat a tudattól, hogy hasznos célra áldozták a használt dolgaikat.
KMZs
Fotó: Simonyi Balázs
További cikkek
|
Gyermekhospice
|
|
|
|