Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-01-29 10:02:00

Budapest-Balaton oda-vissza: húszezer

Autó, a legdrágább barát

Státuszszimbólum vagy használati eszköz az autó? A kiadások felülírják a presztízst. Elemzésünkben kiszámoljuk, hogy mennyibe kerül egy kilométer autóval.

Számoljuk ki, mennyibe is kerül valójában az autónk! A bemutatandó modell néhány magától értetődő feltételezésen alapul: számításba veszi a járgány bekerülési és eladási árát, a biztosítást, az adót, a karbantartást, és egy feltételezett futásteljesítmény mellett az üzemanyagköltséget. Ezzel egyidejűleg a modell nem veszi figyelembe a parkolási és tárolási költségeket, a törésből, lopásból eredő károkat, takarítási költségeket, nem számszerűsíti a tulajdonos által az autóra fordított időt, az üzemanyagköltség változását, és nem számít sem jelenértéket, sem pedig a pénz alternatív befektetéséből származó kamatjövedelmet.
Kiindulásként vásároljunk egy új, alsó középkategóriás, benzines autót 4 millió forintért! Tegyünk bele évente 20.000 km-t, hajtsuk 4 évig, majd adjuk el!
 

  Forint Ft/80e. Km
Beszerzési ár 4.000.000,- 50,-
Eladási ár -2.000.000,- -25,-
Biztosítás, adó 400.000,- 5,-
Karbantartás 300.000,- 3,75,-
Üzemanyag (7l/km) 2.016.000,- 25.2,-
Összesen: 4.716.000 58.95 Ft/km



Így jön ki a balatoni leruccanás 20.000 Ft-ból, és az autópálya-matricát még nem számoltuk! Amennyiben dízel autót választunk, a beszerzési (és remélhetőleg az eladási) ár is ugyan kb. 10%-kal magasabb, viszont 20%-kal alacsonyabb fogyasztást feltételezve 59 Ft helyett 55,50 Ft-re jön ki minden egyes kilométer. Ha évente csak 10.000 km-t megyünk, talán többet kapunk az autóért a 4. év végén, de a fix költségek miatt összességében már majdnem 90 Ft-ba kerül minden futott km.

Hétvégi autóként, 5.000 km-es éves futás mellett minden kilométer 140 forintunkba kerül, ami már-már a rendszeres taxihasználat mellett szóló érv. (Úgy még sofőrt is kapnánk!) Második példaként induljunk ki abból, hogy a fent említett kategóriájú autót 4 évesen vásároljuk meg, és 8 évesen adjuk el!
 

  Forint Ft/80e. km
Beszerzési ár 2.000.000,- 25,-
Eladási ár -1.200.000,- -15,-
Biztosítás, adó 300.000,- 3.75,-
Karbantartás 500.000 6.25,-
Üzemanyag (7l/100 Km) 2.016.000 25.2,-
Összesen: 3.616.00,- 45.2,-


Ahogy vártuk, ebben az esetben már jobban jövünk ki, de a 25 forintos üzemanyagköltség még így is csak épp több mint az összes költség fele. A dízel kilométerenként majdnem 5 Ft-tal olcsóbb, ezzel nagyjából megegyezik, ha átalakíttatjuk az autót bioetanol-üzeműre. Gázüzem esetén – a befektetési költségeket is számolva – ugyan további 4 Ft-ot nyerünk, de parkolóházban már nem parkolhatunk, és a gáztartály miatt a csomagtartó egy részét is elveszítjük. Alacsonyabb éves futás mellett a fajlagos költségek természetesen meredeken emelkednek: évente 10000 km esetén 65 Ft-ra, 5000 km esetén 105 Ft-ra jön ki egy km.

20000 km-es éves használat mellett ennél idősebb autó vásárlása esetén megnövekedett karbantartással számolva 2-3 forinttal jöhetünk ki jobban kilométerenként, de a csökkenő megbízhatóság miatt az autó rendelkezésre állása egyre kevésbé biztosított. Kisebb autó vásárlásával, az alacsonyabb értékcsökkenési veszteség és fogyasztás miatt mintegy 10 Ft-ot takaríthatunk meg kilométerenként. Ha pedig tényleg nem fér el a család összes poggyásza a nyaraláshoz, a 4 év alatt így megspórolt 800.000 Ft-ból pedig néha-néha akár még egy bérautóra is futná...

Kis Ferenc Balázs 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.