- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-10-21 19:30:00 Tudat alatti mesékMi Jankovics Marcell rajzfilmjeinek titka?A rajzfilmrendező 70. születésnapja kapcsán megnéztük, hogyan hatnak Jankovics Marcell, sokszor csak a gyerekek számára világos szimbólumai.A ma 70 éves Jankovics Marcell kultúrtörténész és rajzfilmrendező eddigi munkássága során 12 rajzfilmet rendezett, közöttük a János vitézt és a Fehérlófiát. Olyan sorozatoknak volt szellemi atyja, mint a nyolcvanas években legendás Gusztáv, vagy a több mint harminc részből álló Magyar népmesék sorozat. Utóbbi elkészülése során – Jankovics szellemi irányítása alatt – alakult ki a Kecskeméti Rajzfilmstúdió egyéni, semmivel össze nem téveszthető stílusa. Elég csak néhány villanásnyit látnunk bármelyik Jankovics-rajzfilmből, azonnal tudjuk, ki a szerzője–rendezője, hiszen mesefilmjeinek képi világa messziről felismerhető. Csillagvallások előnyben. Kép: Gilicze Bálint. Ezek a lényegi kérdések íródnak bele azokba az ősi jelképekbe, melyekből a rendező filmjei építkeznek. A jelek egybeírásának virtuóz mestereként képsoraival valóban a személyiség tudatalatti rétegeinek üzen, s olyan belénk kódolt tudást kíván kibontani, amit a 21. század embere már rég elfelejtett vagy elnyomott magában. Jankovics a képi szimbólumokra – legfőképp a nála gyakran felbukkanó égitestekre – utalva a vele készült, Hívő vagyok anyám méhétől fogva című 2005-ös interjúkötetben kifejti, hogy „az összes ősi vallás csillagvallás volt, de a zsidó-keresztény felfogás megpróbál elszakadni ettől. A vallások megpróbálnak eredetüktől elvonatkoztatni, ám engem a gyökereik érdekelnek, nem a végkifejlet. …A kereszténység teljes szimbólumrendszere is arról szól, s maga a feladata is az, hogy »megtartani jöttem, nem eltörölni« (Máté 5,17–18)”. Sisyphus: vonalas alakok, kozmikus gömbök Annak ellenére, hogy Jankovics filmjein generációk nőttek fel, képi világával, szimbólumképzésével mégsem tudtak tömegek azonosulni, rejtett jelentésüket alig-alig érti valaki. Pedig elég csak Sisyphusát végignézni, hogy kódolni lehessen a kor emberének szóló üzenetet. A mítosz az emberi erőfeszítések abszurd és hiábavaló voltát hangsúlyozza. S valóban, Jankovics néhány vonallal megrajzolt alakja a 20. század jó néhány „vonalas” ábrázolásmódján áthalad, átváltozásaival is kifejezve az ember sokféle próbálkozását lét-terhe emelésére, hordozására. A kozmikus teherré növekvő gömb azonban akkor kerül a helyére – s ezáltal nyugvópontra – amikor kiderül, hogy az a korábbi Sziszüphosz-glóbuszokból összehordott piramis csúcsa. A piramisé, amely nemcsak a múltból a jövő felé, hanem a káoszból a kozmikus rend felé is navigációs jel lehet.
Jankovics igazi díjhalmozó: birtokosa a legrangosabb állami kitüntetéseknek (Balázs Béla-díj, Érdemes Művész, Kossuth-díj, Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje), azontúl a Prima Primissima Díjnak, szakmai elismertségét a cannes-i Arany Pálmán (Küzdők, 1977) és az 1975-ös Oscar-jelölésen túl (Sisyphus) az is jelzi, hogy a Fehérlófia 1984-ben Los Angelesben megkapta a Minden idők legjobb rajzfilmjének járó díjat.
Miklya Luzsányi Mónika A nyitókép innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|