- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2010-11-11 04:46:00 Gaudít idézi a magyar tervező ötletparádéjaSimon Péter emberbarát buszterveVilágszerte több száz honlap közölte egy fiatal magyar formatervező autóbuszának látványtervét. Bár a hidrogénhajtású, környezet- és utas-barát járműkoncepció merész megoldásokat vonultat fel, egyes formai elemei sorozatgyártásra érettek.„De szívesen beleülnék! Hundertwasser-busz! Barátságos arcú óriásbogár!” - ilyen, és ehhez hasonló felkiáltások és fórumbejegyzések olvashatóak különböző portálokon, ahol feltűnik Simon Péter soproni formatervező autóbusz-látványterve. Több szempontból is formabontó a koncepció. Az autóbuszok erősen meghatározzák az országutak és városok arculatát, ám meglehetősen egy kaptafára készülnek. Mintha a formatervezők csak a járművek orrát és hátulját rajzolnák át, oldalról szinte megkülönböztethetetlenek. Simon Péter autóbuszát, - ha egyszer az utcára kerül -, senki nem téveszti össze egy másik gyártmánnyal. A csápszerűen ívelő visszapillantók, a hagyományos hasábforma élőlényre emlékeztető tagolása teljesen egyedivé teszik a látványt. Simon Péter kérdésünkre elmondta, nem járnak messze az igazságtól azok, akik az organikus építészet ihlető hatását sejtik a forma mögött, mert ha nem is Hundertwasser, de a spanyol Gaudí valóban közel áll ízléséhez. Talán még a külsőnél is érdekesebb és formabontóbb az, ami a busz karosszériája alatt található. A szerkezet a gerincesek csontvázát idézi, amikor fenekestől forgatja fel a százéves járműépítési szokásokat. A négykerekűek hagyományosan alvázra, padlólemezre épülnek, ez hordja a futóművet, a motort, erőátviteli eszközöket, és erre építik rá a karosszéria térvázát. Simon Péter autóbuszában a tető a teherviselő, a szilárd elem, mondhatni a gerinc, és ebből nyúlnak ki a futóművet tartó elemek. A karosszéria többi része csak héj, könnyű lemez. A teljes hajtáslánc a kerekekben található: agymotorok adják a hajtást, melyeket a tetőn elhelyezett üzemanyagcellák és akkumulátorok táplálnak árammal. A padló ezért teljesen sík, és egészen alacsonyra kerülhet, így időseknek, kismamáknak, mozgássérülteknek akadálymentesen használható. Természetesen mindenkit az érdekel, hogy a szemet vonzó látványterv mikor valósulhat meg, mikor várhatunk a megállóban olyan autóbuszra, mint amelyek a képeken láthatóak. Egyhamar bizonyára nem. A magyar autóbuszipar épp most készül arra, hogy feltápászkodjon arról padlóról, ahová a rendszerváltás után került. A gyártókat nem az foglalkoztatja, hogy szemetgyönyörködtető formatervet valósítsanak meg, hanem hogy egyáltalán működhessenek, és gazdasági értelemben megállhassanak a lábukon. A tehetséges ifjú tervezőnek pedig nem marad más hátra, mint egy multinacionális európai, vagy amerikai gyártónak kínálja fel formai bravúrjait. Mint ahogy ez megtörtént számos más magyar dizájnerrel, akik a VW-csoportnál, a koreai KIA-nál gyümölcsöztetik tehetségüket. Reméljük, hogy a merész fantáziával és különleges látásmóddal megáldott konstruktőri munkáival előbb-utóbb találkozunk: szembe jön velünk az utcán. Vashegyi András
|
Hírsor
A hét java
|
|