- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Sport
2011-05-27 06:00:00 Miből tartják fent magukat a klubok, ha alig adnak el jegyet?Gazdasági nonszensz a magyar futballRiasztó adatokkal szembesülhet, aki a múlt hétvégén befejeződött magyar élvonalbeli bajnokság nézőszámait elemezi: meccsenként átlagosan 2823 néző volt a lelátókon. De akkor miből élnek a klubok?Paks, 22 ezer néző − akár realitás is lehetne, a 2010/11-es szezonban bravúrosan teljesítő, második helyen záró, Tolna megyei alakulattal kapcsolatban, ha ennyien gyűltek volna össze a PFC utolsó hazai találkozójára, amikor a Vasas vendégeskedett az atomvárosban, s a szurkolók az ezüstérmet ünnepelték. Csakhogy a Pakssal kapcsolatban az egész szezon össznézőszáma 22 ezer, és a sportnapilap kimutatása szerint egy meccsen átlagosan 1467-en voltak kíváncsiak a jócskán erőn és elvárásokon felül teljesítő együttesre. Ennek fényében túlzás lenne azt állítani, hogy a paksi legények bravúrhalmozása megmozgatta volna a várost, a megyét, a régiót. A rideg valóság az, hogy a tiszteletet parancsoló eredmények ellenére a kutya sem kíváncsi a csapatra. S képzeljék csak el, mi lesz jövőre, ha a Paks – még mindig erőn felül teljesítve – visszacsúszik, mondjuk, a hetedik helyre…
Persze csak kiragadott példa a paksi, ami azonban jól szemlélteti a szurkolók viszonyát a magyar labdarúgáshoz, a magyar bajnoksághoz. A jelenség általános: alig van ember a lelátón, márpedig a futball – mint a látványsportok csúcsterméke – alapvetően a nézőkért van, s ami ennél is lényegesebb, a nézőkből tartja el magát. Nos, nálunk a harminc forduló 240 mérkőzésére összesen 677 520 drukker volt kíváncsi, ez meccsenként 2823-es átlagot jelent. Csak összehasonlításképpen: a Bundesliga idei bajnoka, a Borussia Dortmund 79 700-as átlag nézőszámot produkált, azaz a Signal Iduna Parkban 17 mérkőzésen kétszer annyi néző volt a szezonban (1 354 900), mint a magyar első osztály 240 mérkőzésen összesen. De ne csak Dortmundot emlegessük: egy népszerűbb, harmadik vonalbalbeli angol klubnál csalódottak, ha annyi nézőjük van egy meccsen, mint az MTK-nak az egész szezonban (16 500).
Gazdasági szempontból mérhető jegybevételről tehát nem beszélhetünk a magyar fociban, s az üres lelátók miatt egyéb bevételekre sem számíthatnak a klubok. Néző híján nem fogynak a mezek, sálak, klubcímerrel ellátott kulcstartók és egyéb csecsebecsék, s a büféknek sincs komoly bevétele. Ilyen mutatók mellett jogos a kérdés: akkor miből is élnek a magyar klubok? Főként a tulajdonosok által beforgatott pénzből, önkormányzati támogatásból, és immáron fontos szempont a tévés közvetítésekből származó bevétel. A Digi Sport licitáló kedve ugyanis alaposan felverte a hazai NB I közvetítéséért járó jogdíjakat, a bajnokságot évek óta sugárzó Sport Televízió (a jogdíjjal és a közvetítési költségekkel együtt) kétmilliárd forintnál is nagyobb összeget áldoz évente a focira. Ebből minden klub 105−110 milliót kap. Csak becsülni tudjuk, de ez vélhetően a paksi költségvetés több mint ötven százaléka… Bántóan kevesen kíváncsiak élőben a magyar focira
De ne csak a kicsikkel foglakozzunk, hiszen az élcsapatok nézőszáma is elkeserítő! A Fradi 5804-es átlaga elég a nézőszámlista első helyéhez, ám a középkorúak még emlékezhetnek arra, hogy a 80-as évek közepén a korabeli Népsport tényfeltáró riportsorozatot készített az okokat kutatva, amikor két egymás utáni meccsen húszezer alatt maradt a nézőszám az Üllői úton. Most pedig Debrecenben a gyengébbre sikerült szezon miatt jártak kevesebben meccsre, így ötezer alá csökkent az átlag nézőszám, a fehérváriak hozzáállása pedig érthetetlen, hiszen meccsenként átlagosan 4152-en látták a történelmi aranyérmet szerző Videotont.
A következő bajnokság végén valószínűleg némi emelkedést tapasztalhatunk majd, de ez csak a látszat. Az NB I-től ugyanis a két legkisebb nézőszámú csapat, a Szolnok és az MTK búcsúzott, helyükre a Diósgyőr és (vélhetően) a Pécs érkezik, ez pedig – a két újonc szereplésének függvényében – 70−120 ezer plusz nézőt jelent majd éves viszonylatban, de persze ettől még nem változik semmi. Mint ahogyan az idei, meccsenkénti átlagban bekövetkezett, 252-es csökkenés sem jelentett változást, mindössze annyi történt, hogy a DVTK és a Nyíregyháza helyett a jóval kevesebb szurkolót vonzó Szolnok és Siófok került fel. NÉZŐSZÁMOK A 2010/11-ES SZEZONBAN
A Nemzeti Sport adatai alapján (a csapat neve után az össznézőszám, zárójelben az átlag) FTC 87 212 (5814) DVSC 71 800 (4787) Videoton 62 274 (4152) Haladás 59 500 (3967) Újpest 55 383 (3692) ZTE 48 388 (3223) Kaposvár 47 700 (3180) Kecskemét 38 200 (2547) Vasas 35 400 (2300) Győr 34 500 (2300) Siófok 26 792 (1786) Pápa 25 900 (1727) Honvéd 25 850 (1723) Paks 22 000 (1467) Szolnok 20 200 (1347) MTK 16 500 (1100)
M. B.
|
Hírsor
A hét java
|
|