Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-11-19 14:18:00

Magyarországra vezetnek a botrányos autóbusz-üzlet szálai

Luxuskorrupció Daimler-módra

Sokakat meglepett, hogy Oroszországban is hatósági vizsgálat indult csalás vádjával az állami buszbeszerzések ügyében a Daimler ellen. Ennél is meglepőbb, hogy Magyarországon egyszerűen nem találják a világcéghez kötődő korrupció felelőseit.

Világméretű kenőpénz-hálózatot működtetett a luxus-személyautókat, valamint autóbuszokat és haszonjárműveket gyártó német Daimler. Egy évtizeden át szabadon űzték titkos döntésbefolyásoló üzelmeiket, míg ez év március végén robbant a bomba. Akkor tették közzé a nemzetközi hírügynökségek, hogy az amerikai igazságügy-minisztérium keresetet nyújtott be egy szövetségi bírósághoz, és ebben azt állította, hogy a Daimler 1998 és 2008 között világszerte több tízmillió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket. A minisztérium szerint a cég a kenőpénzekkel akart kedvező feltételeket kiharcolni járművei értékesítéséhez. A megvesztegetett 22 ország között Magyarország is szerepel.

A Daimler inkább fizetett, semmint hogy bíróság elé citálják. Egy szövetségi bíró április 1-jén Washingtonban jóváhagyta a megegyezést, amelynek értelmében a Daimler 185 millió dollárt (mintegy 36 milliárd forintot) fizetett az amerikai igazságügy-minisztériumnak és a tőzsdefelügyeletnek, továbbá német és orosz leányvállalata bűnösnek vallotta magát az amerikai törvények két rendbeli megsértésében. A megállapodás szerint az amerikai hatóságok nem folytattak le bűnvádi eljárást, a német cégnél pedig „független felügyelet és utóellenőrzés” lesz két éven át.

A Daimler-botrány szálai Magyarországra is elvezettek: kenőpénz gyanánt több mint 300 ezer euró összeget fizethettek magyar kormánytisztviselőknek a 2005-ben az állami kézben lévő Volánbusz egyik buszbeszerzési ügylete kapcsán - szerepelt abban a keresetben, amelyet a Daimler ügyében nyújtott be az amerikai igazságügy-minisztérium. A 76 oldalas iratból egy oldalt tesz ki a Magyarországra és Ausztriára kiterjedő korrupciós ügy leírása. A dokumentumban konkrétan megemlítik az EvoBus Hungária Kft. nevét: ez a cég 2003-ban vette át a Daimler Mercedes és Setra márkáinak autóbusz-üzletágát, és részt vett a Volánbusz 2005-ös busztenderében. A keresetben az áll, hogy a buszokat az EvoBus Hungáriától vette meg a Volánbusz, ebből tizenhét járművet azonban az EvoBus Hungária az ügylet előtt közvetlenül az EvoBus Austria nevű osztrák cégtől vásárolt meg. A tizenhét buszt, a cég 1 678 170 euróért vette, és körülbelül 1 745 000 eurós áron (ma 461 millió forint) adta tovább a Volánbusznak, vagyis mintegy 17,5 millió forintot keresett az ügyleten. A tranzakcióval egy időben - az amerikai kereset állítása szerint az EvoBus Austria 333 370 euró (ma mintegy 88 millió forint) „jutalékot” fizetett ki - az amerikai Uscon cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek küldjék át. Az amerikai vizsgálat szövegszerűen nem állította, hogy a magyar illetékesek a pénzt át is vették, csak azt, hogy az EvoBus Austria a rendelkezésükre bocsátotta.

A botrány rendkívül kínos volt a választások előtt álló szocialista kabinet számára. A Bajnai-kormány utasítására a Volán-társaságok tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) vizsgálatot végzett a buszbeszerzés ügyében. Az idén május 12-én nyilvánosságra hozott jelentés azonban nem talált olyan körülményt a Volánbusz 2005-ös buszbeszerzésénél, amely arra utalna, hogy a Daimler kormánytisztviselőket vesztegetett volna meg. „Az ellenőrzés nem tárt fel olyan bizonyítékot, amely a felek jogszabálysértő összefonódását vagy valamilyen vesztegetés gyanúját felvető körülményt alapozna meg” - állította a vagyonkezelő. A korrupció-gyanús buszbeszerzést a Fidesz a választási kampány idején besorolta a kivizsgálandó ügyek közé, de tudomásunk szerint eddig még nem történt érdemi lépés a felderítés irányába.

Ezzel szemben Oroszországban, amely Transparency International listáján a 154. helyen, - Pápua-Új-Guinea és Tádzsikisztán között áll -, a szövetségi biztonsági szolgálat nyomozásba kezdett és csalás vádjával eljárást indított a Daimler orosz leányvállalata ellen. Igaz, hogy a kenőpénz kedvezményezettjei után egyelőre senki nem érdeklődik Oroszországban sem.

Vashegyi András



2005 tavaszán a Volánbusz közbeszerzési felhívást tett közzé 17+15 használt autóbuszra.
Az EvoBus Austria (a Daimler leányvállalata) 1 678 170 euróért adott el 17 buszt az EvoBus Hungariának.
Az EvoBus Hungaria (a Daimler leányvállalata) ezeket 1 745 000 euróért adta tovább a Volánbusznak.
Az EvoBus Austria 333 370 eurót fizetett az Uscon amerikai cégnek.
Az Uscon a pénzt magyar kormánytisztviselőknek továbbította.
2010 márciusában az amerikai igazságügy-minisztérium keresetet nyújtott be egy szövetségi bírósághoz, és ebben azt állította, hogy a Daimler 1998 és 2008 közt több tízmillió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket világszerte, többek közt Magyarországon is.
2010 áprilisában a Daimler peren kívüli egyezségképpen 185 millió fizetett az amerikai hatóságoknak.
Az orosz nyomozó hatóságok a napokban vizsgálatot indítottak a Daimler orosz leányvállalata ellen csalás vádjával.


Ki kapta meg Magyarországon a Daimler 300 ezer euróját, és mit tett vele?
 
Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Ne lopj
  • A bíróság szerint hazudott Budai Gyula és a Fidesz
  • A tudósok nem merik vizsgálni Schmitt Pál doktoriját
  • Plágiumgyanú: Kiáll Schmitt mellett a NOB
  • Nem kegyelmeztek a bennszülött kislánynak
  • Miss Robin Hood: szeretetből rabolt
  • A falu szolgáltatja a voksokat, a város a pénzt?
  • Újabb milliók vándoroltak jutalomként a zsebekbe
  • Egymillió dollárossal akart fizetni
  • Korrupcióba keveredett a Magyar Telekom?
  • Visszaélések ezrei a szociális lakások körül

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.