Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-05-23 13:51:00

Továbbra is várat magára a magyar járműgyártás reneszánsza

BKV-buszok holland használtautó-kereskedésből?

Ezer új autóbusz vásárlását ígérte a budapesti vezetés, hiszen a meglévők környezetszennyezők és tűzveszélyesek. Most a BKV ötszáz motor felújítását tervezi. A metrókocsik kivonásával együtt életbe vágó lett volna a bővítés.

 Az egykori Ikarus-technológia utódvállalatai, a magyar autóbusz-háttéripar cégei évek óta várják, hogy egy nagyobb állami megrendelés felélessze a működésüket. Úgy tűnik, tovább szendereghetnek.


Van? Hol?

A Budapesti Közlekedési Központ nagy örömmel jelentette be: Van Hool gyártmányú, használt autóbuszok vásárlását tervezik. Az öröm jogos, hiszen a belga buszok csak nyolcévesek, alacsonypadlósak, vagyis mind felépítésüket, mind állapotukat tekintve sokkal jobbak, mint a BKV flottájának gerincét adó Ikarus 200-asok, amelyek harminc évnél is öregebbek. A 13 busz alkalmi vétel: egy-egy jármű csak hétmillió forintba kerül, feleannyiba, mint amennyiből az öreg Ikarusok felújítása megoldható lenne. De alkalmi a vétel abból a szempontból is, hogy összesen ennyi eladó belőlük − legalábbis ezt állítja a járműveket egy hollandiai használtautó-kereskedésben felfedező Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke kérdésünkre azt mondta: azóta az eladó lízingcég is rájött, hogy a buszok sokkal többet érnek.

A baj az, hogy a 13 használt, alacsonypadlós jármű csepp a tengerben. A BKV vezetői évek óta mondják, hogy rövidesen ezer új buszt kell beüzemelni a fővárosban, hogy biztosítható legyen a folyamatos közlekedés. A BKV hitelképessége azonban az utóbbi években jelentősen romlott, ezért a cég bankhitelre nem vásárolhatott járműveket. Az új városvezetés valószínűleg ezért vetette fel a járatkiszervezés ötletét, így nem a BKV, hanem az egyes járatokat üzemeltető alvállalkozók fordulnának hitelért a bankokhoz. Az alvállalkozói buszbeszerzés azonban késik, ezzel szemben a BKK meghökkentő közbeszerzési felhívást tett közzé a minap, miszerint összesen 517 különböző típusú autóbusz motorjának felújítására kér ajánlatot: Rába, DAF, MAN és Perkins motorral felszerelt járművekre.


Alig írták ki, máris megvan a nyertes

A felújítások csak a buszok motorterét érintik: a beavatkozásoknak a befecskendező szivattyúkat, a porlasztókat, a turbófeltöltőket, a szervószivattyú-légsűrítőket, a generátorokat és az indítómotorokat is tartalmazniuk kell, s egy év garanciát kell vállalni a végzett munkára. Feltétel, hogy a pályázó hasonló járművek felújítását is be tudja mutatni referenciaként. Meghökkentően rövid a határidő, június 23-án már eredményt is hirdetnek: 85 százalékban az ár, tíz százalékban a vállalt javítási határidő, öt százalékban pedig a garancia időtartama a meghatározó.

Kérdés, hogy a használt buszok motorgenerálja miként érinti a BKV-nak és a BKK-nak az eredeti szándékát, miszerint magyar gyártmányú új autóbuszokat vásárolna a járműpark felújításáért. Eddig ugyanis kizárólag külföldi, használt autóbuszok, trolibuszok és villamosok beszerzéséről érkeztek hírek a fővárosi közlekedési cég háza tájáról, most pedig a motorfelújítási program. Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) az elnöke kérdésünkre elmondta, hogy a Mabusz nagy reményekkel tekintett a kormányváltás elé, hiszen a munkahelyteremtést és a magyar vállalkozások helyzetbe hozását ígérő Fidesz-kabinettől a hazai járműipar segítését várták. A kormányváltás óta eltelt egy év, de ezen a területen nem sok történt.


Konkrétumok híján

A Mabusz több alkalommal tárgyalt a kormány képviselőivel, de konkrét intézkedések eddig nem születtek. A Volán-társaságok ugyan nyilvánosságra hozták szándéknyilatkozatukat, hogy régiónként összefogva hirdetik meg járműbeszerzéseiket, de ilyenre eddig nem került sor. A legnagyobb buszos cég, a Volánbusz a kormányváltás előtti években erőnek erejével kínai gyártmányú járműveket kívánt vásárolni, az év eleji vezetőváltás óta azonban nincs hír a terveikről. A BKV járműállománya ugyancsak alaposan megérett a felújításra. A garázsban napról napra „drótozzák össze” a kocsikat, hogy működőképes állapotba kerüljenek, s e kényszerkarbantartás miatt rendszeresek a kiállások, a járatkimaradások, a motortüzek.

A motorgenerál megrendelése azonban arra utal, hogy a radikális járműcsere éveket csúszik: a megkérdezett szakértők egybehangzóan azt mondták, hogy így öt−hét évvel meghosszabbítják az Ikarusok élettartamát. Vincze-Pap Sándor szerint ez még mindig jobb megoldás, mintha használt külföldi járműveket vennénk, és az 1400-as flotta, valamint az 500-as motorgenerál aránya megengedi, hogy mellette a BKV évente 200 hazai gyártású autóbuszt vegyen, s ha a motorgenerált hazai vállalkozások végezhetik, lassan növekedhet a magyar buszos háttéripar megrendelésállománya. Más szakértők ezzel szemben úgy sejtik, hogy a BKV motorfelújítási programja jelzi: semmivé váltak a hazai autóbuszipar reményei, és ebben a választási ciklusban sem állhatnak talpra a cégek.
 

Talán az unió segít?
Összesen 43 metrókocsit állított le a BKV, mivel azokat balesetveszélyesnek nyilvánították. Miként megírtuk, a 2-es és 3-as vonalon járó, szovjet gyártmányú metrókocsik „nullára futottak”, és hatóránkénti karbantartással sem garantálható hibátlan működésük, tehát balesetveszélyesek. Az orosz gyártó is kockázatosnak ítélte a több mint negyvenéves kocsik használatát. A selejtezés miatt a metró ritkábban fog járni, de a főváros azt ígéri, megpróbálja meggyorsítani az új metrókocsik beszerzését. Vitézy Dávid a Magyar Nemzet mai számában arról nyilatkozott: a belső akadályok elhárítását követően több milliárd eurós, EU-s támogatás is segíthet helyére állítani a rendszert.

 

Vashegyi András

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.