- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2011-11-29 18:06:00 Súlyos egyenlőtlenségekÚj választási rendszer: képviselők helyett szakértők?Egy 2009-es közvélemény-kutatás szerint a választók számára legfontosabb az arányos mandátumeloszlás, a fontossági sorrendben a második helyen az „egyenlő szavazat elve”, és harmadik helyen a parlamenti létszámcsökkentés áll.Az első helyen szereplő „vágy” nem fog teljesülni: mivel az összes megszerezhető mandátumok (199) 53,2 százalékát képezi (106) az egyéni választókerületekből (EVK) elnyerhető mandátumok aránya, ezért kevésbé arányos, mint az előző rendszer. Az éppen lecserélendő törvényben ugyanez az arány 45 százalék volt, tehát valamivel arányosabb volt. Ugyanúgy vegyes választási rendszerünk marad, de ennek az arányszámnak a növekedése épp azt jelzi, hogy „többségibb” rendszerünk lesz, ami rontja a reprezentativitást.
Az „egyenlő szavazat elve” javulni fog, de hagy maga után némi kétséget. Az Alkotmánybíróság már 2005-ben figyelmeztette az Országgyűlést, hogy javítson az EVK-k népességmozgás miatt bekövetkező torzulásain, de a parlament csak most szánta el magát a határok változtatásaira. Erre azért volt égető szükség, mert míg Veszprém 6-os számú választókerületében 27 073 a választásra jogosultak száma, addig Pest megye 4-es számú választókerületében ugyanez a szám 67 092, ami súlyosan sérti az egyenlőséget. A Velencei Bizottság ajánlása szerint ez az eltérés nem haladhatja meg a 10 százalékot, és semmiképpen sem lépheti túl a 15 százalékot. Mandátumjátszma. Fotó innen Nemzetközi példák ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy ezt az eszközt ki lehet venni a mindenkori kormány kezéből. Írországban népszámlálásokhoz kötik a kerületek felülvizsgálatát, Litvániában és Lengyelországban minden egyes parlamenti választás előtt ellenőrzik, hogy kell-e változtatni a kerület határain, Nagy-Britanniában a Boundary Commissions intézmény tölti be a határkijelölő szerepet. Ezeket a bizottságot megpróbálják független szakértőkkel feltölteni: Németországban például a statisztikai hivatal vezetője az elnök, és az államfő is delegál tagokat. Ha nem akarunk olyan messzire menni, elég a Költségvetési Tanácsra (KT) gondolni: Magyarországon ez az intézmény töltötte be a „legfüggetlenebb” szerepet, ami azt bizonyítja, hogy nemcsak elméleti szinten lehetséges párton kívüli intézetet létrehozni.
A harmadik leginkább kívánt változtatás a 2009-es felmérés szerint a parlamenti létszámcsökkentés, amely lépés picit hasonlít a gombhoz varrjuk a kabátot esetéhez. Adódik a kérdés: kell-e csökkenteni, és ha igen, hogyan? A parlamenti létszám 199 főre csökkent, de ez a szám önmagában nem mond semmit arról, hogy elég hatékony-e a működéshez. Mindenképp előny, hogy a páratlan parlamenti létszám elkerülhetővé teszi például a 2006-os csehországi patthelyzetet, amikor a 200 tagú képviselőházban egyenlő arányban részesültek a politikai ellenfelek. Ugyanakkor nem ugyanilyen egyértelmű, hogy valós költségcsökkentés érhető-e el a lépéssel. Az igaz, hogy a „kieső” képviselőkkel körülbelül kétmilliárd forinttal kevesebbet kell költeni a képviselők fizetésére, de az általuk végzett munkák elmaradásával nagyobb szakértői bizottságot kell munkába állítani, akiknek a bérezése még kevésbé lesz átlátható, mint a képviselőké. Sz. V.
|
Hírsor
A hét java
|
|