Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Egyház
2011-04-20 12:37:00

Lehet, hogy nem csütörtökön volt?

Az utolsó vacsora titka

Sir Colin Humphreys, a Cambridge-i Egyetem professzora Az utolsó vacsora rejtélye című könyvében azt állítja, hogy az utolsó vacsorára nem nagyhét csütörtökjén, hanem szerdáján kerülhetett sor.

A brit fizikus csillagászati adatokra, korabeli szövegekre és egy eddig figyelmen kívül hagyott naptárra hagyatkozva véli úgy, hogy sikerült megoldást találnia a kutatók által eddig az Újtestamentum „legkényesebb” problémájának tartott kérdésre, nevezetesen arra, hogy amíg Márk, Máté és Lukács evangéliumában is a zsidó húsvét első napján ülte meg Jézus és a tizenkét apostol az utolsó vacsorát, addig János evangéliumában már azt megelőzően.
Az új teória arra is megoldást kínál, hogyan történhetett oly sok esemény az utolsó vacsora és Jézus nagypéntek délutáni keresztre feszítése között.

Sir Humphreys azt mondja: „Bármit is gondoljunk a Bibliáról, az tény, hogy egy zsidó ember soha nem keverte volna össze a húsvéti bárány elköltését más étkezésekkel, ezért nehezen érthető, hogy az evangéliumok miért mondanának ebben egymásnak ellent.”

A látszólagos ellentmondás feloldására Sir Humphreys a tudományt és egy olyan naptárat hív segítségül, amelyet Jézus és követői használhattak szemben a zsidó vallási vezetők által bevezetettel, azonban a professzor ezt a naptárat nem a qumráni esszénus közösség által használttal azonosítja − ugyanis szerinte annak rendszerében az utolsó vacsora és Jézus kereszthalála egy héttel megelőzi a zsidó húsvét ünnepét −, hanem egy Mózes idejéből származóval.

A professzor úgy véli, hogy ennek a naptárnak figyelembevételével az evangéliumokban rejlő, Jézust Mózessel párhuzamba állító, mély, erőteljesen szimbolikus képek objektív történelmi bizonyítékokon alapulhatnak.

E naptár szerint a Kr.u. 33. évben a szédereste nagyhét szerdájára esik, Jézus halála pedig nagypéntekre, ami az akkori hivatalos zsidó naptár szerint Niszán havának 14. napja, azaz a húsvéti bárány áldozatának ünnepe, így teljesülhet egyszerre a Márk, Máté és Lukács által megírt utolsó vacsora és a János evangéliumban olvasható üzenet, miszerint Jézus maga lett a feláldozott húsvéti bárány − véli Sir Humphreys.


–szederkényi–
 


Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.