- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-04-04 19:10:00 Kritizálta a megvásárolt jogot és boldogságotEltűnt a sztár-képzőművészNyoma veszett Aj Vej-vejnek, a kortárs kínai képzőművészet sztárjának. A kegyvesztett alkotó nemcsak a nyugati sajtónak tett nyilatkozataival, de világszerte bemutatott műveivel is provokálta a kínai vezetést.„Egy csapat rendőr érkezett Aj Vej-vej műterméhez” – lapzártánkig ez az utolsó, házkutatásra utaló üzenet a vasárnap Pekingben eltűnt kínai művész twitterén. Hírügynökségi jelentések megerősítették, hogy a kortárs kínai képzőművészet nemzetközileg ismertté vált alakja nem hagyhatta el a kínai fővárost. A BBC az 53 éves művész asszisztensétől, Jennifer Ng-től azt az információt kapta, hogy együtt kívántak Hongkongba utazni, ám Vej-vejt az egyik ellenőrzésen elvezették, őt pedig arra kényszerítették, hogy egyedül kezdje meg útját. A Tate porcelán szotyolamezője „Ez a társadalom a profitért feláldozza az itt élők jogait és boldogságát” – nyilatkozta nemrég a BBC-nek, hozzátéve, hogy „a kormányunk 60 éve van hatalmon, és nem adja meg a jogot a népnek, hogy megválaszthassa a saját vezetőit”. Az ilyen nyilatkozatai miatt is kegyvesztetté lett Vej-vejben az is felmerült, hogy mindörökre elhagyja hazáját. „Olyan kevés időt akarok Európában tölteni, amennyit lehetséges, de lehet, hogy nem lesz más választásom, ha hazámban életemet és az egzisztenciámat fenyegetik" – nyilatkozta a múlt héten annak kapcsán, hogy jövendőbeli székhelyet akar kialakítani Berlinben, hogy több energiát fektethessen németországi és európai művészi tevékenységeibe.
Bátor társadalomkritikája tovább növeli Aj Vej-vej hírnevét, aminek amúgy sincs híján Nyugaton és az Egyesült Államokban. Mint arról a Mindennapi is beszámolt, tavaly a 20. század öt legellentmondásosabb művésze közé választották. Május végéig látható tárlata a londoni Tate Modern Galériában, ahol 100 millió porcelán napraforgómagot állított ki. A kínaiak kedvenc snackjének installációja szimbolikus is: a kínai kulturális forradalom Mao Ce-tungot gyakran ábrázolta „napként”, ahogy a nép fiai mint a napraforgók fordulnak felé. A müncheni iskolatáskák Más művei sem mentesek a provokációtól: több, mint 1000, lerombolt kínai házból származó ajtót és ablakot használt fel egy 2007-es installációjához. Münchenben rendezett 2009-es művéhez pedig a kínai földrengésben elhunyt iskolásgyerekekre emlékezve (akik a nem földrengésbiztos iskolákban vesztették életüket), több ezer iskolatáskát halmozott fel. Alkotásainak monumentális méretei a kínai népesség nagy számára is utalnak.
|
Hírsor
A hét java
|
|