- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2010-11-19 14:18:00 Magyarországra vezetnek a botrányos autóbusz-üzlet szálaiLuxuskorrupció Daimler-módraSokakat meglepett, hogy Oroszországban is hatósági vizsgálat indult csalás vádjával az állami buszbeszerzések ügyében a Daimler ellen. Ennél is meglepőbb, hogy Magyarországon egyszerűen nem találják a világcéghez kötődő korrupció felelőseit.Világméretű kenőpénz-hálózatot működtetett a luxus-személyautókat, valamint autóbuszokat és haszonjárműveket gyártó német Daimler. Egy évtizeden át szabadon űzték titkos döntésbefolyásoló üzelmeiket, míg ez év március végén robbant a bomba. Akkor tették közzé a nemzetközi hírügynökségek, hogy az amerikai igazságügy-minisztérium keresetet nyújtott be egy szövetségi bírósághoz, és ebben azt állította, hogy a Daimler 1998 és 2008 között világszerte több tízmillió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket. A minisztérium szerint a cég a kenőpénzekkel akart kedvező feltételeket kiharcolni járművei értékesítéséhez. A megvesztegetett 22 ország között Magyarország is szerepel. A Daimler inkább fizetett, semmint hogy bíróság elé citálják. Egy szövetségi bíró április 1-jén Washingtonban jóváhagyta a megegyezést, amelynek értelmében a Daimler 185 millió dollárt (mintegy 36 milliárd forintot) fizetett az amerikai igazságügy-minisztériumnak és a tőzsdefelügyeletnek, továbbá német és orosz leányvállalata bűnösnek vallotta magát az amerikai törvények két rendbeli megsértésében. A megállapodás szerint az amerikai hatóságok nem folytattak le bűnvádi eljárást, a német cégnél pedig „független felügyelet és utóellenőrzés” lesz két éven át. A Daimler-botrány szálai Magyarországra is elvezettek: kenőpénz gyanánt több mint 300 ezer euró összeget fizethettek magyar kormánytisztviselőknek a 2005-ben az állami kézben lévő Volánbusz egyik buszbeszerzési ügylete kapcsán - szerepelt abban a keresetben, amelyet a Daimler ügyében nyújtott be az amerikai igazságügy-minisztérium. A 76 oldalas iratból egy oldalt tesz ki a Magyarországra és Ausztriára kiterjedő korrupciós ügy leírása. A dokumentumban konkrétan megemlítik az EvoBus Hungária Kft. nevét: ez a cég 2003-ban vette át a Daimler Mercedes és Setra márkáinak autóbusz-üzletágát, és részt vett a Volánbusz 2005-ös busztenderében. A keresetben az áll, hogy a buszokat az EvoBus Hungáriától vette meg a Volánbusz, ebből tizenhét járművet azonban az EvoBus Hungária az ügylet előtt közvetlenül az EvoBus Austria nevű osztrák cégtől vásárolt meg. A tizenhét buszt, a cég 1 678 170 euróért vette, és körülbelül 1 745 000 eurós áron (ma 461 millió forint) adta tovább a Volánbusznak, vagyis mintegy 17,5 millió forintot keresett az ügyleten. A tranzakcióval egy időben - az amerikai kereset állítása szerint az EvoBus Austria 333 370 euró (ma mintegy 88 millió forint) „jutalékot” fizetett ki - az amerikai Uscon cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek küldjék át. Az amerikai vizsgálat szövegszerűen nem állította, hogy a magyar illetékesek a pénzt át is vették, csak azt, hogy az EvoBus Austria a rendelkezésükre bocsátotta. A botrány rendkívül kínos volt a választások előtt álló szocialista kabinet számára. A Bajnai-kormány utasítására a Volán-társaságok tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) vizsgálatot végzett a buszbeszerzés ügyében. Az idén május 12-én nyilvánosságra hozott jelentés azonban nem talált olyan körülményt a Volánbusz 2005-ös buszbeszerzésénél, amely arra utalna, hogy a Daimler kormánytisztviselőket vesztegetett volna meg. „Az ellenőrzés nem tárt fel olyan bizonyítékot, amely a felek jogszabálysértő összefonódását vagy valamilyen vesztegetés gyanúját felvető körülményt alapozna meg” - állította a vagyonkezelő. A korrupció-gyanús buszbeszerzést a Fidesz a választási kampány idején besorolta a kivizsgálandó ügyek közé, de tudomásunk szerint eddig még nem történt érdemi lépés a felderítés irányába. Ezzel szemben Oroszországban, amely Transparency International listáján a 154. helyen, - Pápua-Új-Guinea és Tádzsikisztán között áll -, a szövetségi biztonsági szolgálat nyomozásba kezdett és csalás vádjával eljárást indított a Daimler orosz leányvállalata ellen. Igaz, hogy a kenőpénz kedvezményezettjei után egyelőre senki nem érdeklődik Oroszországban sem. Vashegyi András 2005 tavaszán a Volánbusz közbeszerzési felhívást tett közzé 17+15 használt autóbuszra. Az EvoBus Austria (a Daimler leányvállalata) 1 678 170 euróért adott el 17 buszt az EvoBus Hungariának. Az EvoBus Hungaria (a Daimler leányvállalata) ezeket 1 745 000 euróért adta tovább a Volánbusznak. Az EvoBus Austria 333 370 eurót fizetett az Uscon amerikai cégnek. Az Uscon a pénzt magyar kormánytisztviselőknek továbbította. 2010 márciusában az amerikai igazságügy-minisztérium keresetet nyújtott be egy szövetségi bírósághoz, és ebben azt állította, hogy a Daimler 1998 és 2008 közt több tízmillió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket világszerte, többek közt Magyarországon is. 2010 áprilisában a Daimler peren kívüli egyezségképpen 185 millió fizetett az amerikai hatóságoknak. Az orosz nyomozó hatóságok a napokban vizsgálatot indítottak a Daimler orosz leányvállalata ellen csalás vádjával. Ki kapta meg Magyarországon a Daimler 300 ezer euróját, és mit tett vele?
|
Hírsor
A hét java
|
|