- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2010-11-03 16:19:00 Por se marad az ikonikus amerikai márkábólKimúlt a prédikátorok cirkálójaMindenszentek napján, éppen egy nappal a Halottak napja előtt szűnt meg létezni a patinás Pontiac márka. Az amerikai autógyár termékeit előszeretettel használták amerikai prédikátorok is.„Azt mondod, kell egy Oldsmobile / Azt mondom itt egy Csernobil / Azt mondod kell egy Pontiac / Sajnos nincs nálam most pont ilyen” – énekelte Pajor Tamás az 1990-es évek elején az Ámen együttes élén. Tény bizony, hogy most már nem is lehet a legendás Neurotic ex-frontemberének pont ilyen járgánya – legalábbis új kiadásban. Merthogy a minap a General Motors végleg eltemette a szebb időkben Amerika egyik kedvencének számító márkát. Evengéliumi alapon tiszta üzem Pedig a Pontiac még számos keresztény ember szívéhez is közel állhatott. Legalábbis az USA-ban. Arrafelé ugyanis az elővigyázatos prédikátorok ügyeltek arra, hogy lehetőleg ne a dekadens Európából vagy a sintoista Japánból érkezett autókban száguldjanak a hitet hirdetni a gyülekezetekbe, hanem az áldott amerikai ipar termékei segítsék őket isteni küldetésükön. Márpedig a Pontiac jó száz éven át Jézushoz hasonló hű barát lehetett az utakon: a sportos modell gyorsulására nemigen lehetett panasz. Előnyére írták még egyebek mellett azt is, hogy nem olyan fennhéjázó, mint egy Cadillac, de nem is olyan „olcsójános” verda, mint a Ford.
Króm és izom A második világháború után, az 1950-es években aztán váltott a cég: számolatlanul költötte a pénzt szemérmetlen krómozásra és agresszív dizájnelemekre, miközben a kocsik teljesítményét is egyre inkább megnövelte. Ez a húzás annyira egyedivé és népszerűvé tette a Pontiacet, hogy a Motor Trend nevű magazin 1959-ben – majd 1965-ben újra – a teljes Pontiac márkát választotta az év autójának. A John DeLorean által tervezett GTO aztán végképp az egyik legnépszerűbb izomautó lett, és később sokan ezzel a kocsival azonosították az egész brandet. De hasonlóan nagy sikert könyvelhetett el a Firebird is – e kettő a maga korában iszonytató teljesítménnyel, jóval több, mint 300 lóerővel szaggatta a betont. Az 1970-es évek olajkrízise alapos átértékelésre késztette a vásárlókat, és sokan elpártoltak a benzinfaló szörnyetegektől. Válaszul a GM egyre kisebb motorokat tett a Pontiacekbe, sőt, kijött kis, takarékos családi modellekkel is, amilyen a Chevrolet Novára épült Ventura II is volt. Ezekben az években a Pontiac trendkövető lett, ellentétben a korábbi korszakkal, amikor még ő diktálta a trendeket. Született szuperhős Az 1970-es és ’80-as években pedig nem egy tévésorozat főszereplőjévé lépett elő egy-egy sportos modell. Az idősebbek nyilván emlékeznek a Knight Rider-sorozatra, amelynek főszereplője – David Hasselhoff mellett – egy okos Pontiac Firebird Trans Am, filmbeli nevén Kitt volt. A sorozatot az NBC csatorna közvetítette, és bizony részben a népszerű széria miatt újra megugrott a Pontiac eladása. Ezen felbátorodva a GM újra elkezdett fejlesztésre költeni, kabrióval, majd 1984-ben a hamar slágerré lett kétüléses Fieróval örvendeztette meg a vásárlóit. Meg is lett mindezek eredménye: 1988-ban, közel húsz év után a Pontiac Amerika harmadik legnagyobb hazai autógyártója lett.
B. B.
|
Hírsor
A hét java
|
|