- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Egyház
2011-11-28 14:00:00 Jézus a korábbinál jóval nagyobb teret engedett az asszonyoknakLehet-e jó pap egy nő?Ma negyven éve, hogy beiktatták tisztségébe az első anglikán lelkésznőt. Mit mond a nők papi szolgálatáról a Biblia, és mit az egyházak?Újra és újra fellángol a vita a női lelkészség kérdéséről, és valószínű, hogy még azokban az egyházakban sem fog hamarosan alábbhagyni, ahol már hosszú évtizedek óta végezhetnek nők is papi szolgálatot. A probléma gyökere ott van, hogy egyes értelmezések szerint a Biblia nem ad egyértelmű utasítást a nők prédikátori, gyülekezetvezetői feladatára. Mások viszont úgy gondolják, hogy fölösleges vitatkozni: a nők nem alkalmasak a papi pályára.
Abban azonban mindkét tábor egyetért, hogy Jézus jóval nagyobb teret engedett a nőknek, asszonyoknak a szolgálat terén, mint ami akkoriban szokás volt. Bár a tizenkettő között nem találkozunk női tanítványokkal, Jézus követői között több nő is szerepel, mint például Magdalai Mária vagy Johanna, akik különböző szolgálatokat láttak el Jézus körül, és vagyonukat is felajánlották a nemes célra. Nagyobb teret engedett a nőknek. (Fotó innen) A bűnös nő, akit házasságtörésért akartak megkövezni, vagy a samáriai asszony példája is azt mutatja, hogy Jézus egyenrangú személynek tekintette az asszonyokat, ami abban a korban kirívó jelenségnek számított. Pál is elismeri, hogy Krisztusban – tehát az üdvösség rendjében – nem számítanak a nemek, egyenlő a férfi és a nő (Gal 3,28), de az asszonyoknak nem engedi meg, hogy szóljanak a gyülekezetben (1Kor 14,34). A teremtés rendjére és a bűnesetre hivatkozva kifejezetten megtiltja a nőknek a tanítást, és hogy a nő a „férfin uralkodjék” (1Tim 2,11–14).
A püspökök apostoloktól való folyamatos eredeztetésére („apostolica successio”) és Pál tanításaira épült azután az a jeruzsálemi modell, amely évezredeken keresztül meghatározta a keresztény egyházakban a papi szerep vállalását. Olyannyira egyértelmű volt ez, hogy sokáig nem is jelentett problémát a papok nemének kérdése.
A nők teológiai képzésének, illetve papi szolgálatának szüksége a 20. század elején az emancipáció fellángolásának idején merült fel először komolyan. A problémára elsősorban a protestáns egyházak reagáltak érzékenyen. A múlt század első évtizedeiben a magyarországi protestáns teológiák ugyan gond nélkül felvették hallgatóik sorába a hölgyeket, de (Erdélyen kívül) nem végezhettek a lelkészekkel azonos értékű szolgálatot. Az úgynevezett „palástos szolgálatok”-ra nem kaptak felhatalmazást, így nem prédikálhattak, nem temethettek, nem eskethettek, és úrvacsorát sem oszthattak. Elsősorban az egyház diakóniai, hitoktatói és adminisztratív szolgálataiba próbálták bevonni őket, illetve a misszió különböző területeit osztották a női lelkészekre. Dr. Lenkeyné dr. Semsei Klára. (Fotó innen) A Magyarországi Református Egyházban például dr. Lenkeyné dr. Semsei Klára újszövetségi professzor asszony és dr. Pásztor János professzor liturgiatörténeti tanulmányai ingatták meg és módosították a protestáns egyházakban is begyökerezett tanokat, miszerint a teremtés rendje és az apostoli szokások szerint a nők nem alkalmasak a papi feladat teljes körű ellátására. Az érvelések alapja egyrészt teológiai jellegű volt, hiszen Jézus áldozata után már nem a teremtés, hanem a kegyelem rendje alatt élünk, amelyben Pál bevallása szerint is egyenrangú a férfi és a nő. Dr. Lenkeyné dr. Semsei Klára kutatásai pedig azt is bebizonyították, hogyha nem is a tizenkettő között, de a Jézust követő asszonyok körében is volt olyan – a Pál ajánlásával Rómába küldött Fébé (Róm 16,1–2) –, aki tanítói szolgálatra kapott meghatalmazást.
Miklya Luzsányi Mónika
|
Hírsor
A hét java
|
|