Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Szubjektív
2011-09-15 21:30:00

Új választási rendszer: mi lesz benne?

2011-ben a parlament új választójogi törvényt fog elfogadni. Egyenlőre csak ez biztos. A benyújtandó törvényjavaslat még a bürokrácia útvesztőjében várja, hogy a politikai döntések megszületése után végső formát ölthessen.

Nyilatkozatok és deklarációk szintjén viszont már szépen körvonalazódik az új választási rendszer, még ha jelenleg jónéhány homályos folt is tarkítja az összképet. Korábbi cikkünkben már megkíséreltünk a változtatások mögött meghúzódó politikai érdekekre rávilágítani, most pedig már konkrétan a formálódó javaslat részleteivel foglalkozunk.

Már az elején fontos leszögezni, hogy a nyilvánosságra hozott tervezet alapján demokratikus választási rendszer fog születni – még ha a nyilvánosság csatornáin ezt többen kétségbe is próbálják vonni. A tisztán többségi modellt, egyfordulós, csak egyéni kerületi rendszert alkalmazó Nagy-Britannia éppúgy demokratikus választási rendszerrel rendelkezik, mint a tisztán arányos, csak listás választásokat tartó Hollandia, ugyanis mindegyik esetben a választók nagyobb része által felhatalmazott politikai erő kerül hatalomra. Mindkét típusnak megvannak az előnyei és hátrányai is. Az arányos rendszer például a mandátumok kiosztásában jobban kifejezi a választói akaratot, ugyanakkor nem biztosít kormányzóképességet, ugyanis általában koalíciós kényszerbe kerülnek a választásokon legjobb eredményt elért pártok. Ezzel ellentétben a „győztes mindent visz” elvét alkalmazó Nagy-Britanniában a választásokat megnyerő párt az esetek döntő többségében egyedül tud kormányt alakítani, mentesülve a koalíciós vitáktól. Magyarországon vegyes választási rendszer működik, ami minden bizonnyal meg is marad, bár a többségi modell felé tolódik el a hangsúly.

Fontos azt is kiemelni, hogy a választási rendszerek megalkotását nem semleges technikák, hanem politikai érdekek formálják – jelen esetben a kétharmados többséget birtokló Fidesz-KDNP érdekei. Viszont azt is látni kell, hogy nincs olyan demokratikus választási rendszer, ami a választók egyértelmű akaratát meg tudná másítani a választási eredményben. Tehát, ha 2014-ben a választók nagyobb része úgy dönt, hogy nem kér a jelenlegi kormánypártok újabb négy évéből, akkor választási rendszertől függetlenül is bukik a Fidesz. Nem is beszélve arról, hogy három éves távlatban, a következő választásokig a politika világában sok változás történhet, ezért a mostani érdekek nem biztos, hogy egybeesnek a jövőbeni érdekekkel. Ez történt meg például Franciaországban két ízben is egymás után, amikor egymás után két ciklusban is az aktuális érdekek alapján módosították a választási rendszert és mindkét esetben alulmaradt a választásokon az adott kormánypárt (Mitterrand, Chirac).


Kopogtatócédulák

A szakértők által az egyik leggyakrabban bírált eleme a választási rendszernek, az ajánlószelvény, azaz a kopogtatócédula továbbra is megmarad. A legnagyobb probléma vele, amit minden kampányidőszakban tapasztalhatunk, hogy visszaélésekre ad lehetőséget, gyakorlatilag „kopogtatócédula-maffiák” léteznek, akik adják-veszik a cédulákat, és adatvédelmi okokból is aggályos, ugyanis a törvényi tiltás ellenére az adatokat könnyen felhasználhatják a pártok, erre is láthattunk példát, akár az előző kampányidőszakban is. Emellett a kis pártoknak nagyon nehéz a magasra szabott limiten átugorni, így szűkíti a politikai kínálatot is.

Áder János bejelentése szerint az eddigi választókerületenkénti 750-ről most a duplájára emelik az induláshoz szükséges kopogtatócédulák számát, de a választói kerületek száma is jelentősen csökken, így arányaiban valószínűleg nem kell majd több ajánlószelvényt összegyűjteni. A gyűjtésre rendelkezésre álló idő viszont 28 napra csökken, megnehezítve így a kis pártoknak az indulást. Az országos lista állításához a választókörzetek egynegyedében, kilenc megyében és Budapesten kellene összegyűjteni a szükséges számú kopogtatócédulát.


Egyéni választókörzetek:

A Fidesz közvetlenül a 2010-es választás megnyerése után határozta meg a következő ciklusba megválasztandó képviselők számát. Kétharmados többségükkel még Orbán Viktor beiktatása előtt alkotmányba foglalták a 200 fős parlamentet. Bár az új alaptörvényből ezt a számot kihagyták, nehéz lenne már feladni az ígéretet, így a választási rendszert is ehhez kell igazítani. Áder minapi bejelentése szerint 105 egyéni kerület lesz, melyek határai nem lépik majd át a megyehatárokat. A választókerületek kijelölése lehet majd érdekes, ugyanis ezen a ponton fontos tényezők lehetnek a kormánypártok érdekei.

A jelenlegi választási rendszer legnagyobb problémája éppen az volt, hogy az egyéni választókörzetekben jelentős aránytalanságok voltak, ugyanis 1990 óta, amikor is meghatározták a körzethatárokat, jelentősen módosultak a demográfiai viszonyok. Így történhet meg az, hogy egy veszprémi lakos szavazata majdnem harmadannyit ér, mint például egy szigetszentmiklósié. Ez sérti az egyenlő választójog elvét és a kiszivárgott elképzelések alapján ezt orvosolni is fogja a kormánypárt.

Az egyik legfontosabb változás, hogy az egyéni kerületekben a választás egyfordulóssá válik. Ez azt jelenti, hogy az eddigiekkel ellentétben már relatív többséggel is meg lehet nyerni egy körzetet. Eddig úgy nézett ki a rendszer, hogy amennyiben a legerősebb jelölt nem szerezte meg több, mint a szavazatok felét, második fordulóra került sor, ahol már csak a három legjobb eredményt elért jelölt versenyzett és itt már elég volt a relatív többség. Ezentúl már a legtöbb szavazatot elért jelölt automatikusan mandátumot szerez, nem számít az, hogy a választópolgárok 60%-a vagy csak 25%-a támogatja. Ez a többségi modell felé mozdítja el a rendszert, ugyanis könnyen belátható, hogy két párt között országosan meglévő csekélyebb különbség is azt eredményezheti, hogy akár az összes egyéni körzetet a néhány százalékkal erősebb párt visz el.

Fontos hozadéka még az egyfordulós rendszernek, hogy korábban a két forduló közti két hét volt a kölcsönös visszalépések, pártok közti együttműködések kötésének időszaka. Az esélytelenebb jelölt visszalépett egy esélyesebb jelölt javára, hogy ne a harmadik, a ellenkező oldal jelöltje győzzön. Most módosul a helyzet, ugyanis már az első forduló előtt meg kellene egyezniük az esélytelenebb jelölteknek az esélyes legyőzése érdekében.

Ez a helyzet kísértetiesen hasonlít ahhoz, amikor 1994-ben hasonló politikai szituációban hasonló módon változtatta meg az önkormányzati törvényt a Horn-kormány, egyfordulóssá téve azt és rákényszerítve a három kis ellenzéki pártot az együttműködésre a közös ellenfél, az MSZP és SZDSZ ellen. Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az addig széthúzó ellenzék egységesebbé vált és a Fidesz ennek élére állva 1998-ban megnyerte a választásokat. Abban is hasonló a helyzet, hogy az LMP, ami eddig hallani se akart az MSZP-vel való együttműködésről, már jelezte, hogy ebben a rendszerben nem zárkózik el ettől a lehetőségtől – mint ahogy a Jobbiktól sem, de annak valószerűtlensége miatt kevésbé van jelentősége.


Országos lista

Az eddigi rendszerben két lista volt: az egyikre, a területi listára az állampolgárok közvetlenül voksolhattak, míg a másik, az országos listáról osztották ki a kompenzációs mandátumokat. Ez azt jelenti, hogy azokat a szavazatokat, amelyek nem eredményeztek mandátumot, nem hagyták elveszni, hanem erről a listáról meghatározott elvek alapján mandátumokat osztottak ki az 5%-os küszöböt átugró pártok között. Így történhetett meg, hogy 2010-ben, amikor a Fidesz majdnem minden kerületben győzni tudott és a rá adott szavazatok nagyon nagy része mandátumot eredményezett, az országos listáról mindössze két mandátumot kapott, míg az MSZP 29-et. Az új rendszerben megszűnik a területi lista és csak országos lista lesz, erre viszont közvetlenül voksolhatnak a választók és itt kell elérni az 5%-ot is ahhoz, hogy bekerüljön egy párt a parlamentbe. Ez a választási rendszer arányos eleme, a mandátumokat a kapott szavazatok arányában osztják ki.

Sokáig kérdéses volt, hogy lesz-e kompenzáció a rendszerben, de Hajdúszoboszlón Áder eloszlatta a kételyeket. Az imént bemutatott kompenzációs elem az országos listán fog megjelenni, itt fogják beszámítani tehát a mandátumot nem eredményező szavazatokat is.


Határon túli állampolgárok, nemzetiségek

A határon túli magyarok és a hazánkban élő nemzetiségekkel kapcsolatban még nagyon keveset tudunk, nagyjából csak annyit, hogy lesz szavazójoguk, illetve képviseletük a parlamentben.
A határon túli kettős magyar állampolgárok esetében Salamon László azt mondta a valasztasirendszer.hu -nak, hogy valószínűleg csak a listára szavazhatnak majd. Ez azért lenne furcsa, mert a szavazati jogukat is azzal indokolták a kettős állampolgársági törvény elfogadása után kormánypárti politikusok, például Semjén Zsolt, hogy nincsen kétféle állampolgárság, nem lehet minőségi különbséget tenni állampolgár és állampolgár között. A javaslat szerint pedig pontosan ez történik, ugyanis míg a Magyarországon élő állampolgárnak két szavazata van, a határon túli kettős állampolgárnak csak egy lenne.

A nemzetiségekkel kapcsolatban még ennyit sem lehet tudni, de régi alkotmányos mulasztást pótolhat a kormánytöbbség, amennyiben képviselethez juttatja őket. Meglehetősen nehéz kérdés ez, hiszen 13 nemzeti kisebbséget ismer el a magyar állam, de 13 nemzetiségi képviselő egy 200 fős kormányban meglehetősen soknak mondható. Kiélezettebb választási eredmény után könnyen a mérleg nyelvévé válhatnak és dönthetnek, hogy melyik oldalt emelik kormányzati hatalomba.

Összességében tehát megállapíthatjuk, hogy a vegyes rendszer megmarad, viszont a többségi elv felé mozdul el a rendszer, az arányosság rovására. Így viszont az is tény, hogy a jövőben már könnyebben lehet kétharmados többséghez jutni, mint jelenleg. A véglegez verziót viszont még nem láthattuk, így nagyon sok nyitott kérdés maradt még, ami alapján igazán meg lehet ítélni az új szisztémát. Ilyen nyitott kérdések többek között a listás helyek pontos száma, a nemzetiségek képviselete, a határon túli magyarok szavazati joga és a választókerületek határainak kijelölése.


Bene Márton

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.