- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2011-07-16 18:40:00 Környezetbarát megoldások Budapest problémáiraArzén, cián, ólom szivárog a Dunába a fővárosban?Elkezdődött a párbeszéd a civil szervezetek és a Fővárosi Önkormányzat között. A Tarlós István által nemrég kiadott Fehér könyvben jelzett problémákra keresik a környezetvédők a megoldásokat.A Levegő Munkacsoport a város nagymértékű eladósodottságára keresett olyan kiutat, mely a „használó fizet” és a „szennyező fizet” elvet követi. Szerintük elengedhetetlen a dugódíj bevezetése és a teherforgalmi behajtási díj szigorítása, mert a pesti légszennyezés 70 százalékát a gépjármű-forgalom okozza. Számításaik szerint ezekkel az önkormányzat már önmagában évi több tízmilliárd forint többletbevételhez jutna. Lukács András, a szervezet elnöke kiemelte, hogy fontosnak tartják, hogy a költségeket az fizesse meg, aki okozza, ne hárítsák azokat ez egész társadalomra. Továbbá javasolták a nem feltétlen szükséges nagyberuházások elhalasztását.
Dorner János, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke felhívta a figyelmet a könyv néhány hiányosságára, miszerint a BKV-val foglalkozó fejezetből több olyan terület is hiányzik, melyeknek még a felmérése sem kezdődött meg. Ezek alapvetően több százmilliós vagy milliárdos értékű szerződések, melyek felülvizsgálata újabb bevételt hozhatna a vállalatnak. Ilyen például a reklámfelület-értékesítési, a takarítási, őrzési-védési, alkatrész-beszállítási, infrastruktúra-kivitelezési és más alvállalkozói szerődések. Továbbá hiányolták a parkolási rendszerekkel kapcsolatos tarthatatlan állapot vagy a településrendezési szerződések elmaradásából és az ellenőrizetlen ingatlan-beruházásokból adódó problémák kérdéskörét. A Magyar Kerékpárosklub munkatársa felhívta az önkormányzat figyelmét arra, hogy a 2008-ban elfogadott Kerékpáros Budapest Koncepció keretében nem sok fejlesztés történt, pedig a cél, hogy 2015-re Budapest kerékpáros forgalma elérje a 15 százalékot. Kiemelte, hogy ez nem csak a környezetszennyezés csökkentése miatt fontos, hanem javíthat a közegészségügy állapotán. A Greenpeace Magyarország igazgatója, Szegfalvi Zsolt, sürgős intézkedést kért az Óbudai Gázgyár területének elfogadhatatlan állapota miatt. A területen rendkívül veszélyes szennyezőanyagok halmozódtak fel, mint például arzén, cianid, ólom, melyek folyamatosan a Dunába szivárognak. A kármentesítést 10 éve szorgalmazza a szervezet és tarthatatlannak tartja a jelenlegi állapotot. Ehhez kapcsolódóan kérték az önkormányzatot egy intézményes kommunikációs rendszer kiépítésére a civil szervezetekkel, mert ahogy jelezték, tarthatatlan, hogy csak személyes kapcsolatok útján valósuljon meg az információ áramlás.
Szerkesztői megjegyzés: Az óbudai kármentés első üteme 2009 végén megvalósult, több 10 ezer tonna veszélyes anayagot szállított el a Főgáz Zrt., így jelentősen csökkentették a szennyezés mértékét. A következő lépés költségeiről további tárgyalások folynak.
Kotulics Mónika
|
Hírsor
A hét java
|
|