Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-11-11 04:46:00

Gaudít idézi a magyar tervező ötletparádéja

Simon Péter emberbarát buszterve

Világszerte több száz honlap közölte egy fiatal magyar formatervező autóbuszának látványtervét. Bár a hidrogénhajtású, környezet- és utas-barát járműkoncepció merész megoldásokat vonultat fel, egyes formai elemei sorozatgyártásra érettek.

 „De szívesen beleülnék! Hundertwasser-busz! Barátságos arcú óriásbogár!” - ilyen, és ehhez hasonló felkiáltások és fórumbejegyzések olvashatóak különböző portálokon, ahol feltűnik Simon Péter soproni formatervező autóbusz-látványterve.

Több szempontból is formabontó a koncepció. Az autóbuszok erősen meghatározzák az országutak és városok arculatát, ám meglehetősen egy kaptafára készülnek. Mintha a formatervezők csak a járművek orrát és hátulját rajzolnák át, oldalról szinte megkülönböztethetetlenek. Simon Péter autóbuszát, - ha egyszer az utcára kerül -, senki nem téveszti össze egy másik gyártmánnyal. A csápszerűen ívelő visszapillantók, a hagyományos hasábforma élőlényre emlékeztető tagolása teljesen egyedivé teszik a látványt.

Simon Péter kérdésünkre elmondta, nem járnak messze az igazságtól azok, akik az organikus építészet ihlető hatását sejtik a forma mögött, mert ha nem is Hundertwasser, de a spanyol Gaudí valóban közel áll ízléséhez.

Talán még a külsőnél is érdekesebb és formabontóbb az, ami a busz karosszériája alatt található. A szerkezet a gerincesek csontvázát idézi, amikor fenekestől forgatja fel a százéves járműépítési szokásokat. A négykerekűek hagyományosan alvázra, padlólemezre épülnek, ez hordja a futóművet, a motort, erőátviteli eszközöket, és erre építik rá a karosszéria térvázát. Simon Péter autóbuszában a tető a teherviselő, a szilárd elem, mondhatni a gerinc, és ebből nyúlnak ki a futóművet tartó elemek.

A karosszéria többi része csak héj, könnyű lemez. A teljes hajtáslánc a kerekekben található: agymotorok adják a hajtást, melyeket a tetőn elhelyezett üzemanyagcellák és akkumulátorok táplálnak árammal. A padló ezért teljesen sík, és egészen alacsonyra kerülhet, így időseknek, kismamáknak, mozgássérülteknek akadálymentesen használható.

Természetesen mindenkit az érdekel, hogy a szemet vonzó látványterv mikor valósulhat meg, mikor várhatunk a megállóban olyan autóbuszra, mint amelyek a képeken láthatóak. Egyhamar bizonyára nem. A magyar autóbuszipar épp most készül arra, hogy feltápászkodjon arról padlóról, ahová a rendszerváltás után került.

 A gyártókat nem az foglalkoztatja, hogy szemetgyönyörködtető formatervet valósítsanak meg, hanem hogy egyáltalán működhessenek, és gazdasági értelemben megállhassanak a lábukon. A tehetséges ifjú tervezőnek pedig nem marad más hátra, mint egy multinacionális európai, vagy amerikai gyártónak kínálja fel formai bravúrjait. Mint ahogy ez megtörtént számos más magyar dizájnerrel, akik a VW-csoportnál, a koreai KIA-nál gyümölcsöztetik tehetségüket. Reméljük, hogy a merész fantáziával és különleges látásmóddal megáldott konstruktőri munkáival előbb-utóbb találkozunk: szembe jön velünk az utcán.

Vashegyi András
 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Audi
  • Botrány: külföldieket dolgoztat az Audi
  • Lázár szerint szimbolikus, ha nem Audival járnak
  • Audi, Samsung, Tesco a magyar cégek TOP 10-es listáján
  • Állami milliárdok az Audinak: hosszabb távon csapdához vezethet
  • Hasít a kormány kedvenc multicége
  • Magyar cigányok a pápánál
  • Bővülhet az Audi: visszavonulót fújtak a zöldek
  • Gyurcsány Sukoróhoz hasonlította az Audi-beruházást
  • Természetvédők szerint törvénysértő az Audi győri beruházása
  • Nyolcmilliót szív el minden új autóipari munkahely

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.