Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A reformáció ünnepe

Jadwiga 2010-11-07 19:48:54
Mintha szavaid sziklára hullott magok lennének. :-))
Nincs fülük a hallásra! vagy szemük a látásra?
válasz erre: andriska - 2010-10-31 19:56:42 | megtekintés
Jadwiga 2010-11-07 19:41:53
Miért fáj a reformátusoknak Szűz Mária közben járása?
Nem hiszik és kész. Sokkal nagyobb hittételek között van eltérés! De én nem vagyok hittudós, söt nem is képzelem annak magam. Teológiát sem végeztem. Katolikus keresztény hivő vagyok, szertartásaink római ritus szerintiek.
S igen a Biblia zsinórmérték. De tudtad. Miért kérdezted?
S nem annyiban különbözik a katolikus tanítástól a református (helvét), amennyiben Luther Márton katolikus pap téziseivel megváltoztatta?
válasz erre: herbie - 2010-11-01 22:06:55 | megtekintés
Jadwiga 2010-11-07 19:31:00
Megrémít, amit irsz Vibolya. Támaszd alá Jézus, vagy at evangélisták szavaival, hogy "Mindenki azt szereti hinni, hogy az emberben van valami jó, holott semmi nincs!!!!!!!!!!!!!!"
Tényleg? Még az Isten szeretet se jó?
válasz erre: Simul justus et peccator - 2010-11-04 20:25:35 | megtekintés
Jadwiga 2010-11-07 19:24:46
Reformátusok vagytok.
válasz erre: Simul justus et peccator - 2010-11-06 18:22:39 | megtekintés
Jadwiga 2010-11-07 19:24:04
Kori!
Van igazság abban, amit irtál. Pontosan a Bibliából kiragadott idézetek, mondatok okozzák a vitákat. A Bibliát emberek irták. Mi emberek úgy hisszük, hogy Isten sugallatára. De nem tudjuk. Hisszük. S persze vannak, akik nem hiszik. S emberek értelmezik, fordítják anyanyelvükre. Nem kellenének igehirdetők, lelkészek, papok, nem lenne szükség Biblia órára, ha mindannyian egyformán értelmeznénk, egyikünk se értené félre. Istent imádjuk, nem az irásba foglalt szavát. Isten hivők vagyunk, s nem Biblia hivők. A keresztények Krisztus követői, még akkor is, ha régiesen keresztyéneknek nevezik magukat. De ugye nem gondolod, hogy az 500 éve létező gyülekezetek tagjai értelmezik kizárólagosan helyesen az Ó és Újszövetséget. De ha igen, akkor katolikus és református között nem lehet párbeszéd. Viszont kérdezném: hogyan kell (kellene) értelmezni Sola Scriptura által idézett Második Helvét Hitvallás bevezetőjét: ".....akik Isten Igéjéről jobbra tanítanának, köszönetünk nyilvánításával engedni, és hozzájuk igazodni az Úrban, akinek dícséret és dicsőség".
válasz erre: Kori - 2010-11-04 09:59:43 | megtekintés
Simul justus et peccator 2010-11-06 18:22:39
Vagyunk itt néhányan akik egyképpen szólunk, egy Lélek van bennünk:-)
Sola Scriptura 2010-11-05 15:29:25
Ejnye no, Cseri Kálmán, Papp Tibor? Jóban leszünk így nagyon :))
válasz erre: Simul justus et peccator - 2010-11-03 21:28:07 | megtekintés
Simul justus et peccator 2010-11-05 08:00:58
Bizony az ember nem tehet semmit, képtelen rá
Hinni sem tud magától
Az eredendő bűn miatt eltávolodott Istentől, képtelen visszatérni ha csak Isten nem nyúl utána, nem munkálkodik a szívében
Lélek keresztség!!!!!!!!!!!!!!
Lehet valaki nagy tanító, templomba járó, okos mint Nikodémus (János 3) szükség néki újjá születni
Ef 2,8 Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;

Ez a református tanítás, mi nem tehetünk hozzá az üdvösségünkhöz cselekedetekkel
Simul justus et peccator 2010-11-05 07:55:21
"A teljes romlottságon
azt a megátalkodottságot értjük, amit Istennel szemben
minden ember kőkeményen képvisel. Ezt se nevelés, se
egyházi iskola, semmi nem tudja megszüntetni. Erről van
szó. Ott áll a Megváltó az emberek előtt, és nem hisznek
benne. Pedig várták, keresték, akartak hinni benne, és
mégsem.
Az ősbűn félelmes hatása annál ijesztőbb, mennél
észrevehetetlenebb. Olyan mint a lappangó, gyilkos kór. A
formálisan vallásos tömegek meg vannak róla győződve,
hogy ők szeretik az Istent. Próbáljon csak meg valaki egy
jól nevelt keresztyén kislányt meggyőzni arról, hogy te
a szíved mélyén engedetlen vagy és gyűlölöd Istent. Azt
mondja: Ez lehetetlen, én szeretem. – Ám valójában a
kemény, mély életkérdésekben nem engedelmes. Nem
tud engedelmes lenni. Ez tehát a diagnózis és a bűnnek az
eredete. Ilyen félelmetes.
Az akaratról beszélve még közelebb jutunk az ember
problémájának valódi természetéhez. Az Isten kegyelmétől
elszakadt ember helyzetének teljes tragédiája az, hogy az
ember nem ismeri el szükségét, és nem jön az Úr Jézus
Krisztushoz annak a szükségletnek a betöltése végett.
Sőt, mivel az akarat minden másnál jobban alkotóeleme
az ember szerkezetének, ez azt jelenti, hogy a lelki
dolgok terén az ember teljességgel romlott. Vagy úgy is
mondhatjuk, hogy lényének a velejéig romlott.
Azokat a jól ismert igeverseket a Róma 3-ban ennek
a fényében kell látnunk. Ezekben ezt olvassuk: „nincsen
csak egy igaz is. Nincs, a ki megértse, nincs, a ki
keresse az Istent.” Ezek a versek leírják az ember teljes
tehetetlenségét, ahogyan képtelen megtalálni Istent, illetve
az Ő kedvében járni – az erkölcsi élet területén („nincsen
csak egy igaz is”), az intellektuális birodalomban („nincs,
a ki megértse”), valamint az akarat szférájában („nincs,
a ki keresse az Istent”). Sőt, ez a kombináció az, ami oly
kétségbeejtővé teszi az ember helyzetét.
Valaki, aki nem vallja a református tanítást,
mondhatja: „De biztos, hogy a Biblia azt tanítja, hogy
bárki, aki akar, jöhet?” Természetesen! De nem ez a
lényeg. Ezzel mindenki egyetért.

Bárki, aki akar, jöhet. De ki akar jönni? A válasz:
Senki, csak az, akiben a Szentlélek
már teljesen elvégezte az újjászületés ellenállhatatlan
munkáját, s ennek a csodának az eredményeképpen a
természeti ember lelkileg vak szemei megnyíltak Isten
meglátására, s a bűnös teljességgel megromlott akarata
visszafordult, hogy lehetővé tegye a számára Jézus
Krisztusnak, mint személyes Megváltójának az átölelését."
Papp Tibor-részlet
Simul justus et peccator 2010-11-05 07:49:42
"Luther Márton, aki 493 évvel
ezelőtt a mai napon szögezte ki a Wittenbergi vártemplom
kapujára a híressé vált, noha manapság szinte egyáltalán
nem ismert 95. tételét, írt egy könyvet a Szolgai akaratról.
Ebben részletesen kifejti, hogy az ember mennyire
nyomorult állapotban van. S ez a nyomorult állapot nem a
külsőségekbe nyilvánul meg. Nem azért nyomorult, mert
beteg, meg szegény, meg valami különleges testi baja van.
Nem. Az ember azért nyomorult, mert totálisan romlott.
Teljesen tehetetlen lelkileg az üdvösségét illetően.
Ennek az igazsága ott van Jézus azon kijelentése
mögött, amit olvastunk az előbb: „noha láttatok is engem,
mégsem hisztek.” Belegondolunk-e, hogy milyen súlyos
szavak ezek. Azok az emberek előtt ott áll a megváltó.
Látják tetteit. Hallják tanítását. Jézus bizonyítja, hogy
Mózes Őróla írt. Minden adva van, lenne a hithez,
és mégsem hisznek. Testvéreim, itt Jézus pont arról
beszél, hogy az ember ennyire tehetetlen. Ha a legkisebb
mértékben is tudna valamit tenni az üdvössége érdekében,
ha tudna hinni önerőből, akkor odaszaladnának Jézushoz.

De nem teszik.
Ezek a versek azért adattak nekünk, hogy elménket
Isten kegyelmére és szuverenitására irányítsák minden
dologban. Ezért ezek elveszik a bizalmat mindentől, ami
az emberben található, s helyette egyedül Istenbe vetik,
mert Ő képes egyedül támogatni azt. Az ember bűnéről
és tehetetlenségéről, Isten kiválasztó és ellenállhatatlan
kegyelméről, az evangélium ingyenes felajánlásáról és
Istennek a szenteket megtartó hatalmáról tanítanak."
Papp Tibor
Simul justus et peccator 2010-11-04 20:25:35
Ez az én véleményem is igazad van.SolA Scriptura
Az a lényeg, hogy más alapot senki sem vethet, az alap Krisztus
Mindenki azt szereti hinni, hogy az emberben van valami jó, holott semmi nincs!!!!!!!!!!!!!!Mikor Isten Lelke újjászül akkor is állandó harc az óemberrel, ezért nekünk nincsenek érdemeink a legjobb cselekedetünk is gonosz, minden Krisztus érdeméért van
Ingyen kegyelem, persze, hogy megfizethetetlen, és semmit sem tudunk érte adni
Elődeink sem tudtak, a szentek sem, ha jót cselekedhettek azt is Isten készítette elő

Valaki mondott egy jó történetet
Ha fulladozna a gyereked és valaki kimentené a vízből , megkérdeznéd-e tőle , hogy "mennyit fizetek amiért megmentetted az életét?"
Megfizethetetlen, és mi képtelenek vagyunk minden jóra
Ezért csak koldusként kinyujthatjuk naponta a kezünket újabb és újabb kegyelemért
Ezt tette Pál , Péter, Mária stb
Ne istenitse senki az embereket
válasz erre: Kori - 2010-11-04 09:59:43 | megtekintés
Kori 2010-11-04 09:59:43
Kedves Jadwiga!
Ezt írtad:"Minden Bibliai idézettel szembeállítható egy ellentétes értelmű másik. Csak keresgélni kell. Úgyhogy egy késöbbicsak jobbító szándékú és nem új vallást alapító prédikátort követő felekezet tagja nem lehet olyan öntelt, hogy megítélje az általa nem gyakorolt vallás hittételeinek igazságát. Főleg, ha nem megosztani akar." Azért idézem ide, mert sokat kell lapozgatni utána.
Aki azt mondja, vannak ellentétes igék a Bibliában, az nem hiheti igazán, hogy Isten szava az. Isten nem mond ellent önmagának, mivel az hazugság lenne. Az más dolog, hogy, ha kiragadunk igéket a szövegkörnyezetből, azok ellentmondhatnak egymásnak. De szöveget szövegkörnyezettel együtt tessék komolyan venni! Fontos, hogy kinek, mikor, milyen helyzetben miért...mondta Isten!!!
Megítélés-elítélés... Az ige alapján kell megítélnünk mindent, mert Isten szava az. Nem elítélni kell. Az Isten dolga. Az ember már rengetegszer bizonyította, hogy téves ítéleteket tud hozni. Isten viszont nem téved. Őrá hallgassunk. Ezért én is egyetértek abban Herbie-vel, hogy zsinórmérték a Biblia. Nincs benne tisztító tűz, csak kénköves, fogcsikorgatós elkárhozós. Nincs benne purgatórium, csak a bárányok hozzám, kecskék meg amarra... És tilos a halottakkal beszélni. Nem azért, mert nem lehet. Hanem mert "Bármit kértek Tőlem, az én nevemben..." mondta Jézus. Szóval Ő a mi közbenjárónk, aki imádkozik érettünk az Atyánál. Elég világosan megmondta.
Ez nem megosztás. Szemfelnyitás próbál lenni. Ahogy az volt 500 éve is. De akik szeretik a hagyományaikat, nehezen engedik el azokat. De nekünk nem a széphez, hanem az Igazhoz kell ragaszkodnunk.

Olvastam egy történetet. Egy apa igazgyöngyöt akart adni leányának. De ő szerette a hamis gyöngysorát. Az apja kérte, adja neki a hamisat, ő pedig nekiadja az igazit. Szép,szép, de én ezt jobban szeretem, mondta a lány... De az nem ér semmit. Amíg a hamis a kezedben van, nem tudom odaadni az igazit, mert tele van vele a kezed.
Te az igazit, vagy a hamisat tartod többre?


Én nagyon kedvelem a lelkészeinket, szerintem Istenre figyelve szólnak a szószékről. De ha bármelyik az igével ellentétesre buzdítana, nem hallgatnék rá. És ami még jobb... hogy szólnak, ha az ember elmászik az igaz útról. Amint észreveszik. Nem hallgatnak. Nem gondolják úgy, hogy mindenki higgyen, amit akar... Rámutatnak az igében arra, ami helyreigazít.

Fontos, hogy ne hagyjuk meg a másikat tévhitben, főleg ha egyértelmű a helyzet és az arról szóló ige!!!
válasz erre: Jadwiga - 2010-10-31 18:28:32 | megtekintés
gyarmati-istvan 2010-11-04 09:54:08
Ugyan csak egy másik írás ami figyelemre méltó.
Itt: http://www.parokia.hu/hir/mutat/1716/
Áldott napot mindenkinek.
gyarmati-istvan 2010-11-04 09:51:16
A reformációval kapcsolatban találtam egy istentiszteletet nt. Tariska Zoltán-tól a péceli ref. gyülekezetből, érdemes meg hallgatni. Üdvözlettel!
Itt:http://www.pecelref.hu/?q=content/20101031vas10h
Simul justus et peccator 2010-11-03 22:33:07
http://www.merleg-digest.eu/files/u2/Boulad_level.pdf
Simul justus et peccator 2010-11-03 21:28:07
A lelkészem vasárnapi prédikációjából
Az egészet felírnám az eszemtől, én is annyira szeretem

Sok jó prédikáció van:-)

http://www.refkossuthter.hu/igehirdetesek.php?rnd=97760

http://www.refpasaret.hu/pasaret/index.php?page=2009
válasz erre: herbie - 2010-11-03 19:03:42 | megtekintés
herbie 2010-11-03 19:03:42
Szia! Honnan van ez az idézet? Nekem is nagyon tetszett!!! Fantasztikus gondolatok vannak benne!
válasz erre: Simul justus et peccator - 2010-11-03 16:09:22 | megtekintés
Simul justus et peccator 2010-11-03 16:09:22
Részlet egy jó prédikációból(nekem a legjobb:-))

Aki hozzám jő, semmiképen ki nem vetem”. Micsoda
hatalmas ajánlat ez! Micsoda hatalmas ígéret! Egyetemes.
Nincs benne korlátozás. Azt mondja, hogy bárki jöhet,
bárhogyan és bármikor. Lehetsz fiatal, vagy öreg,
bátor, vagy félénk. Lehet, hogy ma hallottad először az
evangéliumot, vagy lehet, hogy hosszú életed nagyobb
részében már megismerted azt. Ezek egyike sem számít.
Az egyetlen dolog, ami számít, hogy jössz-e, vagy sem az
Úr Jézus Krisztushoz, mint személyes Megváltódhoz.
Valaki ezt kérdezheti: „De mit kell cselekednem?”
A válasz: „Abba kell hagynod a cselekvést.:-) Meglehetősen
sokat tettél egy egész életre, mert romba döntötted magad
a cselekedéssel. Nem azt kell kérdezned: „Mit kell
cselekednem?”, hanem inkább „Mit cselekedett Ő?” Ő
meghalt érted. A munka elvégeztetett. Neked csak fel kell
adnod a saját, az Isten jóindulatának kivívására irányuló
erőfeszítéseidet, s helyette beleesni a Megváltó gyengéd és
várakozóan széttárt karjaiba.



Jézus Krisztus, köszönjük, hogy te áttörted a bűn számunkra
áttörhetetlen falát. Köszönjük, hogy utat készítettél a mennyei
Atya házába. Szeretnénk urunk, ha hazavezetnél bennünket.
Ha elindulhatnánk feléd. Ha eddig nem tettük volna meg, most
szeretnénk ezt megtenni. Bocsásd meg saját ötleteinket! Bocsásd
meg, mikor mi akarunk érteni mindenhez, és nem rád figyelünk!


Tudjuk Urunk, hogy hatalmas vallási rendszerek léteznek
újjászületés nélkül. Óvj meg minket attól, hogy mi is csak idáig
jussunk! Kérünk, légy bűnbánatunkkal! Mutass rá arra, mi mindent
adjunk át neked, mi mindent hagyjunk el! Most, amikor ezt az évet
letesszük színed előtt, segíts, hogy valóban a halálba adjuk mindazt,
ami tőled visszatart!

Kérjük Urunk a Lélek áldását életünkre! Tudjuk
Urunk, hogy a szél fú, ahova akar. Szeretnénk annak zúgását hallani,
szeretnénk a lelki ajándékokat megkapni! Segíts minket Lélek
által feltöltekezett gyülekezeteddé lenni! Áldj meg minket, amikor
erről bizonyságot teszünk! Kérünk, te légy a bizonyságtételünkkel!
Mert tudjuk, hogy a Lélek fú, de mi nem tudjuk irányítani, hogy
hova fújjon. Te adj igaz megtéréseket, munkálj újjászületett
életeket! Használj fel ebben a munkában bennünket is, nagy neved
dícsőségére.Ámen
herbie 2010-11-01 22:06:55
Kedves Jadwiga!

Melyik tanítását említettem rosszul a katolikus egyháznak?
A reformátusok nem egy prédikátort követő felekezet! Mi Krisztust követjük! De azért érdekelne, hogy melyik bibliai passzusból jön akár Szűz Mária közbenjáró szerepe, vagy hol van szó szentté avatásról, esetleg a purgatórium melyik igéből is következik. Mert én a Bibliából idézni tudnám azokat az igehelyeket, melyek ezek ellen szólnak. Egyébként nem megosztani akarok ezekkel a sorokkal, csak elgondolkodtatni, hogy mennyire a Biblia az igazi zsinórmérték és mennyire az, ami hagyománnyá vált az idők során? A farizeusoknak is voltak hagyományaik, és egyik-másikat kemény kritikával illette Jézus.... No comment.... Vagy a katolikus egyházban nem a Biblia az egyetlen igazi zsinórmérték???? Mert ha nem, akkor kár is a szóért...
válasz erre: Jadwiga - 2010-10-31 18:28:32 | megtekintés
Sola Scriptura 2010-11-01 12:04:50
A rómaiakhoz írt levél sok ébredést indított már el. Az egész apostoli tanítás csodálatos esszenciája foglaltatik benne. Luthertől Barthig sokak gondolkodása indult ki e levél gazdag tanításából, Istennek legyen hála érte.
válasz erre: Simul justus et peccator - 2010-11-01 10:10:29 | megtekintés
Simul justus et peccator 2010-11-01 10:10:29
Aki nem "jártas" a Bibliában kezdje a Márk evangéliumával, majd János
Luther a római levelet 40 szer olvasta,

azt hiszem amíg az Újszövetséget jól meg nem ismered nem annyira érted meg az Ószövetséget
Ezért jó Bibliaórára járni
Az Ószövetségben a Zsoltárokat lehet olvasni, Jóbot, Jónást, Példabeszédek
Aztán amikor már jól érted akkor a Bibliát elejétől végig (én kb 7 szer olvastam)
Minden reggel fontos a lelki táplálék éppúgy mint a testnek a kenyér
Kihagyhatatlan és a Bibliát semmi nem pótolja, semmi emberi beszéd
http://www.refpasaret.hu/pasaret/index.php?page=2006
hallgatásra
Praetoriani 2010-10-31 23:29:03
Legalább a reformáció ünnepén a "reformáció ünnepe" topicjában szóljon az Ige :)

"Mert lesz idő, mikor az egészséges tudományt el nem szenvedik, hanem a saját kívánságaik szerint gyűjtenek magoknak tanítókat, mert viszket a fülök;
És az igazságtól elfordítják az ő fülöket, de a mesékhez oda fordulnak."
válasz erre: gyuri - 2010-10-31 22:54:52 | megtekintés
gyuri 2010-10-31 22:54:52
Kezd Vibolya prédikációiról szólni a fórum
válasz erre: Simul justus et peccator - 2010-10-31 18:41:32 | megtekintés
andriska 2010-10-31 19:56:42
(folyt) ....amikor gyermekkorában templomba kezdett járni, de még talán az őt szerzetességtévő villámcsapásban sem... hanem... henem KERESETT...a hite mellett ott volt a kétely- és ez a ketősség lett termékeny, személyes megváltásának pillanata tette őt "prófétává", ha úgy tetszik vallásalapítóvá - és a 95 tétel már csak következmény volt. Mindez maradhatott volna egyházon belül, persze annak idején Gergelynek könnyű dolga volt a maga reformjaival- pápaként... De mégis hol a bökkenő? Valójában bennünk! Talán ismerjük a közkeletű mondást, hogy a hit összeköt a vallás szétválaszt. Igen. Az Istenhez fordulás egyszerűnek tűnik, az Írás megannyi magyarázata már bonyolultabb. Magunkat képzelkjük a Bíró helyébe, hogy eldönthetjük ki miért is juthat bé a Menyországba, hogy mi az eszünkkel tudjuk, mi az az igazi- és persze egyedül igaz- hit. No, persze lehet abban keresni, hogy ki hord keresztet és ki nem, ki mit tart bálványnak, hány szín alatt áldozunk, és Jézus áldozata egyszeri-e, hogy a kenyér ( az ostya) átváltozik-e vagy csak jel, hogy lehet- e bor helyett musttal. hogy locsoljuk azt a vizet, vagy merítkezzünk belé?!....Aztán csodálkozunk, hogy milyen tükröt tart a történelem. Egyházként az akkor üldözött protestánsok is könnyen vezstettek törelmet, maguk is üldözőkké lettek- a hitvitázó iratok hangneme- a máglyák, a gályák, a halál pusztítása...Sőt. MárLuther maga láthatta, hogy nemcsak ellenzői "értik félre", de azok is akik híveinak vallják magukat- a képrombolók, a parasztlázadók...Mindenki a maga képéra fordmálta a hitet- az emberére...Luther hite és kételye végül őt magát formálta- így lett Új Emberré- talán ez lehet a reformáció üzenete , hogy képesek legyünk magunkat formálni- pontosabban hagyni, hogy Isten megformáljon hit és kétely(keresés) által. Tudjunk megújulni- és nem megkövesedni...persze közben szem eltt tartva, azt, amit a legnagyobbak is olykor eltévesztettek, hogy a szeretett még a hitnél is nagyobb!

Simul justus et peccator 2010-10-31 18:41:32
27. Monda pedig amaz: Kérlek azért téged Atyám, hogy bocsásd el őt az én atyámnak házához;
28. Mert van öt testvérem; hogy bizonyságot tegyen nékik, hogy ők is ide, e gyötrelemnek helyére ne jussanak.
29. Monda néki Ábrahám: Van Mózesök és prófétáik; hallgassák azokat.
30. Ama pedig monda: Nem úgy, atyám Ábrahám; hanem ha a halottak közül megy valaki hozzájok, megtérnek!
31. Ő pedig monda néki: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki a halottak közül feltámad.
Luk16
Simul justus et peccator 2010-10-31 18:39:12
Mk 13,22
Mert hamis Krisztusok és hamis próféták támadnak, és jeleket és csodákat tesznek, hogy elhitessék, ha lehet, még a választottakat is.
Simul justus et peccator 2010-10-31 18:37:13
1Jn 4,1 Szeretteim, ne higyjetek minden léleknek, hanem próbáljátok meg a lelkeket, ha Istentől vannak-é; mert sok hamis próféta jött ki a világba.

Egyedül a Szentírás
A Biblia nem hasonlítható egy könyvvel sem
Nem könyv, a könyvek künyve

Mt 22,29 Jézus pedig felelvén, monda nékik: Tévelyegtek, mivelhogy nem ismeritek sem az írásokat, sem az Istennek hatalmát.
andriska 2010-10-31 18:36:03
"Nem is Kálvin Jánosról szól ez az ünnep."-és persze Luther Mártonról sem -de azért, ha emlékezünk a kezdetekre , az mégis segít. Bár a történészek jól elvitatkozhatnak rajta, vajon csak legenda, vagy megtörtént a 95 tétel kifüggesztése (vagy ha hozzám hasonlóan csaknem olvashatatlan kézírású Rörernek igaza van, akkor az lehet a kérdés, hogy mikor is volt?)-nem is a temolpmkapu a lényeg. Luther írásban(levélben) és persze szóban párbeszédet kezdeményezett - és volt is némi esély rá, hogy nem "háborúság" lesz a dologból. Baj volt a búcsúcédulák árusítása- és még sorolhatnánk- de a legnagyobb baj az egyház reakciója. (Pedig sok vihart, és reformot megért már!) Arr, hogy valami hibádzik, Luther megtérése is példa- nem akkor ismerte meg Jézust, amikor
Jadwiga 2010-10-31 18:28:32
Kérlek herbie!
Ne kritizáld a katolikus egyház tanításait. Főleg, hogy nem is jól ismered. Ez látszik a megfogalmazásodból. A keresztény tanítás alapja egyébként az Újszövetség, s annak előzménye az Ószövetség. Úgyhogy a Biblia komolyan vételének hiányát nem biztos, hogy jól itéled meg. Egyébként a Biblia Szentirás. Hisszük, hogy isteni sugallatra készült. De ezzel nem vagyunk egyedül, minden vallás úgy gondolja és hiszi, hogy az ő szentkönyvük tartalmazza a teljes igazságot és Isten szavát. Ami még nem is biztos, hogy tévedés. Az már annál inkább, hogy bárki úgy véli, hogy ő aztán pontosan Isten szavát értette ki belőle. Minden Bibliai idézettel szembeállítható egy ellentétes értelmű másik. Csak keresgélni kell. Úgyhogy egy késöbbicsak jobbító szándékú és nem új vallást alapító prédikátort követő felekezet tagja nem lehet olyan öntelt, hogy megítélje az általa nem gyakorolt vallás hittételeinek igazságát. Főleg, ha nem megosztani akar. Vagy támadásnak szánta megjegyzését a katolikus egyház ellen?
válasz erre: herbie - 2010-10-30 23:05:31 | megtekintés
Simul justus et peccator 2010-10-31 06:45:03
Emlékezés

Mint amikor szálló szélben
Zúgni kezd az erdő mélye,
Sírva nyögve, hajladozva
Borzong minden fája, bokra
Úgy zúgnak szívünkben a régi emlékek,
Amikor felzendül a kálvinista ének:
„ Tebenned bíztunk eleitől fogva...“

Ó emlékszünk könnyre, vérre,
Láncra, gyászra, szenvedésre.
Sokszor már úgy látszott, hogy reményünk sincsen,
Se égen, se Földön nincsen ki segítsen.
Csak valaki óvott, csak valaki védett
Csak abban az egyben láttunk menedéket.
Hogyne zengene hát ajkunkról az ének,
Hogy csak „ Te voltál és Te vagy erős Isten,
Hajlékunk a múltban, jelenben, jövőben
És Te megmegmaradsz minden időben.“

Bűn volt, baj volt, jaj volt magyar hiten lenni
A vértanúk véres sorsát viselni.
Eretneknek mágját, lázadónak láncot
Mi égtünk a mágján és hortuk a láncot.
De az ének zengett, és a hitben álltunk.
Isten a mi bástyánk, erős várunk.

Véreim! Örülni még ma sem szabad
Sok seb újra vérzik, s újra felszakad.
A sok gyász után még ma is könny pereg
De igy szol az Úr: ne félj kicsiny sereg.
Ne félj kicsiny sereg, én veled vagyok
És előttem gyengék a hatalmasok
A seregek Úrának karja, pajzsa véd
Ordas csorda foga csattoghat feléd.

Térj hát magadhoz én népem,
Ne légy tovább e kétségben,
Még ragyog felettünk a régi csillagunk
Velünk van az Isten, nem magunk vagyunk.
Amíg e tépett nép hitében kitart
A poklok sem vesznek rajta diadalt.
Simul justus et peccator 2010-10-31 06:44:44
Imádság:
Uram! Köszönöm, hogy Igéddel akarod megreformálni mind az én életemet, mind az anyaszentegyházat! Add, hogy szívünket ne keményítsük meg akkor, amikor olvassuk, vagy hallgatjuk szavadat! Ámen
Simul justus et peccator 2010-10-31 06:44:03
Az evangélium nélkül közülünk mindenki hiábavaló, az evangélium nélkül nem vagyunk keresztyének,az evangélium nélkül minden gazdagság nyomorúságos, a bölcsesség bolondság Isten előtt, az erő gyengeség és minden emberi igazságot kárhoztat az Isten. De az evangélium ismerete Isten gyermekeivé tesz minket, Krisztus testvéreivé, a szentek polgártársaivá,a mennyek országa polgáraivá, Jézus Krisztussal együtt Isten örököseivé. Így, ezáltal a szegény gazdaggá lesz, a gyenge erőssé, a bolond bölccsé, a bűnös megigazulttá, az elhagyott megvigasztalttá, a kétkedő bizonyossá, a rabszolga szabaddá. Ez Isten ereje minden hívőnek üdvösségére és az ismeret kulcsa, mely megnyitja a mennyország kapuját a bűneikben heverő hitetlenek előtt. Boldogok azok, akik hallják és megtartják azt. Mert nyilvánvalóvá lesz előttük, hogy ők Isten gyermekei. Jaj azoknak, akik nem akarják sem hallani, sem követni azt, mert ők az ördög gyermekei. (Kálvin János)
Simul justus et peccator 2010-10-31 06:42:51
Sokunk által ismert református püspökünk, kinek nevét most nem kívánom említeni, ha a reformációról beszélt, s érzékeltetni akarta, mit is jelent a reformáció, a következő példát mondta el illetve mutatta meg: Nyakkendőjét az ujjaival tartva elmondta, hogy annak a nyakkendőnek is volt tervezője, aki kigondolta, milyen legyen. Volt, aki kiszabta az anyagot, aki megvarrta, hogy olyan legyen, amilyennek lennie kell. Ez a folyamat a „formáció”, vagyis a megformálás. A püspök ezután tenyerébe gyűrte a ruhadarabot, s így szólt: ami most történt a nyakkendőmmel, nem más, mint a „deformáció”. Már nem olyan, mint amilyennek lennie kellene. Végül ismét kiegyenesítve, kisimítva mondta: ez pedig a „reformáció”.
A mi életünknek is volt megtervezője, megalkotója, s így megalkotása, formációja is. De legnagyobb sajnálatunkra, bűneink miatt akár naponta is deformáljuk életünket, de az egész világot is. Jézus Krisztus formálhat újra eredeti állapotunkra, vagyis ő reformálhat bennünket. A nagy reformátorok, Luther, Kálvin, Zwingli és a többiek is így gondolták, ezért tették egyedüli alapnak Jézus Krisztust, és az Isten Igéjét, a Szentírást. A te életed is akkor lehet olyan, amilyennek alkotója, a nagy tervező kigondolta, ha helyes alapot választasz. Ezt naponta meg kell tenned, nem elég, ha egyszer egy napra úgy döntesz. Így mindig a Krisztusban megújulva nyerhetsz erőt a mindennapokhoz. Így gondolkodó hívők sokasága képes megújítani, ha kell naponta a református egyházat is! (Jakab István)
herbie 2010-10-30 23:05:31
Egyedül a Szentírást fogadom el hitem és életem zsinórmértékéül! Ezt jelenti a reformáció számomra! S ha ennek alapján vizsgáljuk a katolikus egyház tanításait, akkor bizony jó néhány könnyűnek találtatik: pl: Szűz Mária bálványozása, a szentek, vagy a purgatórium.... Jó lenne, ha a nagy katolikusok is komolyan vennék a Biblia üzenetét....
Sola Scriptura 2010-10-30 11:01:31
Folytatás:

Nem is Kálvin Jánosról szól ez az ünnep. Nem szentek ünnepe ez a nap. Kálvin maga sokszor utalt arra, hogy soha sem az ő személyéről van szó. A genfi reformációi emlékműnek bizonyára nem örülne. Sírja ismeretlen helyen van, jelöletlen, nem képezi zarándokok tiszteltadásának tárgyát.

A reformáció ünnepe minden évben ajándékba kapott alkalom arra, hogy a reformátorokkal együtt feltegyük mi is a kérdést: "Mit jelent ma Jézus Krisztus egyházának lenni?". Merre akar vezetni Igéje és Lelke által? Valóban alkalmas eszközök vagyunk az Ő kezében? Mit jelent az, hogy kegyelemből és szeretetből szabaddá tett minket? Mit vár tőlünk Jézus?

A reformátorok nem elégedtek meg azzal, hogy általánosságban utaljanak csak Krisztusra, az üdvösség forrására. Krisztus számukra mindennél fontosabb volt. Kálvin újra és újra hangsúlyozta, hogy az evangélium nem csak az egyének életére nézve döntő jelentőségű, hanem a közösségek életét is alapvetően pozitív irányba befolyásolhatja. Megfogalmazásai közül sok mind a mai napig érvényes.

Genfi reformátorunk következetesen az evangélium szolgájának tartotta magát. A református egyház ezért nem hordozza nevében Kálvin nevét. Ő ugyanis nem akart kálvini, még kevésbé kálvinista egyházat létrehozni. Ezzel szemben minden egymást követő nemzedéknek újra fel kell tennie a kérdést: Mit jelent a mi nemzedékünk számára az evangélium, s lehetőség szerint hitvallási formában kell megadni erre a kérdésre a választ. Ez a sokféle református hitvallásnak a "Sitz im Leben"-je, helye és értelme az életben és az egyháztörténetben. Nem véletlenül olvassuk ezt a Második Helvét Hitvallás (1566) bevezetőjében: "Mindenki előtt pedig ünnepélyesen kijelentjük, hogy mindig készek vagyunk, ha bárki kívánja, mindazt, amit itt előadtunk, egyenként és összesen bővebben kifejteni, végül azoknak, akik Isten Igéjéről jobbra tanítanának, köszönetünk nyilvánításával engedni, és hozzájuk igazodni az Úrban, akinek dícséret és dicsőség".
Sola Scriptura 2010-10-30 10:59:36
Október 31-e a reformáció ünnepe a történelmi protestáns egyházakban. Neked mit jelent, te mit ünnepelsz e napon?

Gondolatébresztőül Lukas Vischer néhány gondolata a reformációról (Békefy Lajos tolmácsolásában):

Mit is ünneplünk reformáció ünnepén? Egészen bizonyosan nem a református egyház megalapítását, vagy a hősi kezdeteket. Ami a 16. században lejátszódott, az nem ennek a vasárnapnak a tartalma. Nem is Kálvin Jánosról szól ez az ünnep. Nem sz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.