- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-01-20 17:01:00 „Az egész narnia-i történet a Krisztusról szól”Narnia: de mit akart C.S. Lewis?A Narnia harmadik filmjének bemutatója kapcsán a Mindennapi oldalán is felvetődött a kérdés, hogy miként értelmezzük a sorozatot. Vajon hogyan alakult ki Narnia világa, és mit gondolt erről kérdésről maga a szerző?Mennyország a kekszes dobozban „Egy tudományos igénnyel megírt, jegyzetekkel, utalásokkal bőven ellátott, rémségesen unalmas és száraz mű volt.” – írta egy levélben C.S. Lewis jó barátjának, J.R.R. Tolkien-nek A Gyűrűk Ura írójának a Narnia előképéről, a Dobozföldi Krónika című gyermekkori művéről. A kekszes dobozban helyet kapott csodavilágot a bátyjával közösen építette fel, nem sokkal azután, hogy elvesztették édesanyjukat. “Amíg élek a Paradicsom képe bátyám játékkertjéhez kötődik bennem” – írta Lewis Az Öröm vonzásában című önéletrajzi művében. Lewis rendszerező, tudós elméje már ekkor is megmutatkozott: megírta a képzeletbeli birodalom történelmét, megrajzolta térképeit, és benépesítette ruhás, beszélő állatokkal.
Ha Lewis nem találkozott volna 1926-ban Tolkien professzorral, valószínűleg Dobozfölde történetei is a feledés homályába vesztek volna. Tolkien nagy álma azonban az volt, hogy megírja az angolszászok nem létező, saját mitológiáját. Szűk baráti körben olvasta fel a Babó első sorait. Nem is sejtette, hogy ezzel a Narnia-történeteket is elindította. Tolkient hallgatva Lewisban megfogalmazódott az igény, hogy maga is formába öntse gyermekkori álmait. Lewis ekkor már nem csupán irodalomtudós volt, hanem korának egyik leghatásosabb vallásfilozófusa is, kinek írásait keresztények milliói olvasták. Természetes volt számára, hogy ez a mese, az önfeláldozó szeretet meséje egyedül csak Isten fiáról, a világ Megváltójáról szólhat. Ám világosan emlékezett azokra a borzalmas órákra, amelyeket gyermekként a templomban kellett töltenie, végeérhetetlen és unalmas prédikációkat hallgatva. „Olyan mesekönyvet akartam írni, amelyikben nincs prédikáció.” – írta önéletrajzában.
Lewis professzor tudatosan, allegorikus pontossággal alkotta meg a szereplőket, építette fel a Narnia könyvek cselekményét. Igehelyekkel jócskán megtűzdelt jegyzeteiből, a kiadások utószavaiból világosan kiderül, hogy az első kötet, Az oroszlán, a boszorkány és a csodálatos ruhásszekrény exegetikai alapja Jézus váltsága, mint a legteljesebb áldozat (Zsid 10,6-18), és a passió, illetve a feltámadás (Mt 27,27-28,10). A mű főelemei is bibliai megalapozottságúak, olyannyira, hogy Tolkien igen sokat vitázott emiatt Lewisszal. A Gyűrűk Ura szerzője irtózott az allegorikus rendszerektől. Úgy érezte, hogy a történet és szereplők szinte kényszeres megfeleltetése az üdvtörténeti eseményeknek nehézkessé teszik a mesét, és a mű veszít esztétikai értékéből.
Lewis nem csak az első kötet exegetikai alapját dolgozta ki ilyen pontosan. A hét részből álló könyvsorozat minden egyes darabja biblikus hátterű. Egy olvasói levélre válaszolva pontosan le is írta, hogy melyik kötet milyen biblikus tanítást tartalmaz:
Amit Aslan értett az alatt, mikor azt mondta, meghalt, bizonyos értelemben elég egyszerű. Olvasd el a könyvsorozat egy korábbi tagját, melynek Az Oroszlán a Boszorkány és a csodálatos ruhásszekrény a címe, és meglátod, hogyan ölte meg őt a Fehér Boszorkány és hogyan támadt fel mégis újra. Ha elolvastad, azt hiszem, látni fogod, hogy van egy mélyebb jelentés is mindemögött. Az egész narnia-i történet a Krisztusról szól. Felteszem magamnak a kérdést: „Ha van egy olyan hely, mint Narnia, és (mint a mi világunk) elromlott, és mondjuk Jézus el akar menni oda, hogy megmentse ezt a világot, (mint ahogyan a miénkkel tette), vajon mi történt volna?" C. S. Lewis
Kapcsolódó anyagok: http://mindennapi.hu/cikk/kultura/az-allatvedo-c-s-lewis/2011-01-07/1014
|
Hírsor
A hét java
|
|