Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Egyház
2011-10-19 19:30:00

Régóta kutatják a négy lelkes állat titkát

Különös lények Isten körül

Kétezer éve megoldatlan rejtély: miféle furcsa, állatokhoz is hasonlítható lényeket látott János apostol Isten közvetlen közelségében? Az Isten trónját tartó, hatalmas égi szellemek alakja ősi asztrális hiedelemben gyökerezik.

János apostol, az utolsó élő tanítvány az első század vége táján Páthmoszon egy mennyben nyitott ajtón keresztül hangot hall, amely a mennybe hívja az apostolt, hogy megmutassa néki Isten „azokat, amiknek meg kell történniük” (Jel 4,1). Azonnal elragadtatik és egy trónust lát, amiben ült valaki, akit csak a villámlással és a drágakövek ragyogásával tud leírni (2-5. vers). „A trónus előtt mintha üvegtenger lett volna, kristályhoz hasonló, és a trónusnál középen négy élőlény, elöl és hátul szemekkel tele. Az első élőlény az oroszlánhoz, a második a bikához volt hasonló, a harmadik élőlénynek olyan arca volt, mint egy embernek, a negyedik élőlény pedig repülő sashoz hasonlított. A négy élőlény, melynek egyenként hat szárnya volt, körös-körül és belül tele volt szemekkel” (Jel. 4, 6-8).


Megmagyarázható lények

Régóta kutatják a bibliamagyarázók ennek a különleges négy élőlénynek a titkát, melyet a régi Károli fordítás „négy lelkes állatnak” (görögül: tesszara dzóa) fordít. A Jelenések könyvének mennyei jeleneteiben jelentős szerepük van ezeknek a lényeknek, amelyek Isten trónusának belső körét alkotják. Az valószínűnek tűnik, hogy ennek a látomásnak az előzményét Ezékiel próféta látomásában találjuk (Ez 1, 4-14). Ezeknek leírása kissé eltér a Jelenések könyvétől. „Ilyen volt az arcuk: volt emberarcuk, de volt oroszlánarca is mind a négynek jobbról, bikaarca is volt mind a négynek balról, és volt sas arca is mind a négynek” (Ez, 1,6.10).

Ez a négy lelkes lény, akiket Ez 10,9-22 keruboknak nevez, Isten trónjának tartozékai. Ezékiel könyvében a négyes szám a teljességet jelenti, a négy égtájat (1Móz 13,14), a föld négy szegletét (Ézs 11,12). Ezékiel könyve különösen szereti a négyes számot, hiszen könyvében több mint negyvenszer fordul elő. Arcuk jelképét a magyarázok úgy szokták feloldani, hogy bennük Isten teremtésének képviseletét látják. Az ember – a teremtettség Isten által elrendelt uralkodója (1Móz 1, 26-28. Zsolt 8,4-10), az oroszlán, a legerősebb vadállat, az „állatok királya”, a bika a leghatalmasabb háziasított állat, míg a sas a legnagyobb madár.


Asztrális hiedelmek?


Az Isten trónját tartó négy élőlény alakja ősi asztrális hiedelemben gyökerezik, amit János kortársai ismertek. A babiloni csillagászok szerint – Ezékiel könyve Babilonban íródott –, a négy évszakot az állatöv (zodiákusz) egy-egy csillagképe vezeti be: a tavaszt áprilisban a Bika, a nyarat júniusban az Oroszlán, az őszt októberben az emberarccal ábrázolt Skorpió, míg végül a telet Januárban a Sas közelében elhelyezkedő Vízöntő. A négy évszak rendje – a világegyetem rendje az ókori ember szerint. Ez a rend az alapja trónjának, Isten világkormányzó hatalmának. Ebből az ősi, mitikus gondolatvilágból a zsidóság kirekesztette a sokistenhitre utaló vonásokat és így átformálva vette át. Már Ezékielnél is így jelentkezik ez a kép, János pedig már nem is gondolt a kép régi, mitikus gyökerére. Ő csak azt akarta vele mondani, hogy az egyetlen Istennek a rend a trónja.

Ezékielnél négyarcú (tetramorf) élőlényről olvasunk, Jánosnál ebből négy különböző lény lett. Hasonlóak lettek a szeráfokhoz (Ézs 6,2), kiknek hat-hat szárnyuk van és tele vannak szemekkel. Ezek nem „állatok”, hanem csak hasonlítanak az oroszlánhoz, a bikaborjúhoz, az emberarcú élőlényhez és a sashoz. A négy élőlénynek a négy evangélistával való azonosítása már Irenaeusnál (140k – 202?) megjelenik. Az Adversus Haeresis (Az apostoli igehirdetés feltárása III,11,8) című munkájában a 2. század végén az emberarcú lényt Mátéval, a sast Márkkal, a bikát Lukáccsal, az oroszlánt pedig Jánossal azonosította. Szent Ágoston (354-430) átrendezi ezt a rendszert. Nála Máté jelképe az oroszlán, az ember alakú lény Márké, a bikát Lukácshoz, a sast pedig Jánoshoz rendeli. A különböző változatok közül Szent Jeromos (347-420) azonosítása vált elfogadottá, amit Nagy Szent Gergely is népszerűsített. Máté az emberarcú lény, Márk az oroszlán, Lukács a bika, míg János a sas.


Középpontban a feltámadás


Az ember alakú lényt a keresztény hagyomány Mátéhoz hasonlította, mivel az evangélium az ember Jézusról kezd írni. Jézus emberré válása az egyik fő témája. A szárnyas oroszlán Márk szimbóluma, hiszen Jézus Júda oroszlánja áll az evangélium középpontjában, amiről Physiologus, a 2. századból származó ismeretlen alexandirai keresztény tudós, azt állította, hogy, „a farkával eltünteti nyomait, nehogy a vadászok nyomon kövessék”. Márk evangéliumára is jellemző ez a rejtőzködés, amit a könyv magarázói „messiási titoknak” mondanak.

Az oroszlán a feltámadás szimbóluma is, hiszen Physiologus szerint „ha nősténye szül, holtan hozza kölykét a világra, s őrzi őt mindaddig, amíg az apa harmadnapra eljővén arcába nem lehel, életre nem kelti. Mindenható Istenünk, a mindenek Atyja is így támasztotta fel halottaiból az Ő elsőszülött fiát, a mi Urunkat, Jézus Krisztust.” (Physiologus) A bika mint áldozati állat azért lett Lukács jelképe, mivel Zakariás templomi szolgálatával kezdődik könyv. A sast, az Apokalipszis szerzőjéhez, Jánoshoz kötötte Jeromos és nyomában a középkor. Ioannes Scotus Eriugena (+877 után) János evangéliumának prológusáról írt prédikációjában azzal indokolja ezt, hogy amint a sas repül a legmagasabbra az élőlények közül, úgy János is magasra repül „mindenek fölé, amelyek vannak, és amelyek nincsenek” (ultra omnia quae sunt et quae non sunt). A sas ősi Nap- és fényszimbólum. Néhány ábrázoláson sugárkoszorúban jelenik meg. A párhuzamot az is erősítette, hogy János evangéliuma sokszor beszél Jézusról mint a világosságról.

A négy élőlény ábrázolásának az 5. századtól vannak nyomai. Eleinte a trónoló Krisztusnak vagy a báránynak hódolnak. Gallia Placida ravennai mauzóleumában a csillagos égboltot tartják – talán a régi asztrális jelentés utóhatásaként --, a kép középpontjában a kereszt jelenik meg, mint Krisztus győzelmi jele. Ő a mindenség ura.

 

Sz. J.

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.