- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2010-11-08 04:23:00 Külföldi terjeszkedés kontra belföldi verseny?Magyar multik hátszéllelItt az ideje, hogy a kormány segítse a magyar tulajdonú, multinacionális vállalkozások nemzetközi terjeszkedését - mondta a napokban a nemzetgazdasági miniszter. A tervek kapcsán felvetődnek a multik túlzott támogatásának veszélyei is.A magyar kormányzat gazdaságdiplomáciai erőfeszítésekkel, és tőkével is segítené a nemzetközi terjeszkedésben tevékeny hazai nagyvállalatokat - adta tudtul Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter Zágrábban, a TriGránit által felépített Arena Centar bevásárló- és szórakoztató központ átadása kapcsán. A miniszter, a régióban immár évek óta jelentős sikereket elkönyvelő cégek sorában az OTP-t, a MOL-t, a TriGránitot, a CBA-t és a Richtert nevezte meg. Beszédes a kormányzat nemzetgazdasági stratégiája: „a közép-kelet európai piacokon kell csatát nyerni, ennek elemeként - a térség országainak összefogásával - a Baltikum és az Adria között kell kiépülnie az Európai Unió leggyorsabban fejlődő övezetének. Magyarország ebben egyedül nem lehet sikeres” - tette hozzá Matolcsy György. A magyar multinacionális stratégia részeként, a kormány az energiaszektor mellett, a térség országaival közös infrastruktúra kiépítését is támogatná, legyen szó villamos energiáról, vagy az Adria és Magyarország közötti földgáz-összeköttetés megteremtéséről. Ennek kapcsán vetődött fel újból a régi magyar igény, hogy a hazai kereskedelem és áruszállítás végre számolhasson tengeri kijárattal. Számos kérdés felvetődik azzal kapcsolatban, hogy a magyar gazdaságfejlesztés miért a multinacionális terjeszkedés irányába nyit, hiszen a nemzetközi piacokra optimalizált vállalkozási rendszereknek több évre, évtizedre kell előre tervezniük. A megnevezett cégek elemzési kapacitását nem illő megkérdőjelezni, de jogos lehet a kérdés, hogy van-e a kormányzat birtokában olyan mértékű erőforrás, amit könnyű szívvel fordíthat a külföldi piacon érvényesülő gazdasági kapacitás fejlesztésére? A magyar áruk külföldre juttatása kulcskérdés, ám a multinacionális terjeszkedés központi támogatását minden esetben meg kell előznie a hazai piaci lehetőségek feltárásának. A magyar vásárlók elsődleges fogyasztói érdeke - és az etikai elvárások is megkövetelik -, hogy csak azt követően költsenek az adófizetők pénzéből a termelők és forgalmazók külföldi térhódításainak elősegítésére, ha termékeikkel, szolgáltatásaikkal Magyarországon már kellően helyt álltak a külföldi székhelyű multikkal folytatott ár- és minőségversenyben. M.V.
|
Hírsor
A hét java
|
|