Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Szubjektív
2011-10-12 21:30:00

Dörner egy üres lapot is beadhatott volna

Made in Hátország

Nem azzal van a baj, hogy leváltanak egy színházigazgatót, még ha oly sikerrel vezette is az intézményt, mint Márta István az Új Színházat. Nem is Dörner Györggyel, aki ismert és elismert színész.

Az sem kérdés, hogy Csurka István remek drámaíró (politikusként épp ez volt a legnagyobb hibája – mindig a legnagyobb feszültség irányába terelte a cselekményt). Az a baj, hogy Dörner György pályázata komolytalan, szakmailag megalapozatlan, és sokkal inkább hasonlít politikai szórólapra, mint színházvezetői tervek összefoglalására.


Magyar Sors

Az új direktor az intézménynek a Hátország nevet szánta, és „a magyar értékek tárházaként” szeretné működtetni. Véleménye szerint a színház eredeti neve „azt üzeni, hogy ami új, az mindjárt érték is.”A névadás jelképes tett. Az átnevezés talán még inkább. Dörner György szerint „a Hátország a szociálliberális iga alatt nyögő magyarságot jelképezi”. Ezek a szimbolikus, látványos tettek, átnevezések sokszor arra valók, hogy elvonják a figyelmet a valódi tettek hiányáról, ahogy ebben a pályázatban is, ahol a konkrétumok helyét egy hordószónok ajkára való demagóg frázisok veszik át. „A szórakoztatott ember […] aktivitása legfeljebb erős csápolásban nyilvánul meg, amikor sztárja kábítószeresen vonaglik előtte.” Ez a mondat azt az időszakot juttatja eszembe, amikor a magyar ifjúságot a Coca-Cola- mámorban fetrengő Nyugattól óvták az akkori ideológusok.

Saját gondolatok helyett a leendő direktor Csurka Istvánt idézi, tekintélyként Molnár Tamást mint a legnagyobb magyar katolikus filozófust, akinek a tanulmányozása során az intendánsnak felkért „atyai jóbarát” arra a megállapításra jutott, hogy „a magyar dráma stúdiószínfalak szűk világába szorul, míg az angolszász vagy New York-i bulvár, zenével vagy zene nélkül a nagyszínházak szórakoztatóipari nagyvállalataiban pöffeszkedik. […] Ennek a liberális, szórakoztatóipari igénytelenségnek akar hadat üzenni a Hátország Színház, a magyar dráma színháza, amely visszatérést jelent […] ahhoz a magyar színházi hagyományhoz, amit a Bánk bán és a Karnyóné jelképez – amely gyönyörködtetett és belekiabált a magyar Sorsba.”


Nemzeti érzelmű nézők


Végignéztem az Új Színház műsorát 1997-ig visszamenőleg. Nem pöffeszkedett benne az emlegetett New York-i bulvár, ellenben a hiányolt Csokonai-mű, a Karnyóné ott kiabált bele a magyar Sorsba a színház műsorán.  Most akkor mi ellen harcol Dörner György? Mert harcol, hiszen kijelentette, a jelenlegi repertoár csak addig marad műsoron, amíg a folyamatos működéshez feltétlenül szükséges. A színészekre számít, a dramaturgokra, rendezőkre kevésbé, őket előbb meg kívánja ismerni, csak azután dönt alkalmazásukról.

A közönséget nem különféle marketingstratégiákkal kívánja elérni, hanem olyan helyekről toborozni, ahol a nemzeti érzelmű emberek gyűlnek össze, olyan médiumokon keresztül, melyeknek ezek a nemzeti érzelmű emberek a fogyasztói.  Ezzel együtt nem hiszem, hogy ideológiát érdemes állítani szembe ideológiával, ahogy azt a legtöbb tiltakozó petíció szövege teszi. Hogy nácizni, nyilasozni, fasisztázni kéne Dörner Györgyöt és pályázatát. Ez – hibásan – azt a képzetet keltené, hogy politikai csatározásról van szó, hogy született egy briliáns, szakmailag profi, alapos pályázat, amely ellen azonban az inkriminált liberálisok tiltakoznak.


Elégtelen, jöjjön vissza


Azt kívánom hangsúlyozni, hogy ez a pályázat szakmailag elfogadhatatlan. Üres általánosítások, mellébeszélés, fellengzős, hosszú bevezetők – mint ahogy a felkészületlen diák próbálja kivágni magát a vizsgán. Elégséges sem adható, jöjjön vissza a következő félévben. Hibásan írja az együttműködésre felkért színházak, rendezők nevét, és anélkül hivatkozik a közös munkára, hogy ilyesmire előzetesen akár csak szóban felkérte volna a nevezetteket. A helyesírási, nyelvhelyességi, stiláris hibák már talán csak az irodalmárt zavarják.

A másik baj az, hogy ezzel a pályázattal színházigazgatói státust lehetett szerezni. A szakmai bizottság egyértelműen Márta István pályázatát támogatta. A főpolgármester egy kézlegyintéssel intézte el őket, ahogy a később tiltakozó többi budapesti színházigazgatót. Ez vagy azt jelenti, hogy egyáltalán nem olvasta a Dörner György által írt szöveget, vagy ennyire fogalma nincs sem a színházról, sem a vezetésről – utóbbi egy főpolgármester esetében elég kínos.

Arra nem is merek gondolni, hogy esetleg teljesen mindegy volt, milyen pályázatot ír az, akinek a kinevezéséről politikai akarat dönt, akár egy üres lapot is beadhatott volna. Ez ugyanis a művészeti életet és a művészi szabadságot sodorja veszélybe. Erre egy demokráciában nem kerülhet sor.

Pegazus nem egy igásló, hogy bármilyen ideológiai szekér elé be lehetne fogni. Nem tűri a hámot, legyen az szocreál vagy vallásosság, inkább elpusztul. Aki egy művészeti intézményben az esztétikum elé állít bármilyen ideológiát, az ne vezessen színházat. Mert nincs nemzeti és liberális színház. Jó színház van: katartikus, igazi, hiteles, bátor, olykor provokatív; és rossz: unalmas, hazug, gyáva, üres, lapos, szolgai. Ahogy akad ilyen igazgató is. Ahogy akad ilyen ember is.


Kiss Judit Ágnes

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.