Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Sport
2010-12-18 12:21:00

Egyszerűsíteni akartak, még bonyolultabb lett

Forma–1: lehet sakkozni a pilótákkal

Sok szó vagy inkább nagy nyomás érte a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA) a Forma–1-ben 2002 óta érvényben lévő csapatutasítás tilalma miatt, amit a napokban eltöröltek. Szóval jövőre szabad a pálya, vagy mégsem?

A szériára vonatkozó szabálykönyvben ezentúl nincsen olyan paragrafus, mely kimondja, hogy a csapatok a pilótáiknak nem mondhatják meg, verseny közben ki legyen előrébb, csak arra hívják fel a figyelmet, hogy mindezt olyan szintig vihetik, ami még nem hoz szégyent a világ első számú autóverseny-sorozatára. Tehát ami eddig egyértelmű volt, az most olyan képlékeny lesz, mint a gumi, és az is eléggé valószínűtlen, hogy mindenki egyformán ítéli meg majd az adott helyzetet. Akik a változás mellett tették le a voksot, úgy gondolják, hogy egy csapatnak joga van megmondani saját pilótáinak, hogy a közös érdeket szem előtt tartva hogyan cselekedjenek.

Nyolc évvel ezelőtt a csapatutasítást tiltó szabályt a Ferrari egyik (nem az első, és nem is az utolsó ilyen jellegű) lépése után hozták meg, amikor Ausztriában Rubens Barrichellót a gárda akkori főnöke, Jean Todt (jelenleg az FIA elnöke) kegyesen felszólította a befutó előtt, hogy adja át az első helyet társának, Michael Schumachernek. Sokaknál kihúzták ezzel a gyufát, még a sportszabályzatot alkotó Motorsport Világtanácsánál is. De a maranellóiaktól idézhetnénk példát az idei szezonból is, amikor Felipe Massánál érdeklődött a csapat rádión, nem eléggé virágnyelven (amit amúgy szintén büntetnek): érti-e, hogy a mögötte közlekedő csapattársa, Fernando Alonso gyorsabb nála. Massa értette, ahogy a brazil honfitársa és egyben elődje is jó néhány éven át értette az üzenetet Schumacher mellett, és elengedte a spanyolt. A Ferrari jutalma pénzbüntetés lett, de ami jobban fáj nekik, mint a költségvetésükhöz képest az a beszedett néhány cent, az az, hogy a 2010. évi Forma–1-es világbajnoki trófeát így sem sikerült elhódítaniuk.

Persze más csapat is esett bűnbe, vagy érintette meg a kísértés szele, de a tűzpiros alakulat ténykedései mindig is reflektorfényben voltak.

Schumacher pedig hiába vezet visszatérése óta ezüstszínű autót a piros helyett, a szabályhozókat még 41 évesen, hétszeres világbajnokként is kimagaslóan ösztönzi. A múlt heti monacói ülésen ugyanis arról is rendelkeztek, hogy ezentúl nem néznek el egy-egy durvább, veszélyesebb manővert a pályán úgy, mint eddig. Bizonyos esetekben pedig még komolyabb büntetéseket szabnak ki. Erre a lépésre az egyik legfőbb idokot Schumacher azon mozdulata szolgáltatta, amellyel az idei Magyar Nagydíjon a Mercedes GP színeiben kis híján felkente a falra egykori csapattársát, a ferraris években mellette szolgáló fegyverhordozóját, jelenleg már a Williamsnél vezető Barrichellót. Nem esett jól neki a gesztus, bár Schumacher később elnézést kért tőle, mondván, sajnálja, ha úgy érezte, hogy veszélyes helyzetbe hozta őt. Ennek ellenére nyilván az idei karácsonyt sem töltik együtt, hisz előtte sem voltak puszipajtások.

Számos más, igen jelentős változás is érvénybe lép 2011-től illetve 2013-tól. Ezek közül a legfontosabb, hogy két év múlva visszatér a Forma–1-be a turbók világa. Négyhengeres, 1,6 literes motorok hajtják majd az autókat a mostani nyolchengeres, 2,4 literes erőforrások helyett. Ezen változtatások és egyéb környezetkímélő eszközök bevetésével az üzemanyag-fogyasztást 35 százalékkal tudják csökkenteni. A hosszútávú cél ugyanis a minél zöldebb F–1.

 

Vér Viktória


Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.