Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-06-28 18:00:00

Az alma és a krumpli a kedvenc

Zöldség-gyümölcs: nem az íz, hanem az ár számít

A magyar háztartások tavaly heti egy-két alkalommal vettek friss zöldséget és gyümölcsöt.

Fórián Zoltán, az Agrár Európa Kft. üzletág-igazgatója kedden Budapesten sajtótájékoztatón elmondta: az idei termés a zöldség esetében 32 százalékkal, a gyümölcsnél pedig 10 százalékkal volt kevesebb az előző évinél.


Tavaly egekben voltak az árak

A GfK Hungária Piackutató Intézet és az Agrár Európa Kft. Magyarországon eddig egyedülálló felmérést készített a belföldi friss zöldség-gyümölcspiacról. A múlt évben a magyar háztartások 914 ezer tonna friss zöldséget és gyümölcsöt vásároltak 226 milliárd forint értékben. A magyar vásárlók ennél nagyobb értékben csak tőkehúst vettek, mintegy 235 milliárd forintot költöttek erre - erről Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere tájékoztatott.

Fórián Zoltán kifejtette: a kertészeti termékek esetében tavaly - főként a kedvezőtlen időjárás miatt - jelentős áremelkedés volt. A friss zöldségek átlagosan 22 százalékkal, a gyümölcsök pedig 51 százalékkal kerültek többe 2010-ben, mint az előző esztendőben. Az ipari célú zöldségek felvásárlási ára tavaly 36, a gyümölcsöké pedig 12 százalékkal emelkedett. Az ipari célú felvásárlás a múlt évben a zöldségek esetében 47, a gyümölcsöknél 25 százalékkal csökkent.


Nagyon vitték a krumplit

A magyar zöldségfélék kivitele 2010-ben 16 százalékkal nőtt 2009-hez képest, míg ugyanebben az időszakban a behozatal 26 százalékkal volt nagyobb. A gyümölcsök exportja az elmúlt évben 9 százalékkal, az import pedig 2 százalékkal emelkedett. Tavaly a zöldségek esetében 53 millió eurós aktívumot, a gyümölcsöknél viszont 46 millió eurós passzívumot könyvelhetett el Magyarország.


Kevés zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak a magyarok
Fotó: knowabouthealth.com

Sánta Zoltán hozzáfűzte: a háztartások tavaly heti egy-két alkalommal vettek friss zöldséget és gyümölcsöt. Az alma adta a háztartási gyümölcsvásárlások 25 százalékát, a dinnye pedig 17 százalékát. A déligyümölcsök vásárlása a múlt évben az összes gyümölcsvásárlás 37 százalékát tette ki. A megvásárolt mennyiséget tekintve a zöldségféléknél a burgonya állt az első helyen 36 százalékkal.

Az élelmiszerek vásárlásakor a vevőknek egyre inkább fontos az áru ár-értékaránya, azaz, hogy a termék a vevő szerint megérje az árát. Egy termék magyar eredete csak ezután következik a szempontok között, nincs ez másként a zöldségek és gyümölcsök esetében sem - mondta Sánta Zoltán.

 

mi, MTI

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.