Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Kultúra
2011-05-30 19:35:00

A hollywoodi sztárok már a harmincas években is adakoztak

A celebek és a lelkiismeretük

Erősödött a hollywoodi hírességek szociális érzékenysége az elmúlt években. A kampányarcoskodáson túl egyre többször nyúlnak saját zsebükbe, hogy segítsenek a rászorulókon.

Egészségügy, gyermekélelmezés, háborús övezetek áldozatainak megsegítése – csak néhány terület, ahol hollywoodi celebek előszeretettel segítenek. Hagyománya van a szórakoztatóiparban a segélyezésnek – a legöregebb szervezet az Actors Fund of America, amely 21 millió dolláros költségvetéséből idősek otthonán át ingyen korházig bezárólag számos intézményt működtet, igaz, az 1882-ben életre hívott szervezet csak a szórakoztatóipar berkein belül működik.

A széleskörű társadalmi felelősségvállalás a sztárkultusszal kezdődött a harmincas években, hosszú a lista, kik, milyen céllal adakoztak vagy kampányoltak, de a kilencvenes évektől felerősödött a hollywoodi sztárok adakozó kedve. A filmceleb-lelkiismeret felbirizgálásában jelentős szerepet játszott a zenész Bono aktív társadalmi szerepvállalása, a U2 frontembere valóságos adakozási hullámot indított. Bonót azonban – egy 1986-os interjú szerint – a Monty Python tagjának, John Cleese karitász-kampánya sarkallta arra, hogy aktív szerepet vállaljon a rászorulók megsegítésében. Bono toronymagasan vezeti a filantróp hírességek listáját, lekörözve olyan hollywoodi hírességeket, mint George Clooney, Sean Penn vagy Angelina Jolie.

Holott a színésznő híres adakozó szándékáról, az ENSZ nagykövetasszonya a Tomb Raider című film kambodzsai forgatásán szembesült a harmadik világ szegénységével, azóta rendszeresen vesz részt ENSZ-kampányokban, és a Capital Hill gyermekjogi szervezetének lobbistájaként is meglehetősen aktív. Férjével, Brad Pitt-tel 2006-ban közösen létrehozott alapítványukon (Jolie-Pitt Foundation) már az alapítás évében több mint 8 millió dollárt adakoztak.

A kilencvenes évek óta trend, hogy a sztárok nem csak beállnak egy-egy karitatív kampány mellé, ezzel bíztatva a rajongókat és tehetőseket, hogy nemes cél érdekében adakozzanak, hanem saját gründolású alapítványaikon keresztül közvetlenül részt vállalnak a segítségnyújtásban.

Az olyan vállalkozások, mint Paul Newman élelmiszer-hálózata, az 1982-ben életre hívott, egészséges élelmiszereket gyártó és forgalmazó, az adó utáni profitot teljes egészében karitatív célokra adományozó Newman's Own ma már nem számítanak fehér hollónak. Arnold Schwarzenegger például boldogan mondott le kaliforniai kormányzói fizetéséről – teljes mandátuma alatt több mint négymillió dollárt osztott szét karitatív célokra, ami, számításba véve többszázmilliós üzleti bevételeit azért mégsem olyan nagy összeg, összehasonlítva például Harrison Ford eddigi, 100 millió dollár fölé emelkedő karitász-adakozásával.

Az új trend jegyében a sztárok most nem csupán saját pénzüket osztogatják, Edward Norton például 2009-ben társult be a Crowdrise elnevezésű karitász szervezetbe – akkor a maszáj tájvédelmi rezervátum számára adakozott és gyűjtött milliós összeget, majd tovább gondolva a szervezet működését, az interneten kampányolnak különféle karitatív célok támogatásához. A Crowdrise lendületesen használja az internet adta lehetőségeket, rendszeresen beszámolnak a Twitteren és a Facebookon legújabb kampányukról, a természeti és atomkatasztrófa sújtotta Japán támogatásán át a szervezethez csatlakozó adományozók értékelhető célkitűzéséig bezárólag. A Crowdrise ugyanis ötvözi a celeb-kampányok ösztönző hatását és az internetes adományozási lehetőségeket, valódi célkitűzésük a legszélesebbkörű társadalmi összefogás, a civil kurázsi ösztönzése.

mi

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.