Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Kultúra
2011-01-03 07:27:00

Beleszól az amszterdami egyháztanács

Házasságtörés képekben

Milyen felelőssége volt Betsabénak a Dávid királlyal való liezonban? Művészettörténész szerzőnk az okokat kutatta a legnagyobb festők segítségével.

Milyen szerepe, erkölcsi felelőssége lehetett Betsabénak, a híres ószövetségi szépségnek, Dávid királlyal folytatott házasságtörő kapcsolatában, illetve férje, Úriás meggyilkoltatásában?
Erre a kérdésre sem a Sámuel II. könyvében olvasható bibliai történetből, sem más forrásból nem kapunk egyértelmű választ. Nyilvánvaló, hogy a kezdeményező mindkét esetben a király volt, akinek Nátán próféta utólag kemény szavakkal olvasta fejére bűneit. Dávid maga is beismerte vétkességét.

De mi a helyzet Betsabéval? Ő netán teljesen vétlen volt a történtekben? Csupán a körülmények áldozatának tekintendő, akinek az adott helyzetben nem volt más választása? Talán nem mert a királynak ellentmondani? Elképzelhető, hogy így volt. Mégis furcsa, hogy a nőben meg sem fordult, hogy férjezett asszony lévén, el kellett volna hárítania Dávid közeledését. A bibliai leírásban mindenesetre semmilyen utalás nem található arra vonatkozólag, hogy Betsabénak morális dilemmái lettek volna, mielőtt eleget tett a férfi kívánságának.

 



 

 

 

 

 

 


Rubens Betsabéja

Lehet persze, hogy nincs értelme feszegetni a kérdést, hiszen a történet alapjában véve nem Betsabéról, hanem Dávidról szól, a zsoltárok szerzőjeként számon tartott jámbor, istenfélő királyról, akiről ekkor derült ki igazán, hogy még ő is gyarló, esendő ember, hiszen érzéki vágyaitól hajtva bűnbe vitt egy férjes asszonyt, sőt, amikor a nő teherbe esett, meggyilkoltatta a kellemetlenné váló férjet. Tudjuk, hogy Dávid megbűnhődött tetteiért. A tiltott kapcsolat gyümölcseként fogant gyermek nem sokkal születése után meghalt. Isten azonban ezt követően megkönyörült a bűneit töredelmesen megvalló királyon. Betsabé, immár Dávid feleségeként ismét gyermeket szült, s ebből a fiúból lett később Salamon király. Talán ez a mellékesnek korántsem nevezhető aspektus állhat annak a hátterében is, hogy sem a zsidó, sem a keresztény hagyományban nincs nyoma annak, hogy a bölcs király anyjaként tisztelt Betsabén valaha is számon kérték volna ellenállásának hiányát.


Vénuszhoz hasonló


De hogyan élt alakja az utókor szemében? Mit tükröznek a Dávid és Betsabé történetét feldolgozó képzőművészeti alkotások? Elég néhány közismert ábrázolást felidézni, hogy kiderüljön, a művészeket a történetből mindig is a fürdés közben meglesett asszony motívuma érdekelte leginkább. Peter Paul Rubens 1635 táján készült drezdai képén a vonzó, fiatal nő egy szökőkút kávájának támaszkodva ül a jelenet előterében, miközben egy fekete szolgáló éppen átnyújtja neki a király üzenetét. Minden figyelem az asszony formás, félig fedetlen testére irányul, míg a palota balkonján álló Dávid király apró alakját csak hosszas keresgélés után lehet felfedezni a háttérben.

 

 

 

 

 

 

Ricci Betsabéja


Az 1734-ben elhunyt Sebastiano Ricci képe a témát tekintve nem sokban különbözik Rubens művétől. Az előtérben szépítkező, ruhátlan nőalakot akár az önmagában gyönyörködő Vénusznak is vélhetnénk, ha nem bukkanna fel hátul, a mellvédnek támaszkodva Dávid király figurája. Érezhető, hogy Rubens és Ricci egyaránt olyan idealizált, ellenállhatatlan szépségként akarta megfesteni Betsabét, hogy látványa rögtön rabul ejtse a nézőt, mint ahogy a történet szerint Dávidot is. 

 

 

 

 

 

 

 

Rembrandt Betsabéja (az egész alakos festmény nyitóképünk)
 
Rembrandt 1654-ben készült, s jelenleg a párizsi Louvre gyűjteményében található alkotásának főszereplője már sokkal kevésbé tekinthető a kor női szépségideáljának. Ez a kép ugyanakkor intim hangvételének köszönhetően sokkal emberibb, mint a téma legtöbb ismert ábrázolása. Itt, és csakis itt valóban kifejezésre jut az a morális dilemma, mellyel a Dávid király levelét kezében tartó Betsabénak szembe kellett néznie. Rembrandt témaválasztásának egyébként sajátos aktualitást kölcsönöz az a tény, hogy a kép éppen akkor készült, amikor a Betsabé szerepében megörökített, terhes Hendrickje Stoffelst az amszterdami egyháztanács elé idézték, s szemére vetették, hogy házasságon kívüli, bűnös kapcsolatban él a festővel. 


Németh István
 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.