Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-01-25 10:40:00

Vitáznak, hogy Lágymányoson kell-e megépíteni

Gyaloghíd: egyszerre kulturális és szórakoztató központ

Az üzlet, a kultúra és a tudomány világának találkozópontja lehet a Lágymányosra tervezett új, budapesti gyalogoshíd. A régi álom megvalósításához csak most áll rendelkezésre elegendő forrás

Az elmúlt években sokat lehetett olvasni a Budapestre tervezett gyalogoshíd-tervekről, szinte minden párt fővárosi programjában kötelező szereplő legalább egy, de inkább több gyaloghíd-építés. Több terv és helyszín is felmerült, volt olyan portál, amelyik már népszerűségi szavazást is rendezett a tervekkel kapcsolatban, ugyanakkor az elmúlt öt évben a kérdés csak papíron létezett.

Nem feltétlenül itt indokolt?

A lágymányosi gyalogoshíd terve már 20 éves és eredetileg az ide tervezett ’96-os EXPO tette volna indokolttá, ami végül nem valósult meg. „Miért pont oda tervezik?” – teszik fel sokan a kérdést, hiszen érezhető: máshol sokkal nagyobb szükség lenne rá. Lágymányoson két, csak munkaidőben használt városrészt lehetne összekötni, ráadásul az irodai és egyetemi negyedben dolgozóknak, tanulóknak sem feltétlenül van dolguk a másik oldalon. A város közlekedése szempontjából mindemellett kijelenthető: több gyaloghídra is szükség lenne, hiszen a legtöbb hídon csak autóval lehet közlekedni.

Komplett szórakoztatóközpont

A lágymányosi kampusszal és Soroksári Duna-parttal számos városépítész szerint minél hamarabb „muszáj” kezdeni valamit. Ez a város legkevésbé élvezhető Dunapart-szakasza és ez a hangulat a MüPa és a Nemzeti környékét is lehúzza ahelyett, hogy pezsgő, élő városrészt alkotna. Az eredeti koncepció szerint a terv nem csupán egy hidat, hanem egy több emeletes szórakoztatóközpontot tartalmaz, ahol kávézók, éttermek és esetleg egy-két kulturális intézmény is helyet kaphatna. Érdemes azonban elkerülni, hogy a híd egy Dunán átívelő plázává váljon.

Nyilvánvaló, hogy egy híd nem elégít ki minden igényt, ehhez szükség van a jelenleg elég igénytelen partszakaszok rendbetételére. A pesti parton futó HÉV-vonalon jelenleg csak a Boráros térnél és a Művészetek Palotájánál lehet átkelni, mindenképp szükség van több átkelési lehetőségre és esztétikus sétányok kialakítására.

A tervek szerint az épülő híd budai hídfőjénél kaphatna helyet a Széchenyi-könyvtár új épülete, amit muszáj kiköltöztetni a Várból, mivel már rég kinőtte a helyét. Kulcsfontosságú, hogy milyen jellegű épületet terveznek. Várható, hogy egy jól megtervezett, hallgató- és látogatóbarát budapesti központi könyvtárat az egyetemi kampusszal együtt naponta akár több tízezer ember is használna. Mivel jelenleg Budapesten nincs igazán jó általános könyvtár, nagy igény van egy ilyen épületre és nem mindegy, hogy azt hogyan lehet majd megközelíteni. A pesti oldalra tervezett új kongresszusi központ szintén a környék további fejlődését vetíti előre, így a híd egy fejlesztési terület közepén állna és szimbolikusan is egy olyan hely lehetne, ami találkozópont az üzlet, a kultúra és a tudomány között.

 

Szűts András

Öt, hasonló terv
A budapesti gyalogoshíd tervek közül eddig ötről lehetett hallani: a legnépszerűbb és turizmus szempontjából is legfontosabb a Várkert bazár és a Vigadó közé építendő híd, amely egyes tervek szerint kétszintes lenne és a földalattit is átvinnék rajta a budai oldalra. Lehetséges helyszín még a Batthyány és Kossuth tér összekötése (itt már volt egyszer egy ideiglenes híd a háború után). Itt esetleg érdemes lenne megfontolni a villamos átvezetését is, így a meghosszabbított 17-es villamos a 2-es vonalon mehetne tovább dél felé. Szóba jött Pest és a Margitsziget összekötése a sziget derekánál és mindközül talán a legkevésbé fontos, ugyanakkor nagyon szimpatikus terv a CET és a Corvinus Egyetem új épületének S-alakban való összekötése a Gellért tér déli részével, amelyből egy kiágazás vezethetne a Műegyetem felé. Az jelenleg felkarolt híd-terv a lágymányosi egyetemi campus és a Milleneumi Városközpont összekötése, ami a jelek szerint az Új Széchenyi Tervben is szerepel.
 
A szolnokiak már büszkélkedhetnek
Szolnokon január 21-én avatják fel Közép-Európa egyik leghosszabb, 445 méteres, másfél év alatt felépült gyalogoshídját. A híd nem csak szép, de egy átlag budapesti projektet nézve extrém olcsón, 1,2 milliárd forintból épült. Persze sok különbséggel kell számolni egy tiszai és egy dunai híd tervezésekor (más a medermélység, sodrás, nagyobb magasságú és szélességű hídra van szükség Budapesten, de a beruházás költségének nagyságrendjét érdemes követendő példának tekinteni. (szolnokigyalogoshid.hu). 

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.