- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Egyház
2011-06-29 14:37:00 Megszakadt a búza-töve: péter-páli emlékezések és népszokásokMa végezték ki a két apostoltKína akkoriban még Rómában volt: Péternek a kereszt, Pálnak a pallos jutott, s mindkettejüknek az örök élet. Ma emlékezik róluk az egyházi és népi vallásosság.Az egyházban már a III. század óta ünneplik a két szent, Péter, „az első pápa” és Pál, a „pogányok térítő apostola” ünnepét, méghozzá június 29-én: Rómában a hagyomány szerint ezen a napon – Krisztus után 67 körül – feszítették keresztre Pétert, és fejezték le Pált. Péter azt kérte, hogy fejjel lefelé feszítsék meg, mert nem méltó arra, hogy úgy haljon meg, mint Jézus. Pálnak pedig, mint római polgárnak, „kijárt” a fővesztés – ez számított akkoriban tisztes halálnak, a keresztre feszítéssel, a forró olajban történő megsütéssel vagy a megnyúzással szemben. Öt évszázaddal később az ünnep napját úgy módosították, hogy június 29.e az apostol-fejedelem Péter ünnepe, másnap pedig, június 30-án Szent Pálra emlékeznek. Napjainkban mind a két vértanú ünnepnapja ismét június 29, és másnap az egyház első vártanúinak ünnepét tartják. A két szent ünnepe a nyári napfordulóval kezdődő csillagászati hónap első dekádja. E nap azért is volt fontos az emberek életében, mert ezen a napon kezdték meg az aratást: megszakadt a búza töve – ahogyan a régiek mondták.
A Szentírásból tudjuk, hogy Péter, aki egyike volt a tizenkét apostolnak, és akit Simonnak hívtak, halász volt: a galileai Genezáreti tó partján, Betszaida nevű halászfaluban született és a házasságkötése után átköltözött az anyósa házába, Kafarnaumba. A hagyomány úgy tudja, hogy egy lánya született.
Nagy Konstantin császár parancsára kezdték el építeni a bazilikát egy olyan helyen, a vatikáni dombon, amely tulajdonképpen alkalmatlan volt az építkezésre – erre az értelmetlennek tűnő helyszínválasztásra csak egy magyarázatot találtak: Péter sírját. Legalábbis, azt felételezték, hogy itt van eltemetve az apostol-fejedelem. Hosszú évszázadokig azonban, nem volt semmi bizonyosság erre vonatkozóan, csak a hagyomány. XII. Piusz végül is úgy döntött, hogy végezzenek ásatásokat és tudományos kutatásokat a bazilika alatt – aminek eredményeképpen 1949-ben bejelenthette a pápa: megtalálták Szent Péter sírját. VI. Pál pápa – a kételyeket tisztázandó – tizenkilenc évvel később pedig, 1968. június 26-án tartott általános kihallgatáson, kijelentette: „Szent Péter ereklyéit egy bizonyos módon azonosították, s ezt mi meggyőzőnek tekinthetjük.”
Tanult ember volt, a Szíriát és Kis-Ázsiát összekötő út mentén, a kilikiai Tarzuszban született, apjától örökölte a városi és a római polgárságot. A zsidó hagyományokhoz ragaszkodó családban nőtt fel. Eredeti neve Saul volt, de már a születésekor a Pál nevet is megkapta. Kitannulta a sátorkészítést is. A hellén műveltségű, görög nyelven jól beszélő Pál először a zsidóság kemény irányzatát követő farizeusként kivette részét az első keresztények üldözéséből.
És mit csinál ilyenkor a jónép? Noha Péter és Pál ünnepét az aratás megkezdése idejének is tartották – bár egyes vidékeken már Vid napján, június 15-én elkezdték a betakarítást, máshol pedig a június 24-i István naphoz kötötték ezt – kevés népi hiedelem köthető ehhez a naphoz: azok sokkal inkább az aratás befejezéséhez kapcsolódnak. Az aratás hagyományos eszköze az őskortól kezdve a sarló volt, amit csak a XV. században kezdett el felváltani fel a Kárpát-medencében a kasza, bár a végső elterjedése ezen a területen még pár évszázadot váratott magára. Az aratás során a Kaszás haladt elől, aki a levágott búzát a gabonaszárra döntötte, őt követte a marokszedő, aki a levágott gabonát kévékbe rakta. Sok helyen hitték, hogy ha az arató a munka megkezdése előtt egy búzaszálat köt a nadrágja korcába, akkor nem fájdul meg a dereka. A napi munka után a fiatalok kisebb mulatságokat rendeztek tánccal, énekkel. Simon F. Nándor
|
Hírsor
A hét java
|
|