Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-08-03 12:11:00

Távozott a közlekedési holding és a drágítások kiötlője

Elakadt a MÁV és a Volán átalakítása?

Lemondott Lantos Csaba, a MÁV közösségi közlekedés átalakításával megbízott igazgatóság tagja, kinek tervei többször is felzúdulást keltettek. A Fidesz-kormány közösségi közlekedéssel kapcsolatos tervei lelassulni látszanak.

Visszalépett Lantos Csaba MÁV igazgatósági tagságától – vált nyilvánossá a napokban. Az üzletember vezetésével készülő Nemzeti Közlekedési Holding-koncepció belső vitájának számlájára írható ez a döntés. A lépés nem volt váratlan azok számára, akik közelebbről ismerték a közlekedési kormányzat belső viszonyait.


Konfliktusban a Fidesz-holdudvarral

A közlekedési holding vezetői székének várományosa már tavaly év végén panaszkodott, hogy bár felkérték a komoly koncepcióalkotó munkára, sem a szakminisztérium, sem az érintett vállalatok nem fogadták örömmel gondolatait. Portálunkat arról tájékoztatta egy bennfentes, hogy Lantos távozásának hátterében három fő ok állt: fájlalta, hogy elkészült koncepcióját utólag többször is úgy módosították, hogy nem kérték ki a szerző véleményét. A másik ok, hogy a politika mereven elzárkózott a menetjegykedvezmények rendszerének átalakításától, különösen a 65 év feletti nyugdíjasok ingyenes utazási lehetőségének korlátozásától. Végül a pénzügyi szakember távozását siettette, hogy konfliktusba került bizonyos, a Fidesz gazdasági holdudvarához tartozó meghatározó cégekkel, cégcsoportokkal.

Lantos korábban az OTP vezérigazgató-helyettese volt, emellett több állami vállalat igazgatóságának, felügyelő bizottságának tagja. Egyik cége adta ki éveken keresztül a Heti Válasz című hetilapot, azaz konzervatív elkötelezettségűnek tekinthető, ugyanakkor jó kapcsolatokat ápol Bajnai Gordon volt kormányfővel és Simor András jegybankelnökkel, amit viszont nem néznek jó szemmel a Fidesz vezetésében. Közösségi közlekedéssel kapcsolatos elgondolásait a közelmúltban egy szakmai tanácskozáson ismertette.

A közgazdász-szociológus végzettségű szakembert korábban a sajtóban a 2012 januárjától megalakuló Nemzeti Közlekedési Holding leendő vezetőjeként tálalták a közvéleménynek. Maga az üzletember nyilatkozataiban cáfolta, hogy felkérték volna a holding vezetésére, de azt elismerte, hogy ha érkezne ilyen felkérés, akkor megfontolná részvételét. A kormányzati tervek szerint egyetlen nagy cégcsoportba, holdingba tömörítik majd a Volán-vállalatokat és a MÁV-ot, valamint az autópálya- és közút, valamint vasúti infrastruktúra-fenntartó cégeket.


Díjak, drágítások, szorítások

Lantos meglehetősen merész, és vegyes visszhangot kiváltó gondolatmenete szerint úgy kellene versenyképessé tenni a közösségi közlekedést az egyéni közlekedéssel szemben, hogy előbb az egyéni közlekedést megdrágítják. Jelenleg az egyéni közlekedés részaránya nagy ütemben nő a közösségi közlekedés kárára. A közúti szektort önfinanszírozóvá kell tenni, és ehhez be kell vezetni a használatarányos, elektronikus útdíjat, ami növeli a közlekedési szektor bevételeit. Ez utóbbi lépés régóta jelzett kormányzati szándék, ám a magánfuvarozók ellenállásán mindeddig elbukott.

Felzúdulást okozott az a terve is, amellyel eltörölnék, hogy a munkáltatók kilométerenként 9 forinttal támogathassák a magángépjármű-használatot, ugyanakkor további közterhek nélkül vásárolhassanak munkavállalóiknak közösségi közlekedési bérleteket, az agglomerációból bejáróknak busz-, vasúti és BKV-bérletet is. Lantos Csaba kedvezményes, 5 százalékos áfa-körbe javasolta sorolni a helyközi vasúti- és a helyi tömegközlekedést, egyúttal átlagosan 30 százalékos tarifacsökkentést hajtana végre amellett, hogy a kedvezményeket jelentősen szűkítik.


Előnyben a vaskerekesek

A MÁV azóta lemondott igazgatósági tagja arról is beszélt, hogy a vasúti árufuvarozást versenyképessé kell tenni a közúti fuvarozással szemben. Ha mindehhez hozzátesszük, amit a közlekedési kormányzat vezető tisztségviselői gyakran emlegettek: a vasutat előnyben kell részesíteni a közúttal szemben a személyszállítás területén, és a párhuzamos útvonalak esetén a csak a vaskerekes közlekedés kap majd állami a támogatást, a gumikerekes nem, érthető, hogy megmozdult a közúti lobbi.

Amíg a közösségi közlekedési vállalatok vezetői állami alkalmazottak, addig a közúti fuvarozók közül nem egy hatalmas magánvállalatok élén áll, így politika-befolyásoló képessége sokkal nagyobb. Ráadásul a szinte kizárólag személykocsival közlekedők – közéjük tartoznak a mindenkori vállalatvezetők, a politikusok, döntéshozók – fülében meglehetősen furcsán hangozhatott az autózás megdrágításának a szándéka is.


Elszigetelődött személyiség

A közlekedési holding koncepcióját kidolgozó Lantos Csaba így meglehetősen egyedül maradt „felforgató” eszméivel. A miniszterelnök a kormány egyéves teljesítményét értékelve lesújtóan nyilatkozott a közösségi közlekedés átalakításáról. Orbán Viktor azt mondta: „még nem látszik az irány, nem álltak össze a fejében sem a részletek, és a munkatársai sem hozták helyzetbe”.

Az általunk megszólított szakértők szerint a legnagyobb baj: egyéves kormányzás után sem látszik, hogy a fentieknél részletesebb, kiérleltebb tervekkel rendelkezne a kormány a közösségi közlekedés átalakítására. Lantos Csaba, a kívülről – azaz az üzleti életből – jött koncepcióalkotó önként távozott, ám most sem tudni, mitől fognak a jövőben jobban, pontosabban, tisztábban járni a MÁV vonatai, mitől hangolják majd a vasúti menetrendhez sajátjukat a Volán-társaságok, és különösen azt nem látni, ugyan miért hoz milliárdos megtakarítást az állami cégek egyetlen holdingba szervezése.

 

Vashegyi András 

A nyitókép innen.

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.