- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2010-10-22 16:42:00 Kormányzati segítség nélkül csődbe mehet a főváros2012: Budapest vége?Tarlós István tanácsadója szerint nincs biztosítva Budapest következő négy éves működése. Atkári János úgy véli, a feladatok csökkentésére és a működtetés mielőbbi racionalizálásra lenne szükség.A főpolgármester szerint, már a jövő év költségvetése is bizonytalan. Ön 1994 és 2004 között volt Budapest pénzügyi felelőse. Mit gondol, mi várható 2011-ben? Az átadáskor megkapott adatokból kiindulva , a következő 4 éves ciklusnak nincsen meg a fedezete. A fizetésképtelenség viszont nem jövőre, hanem 2012-re, vagy 2013-ra tehető. A főváros beruházásai, valamint működési költségei együttesen olyan fedezetet kívánnak meg, amelyeket az előrelátható forrásokból, - beleértve a továbbiakban még felvehető hiteleket - sem nyújtanak megfelelő fedezetet. Egy 55-60 milliárdos lyuk tátong a költségvetésben. Ennek a lyuknak a méretét riasztóan megnövelhetik olyan negatív tényezők, amelyeket az elmúlt néhány hét alatt elvégzett felületes vizsgálódás után már látunk.
Fotó: MAIKO Azonban nem csinálhatunk úgy, hogy 2011- et még valahogy kihúzzuk, és majd szépen bedől a város, majd 2012-ben vagy '13-ban hirtelen kiderül, hogy Tarlós István csődbe vitte a várost. Arról van szó, hogy ezt így vette át. Már most lehet tudni, hogy ez a csődhelyzet 2012, 2013 körül elő fog állni. Erre most kell felhívni a figyelmet, még akkor is, ha a számlákat még ki ma tudjuk fizetni. Mit tesznek, ha 2012-ben csődbe megy a főváros? Ilyen helyzetnek nem szabad előállnia. Kormányzati támogatásra van szükség, mind a BKV problémáinak kezelésére,mind pedig a főváros hiányának a csökkentésére. Forrásátcsoportosításra van szükség. Ezt a fővárosi vezetésnek világossá kell tennie a kormányzat előtt. Ami fővárosi részről elvárható, az a lehetséges racionalizálások végrehajtása, vagyis ugyanazt a szolgáltatást kevesebb pénzből kell előállítani. Biztosan szükség lesz megszorításokra, és néhol még a kötelező szolgáltatások csökkentésére is. A nem kötelezően vállalt feladatokat is csökkenteni kell majd. Viszont önmagukban ezek az intézkedések sem lesznek elegendőek. A főváros akármilyen racionálisan is szervezi meg a szolgáltatásait, és akármilyen keményen hajtja végre a megszorításokat, a kormányzat segítsége nélkül nem tudja majd kezelni a helyzetet. Szeptemberben a köztévében úgy nyilatkozott, Budapest nem képes több adót beszedni. Ám előző válaszában elkerülhetetlen megszorításokat említ. Mit terveznek, mely területeken szándékoznak növelni Budapest bevételeit? Mindkét állítás helytálló, és sajnos a legcsekélyebb értelemben sem állnak egymással ellentétben. Budapest a jogilag rendelkezésre álló adónemeket tekintve a törvényi maximumra vet ki adót, e tekintetben tehát nincs mozgástere. A BKV külső- és belső adósságállománya eléri a 800 milliárd forintot, járműparkjának átfogó csereprogramra lenne szüksége. Hogyan lehet a tömegközlekedési vállalat kilátástalannak tűnő helyzetét rendezni? Legutóbb a BKV vezérigazgatójától hangzott el ez a 800 milliárdos szám, amelyből 720 milliárd a becsült a belső eladósodás. Korábban már 400 milliárdos és 1000 milliárdos összegek is elhangzottak. A BKV külső, banki eladósodása egy 70 milliárdos banki tartozásból és egy 10 milliárdos szállítói tartozásból adódik össze. A valós adatok meghatározásához egy mélyebb, alaposabb elemzés lenne szükséges. A legnagyobb probléma a BKV esetében az, hogy nincs meg az a rendelkezésre állóbevétele, amellyel tartozásait tudná finanszírozni.
A jegybevételi pénzeken, az állami támogatáson és a szociális árkiegészítésként kapott pénzeken felül becsléseim szerint, 45-50 milliárdos hiány van a Budapesti Közlekedési Vállalatnál. 2002-ben a BKV akkor fennálló tartozásait az állam kifizette, ma ismét 80 milliárdnál tartunk egy súlyos belső eladósodottság mellett. Azt gondolom, hogy nem azzal kellene törődni, hogy a 800 milliárdot, hogyan lehetne eltüntetni, mert nem az okozatot, hanem az okot kellene kezelni. Először a megrendelt szolgáltatások fedezetét kell megteremteni. 3-5 évet is késhet a 4-es metró. Lehet, hogy csak 2018-ra készül el az új vonal? Lehetséges a megállapodás az Alstommal? Azt, hogy az Alstommal lehet-e közösen valamilyen megoldást találni az eredeti szerződés folytatására, és új tender nélkül várhatók-e kocsi szállítások, ezt ma még nem lehet megmondani. Ennek a megállapításához a szerződések megfelelő mélységű jogi vizsgálatára van szükséges. Ez idáig még nem történt meg, és nem lehet tudni, hogy az érdekelt feleknek szerződés szerint milyen lehetőségeik vannak . Horváth Csaba
|
Hírsor
A hét java
|
|