- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-01-06 06:11:00 De miért Vízkereszt a neve?A fejfájás ellenszereVízkereszt igazi ünnepmix: a gyógyszertől a három királyokon át Jézus megkeresztelésére emlékezünk, de ne feledjük közben az egyházi adót sem. És a farsangot se.Január hatodika, Vízkereszt napja a nyugati kultúrkörben a három királyok: Gáspár, Menyhért és Boldizsár napja. A Biblia nem sokat tud róluk, csak annyi bizonyos, hogy háromféle, valóban királyi ajándékot vittek Betlehembe: tömjént, aranyat és mirhát. A főúri ajándékok ellenére a látogatók „királysága” is megkérdőjelezhető, hiszen Máté evangélista bölcseket, konkrétan mágusokat (magoi apo anatolón – mágusok napkeletről) említ. Az azonban tény, hogy akkoriban a magio, mágus címmel a perzsa papság legmagasabb rangú képviselőit illették. Ők járatosak voltak az asztrológiában, és feladataik közé tartozott a politika várható alakulásának feltérképezése a bolygók állásának segítségével. A napkeleti bölcsek megjelenése Jézus bölcsőjénél jelképes aktus: a világ nagyságainak hódolatát jelenti a mindenség ura előtt, és valójában lényegtelen, hogy bölcsekről vagy királyokról van-e szó. H20 A kereszténység korai szakaszában Vízkeresztkor még nyoma sem volt a három napkeleti bölcsnek. A korai egyházban az epifánia ünnepen, január hatodikán Jézus evilági megjelenésére emlékeztek a hívők. Jézus születésnapjaként tartották számon ezt a napot. Azokra az eseményekre is emlékeztek, amikor Isten Fia először megmutatta magát a világnak: megkeresztelkedésére, és első csodájára Kánában. Piero della Francesca: Jézus megkeresztelése (1442)
Ünnepnap adót fizetni Katolikus vidékeken a szenteltvíz a mindennapi liturgia elengedhetetlen tartozéka volt, nem csak a templomban, hanem a család hétköznapi életében is. A Vízkeresztkor szentelt víznek még nagyanyáink idejében is szinte mágikus és gyógyító erőt tulajdonítottak, mivel sok helyütt úgy tartották, hogy általa Jézus keresztvizének szentségében részesülhetnek a hívek. Ha tehették, ezen a napon szentelték fel az új házakat, és a fiatal házasok lakhelyét is. A pap vagy az őt kísérő kántor a házszentelés alkalmával Gáspár, Menyhért és Boldizsár nevének kezdőbetűit és az évszámot krétával írta fel a bejárati ajtóra, amit később bele is faragtak az ajtófélfába. Csillagozás Akár királyok voltak, akár nem, Gáspár, Menyhért és Boldizsár közkedvelt alakja lett a téli népszokásoknak. A háromkirályok járás legalább olyan elterjedt volt a magyar lakta területeken, mint a betlehemezés. Vannak olyan falvak, ahol a két népszokás mára összeolvadt, ami nem is csoda, hiszen a betlehemi csillag megjelenésére utaló csillagjárás igen hasonlít a betlehemezés szokáshoz. Itt is házról házra járnak a gyerekek (jobbára fiúk), de nem pásztornak, hanem királynak öltözve. Így a díszes süveg, vagy a színes korona ugyanúgy elengedhetetlen kelléke volt a háromkirályok járásnak, mint a szitából készített, kiugratható csillag.
Miklya Luzsányi Mónika
|
Hírsor
A hét java
|
|