Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Világhír
2011-08-17 08:00:00

Afrika: öt év alatt 50 százalékkal nőtt a mobilelőfizetések száma

Minden elképzelést felül múl a Nokia dominanciája

Afrika soha nem látott kommunikációs robbanást él át az utóbbi években: mára minden második afrikai rendelkezik mobiltelefonnal. A kommunikációs hálózatok szorosabbra fonódása segíti a korrupció és a szegénység elleni harcot is.

Korábban a mobiltelefon az elit kiváltsága közé tartozott, az afrikai középréteg nem engedhette meg magának ezt a fényűzést. Ennek megfelelően még 1998-ban is csak kicsivel több, mint négymillió mobiltelefon volt az egész földrészen. Mára nagyot fordult a világ: 2002 és 2007 között az előfizetések száma évente átlagosan 50 százalékkal nőtt, miközben ez a szám Európában csak 17% volt. Nem mondott valótlanságot Paul Kagame ruandai elnök, amikor egy 2007-es telekommunikációs konferencián kijelentette: „ami tíz éve még luxustermék volt, mára a legelemibb szükségeket kielégítő cikk lett Afrikában.”

Jelenleg 500 millióra teszik az Afrikában használt mobilok számát. Nincs ebben semmi meglepő: ez a legkönnyebb módja az információcserére. A vonalas vezetékek nem igazán terjedtek el – hiszen a lakosság kevesebb, mint 30 százaléka élvezheti az állandó elektromos áramot –, az internethez való hozzáférés pedig, bár szintén robbanásszerűen terjed, ma még csak a lakosság 12 százalékának adatik meg.


A Nokia a legnépszerűbb

 

A készülékek népszerűségét tekintve félelmetes a Nokia dominanciája: Kenyában a tíz legkeresettebb készülék közül kilenc Nokia típusú – bár lehetetlen kiszűrni, hogy ezek közül mennyi az eredeti, előszeretettel hamisítják ugyanis ezeket –, kakukktojásként mindössze egyetlen Samsung került be a toplistába. A finn gyártó népszerűségét jelzi az is, hogy a ghánai Paa Joe híres koporsóüzemének egyik darabja is egy Nokia-mobilt ábrázol. – még ha az nem is képvisel olyan művészi értéket, mint például ez a washingtoni Afrikai Művészeti Múzeumban kiállított remek.


Bankolás helyett


A mobiltelefon helyettesíti nem csak a vezetékes telefont, de a számítógépet is, hiszen ma már a legegyszerűbb készülékeken is lehet az interneten böngészni (persze az összetettebb tartalmak csak okostelefonokon érhetőek el). Falun gazdálkodó parasztként ellenőrizheted a terményeid aktuális piaci árait, városi polgárként intézheted a bankügyeidet, üzletemberként tarthatod a kapcsolatot a partnereiddel. A kenyai SafariCom ötlete volt, hogy a mobilkészüléket alakítsák át lényegében egy bankkártyává, folyószámla nyitásának kényszere nélkül. A brit kormánnyal együttműködésével kiépített M-Pesa nevű szolgáltatás segítségével az előfizetők 380 eurós összegig tölthetnek fel pénzt a telefonjukra, amivel aztán sms-en keresztül utalhatnak, illetve egyes boltokban – némi tranzakciós költség árán – vásárolhatnak is, pénzt és időt takarítva meg maguknak azzal, hogy kihagyják a folyamatból a banki ügyintézést.

A kezdeményezés sikerét jelzi, hogy idén már szűk 14 millió előfizetője van, akik a kenyai transzferek 30 százalékát bonyolítják. Valódi közösség is kialakult a szolgáltatás használói között: az M-Pesa tagjai legutóbb egyetlen nap leforgása alatt összesen 140 ezer eurót gyűjtöttek össze a kelet-afrikai szárazság áldozatai számára.

A mobilhasználók száma dinamikusan növekszik 2002 óta

A kenyai rendszer hamar követőkre talált: mivel sokkal több embernek van mobilja, mint bankszámlája, kézenfekvő volt a SafariCom ötletének átvétele. Így mára többek között Nigériában, Maliban, Madagaszkáron és Szenegálban is lehet mobillal fizetni – ez utóbbi nyugat-afrikai országban például a tavalyi világbajnokság alatt mobiltelefonjukon keresztül fizethettek elő a focimeccseket közvetítő sportadóra.


Innovatív megoldások

Talán meglepő kijelentés, de magasabb célokért is sokat tehet egy olyan egyszerű eszköz, mint a mobiltelefon. Egy ghánai vállalat, a Sproxil például a hamis gyógyszerek hatalmas afrikai piaca ellen küzd: a gyógyszeripari cégeknek adja el matricáit, amit azok a gyógyszerek dobozára ragasztanak. A vevő a beszerzett gyógyszer dobozáról lekaparja a matrica felületét, az előbukkanó kódot pedig megküldi a Sproxil-nak, ami visszaigazolja a gyógyszer eredetiségét.

Az AIDS-betegeknek is hatékonyan segíthet egy sms. Egy szolgáltatás napi többször is üzenetet küld az előfizetőinek, hogy figyelmeztesse őket: ideje bevenni a gyógyszerüket.
A választások békés és igazságos lebonyolításához is egyre gyakrabban használják a mobiltelefonokat. A tavalyi kenyai alkotmányos népszavazáson például az állampolgárok telefonjukon tudtak jelezni minden észlelt rendellenességet (vagy épp azt, hogy minden rendben zajlik), a folyamatosan frissülő bejelentéseket aztán – kategóriánként szépen lebontva – egy internetes oldalon összegezték.


Szórakozásra is remek, persze

A Facebook sem maradhat ki ebből a növekvő piacból: noha még kevés az afrikai felhasználó a mobiltelefonnal rendelkezők számához viszonyítva, a mobilra optimalizált változatot használók köre tavalyhoz képest megduplázódott és immár megközelíti a 29 millió főt. Az eloszlásuk azonban messze nem egyenletes, hiszen Egyiptom egyedül 6,8 millió, a Dél-afrikai Köztársaság pedig 3,8 millió felhasználóval büszkélkedhet. Dél-Afrikában egyébként 2003 óta saját közösségi oldal is létezik MXit néven, aminek 10 millió felhasználója van csak az országban, további 12 pedig a kontinens egyéb részein, komoly konkurenciát jelentve az amerikai óriásnak.


Tóth Miklós

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.