- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-06-12 18:45:00 Nem anyától lettem, rózsafán termettemÍgy keveredik a pünkösd a babonasággalPünkösd csak a hívők számára az egyház születésnapja: a népszokásokban férfiváavatás, pünkösdi királyság, sőt termékenység-varázslat.Jézus feltámadása az „Első zsenge” ünnepével, a Pünkösd pedig a zsidó aratásünneppel, a Sávout napjával esik egybe, amit Peszah után ötven nappal ültek meg az izraeliták. Ez az egybeesés nem véletlen, hiszen Pál apostol szerint Krisztus feltámadt a halottak közül, mint az elhunytak első zsengéje (Pál első levele a korinthusiakhoz 15 rész 20 vers), a Szentlélek kiáradása pedig a boldog aratás, Krisztus egyházának megalapítását, a keresztény világmisszió első napját jelöli. A Szentlélek eljövetelével a keresztények világába ismét közeljött az Isten, aki Tanácsadóként, Segítőként van jelen a mindennapokban, kifejezve ezzel Isten szeretetét az emberiség felé.
A Pünkösd megünneplése azonban jóval túlnyúlik a zsidó-keresztény hagyományon. A kutatók jó része a kelta-gall tűzisten ünnepével, a Bealtaine ünneppel azonosítják. Nora Kershaw Chadwick, a középkor és a kelta nyelvek kutatója szerint az ünnep nevének etimológiai elemzése során megtalálhatjuk a pünkösd ünnepének két legfontosabb elemét: a tüzet és a szelet. Bealtaine nevével a kelták május havát jelölték, és a hónap első napján tartották termékenység-varázsló ünnepüket, melynek főszereplője a tűz volt. Az ünnepség ideje alatt hatalmas máglyákat gyújtottak, s úgy vélték, hogy az ünnepi máglyák füstje megtisztít minden bűntől, és megvéd az ártó szellemektől.
Bealtaine-re emlékező ünnep Angliában A tüzek ünnepén a fiúk virágzó berkenye vagy galagonya ággal ékesítették szerelmük kapuját, és a mi májusfánkhoz hasonlóan szalagokkal, tojáshéjjal díszített fallikus jelképet helyeztek el a lányos ház előtt. A máglyák körüli szent tánc, a nap erejének ünnepe egyben a férfiváavatás szertartása is volt, így a tűzünnep nem egyszer csapott át fékevesztett orgiába.
Az egykori tűzünnepekre utaló adatok a középkorban végig megtalálhatóak a keresztény hitre tért nemzeteknél is, első sorban tiltás, egyházi átok formájában. Hazánkban Bálint Sándor és Dömötör Tekla kutatása azt bizonyítják, hogy a tiltások jellegzetes pünkösdi szokásokra vonatkoztak: a pünkösdi királyválasztásra, a királynéjárásra, zöldágazásra, és a májusfa vagy „játszófa” állításra. Palóc Pünkösd ábrázolása Csalóközben még a múlt század közepén is férfivá avatási szertartásnak számított a Pünkösdi király választása, amikor minden tizennyolc éves fiúnak borral kellett „bekereszteltetnie” magát a legények közé. Az orgiaszerű ivászat során a legényt pünkösdi keresztapja borral öntötte le, így lett a férfiközösség teljes jogú tagja, aki immár önállóan is járhatott a kocsmába és lányok után. Ipolyi Arnold szerint a gyermekjátékként fennmaradt pünkösdi királynéjárás is termékenységvarázsló szokás.
Miklya Luzsányi Mónika
|
Hírsor
A hét java
|
|