- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2011-07-29 11:45:00 Legtöbbször bűnözők és szegényekRomakép a híradásokban: tíz év alatt nem változott semmiFriss kutatási adatok szerint az elmúlt egy évtizedben szinte semmit nem változott a romákról alkotott médiakép.A romákat továbbra is főként deviánsként, bűnözőként, szegényként, állami gondozottként vagy ezen témakörökhöz kapcsolva „vágóképként” mutatják a cigányokat a híradásokban.
A romákkal kapcsolatos médiamegjelenésekről az elmúlt másfél évtizedben több átfogó kutatás is készült, közülük Bernáth Gábor és Messing Vera 1998-ban készített Vágóképként, csak némában című tanulmánya a legismertebb. A két szakember több mint tíz évvel ezelőtti – valamint a 2001-ben és 2006-ban megismételt – megállapításai és a Kisebbségi és Emberi Jogi Alapítvány (KEJA) napokban zárult médiakampányának részeként ismertetett tanulmánya alapján megállapítható: a hátrányos helyzetű emberek, főként a romák médiamegjelenése az eltelt évek alatt szinte alig változott. Az ezredforduló előtt romákkal kapcsolatos híradások főként helyi konfliktusokkal, bűnesetekkel vagy politikai eseményekkel, szociális kérdésekkel összefüggésben keletkeztek, de az elmúlt másfél év eredményeit figyelembe véve is hasonló eredményeket állapítottak meg a kutatók.
A kutatás kitért arra is, hogy az emberek kétharmada elégedetlen a romák munkaerő-piaci, társadalmi és gazdasági helyzetével, valamint jövőbeli kilátásaival. A felmérés szerint 87 százalék úgy véli, maguk a romák tudnak hozzájárulni leginkább a cigánysággal szembeni diszkrimináció csökkentéséhez, de 80 százalék fölötti az eredmény e tekintetben az oktatási intézmények, civil szervezetek, munkahelyek, helyi önkormányzatok és a média vonatkozásában is. A személyesebb, az élethelyzetet és problémát részletesebben bemutatni képes médiaeszközökről gondolják a legtöbben, hogy pozitív hatásuk lehet a diszkrimináció csökkentésében. Egyenlő esélyek Puporka Lajos, a KEJA vezetője, aki tavaly februárban Hozzáadott érték címmel uniós támogatásból megvalósult médiakampányt indított televíziókban, rádiókban, az internetes és nyomtatott sajtóban a diszkrimináció ellen, azt mondta: évek óta mindenki tudja, mi a probléma, de valós lépés nem igazán történt. A médiaszakember, aki egy évtizede több televíziós és rádiós programot, hátrányos helyzetűeknek médiaképzést és más uniós projektet vezetett, úgy véli: ahhoz, hogy a már elindított változások folytatódjanak, hatékonyak legyenek, sokkal több és erősebb pozitív képeket kell sugároznia a médiának a hátrányos helyzetű emberekről, és tudatosítani kell a cigányokban is, hogy mindenkinek megvan az esélye a sikeres életre. Véleménye szerint nem vágóképként, hanem az általános társadalmi problémák kezelése mellett valós, bizonyos helyzetekben a megoldást nyújtó szakemberként kellene bemutatni hír- és magazinműsorokban cigányokat, és példaként orvosokat, jogászokat, műszaki, oktatási és társadalompolitikai szakembereket említett.
mi, MTI
|
Hírsor
A hét java
|
|