Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2012-01-07 19:00:00

A Fidesz alkotmánypolitikájának értelme és szimbolikája

Az alkotmányos kaméleon

Az alkotmányozási folyamat kezdete után alig több mint egy évvel az új alaptörvény mind politikai, mind szimbolikus értelemben megbukott. Ez annál is nagyobb baj, merthogy maga az alkotmányozás „egyáltalán nem az ördögtől való”.

A baloldali ellenzék a politikai közbeszédben az alkotmányozás egész folyamatát felesleges fényűzésként állította be. Mert egy ország alkotmánya jogi szempontból egyáltalán nem luxus, ugyanúgy, mint ahogy – némiképp elkoptatott hasonlatokkal élve – nem luxus egy háznál a jó minőségű ácsolat vagy egy hajónál az erős bordázat.


A Fidesz valódi alkotmánya

Az 1949-es – valójában persze 1989-es – alkotmány minőségével alapvetően nem is lett volna nagy baj. De azért mindenképpen volt ráció abban az érvben is, mely szerint a rendszerváltás tapasztalatainak, az új évszázad új értékeinek is helyet kell kapniuk az Alaptörvényben. Ebben a követelésében persze sokaknál közrejátszott az, hogy az elmúlt húsz év politikai mulasztásaiért és kudarcaiért az alkotmányt mint valami megfoghatatlan „felsőbb rendszert” tartották a hibásnak. Pedig a vétkek és a hibák – ahogy ezt Sólyom László Alaptörvényről szóló írásából is megtudhatjuk – sokkal inkább a politikában jelentkeztek, mintsem az alkotmányos hagyományban.

Azonban azoknak, akik az alkotmányozó Országgyűléstől valódi jogalkotói tettre, az Alaptörvény kihirdetésétől kiemelkedő történelmi alkalomra számítottak, csalódniuk kellett. A szöveget egy salátatörvény szintjén fogalmazták meg, a számtalan esetleges változtatás és az Alaptörvény mögé hosszú uszályként kapcsolt, néha meghökkentően ostoba sarkalatos törvények pedig teljesen szétcincálták az Alaptörvény jogi értelemben vett egységét. A 2011-es éven végighúzódó törvénykezés kisszerűsége a legtöbb emberben az emelkedettség helyett csak „a sok hűhó semmiért” érzetét kelthette. Pedig van logika a Fidesz alkotmányozó törekvéseiben, van logika az Alaptörvény köré épített Kerényi-díszletben asztalostul, Operaházastul, képsorozatostul.

A Fidesz alkotmányos politikájának mélyén a történeti alkotmány felélesztésének szándéka húzódik meg, és ebben a törekvésben csak epizódszerepet játszhat maga az új Alaptörvény szövege. Az Alkotmány Alaptörvényre való átkeresztelése – melyet eredetileg a Jobbik vetett fel, megkülönböztetendő az írott szöveget az „ezeréves alkotmánytól” – is jelzi, hogy itt nem pusztán a magyar törvényeket összefogó „szupernorma” megszövegezése volt a cél, hanem egy új történelmi-nemzeti kánon szimbolikus létrehozása, melynek sarokköve az Alaptörvény. A Fidesz helyesen ismerte fel azt, hogy az alkotmányosságnak a magyar történelemben mindig is kulcsszerepe volt, és azt is, hogy ez az alkotmányosság nem a jogi normákhoz való ragaszkodást jelentette, hanem egyfajta politikai gumifogalomként a „nemzeti politizálással” vált egyjelentésűvé. Nem véletlen, hogy bár a XIX. században mindenki pontosan tudni vélte, mit is jelent a maga Szent Korona-tanával, Aranybullájával, Werbőczy-féle Hármaskönyvével együtt a „történelmi alkotmány”, a pontos jogi tartalom felől mindenki mást tartott. Ez nem is csoda, hiszen az elmúlt évszázadok magyar politikai nyelvében az „alkotmányosság” voltaképpen nem a jogrend alapját jelentette, hanem azt, hogy a tényleges függetlenségét igen ritkák élvező magyar politikai elit a joghagyományban kereste a nemzet egységét.

A Fidesz annyiban örököse ennek a törekvésnek, hogy az alkotmányosságot ismét a történelempolitika szolgálatába kívánja állítani. Ehhez először azonban be kellett rekesztenie az elmúlt húsz év európai értelemben vett alkotmányos hagyományát, a jól-rosszul működő alkotmánybírósági aktivizmussal együtt – ezért nem véletlen sem a Baka András főbíró január elsejei menesztése, sem pedig az Alkotmánybíróság esküdt ellenségének számító Pokol Béla alkotmánybírói (!) kinevezése.


Kaméleon és lovasroham

Persze a történelmi alkotmány 2011-re már jórészt kikopott a politikai köztudatból és a politikai szótárakból, ezért a közvélemény – már akit még érdekel a magyar állam minősége és sorsa – legszemléletesebben a Magyar Nemzeti Galériában megnyílt kiállításon találkozhat a Fidesz alkotmányos mezbe bújtatott történelempolitikai koncepciójával. A „Hősök, királyok, szentek – a magyar történelem képei és emlékképei” című tárlat nem titkoltan 1896-ban kívánja felvenni a fonalat, Székely Bertalan, Madarász Viktor Stróbl Alajos, Benczúr Gyula és Munkácsy Mihály millenniumra elkészült műveivel emlékezik meg a magyar történelem korábbi évszázadairól. Ezek a művek a nemzeti történelem klasszikus korszakából származnak, melyekről helyesen állapította meg Bellák Gábor, a tárlat kurátora: „A fiatal korosztálynak talán régimódiak, de mégis érthetők ezek a képek, a képen ábrázolt jelenetek pedig felfoghatók, átélhetők. Ez egy jól vezethető kiállítás”.

Melléjük került a Kerényi Imre bábáskodásával megszületett 15 képből álló sorozat, melyek az azóta bekövetkezett viharos történelmi kort próbálják megemészteni – a nézők helyett is. Ezek a képek már az ősz folyamán komoly vita tárgyaivá váltak, ami önmagában nem is lenne baj, hiszen a modern művészet éltető eleme a vita. Ez a vita azonban nem a művek provokatív jellegéből, hanem pont didaktikus történelemértelmezéséből és együgyű ábrázolásmódjából fakadt – mondjuk szerény véleményem szerint a Lovasroham Szent György-allegóriájába benyúló Demszky-kéznek vagy a Nagy Imre újratemetésén trónoló kaméleonnak helye a magyar művészettörténelem klasszikusai között. A kormány szándéka azonban biztos nem a „trash” – azaz a gagyi és giccs – kultúrájából táplálkozó meghökkentés volt, hanem a fennköltség, a magasztosság és a drámaiság. E nélkül pedig igazán bajos megteremteni a nézőben a kontinuitást az 1896-os „nemzeti aranykor” – mely ugye maga is egy történelmi fikció – és a jelen között. Pedig a Fidesz egész koncepciójának ez volt a célja: nem egy új alkotmányt, hanem egy új identitást akart adni a népnek.


A bukás

Ez a nagy ívű koncepció azonban megbukott. Egy jelentős kisebbség – igen erős külföldi hátszéllel – ugyanis ragaszkodik a valódi történelmi alkotmányhoz, mely nem a vérszövetséggel, hanem a vér nélküli rendszerváltással kezdődött, és nem képlékeny történelmi példázatokra, hanem szilárd jogelvekre helyezi a hangsúlyt. Sőt, a politika furcsa fordulataként pont az Alaptörvény körüli erőfeszítések tették sokak számára fontossá a ’89-es Alkotmányt, mely másfél évtizede reformra váró, „megtűrt” szövegből a demokratikus jogállam szimbólumává vált.

 

Az Eleai Vendég

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.