Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-02-05 16:14:00

Erősödnek a kapcsolatok, és ez jó

Magyar-szlovák hidak lesznek

2014-ig Észak- és Dél-Komáromot és az Ipoly két oldalát is több új híd köti majd össze. A beruházások a gazdaságélénkítő hatás mellett a magyar-magyar és a magyar-szlovák kapcsolatokat is erősíthetik.

Az Észak- és Dél-Komáromot összekötő új Duna-híd terve évtizedes álom, eddig azonban úgy tűnt, hogy a két várost összekötő átkelőre csak a következő, 2014-től kezdődő uniós költségvetési ciklusban jut forrás. Az építkezés azonban bekerült az Új Széchenyi Terv által támogatott programok közé, így 2014-re el is készülhet. A Komáromtól nyugatra, 67 millió euróból (körülbelül 18 milliárd forint) épülő híd költségeiből 40 milliót a magyar, 27-et pedig a szlovák fél finanszíroz. A költségek a korábbi hídépítésekkel összehasonlítva azonban nem tekinthetőek magasnak. A Margit-híd felújítása például majdnem 30 milliárd, a dunaújvárosi Pentele autópályahíd 43 milliárd forintba került 2007-ben.

A híd építése nem halasztható tovább, mivel a jelenlegi, 1892-ben épített komáromi Erzsébet-híd már nem bír el nagyobb terhelést. Folyamatosak a torlódások és az alacsony teherbíró képesség miatt a kamionforgalmat is ki kellett tiltani, ami erősen korlátozza a gazdasági kapcsolatok fejlődését. Az új Duna híd, nem csak a két Komárom fejlődésének, de Nyugat-Magyarország és Nyugat-Szlovákia gazdasági kapcsolatait is erősíti majd.

A szlovák-magyar határon folyó Ipolyon jelenleg négy közúti híd vezet át, ez azt jelenti, hogy átlagosan 40-50 kilométerenként van közúti átkelő, szemben a világháború előtti 3 km-es átlaggal, amikor még 47 híd volt a folyón. Az Ipoly-völgyi térségben élő, körülbelül 400 ezer ember így el van szigetelve egymástól, családok, közösségek vesztették el egymással a kapcsolatot. A térség gazdaságilag sem tud fejlődni, mivel az összeköttetés hiánya miatt az Ipoly-mente magyar és szlovák oldalon is perifériának számít.

Két újabb, szintén az ÚSZT által támogatott beruházás híd építése a két ország között nem csak gazdasági értelemben fontos: a szlovákiai Révkomárom és a magyar oldalon fekvő Komárom között sok szlovákiai lakos jár át dolgozni a dél-komáromi ipari parkba és a két város többször támogat olyan közös uniós projekteket, melyek adott esetben csak az egyik városnak hoz közvetlen hasznot. Az élénkebb társadalmi kapcsolatok kiépüléséhez is szükség van egy új hídra.

Sz.A. 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.