Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-11-08 04:23:00

Külföldi terjeszkedés kontra belföldi verseny?

Magyar multik hátszéllel

Itt az ideje, hogy a kormány segítse a magyar tulajdonú, multinacionális vállalkozások nemzetközi terjeszkedését - mondta a napokban a nemzetgazdasági miniszter. A tervek kapcsán felvetődnek a multik túlzott támogatásának veszélyei is.

A magyar kormányzat gazdaságdiplomáciai erőfeszítésekkel, és tőkével is segítené a nemzetközi terjeszkedésben tevékeny hazai nagyvállalatokat - adta tudtul Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter Zágrábban, a TriGránit által felépített Arena Centar bevásárló- és szórakoztató központ átadása kapcsán. A miniszter, a régióban immár évek óta jelentős sikereket elkönyvelő cégek sorában az OTP-t, a MOL-t, a TriGránitot, a CBA-t és a Richtert nevezte meg. Beszédes a kormányzat nemzetgazdasági stratégiája: „a közép-kelet európai piacokon kell csatát nyerni, ennek elemeként - a térség országainak összefogásával - a Baltikum és az Adria között kell kiépülnie az Európai Unió leggyorsabban fejlődő övezetének. Magyarország ebben egyedül nem lehet sikeres” - tette hozzá Matolcsy György.

A magyar multinacionális stratégia részeként, a kormány az energiaszektor mellett, a térség országaival közös infrastruktúra kiépítését is támogatná, legyen szó villamos energiáról, vagy az Adria és Magyarország közötti földgáz-összeköttetés megteremtéséről. Ennek kapcsán vetődött fel újból a régi magyar igény, hogy a hazai kereskedelem és áruszállítás végre számolhasson tengeri kijárattal.

Számos kérdés felvetődik azzal kapcsolatban, hogy a magyar gazdaságfejlesztés miért a multinacionális terjeszkedés irányába nyit, hiszen a nemzetközi piacokra optimalizált vállalkozási rendszereknek több évre, évtizedre kell előre tervezniük. A megnevezett cégek elemzési kapacitását nem illő megkérdőjelezni, de jogos lehet a kérdés, hogy van-e a kormányzat birtokában olyan mértékű erőforrás, amit könnyű szívvel fordíthat a külföldi piacon érvényesülő gazdasági kapacitás fejlesztésére? A magyar áruk külföldre juttatása kulcskérdés, ám a multinacionális terjeszkedés központi támogatását minden esetben meg kell előznie a hazai piaci lehetőségek feltárásának. A magyar vásárlók elsődleges fogyasztói érdeke - és az etikai elvárások is megkövetelik -, hogy csak azt követően költsenek az adófizetők pénzéből a termelők és forgalmazók külföldi térhódításainak elősegítésére, ha termékeikkel, szolgáltatásaikkal Magyarországon már kellően helyt álltak a külföldi székhelyű multikkal folytatott ár- és minőségversenyben.

M.V.
 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Multifigyelő
  • Beszél a volt alkalmazott: „ilyen az élet a Tesco-nál”
  • Rabszolgamunka: borzalmas körülmények közt készül az iPhone
  • Malév: jöhet a csőd?
  • Van, ahol már a Húsvétra készülnek
  • Az Auchan kebelezi be a Corát
  • A nagyobb pártok engednek teret a multiknak?
  • Kicsi, savanyú, de a miénk: kínai-magyar citromsavgyár
  • Mindennapi angol tartóskenyerünk
  • Háromszázmilliós bírság a Tescónak
  • Botrány: így vernek át bennünket a multik

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.