Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-10-30 06:00:00

Nyugdíjpépénztárak: pazarolhat -e a jó gazda?

Tíz év alatt kicsit nőttem

A tagok befizetéseiből biztosították drága és pazarló működésüket a magánnyugdíj-pénztárak, miközben 10 éves távaltban mért növekedésük alig haladta meg az inflációét – derül ki a PSZÁF statisztikájából. Kis jár igazán rosszul a kormánydöntéssel és kié az igazi politikai felelősség?

Izgalmas statisztikát tett közzé a PSZÁF a magánnyugdíj-pénztárakkal kapcsolatos, immár nemzetközivé terebélyesedő vita kapcsán: az egyes társaságok 10 éves növekedésének elemzése a legeredményesebb biztosítások kapcsán sem mutat többet az inflációt meghaladó 1,5-2 százaléknál. Ez perdöntő lehet a jelenlegi támogatási forma puszta létezése feletti vitában, hiszen a cégek rendre működésük eredményessége mellett érvelnek.

A jó gazda gondosságának kérdése is felmerül a tény kapcsán: a társaságok működésük – sejthetően nem túl szerény – költségeit a befizetésekből biztosították. Ily módon talán még érthetőbb az aggodalmuk tagságuk kiürülése felett. A legnagyobb növekedést a biztosítók közül az egyik legkisebb társaság, az Életút adja, ők a 10 éves távlatban mért 5,9 százalékos infláció mellett 8,7 százalékos növekményt jegyeztek, de nem ők az iránymutatók, a nagyobbak közül az ING 5, az Aegon 4,68 és az Allianz 3,47 százalékos eredményt tud felmutatni 10 esztendőn belül,– ami az inflációt tekintetbe véve deficittel jellemezhető, ezzel a sereghajtók közé is soroltattak.

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter véleménye is vélhetően is ezekre az adatokra épít, szerinte ugyanis ma rosszul, drágán és pazarlóan működik a magánnyugdíj-pénztár rendszere, véleményéhez hozzátette: „ráadásul kötelező is”. Az üzenet politikai felhangja mindemellett meglehetősen sajátos, hiszen a rendszer éles bevetése az előző Orbán-kabinet idejére esett, és éppen ők tették kikerülhetetlenné az elsőként munkába állók számára a belépést, ami már közel egy évtizeddel ezelőtt is borítékolható mutyiveszélyt hordozott magában.
A kasszákat tömörítő Stabilitás Pénztárszövetség a napokban szimpóziumot rendezett – Van-e, kell-e magyar modell? Nyugdíj-, Egészségügy- és Pénztárkonferencia-címmel, ahol a rendszer eddigi haszonélvezői többször is nyomatékosították: az Orbán-kormány döntése nyomán helyzetbe hozott vállalkozások javarészt még az inflációt meghaladó mértékben gyarapították is a befizetők számlaösszegeit. A kormányhoz közel álló médiumok elemzései azonban éppen az ellenkezőjét állítják: a kiszolgáltatott tagoknak – a biztosítótársaságok feltételezhető túlköltekezései miatt – átlagosan három-négy százalékos reálhozamról kell lemondaniuk. Így a jelnelginél még akkor is több maradt volna a befizetők számláján, ha állampapírba fektetik a befizetett összegeket. Az ismert adatok fényében tehát kijelenthető: a pénztárrendszer jelenlegi formában való bevezetése hibás döntésnek nevezhető.

Érdekes lehet a kérdés: vajon vizsgálja-e érdemben bárki is a belépésre kényszerített milliókat érő veszteségek kapcsán felmerülő felelősség kérdését? El kell-e számolniuk – a bejelentés alapján egyértelműsített károkozóknak? Kit terhel a tíz éve pályakezdőket sújtó belépési kötelezvény miatti politikai felelősség? A kérdéskör kapcsán bizonyos, hogy komoly változásokkal számolhat a lakosság TB-fizetésre kötelezett része. Kerek megoldást jelentene a helyzetre a nép bölcsességébe vetett bizalom: a kormányzat „meglebbentett” szándéka ugyanis, hogy szélesre nyitják a visszalépés lehetőségét a tb-alapba az érintettek előtt, ami rögtön felvetíti az etikus megoldás vízióját, emiatt az egyes biztosítók máris kampányba kezdtek ügyfeleik benntartásáért.

Érdekes a várható pénzügyi következmények elemzése is, Oszkó Péter volt pénzügyminiszter nyilatkozatában például illúziónak tartotta azt elképzelést, miszerint egyes szektorokat meg lehet adóztatni úgy, hogy az nem érinti a többi üzletágat. Véleménye szerint, ugyan a következő hónapokban mintegy 400 milliárdnyi kifizetés kerül az államkasszába, ám ennek következményeképp az államadósság mértéke nem csökken, ez az összeg tehát a mérlegből hiányozni fog.

A Századvég Gazdaságkutató Zrt. elnöke, Heim Péter felszólalásában az év eleji kampányban ezerszer elcsépelt, körvonalazott, majd elátkozott svéd modell mellett érvelt. Hazánkban szerinte csak egy központi pénztárral és egyéni számlákkal működő rendszer lehet működőképes.

Moser Vendel
 

 A józan ész próbája

E sorok írója egyszer már elkövette azt a meggondolatlanságot, hogy a ma híreiben oly jeles szerepet kivívott Széll Kálmán Alapítvány egy korábbi összejövetelén a józan észre apellálva felhívta a jelenlévő iparbárók és pénzhercegek figyelmét arra: az infláció és a bérszínvonal az 1995-öt követő bő évtizedben éppen ellenkező irányban mozgott, mint ahogy a bölcs tankönyvek és elemzők tekintéllyel kinyilatkoztatni szokták. Nevezetesen: a Bokros-féle, csak a korai Rákosi-korszakhoz hasonlítható reálbér-csökkenés idején a pénzromlás az egekbe tört, míg az Orbán-Medgyessy féle erőteljesen bérszínvonal-növelő években vált végre egyszámjegyűvé. Jogos-é mindennek fényében elszánt harcot folytatni a „bérinfláció” ellen? – kérdezém, mire nagy felzúdulás lett.

A józan hétköznapi ész próbáját nehezen álló magvas szakmai kinyilatkoztatások azonban újra meg újra elhangzanak, így – a kockázatokkal és mellékhatásokkal számolva, a tévedés jogát fenntartva, ellenvéleményekre nyitottan, de – vizsgáljuk meg némelyiket alaposabban. Itt volt nyáron például a bankadó, amit számos pénzügyi és gazdasági (köz)szereplő azzal támadott, hogy fékezni fogja a gazdasági növekedést. Amíg ezzel az állítással a bankok propagandájában találkozunk, értjük, talán meg is értjük. Ám e felfogást nem kisebb tekintély nyomatékosította személyes és hivatali súlyával, mint Kopits György, a Költségvetési Tanács elnöke. A bankok döntő többsége (az OTP is!) külföldi bankok vagy pénzügyi befektetők (majdnem) százszázalékos tulajdonában van. Minden fillér, amit a külföldi tulajdonú pénzintézetek az ügyfelektől megszereznek, s amit az állam adó formájában tőlük nem szerez meg, hivatalos vagy rejtekutakon profitként távozik az országból. Vagyis a magyar gazdaság számára elveszett. Viszont ami a verseny hatására az ügyfeleket gazdagítja vagy amit az állam elvon, az idehaza marad és közvetve vagy közvetlenül táplálja a hazai gazdaságot.
Akik azzal riogatnak, hogy a bankadó visszafogja a gazdasági növekedést, egyben azt is mondják: hagyjuk inkább ezt a pár százmilliárdot kivinni az országból. A dolog ilyen egyszerű. A többi, még ha bizonyos korlátozott érvényességgel bír is, ehhez képest alárendelt jelentőségű. Másrészt ha igaz is Kopits másik borús prognózisa (a bankoknak komoly piaci erejük van és meg fogják találni az áthárítás módját), még mindig nem vagyunk rosszabb helyzetben, mintha ki sem vetettük volna a bankadót. Ha ellenben az állami szabályozás – és erre két évtized szabad rablása után ma láthatóan van némi politikai akarat – ennek részben gátat vet, az össztársadalmi nyereség biztos.

Legutóbb a magánnyugdíj-pénztárakkal kapcsolatos kormányzati döntés kapcsán riogatnak többen azzal, hogy a nyugdíjpénztárak „ellehetetlenítése” az állampapírpiacon is komoly zavart okozhat. Más nézőpont szerint jövőre az intézkedés hatására legalább 160 milliárddal növekszik a nettó kínálati nyomás az állampapírok piacán, vagyis nehezebbé válik az adósságfinanszírozás. A magánkasszák hangadói valamivel nagyobb összegről beszélnek: a kasszák a jövő évi befizetésekből úgy 200 milliárd forintot az állampapírpiacon költöttek volna el, s ez a kereslet – az állampapírpiacról – most eltűnik. Csak arról az apróságról nem beszélnek, hogy az át nem utalással viszont kb. háromszázötvenmilliárddal csökken a költségvetés hiánya, amit értelemszerűen nem kell állampapírok kibocsátásával fedezni.

Kétszázmilliárdos nyugdíjpénztári állampapír-keresletcsökkenéssel szemben háromszázötvenmilliárdos állami kínálatmérséklés áll, vagyis az állam kisebb mérvű kiszolgáltatottsága miatt az állampapír-spekulánsok kénytelenek lesznek alacsonyabb hozammal is beérni. A helyzet tehát logikusan meggondolva pont az ellenkezője annak, mint amivel riogatnak. Már ha a kereslet-kínálat szent törvénye érvényes. Ez is ilyen egyszerű. Mások nem a jövőre, hanem a múltra mutogatva fenyegetőznek: 2008 elején szinte megbénította az állampapírpiacot, amikor a magán-nyugdíjpénztárak – úgynevezett portfólióátrendezés miatt – (részben) kivonultak a piacról. Ha most kiiktatják a pótlólagos keresletet, annak „csúnya következménye lehet” a magyar állampapírpiacon, ahol a pénztárak fontos szereplők voltak. Csakhogy akkor azért vonultak ki, mert a liberális pénzügyi kormányzat egyenesen előírta számukra, hogy vagyonuk egy részét részvényekben kell tartaniuk. Vagyis eladtak állampapírjaikból, hogy részvényt vásároljanak; miáltal az állam saját maga nehezítette meg önnön finanszírozását. A nyugdíjjárulék-tömeg kiment az állami rendszerből, és még az a sovány vigasz is csak részben maradt, hogy az így keletkező költségvetési lyukat maguk a magánpénztárak állampapír-vásárlása nagyjából be is foltozza.

Arra a logikusnak tetsző aggályra pedig, hogy az állami rendszerbe visszalépők vagyonának az állami nyugdíjkasszába való átutalásához szegény pénztáraknak piacra kell dobniuk állampapírjaikat, ami a másodlagos piacokon túlkínálathoz vezetve emeli az elsődleges kibocsátás hozamait is, józan paraszti ésszel tudunk egy pofonegyszerű megoldást. Adják csak bátran magát az állampapírt: az Államadósságkezelő Központ majd néhány tízezerért vásárol egy tetszetős kandallót, s abban szép apránként elhamvasztja azokat, imígyen semmisítve meg a magánpénztári szemfényvesztés által bő egy évtized alatt felgyülemlett államadósság egy jelentős részét.

Krómer István

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.