2011-10-16 18:35:00

Tudatosan tervezett kísérleteket végzett

A kőkorszaki ember ismerte a kémia alapjait

Több ezer éves festékműhelyre bukkantak a régészek egy dél-afrikai barlangban.

A történelem során az okkert a festészetben és a díszítési célokra használták. A most talált dél-afrikai leletek azt bizonyítják, hogy ezt a pigmentált vegyületet már a kőkorszakban is használták szépészeti illetve dekorációs célokra az ősemberek.

Kőkorszaki vegyészek

A dél-afrikai barlangot úgy írták le a kutatók, mint egy kőkorszaki műterem és vegyészlabor keverékét, ahol az ősemberek megtervezték, legyártották és „tesztelték” a pigmentált vegyületeket. A tudósok két okkertartalmú vegyületet azonosítottak, amelyek tengeri csigák páncéljába ivódtak.

Tudatos tervezés. Fotó innen

Hogy mennyire tudatosan kísérleteztek a kőkorszaki emberek, a feltárt leletek egész sora bizonyítja. A kutatók kezdetleges, meglepően jó állapotban levő vegyész-eszközöket is találtak, így csontokat, köveket és szenet is azonosítottak, amelyeket vélhetően a keveréshez használtak fel. A korabeli vegyészek kvarckövekkel aprították a vasoxid tartalmú hematit kristályokat, majd finom porrá őrölték azokat. Az előállított festékeket vélhetően arc- és testfestésre, valamint tárgyakdíszítésére használták.

Christopher Henshilwood, a dél-afrikai kutatócsoport vezetője szerint a leletek óriási fontossággal bírnak, hiszen általuk jobban megérthetik az emberiség fejlődését, a megismerési folyamatok állomásait. A Johannesburgi Egyetem kutatója azt is elmondta, hogy a kőkorszaki emberek már ismerték a kémia alapjait és képesek voltak a hosszú távú tervezésekre is.

Meglepően tudatos

A legkorábbi okker leletet 160 ezer évvel ezelőttre datálják a tudósok, az erről szóló tanulmányukat pedig 2007-ben tették közzé. A bizonyítékot a dél-afrikai Mossel-öböl egyik barlangjában fedezték fel. A kutatók úgy vélik, hogy az előállítás technológiája az ezt követő 40 ezer évben terjedt el a térségben. Két évvel később, – 2009-ben –, ugyancsak Dr. Henshilwood vezetésével egy tudóscsapat a Blombos-barlangban, 180 mérföldre Fokvárostól (Dél-Afrika) konkrét bizonyítékot talált arra vonatkozóan, hogy okkerrel díszítettek tárgyakat az ősemberek, A 75 ezer éves leletek nem tudták egyértelműen bizonyítani az okker-előállítást és ami a legfontosabb: az ősemberek kognitív képességét. Úgy tűnik, hogy a pénteki Science magazinban közölt tanulmány bebizonyítja: a most talált, 100 ezer éves leletek nem a véletlen, hanem pontos, megtervezett folyamat végeredményei.

– mi (forrás: csmonitor.com)

További cikkek Régészet
  • Itt a bizonyíték: hogyan festett a neandervölgyi ember?
  • Történelem előtti medvéket találtak
  • Ezt itták az ókori sumérok
  • Hoppá: a legfontosabb felfedezés a Holt-tengeri tekercsek után
  • Szándékos rongálás miatt hull darabokra a Colosseum?
  • Rendkívüli felfedezés Olaszországban