- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2010-10-21 15:14:23 1956 a mozibanVágvölgyi B. András első nagyjátékfilmjével, a múlt héten bemutatott Kolorádó Kiddel tetőzött be a rendszerváltás utáni ’56-os mozihullám. A mostani darabok viszonyítási pontjaként megjelölt filmek azonban még a rendszerváltás előtt készültek.Kiváltképp az ötvenedik évfordulóra időzítve ugrott meg a forradalmi filmek száma, bár magánszorgalomból is bőven születtek 1956-al foglalkozó darabok. A filmgyártásra szánt állami pénzek elosztásáért felelős Magyar Mozgókép Közalapítvány 2006-ban tematikus pályázatot írt ki, amelynek keretében hat alkotást részesítettek gyártási támogatásban, többek között Vágvölgyi filmjét is. Érthető mind az alapítványi, mind az alkotói szándék és megemlékezési hevület, hiszen a rendszerváltást követően megnyílt a terep a korábban csak bújtatva megjeleníthető témák előtt. 1956-os forradalom pedig különösen fontos évszám a politikai retorikában, mivel a mai napig az 1989-90-es demokratikus átalakulás ideológiai gyökere. Ugyanakkor, úgy tűnik, a (szólás)szabadság ellene dolgozik a minőségnek, a rendszerváltást megelőző, gyakorta virágnyelven megszólaló 56-os alkotások máig izgalmasabbnak és érvényesebbnek bizonyulnak, mint a kortárs darabok. Igaz, míg a késő-kádárizmusban már-már egységesnek számított (az akkori politikai felfogással ellentétben) a közfelfogás az ötvenhatos eseményekről, az olvadással a titkos közmegegyezés is elpárolgott. Elvérző filmek Néhány forradalmi magyar film
Kolorádó Kid (Vágvölgyi B. András) 2010. A Nap utcai fiúk (Szomjas György) 2006. Budakeszi srácok (Erdőss Pál) 2006. Mansfeld (Szilágyi Andor) 2006. Sínjárók (Jeli Ferenc) 2006. Szabadság, szerelem (Goda Krisztina) 2006. Magyar rekviem (Makk Károly) 1991. Mészáros Márta (Napló apámnak ,anyámnak) 1989. Szamárköhögés (Gárdos Péter) 1987. Szerencsés Dániel (Sándor Pál) 1983. Megáll az idő (Gothár Péter) 1981. Szerelem (Makk Károly) 1971. Ez utóbbit bőven pótolta az Andy Vajna által támogatott, és Goda Krisztina rendezte Szabadság, szerelem (2006). Az 1956-os melbourni olimpia emlékezetes magyar-szovjet polódöntője köré szőtt mese bővelkedett az akciójelenetekben. Nem csak a vizilabda válogatott asszisztálásával készült medence-csata, de a budapesti fegyveres összecsapások is a hollywoodi zsánerfilmek igényességével készültek. Igaz, Goda filmje kapcsán is bőven fanyalogtak az ítészek. Reményi József Tamás a Filmvilág című filmművészeti folyóiratban megjelent kritikájában például épp az álomgyári klisék túlzott alkalmazását rótta fel, mondván „a film azon bukik meg, hogy stábja az élvezethez vezető úton nem válogat az eszközökben, nem jut túl a legkézenfekvőbb és legsematikusabb megoldásokon, azokat viszont számolatlanul, szelektálatlanul ontja, nincs szíve kihagyni egyet sem. Antihősök A rendezője által „flaszter western-ként” aposztrofált Kolorádó Kid is amerikai stílussal kísérletezik, az elsősorban újságíróként tevékenykedő Vágvölgyi azonban nem westernt forgatott, műve sokkal inkább hasonlít a negyvenes években divatos amerikai bűnfilmekre, az úgynevezett film noirra. Vágvölgyi ezzel a film-stílusjátékkal új színt kevert az 56-os művekbe, de nem csak a „fekete filmek” vészjósló atmoszférája számít egyedinek a Kolorádó Kidben. Az Eörsi István börtönnaplója, illetve egy börtönbesúgó jelentései alapján írt forgatókönyv sűrűn használja az ötvenes évek jassznyelvét, lévén főszereplője – szemben a kortárs felhozatal hősfiguráival – hamisítatlan antihős: Kreuzer Béla fizikai munkás és kisstílű bűnöző.
|
Hírsor
A hét java
|
|