Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-05-03 17:00:00

Hiába készültek a nézők az anyák napi műsorra

Rákay Philip lemetszette az Aranyágat

Az MTV 16 év után megszünteti az Aranyág című karitatív műsorát. Hirtelen döntés lehetett, ugyanis az Aranyág Alapítványt is csak néhány nappal az anyák napi műsor előtt értesítette a csatorna intendánsa.

Tizenhat éves sikerszéria végére tett pontot a Magyar Televízió vezetése anyák napján. A nézők a műsorújságban meghirdetettek alapján várhatták az Aranyág című jótékonysági műsort, helyette azonban Az oltári nő sztárjai szórakoztatták a nagyérdeműt. Az Aranyág Alapítványnál még most is próbálják megérteni, mi történhetett. A döntésnek ugyanis nem volt előjele, igaz, néhány hete már sejtettek valamit, mivel a szokásoktól eltérően az anyák napi műsor egyeztetéséért nem kereste őket senki a tévétől – tudta meg a mindennapi.hu. Arra azonban nem gondoltak, hogy néhány nappal az adás előtt értesítik őket arról, hogy nem tűzik műsorra az Aranyágat: az m1 intendánsa, Rákay Philip egy szűkszavú levélben tájékoztatta az érintetteket, hogy az MTV nem sugározza többé az Aranyágat. A döntés összes kommentárja annyi volt, hogy más civil kezdeményezéseknek is teret kívánnak adni a közszolgálati televízió műsoraiban.


Ezentúl mást karol fel a tévé

Megkeresésünkre a köztévé sajtóirodája közölte: valóban véget ért az Aranyág című műsor. Az intézmény a nagyon sok támogatást érdemlő ügy közül nem akar csupán egyet kiválasztani, így az MTV a közeljövőben kialakítja azt a szisztémát, ami alapján időről időre áttekinthetően eldől, milyen ügyet vagy ügyeket karol fel azzal, hogy a nézők figyelmét nagy költségű műsorokkal ráirányítja.

A köztévénél beismerték, hogy az Aranyág sikeres volt, és 16 év alatt betöltötte szerepét. Az illetékesek válasz nélkül hagyták mind a műsor költségeire, mind a nézettségre vonatkozó kérdéseinket, és arra a felvetésünkre sem reagáltak, hogy vajon egy ilyen műsorral kapcsolatban nem lenne-e elvárható bizonyos szabályok betartása. Nem derült ki például, hogy a műsorváltoztatásról mennyivel adás előtt kell tájékoztatni az érintetteket és a nézőket, akik a postákon esetleg előre be is szerezték az alapítvány adománygyűjtő csekkjeit.
A mindennapi.hu információi szerint az Aranyág az MTV egyik legnézettebb műsora volt több mint másfél évtizeden át. Az évente két alkalommal (anyák napján és karácsony előtt) jelentkező, hazai sztárokat felvonultató produkciót tavaly 381 ezren nézték végig, és az AGB Nielsen mérése alapján 1,3 millióan néztek bele.


Sokba kerülhet a műsorváltoztatás

„Az Aranyág 1995 óta gyűjt adományokat beteg gyermekeknek. Az MTV az első pillanattól főtámogatója ennek a nagyszerű kezdeményezésnek. Az eddigi műsorok segítségével az Aranyág több mint félmilliárd forintot gyűjtött a nézők felajánlásaiból – jó és nemes ügyet szolgálva” – olvasható a Magyar Televízió honlapján, a legutóbbi adás beharangozójában.

Az Aranyág Alapítvány adományainak döntő része a tévéműsorhoz kapcsolódóan érkezett. Az alapítványnál elmondták, hogy noha a gazdasági válság a felajánlásokban is tükröződött, a képernyő alján megjelenő összegeket a nézők többsége komolyan gondolta, jóllehet, semmilyen következménnyel nem járt, ha valaki a jó szándékot „nem váltotta csekkre”. A tapasztalatok azt mutatták, hogy a telefonos felajánlások 80-90 százalékát adomány is követte. Az Aranyág „fénykorában” egy műsor után akár az 50 millió forintot is meghaladta az összegyűjtött pénz, amiből – mindenkinek átlátható, transzparens módon – az alapítvány gyermekek gyógyításával foglalkozó intézményeknek vásárolt műszereket, eszközöket. Évente több tucatnyi ellátót segíthettek ily módon.

Jóllehet, az Aranyágnál egyelőre nem tudták megmondani, mekkora kiesést okozott a műsor hirtelen törlése, annyi bizonyos, hogy az utóbbi évek tapasztalata alapján többmilliós veszteséget kell elkönyvelniük, azt pedig nem árulták el, fontolgatnak-e jogi lépéseket a köztévével szemben. Bíznak abban, hogy a nézők ugyan csalódottak, de a műsor elmaradásáért nem az alapítvány tehet, ezért az emberek remélhetően kitartanak eredeti szándékuk mellett, és anyagi lehetőségeikhez mérten támogatják a beteg gyermekek gyógyulását.


Ettől lesz komoly tényező az m1?

Rákay Philip korábban úgy nyilatkozott: az elsődleges cél, hogy az m1-re visszataláljanak a nézők. Az intendáns szerint nem azzal lesz tényező a médiapiacon az MTV, ha „pártpolitikai kőbunkóval odacsap”, hanem ha komolyan veszi, hogy a médiatörvény szerint mit is jelent a közszolgálat fogalma.

„Amikor elvállaltam a csatorna vezetését, azt kérték tőlem: ne foglalkozzak semmivel, csak engedjem el a fantáziámat, vessem latba minden kreativitásomat és tapasztalatomat, válasszam ki a legjobb szakembereket, hogy végre egy igazi, BBC-, ZDF-típusú közszolgálati televízió szülessen. Elegendő pénzforrást is ígértek a célok valóra váltásához. Ha mindez nem álom, ígérem, hogy az m1 – belátható időn belül – újra komoly tényező lesz a magyar médiapiacon” – fogalmazott Rákay Philip.

Úgy tűnik, az m1 intendánsának ezúttal elkerülte a figyelmét a tény, hogy a nyilvánosság és a civil társadalom segítségét karitatív céllal kérő televíziós műsorok a Magyarországnál jobb gazdasági helyzetben lévő országokban is nagy népszerűségnek örvendenek. BBC Children in Need, az olasz tévé Trenta Ore per la Vita vagy az ORF Licht im Dunkel című programja hasonlóan szólítja meg azokat, akik az adott országban a gyógyításra szorulókért hajlandók áldozni.

Százmilliók jó célra
Az Aranyág Alapítványt 1995-ben a TMA Film Kft. alapította azzal a céllal, hogy adományokat gyűjtsön, és támogatásokat juttasson el a magyar gyermekegészségügy intézményeinek. Cél a beteg és mozgássérült gyermekek egészségi állapotának javítása, gyógyulásuk elősegítése ápolási helyeik felszerelésének korszerűsítésével, bővítésével. Az alapítvány által támogatásként kiutalt összeg 1995−2008 között közel 611 millió forint volt (2006-ban 43,8 millió, 2007-ben 37,4 millió, míg 2008-ban 50,6 millió forint). Az egészségügyi intézmények mindannyian orvosi műszer, berendezés vásárlására kértek támogatást pályázat útján, a beteg gyermekek színvonalasabb, biztonságosabb ellátásáért.

 

Szigeti Ildikó

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.