Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-11-02 17:00:00

Privatizációs dossziék 3: Elméletek 2 milliárd vándorlásáról

A Cargo-sikerdíj útja a pártokhoz

Az osztrák sajtó számára egyértelmű: a MÁV Cargo privatizációs folyamatában megjelent, kétmilliárdos sikerdíj jelentékeny része a Gyurcsány-kormányban nevesíthető pártokhoz vándorolt. Ezzel kapcsolatban Magyarországon egyelőre csend honol...

- 2008. januárjában az osztrák állami vasút (ÖBB) Rail Cargo Austria leányvállalata megvásárolta a MÁV Cargót 102,5 milliárd forintért.
- 2008. februárjában a bécsi Format hetilap nyilvánosságra hozta, hogy az osztrák vállalat tanácsadói szerződést kötött a magyar Geuronet Bt-vel 7,1 millió euró értékben.
- 2008. márciusában a Nemzeti Nyomozó Iroda eljárást indított ismeretlen tettes ellen, befolyással üzérkedés ügyében. A magyar szerv tavaly ősszel jogsegélykérelemmel fordult az osztrák korrupcióellenes hatóságoz.
- 2010. októberben az osztrák nyomozók házkutatást folytattak több osztrák állami vasúti vezető, köztük Gustav Poschalko irodájában és lakásán. A gyanú: a vasúti vezetők magyar politikusokat vesztegettek meg a MÁV Cargo megvásárlása ügyében. Lapinformációk szerint a magyar közlekedési minisztérium államtitkára kapta a pénzt, a közvetítő a Geuronet Bt. volt.
- 2010. október: Garamhegyi Ábel, a GKM korábbi államtitkára elismerte, hogy hivatalában fogadta az osztrák vasút vezetőit.


Ha a Rail Cargo Austria kétmilliárd forintos sikerdíja a Geuronet Bt. közreműködésével a minisztériumi vezetőhöz került, kinek adta tovább?
 

Úgy tűnik, hogy azok az emberek, aki egy politikai párt megbízásából jelentős pénzösszegeket vesznek át piaci szereplőktől - egyszerűen nincsenek. Az osztrák lapok feltételezései szerint az ÖBB vezetői azért költöttek sikerdíjas szerződést a magyar Geuronet Bt-vel, hogy a pénz azon keresztül a magyar politikai pártokhoz jusson. Azt nem nevezték meg az osztrák lapok, hogy mely magyar pártokról volt szó, ezért csak következtethetünk: bizonyára a döntéshozó helyzetben, azaz kormányon lévő pártok jöhetnek szóba. A történtek idején a második Gyurcsány-kormány volt hatalmon Magyarországon, a parlamenti többséget az MSZP és az SZDSZ alkotta. A pénzügyminisztert, aki jelen is volt a privatizációs szerződés ünnepélyes aláírásakor az elegáns budapesti hotel dísztermében, Veres Jánosnak hívták. A vasutat felügyelő közlekedési tárca vezetője ugyanakkor Kóka János, az SZDSZ későbbi elnöke volt. Az általa választott államtitkár, Garamhegyi Ábel az a magyar kormánytisztviselő, akit az osztrák sajtó értesülése szerint Poschalko és társai megvesztegettek.


A történetnek van még egy mellékszála, ami ugyancsak a közelmúltbeli bécsi házkutatások kapcsán merült fel. A sajtó tudni véli, hogy a bécsi hatóságok kutakodásukat kiterjesztik az osztrák-magyar közös tulajdonban álló Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt-re is. A Nyugat-Magyarországon működő, és a MÁV-val szemben gyakran afféle „bezzeg-vasútként” emlegetett cég közösen pályázott az RCA-val a Cargóért, azonban az EU versenyhatóságának döntése szerint utólag ki kellett szállnia a konzorciumból. Bennfentesek szerint, ha valaki, hát akkor a GYSEV adhatott igazán jó tanácsokat az osztrák pályázónak, hiszen belülről ismerte a magyar viszonyokat és a MÁV-ot. A cég igazgatóságának elnöke a közelmúltig Szabó András nagyvállalkozó volt, aki köztudottan közeli jó kapcsolatot ápol Puch Lászlóval, az MSZP pártpénztárnokával.


A fentiek ismeretében a városi folklór szerint a Geuronet sikerdíja két irányba mehetett tovább: Garamhegyin és Kókán keresztül az SZDSZ-hez, Szabón és Puchon át pedig az MSZP-hez. Az összeesküvés-elméletek kapcsán hely adható egy másik verziónak is. Eszerint a MÁV Cargo eladása egy olyan eseménysorba illeszkedik, ami révén az orosz hatalmi ambíciók az európai meleg tengerekig nyúlhatnak: az Adriához és a Földközi-tengerhez. Az orosz terjeszkedés egyik eszköze, pedig épp az osztrák kapcsolat: ahogy a Mol üzletrésze az OMV segítségével orosz kézbe jutott, úgy jár majd a Cargo is. Ezt a verziót gyengíti, hogy az orosz törekvések teljesen nyíltan is megjelennek, méghozzá az úgynevezett széles nyomtávú vasútvonal kiépítése során. Mint ismert, jelenleg Kassáig épült ki ez az infrastruktúra, de komoly tervek készültek a Pozsony-Bécs térségig történő meghosszabbítására, ahol egy hatalmas, vasúti-folyami-közúti logisztikai központ fogadná a közép- és távol-keleti, tehát akár kínai árukat is. Nyílt titok, hogy a terv Vladimir Putyin orosz kormányfő egyik legkedvesebb elképzelései közé tartozik.

Vashegyi András
 

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.