Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-11-03 16:19:00

Por se marad az ikonikus amerikai márkából

Kimúlt a prédikátorok cirkálója

Mindenszentek napján, éppen egy nappal a Halottak napja előtt szűnt meg létezni a patinás Pontiac márka. Az amerikai autógyár termékeit előszeretettel használták amerikai prédikátorok is.

 „Azt mondod, kell egy Oldsmobile / Azt mondom itt egy Csernobil / Azt mondod kell egy Pontiac / Sajnos nincs nálam most pont ilyen” – énekelte Pajor Tamás az 1990-es évek elején az Ámen együttes élén. Tény bizony, hogy most már nem is lehet a legendás Neurotic ex-frontemberének pont ilyen járgánya – legalábbis új kiadásban. Merthogy a minap a General Motors végleg eltemette a szebb időkben Amerika egyik kedvencének számító márkát.

Evengéliumi alapon tiszta üzem

Pedig a Pontiac még számos keresztény ember szívéhez is közel állhatott. Legalábbis az USA-ban. Arrafelé ugyanis az elővigyázatos prédikátorok ügyeltek arra, hogy lehetőleg ne a dekadens Európából vagy a sintoista Japánból érkezett autókban száguldjanak a hitet hirdetni a gyülekezetekbe, hanem az áldott amerikai ipar termékei segítsék őket isteni küldetésükön. Márpedig a Pontiac jó száz éven át Jézushoz hasonló hű barát lehetett az utakon: a sportos modell gyorsulására nemigen lehetett panasz. Előnyére írták még egyebek mellett azt is, hogy nem olyan fennhéjázó, mint egy Cadillac, de nem is olyan „olcsójános” verda, mint a Ford.


Minden olyan szépen indult: az 1907-ben előállított első Pontiac 450 kilót nyomott, és kéthengeres, léghűtéses, 12 lóerős motor hajtotta. Az elkövetkező években elsősorban Oakland néven készítettek autókat a michigani Pontiac városkájában. Miután a General Motors bekebelezte a vállalatot, az 1920-as évek második felétől ismét Pontiac néven hozták forgalomba az autókat. A két világháború között szolid, megbízható kocsikat gyártottak a név alatt, hat- és nyolchengeres motorjaik átlagosnak voltak mondhatók, s csak egy-egy szebb karosszéria csigázta fel az autóőrülteket. A stratégia akkor bevált, a Pontiac népszerű márka lett.
 

Króm és izom

A második világháború után, az 1950-es években aztán váltott a cég: számolatlanul költötte a pénzt szemérmetlen krómozásra és agresszív dizájnelemekre, miközben a kocsik teljesítményét is egyre inkább megnövelte. Ez a húzás annyira egyedivé és népszerűvé tette a Pontiacet, hogy a Motor Trend nevű magazin 1959-ben – majd 1965-ben újra – a teljes Pontiac márkát választotta az év autójának. A John DeLorean által tervezett GTO aztán végképp az egyik legnépszerűbb izomautó lett, és később sokan ezzel a kocsival azonosították az egész brandet. De hasonlóan nagy sikert könyvelhetett el a Firebird is – e kettő a maga korában iszonytató teljesítménnyel, jóval több, mint 300 lóerővel szaggatta a betont.
 

Az 1970-es évek olajkrízise alapos átértékelésre késztette a vásárlókat, és sokan elpártoltak a benzinfaló szörnyetegektől. Válaszul a GM egyre kisebb motorokat tett a Pontiacekbe, sőt, kijött kis, takarékos családi modellekkel is, amilyen a Chevrolet Novára épült Ventura II is volt. Ezekben az években a Pontiac trendkövető lett, ellentétben a korábbi korszakkal, amikor még ő diktálta a trendeket.
 

Született szuperhős

Az 1970-es és ’80-as években pedig nem egy tévésorozat főszereplőjévé lépett elő egy-egy sportos modell. Az idősebbek nyilván emlékeznek a Knight Rider-sorozatra, amelynek főszereplője – David Hasselhoff mellett – egy okos Pontiac Firebird Trans Am, filmbeli nevén Kitt volt. A sorozatot az NBC csatorna közvetítette, és bizony részben a népszerű széria miatt újra megugrott a Pontiac eladása. Ezen felbátorodva a GM újra elkezdett fejlesztésre költeni, kabrióval, majd 1984-ben a hamar slágerré lett kétüléses Fieróval örvendeztette meg a vásárlóit. Meg is lett mindezek eredménye: 1988-ban, közel húsz év után a Pontiac Amerika harmadik legnagyobb hazai autógyártója lett.


Az elmúlt másfél évtizedben a cég megpróbálta visszaszerezni régi fényét, mikrobuszokat és újabb modelleket is a piacra dobott, ám mindhiába. Le kellett nyelni a békát, az anyagi és az erkölcsi kudarcot is, hogy míg a csúcson, 1968-ban még évi egymillió Pontiac talált gazdára, addig az utóbbi években már 300 ezret sem tudtak értékesíteni az autókból. Részben azért, mert a vevők inkább SUV-okat, majd kisfogyasztású városi autókat kerestek – éppen olyan kocsikat, amilyenek a Pontiac repertoárjában csak elvétve akadtak. Így aztán meglehetősen rossz állapotban érte a globális pénzügyi válság a céget, miért is tavaly áprilisban a GM bejelentette: fokozatosan kivezetik a piacról a márkát, néhány napja pedig az autókereskedőkkel kötött szerződések is lejártak. Így a jelen állás szerint végleg az enyészeté lesz a Pontiac név.

B. B.
 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.