Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-08-31 15:15:00

Ötből ketten kisboltban vásárolnak

Nem kell félni a Köki-től?

A kisboltok tulajdonosainak nem kell tartaniuk a Köki Terminál vásárlókat elszívó hatásától, sőt pluszbevételt hozhat a kicsiknek az óriáskomplexum megnyitása.

A GfK Hungária vásárlási szokásokat vizsgáló országos reprezentatív felmérése szerint ötből két honfitársunk a kis üzleteket részesíti előnyben, ami nem túl jó hír a Köki Terminál üzlettulajdonosainak. Néhány hét múlva nyitja meg kapuit Budapest egyik legnagyobb bevásárlóközpontja.


Négy bolttípust vizsgáltak

Ötből ketten plaza helyett különálló boltokban vásárolnak, bár sokan kényszerűségből részesítik előnyben a kis üzleteket. A GfK Hungária bevásárlóközpontokról szóló idei felmérése természetesen nem az üzletközpontok hanyatlását jósolja, mindenesetre rámutat arra, hogy a plazákat főként a fiatalok, a magas jövedelműek és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők látogatják.

A kutatók négy bolttípust vizsgáltak. A városszéli, illetve a belvárosi bevásárlóközpontot vagy plazát, ahol az egy épületen belül található üzletek többsége nem élelmiszer jellegű termékeket árul, és jellemzően valamilyen szórakozásra is van lehetőség, például mozi vagy játékterem üzemel a komplexumban. A harmadik csoport a különálló, egyetlen üzlettípust kínáló boltoké, amelyek viszonylag kicsi épülete nem bevásárlóutcában helyezkedik el, végül a városonban kiépített bevásárlóutcákat is vizsgálták.

A felmérésből kitűnik, hogy a lakosság 42 százaléka a különálló boltokat választja a legtöbbször. A vásárlók egynegyede a városszéli bevásárlóközpontokat látogatja a leggyakrabban a négy típus közül, egyhatoda pedig belvárosi plazákba jár vásárolni. A GfK Hungária felméréséből kiderül, hogy a tavalyi évhez képest nőtt a különálló boltok kedveltsége és látogatottsága, míg a belvárosi plazáké csökkent.

 

Új vevőket hozhat a Köki Terminál

Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta portálunknak, hogy Magyarországon az utóbbi 15 év „plazaépítési lázban telt”, jelenleg több mint kétszáz ilyen létesítmény van országszerte, amelyekben összesen közel tízezer üzlet található. Jelenleg 140 ezer értékesítőhely működik hazánkban a bevásárlóközpontok üzleteivel együtt − 15 éve alig több mint százezer bolt volt. – Az elmúlt másfél évtizedben azonban a plazák népszerűsége és forgalma folyamatosan nőtt, így csupán az a statisztika köszön vissza a felmérésben, ha több a kisbolt, akkor többen járnak oda vásárolni –  tette hozzá véleményét Vámos György.

A kereskedelmi szövetség főtitkára szerint nem lehet pontosan megmondani, milyen hatással lesz a környéken működő kisboltok kereskedelmére a főváros legújabb bevásárlóközpontja, a hamarosan megnyíló Köki Terminál. A környező üzletek tulajdonosai nagyon hullámzó forgalomra számíthatnak: néhány hónapig biztosan nagy érdeklődés fogja övezni az új központot, de hosszabb távon nem feltétlenül kell tartaniuk a Köki Terminál elszívó hatásától azoknak, akik távolabb, például a Határ útnál lévő Euro Park környékén bérelnek üzlethelyiséget, mivel a nagyobb bevásárlóközpontok együtt, egy régión belül több vásárlót vonzhatnak, akik hozzájuk is betérhetnek.


Fiatalok és gazdagok

A GfK Hungária a felmérésből kimutatta, hogy a bevásárlóközpontok látogatottsága az utóbbi évekhez képest nem változott jelentős mértékben. A megkérdezettek egyharmada legalább heti egyszer felkeresi valamelyik plazát. A felmérést megelőző egy hónapban a bevásárlóközpontokat leginkább a 15−34 évesek, a felsőfokú végzettségűek, a magas jövedelműek, a társadalom felső 4 százalékát jelentő „felső plusz” és a 17 százalékot kitevő „hedonista fiatalok” vásárlói szegmense, illetve a belvárosi üzlettömörüléseket, plazákat kedvelők keresték fel – összegezték az eredményeket a vizsgálat készítői. Talán nem meglepő, hogy a legkevesebb bevásárlóközpontot az idősebbek, a szerényebb jövedelműek, a kistelepüléseken élők és a különálló boltokat preferálók keresték fel.

A második helyen a városszéli plazák végeztek, amelyeket elsősorban az aktívan dolgozók keresik fel, különösen igaz ez a munka- és lakóhelyük között ingázókra. A Pest megyei lakosok körében ezek a leglátogatottabb bevásárlási helyek. A belvárosi plazákat elsősorban a fiatalabb korosztály tagjai látogatják, akik a vásárlás mellett gyakran használják találkahelyként is a bevásárlóközpontokat.

A tavalyi évhez hasonlóan a lakosság 16 százaléka eleve „vásárlásellenes”: a csoportot jellemzően férfiak alkotják, akik a tevékenységet hagyományosan női feladatnak tekintik, bár e vásárlói szegmens sok tagjánál pénzügyi gátja is van a költekezésnek.


A. S.

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.