2012-01-18 08:00:00

Charles Darwin elveszettnek hitt kövületeire bukkantak

Felbecsülhetetlen leletek kerültek elő a szekrényből

Egy régi szekrényben találtak rá azokra a fosszíliákra, amelyeket még Charles Darwin gyűjtött és amelyek 165 évvel ezelőtt tűntek el.

A  kincseket a British Geological boltívei alatt, a nagy-britanniai Keyworthban találták meg egy öreg szekrényben. A vékony lemezeken tárolt őskori maradványokat azon nyomban lefényképezték, és most már a nagyközönség is szemügyre veheti Darwin eme értékes örökségét. A leleteket egy tegnap megnyitott online múzeumban lehetett megtekinteni.

’C. Darwin Esq’

A 165 éve elveszettnek hitt fosszíliákra – ahogyan az általában lenni szokott – véletlenül bukkant rá dr. Howard Falcon-Lang, a Londoni Egyetem Royal Holloway földtudományi professzora. A tudós közlése szerint „valódi kincsekről” van szó, hiszen eddig nem regisztrált növényi fosszíliákat is találtak. Falcon-Lang elmondta: százával találtak a fiókokban gyönyörűen elkészített, üveglapokra preparált ősnövényi leleteket.

„A professzionális előkészítés lehetővé teszi, hogy mikroszkóp alatt is szemügyre vegyék a tudósok a nem mindennapi fosszíliagyűjteményt” – mondta a professzor a BBC-nek, majd hozzátette: az első üveglapocskán már szerepelt a ’C. Darwin Esq’ aláírás, amely a nagy hírű és sokat vitatott tudós, Charles Darwin nevét jelzi.

A talált fosszíliák egyike egy fafosszília, amelyet Darwin 1834-es híres, Beaglebe tett utazása során hozott magával. Ez volt az első utazás, amelyen a tudós elkezdte kifejleszteni evolúcióelméletét. A Chiloe-szigeteken tett látogatása során Darwin lignites, szilikátos és pirites famaradványokat is gyűjtött. A leleteket Angliában szakszerű módon felvágta és így tanulmányozta a Föld egyik fejlődési szakaszára utaló bizonyítékokat, de ezek csak a jéghegy csúcsa, rengeteg hasonló és egyedi lelet van még.

Mint az a korabeli feljegyzésekből kiderült, Joseph Hooker botanikusnak, Darwin egyik legjobb barátjának a feladata volt összeállítani az „elveszett gyűjteményt”. Hooker egyébként abban az időben (1846-ban) a British Geological Survey-nek dolgozott. A gyűjtemény végül azért merülhetett feledésbe, mert Hooker nem vette az üveglapocskákat nyilvántartásba, és közben még el is utazott a Himalájára egy expedícióra. A kollekciót többször is költöztették, aztán feledésbe merült.

Dr. John Ludden, a Geological Survey ügyvezető igazgatója szerint ez igen figyelemre méltó és elgondolkodtató felfedezés, hiszen arra készteti a tudósokat, hogy tüzetesen vizsgálják át ezt és a meglévő gyűjteményeket. Ki tudja, mennyi rejtett kincs lapulhat még elfeledve a komódokban?

– mi – (forrás: bbc.co.uk)

További cikkek Evolúció
  • A darwinizmus elakadt – összeomlik az evolúcióelmélet?
  • Itt a bizonyíték: hogyan festett a neandervölgyi ember?
  • Honnan származnak a zsidók?
  • Ezért halt ki a neandervölgyi ember
  • A bajok eredete - mi a gond az evolúcióval?
  • Svájci kutatók: pontos terv szerint készül az ember
  • Ma teremtették a világot
  • Ki akarják tiltani a teremtés-tant az iskolákból
  • Gondolkodó páviánok: újabb evolúciós tabu dőlt meg?
  • Új madárfaj alakult ki