Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Tudomány
2010-11-09 12:43:00

Gyermekek a reklámok célkeresztjében

Vedd és edd!

A televíziók élelmiszerreklámainak 67 százaléka egészségtelen ételeket hirdet – állapították meg 11 ország kutatói, akik összesen 12618 élelmiszer reklámot vizsgáltak meg.

 A kutatás egy Liverpoolban végzett vizsgálat nyomán jött létre, amely megállapította, hogy azok a gyerekek, akik élelmiszereket reklámozó blokkok megnézését követően, kétszer annyi kalóriát fogyasztanak el, mint azok, akik játékhirdetéseket láttak.

A televíziós reklámok vizsgálatát Ausztráliában, Spanyolországban, Svédországban, Olaszországban, Kanadában, Brazíliában, Németországban, Görögországban, USA-ban, Kínában és az Egyesült Királyságban végezték, az illető országok szakembereinek együttműködésével. A kutatás eredményeit az American Journal of Public Health tette közzé.

A kutatások kimutatták, hogy Németországban, Spanyolországban és Görögországban az egészségtelen élelmiszerek reklámjai nagyobb gyakorisággal kerülnek bemutatásra a gyermekeknek szóló műsorok idejében, mint más európai országokban, illetve az Egyesült Államokban, Kanadában és Ausztráliában. Ezek a reklámok kifejezetten a gyermekekre ható technikákat használnak, így például népszerű rajzfilmfigurákat és a gyerekek körében kedvelt hírességeket szerepeltetnek.

Bár az Egyesült Államokban, Kanadában és Ausztráliában az egészségtelen élelmiszerek reklámjainak aránya összességében nem kiemelkedően magas, mégis ezek az élelmiszerreklámok gyakrabban kerülnek vetítésre akkor, amikor a gyermekek éppen tévét néznek.

Dr. Jason Halford, a tanulmány elkészítésében részt vevő Liverpool-i Egyetemhez tartozó Kissileff Laboratórium igazgatója elmondta: „A fiatal gyermekek elhízása ma komoly egészségügyi problémát jelent szerte a világon. Vizsgálataink kimutatták, hogy globális kapcsolat van a reklámok, valamint az élelmiszerválasztás és az élelmiszerfogyasztás között. Korábbi kutatásaink azt igazolták, hogy az egészségtelen élelmiszerek nassolása megduplázódik a tévében való reklámozás hatására. Ez az új tanulmány bebizonyítja, hogy az efféle hirdetések mind mennyiségük, mind időzítésük tekintetében kifejezetten a gyermekeket veszik célba .

A kisgyermekek sokkal jobban ki vannak szolgáltatva a reklámnak, mint a felnőttek. Reméljük, hogy kutatásunk számos országban hozzájárul majd a hirdetések szabályozásának felülvizsgálatához. Svédországban már most is tilos olyan egészségtelen ételekről reklámokat készíteni, amelyeknek célcsoportja a 12 évesnél fiatalabb gyerekek lennének. Más országokban – így például Angliában is – van szabályozás, ám ez kifejezetten csak a gyermekműsorok környékén lejátszott reklámokra vonatkozik, s nem veszik figyelembe, hogy az otthonlevő, vagy a még ébren lévő gyerekek a nem nekik szánt műsorok reklámblokkjait is figyelemmel kísérhetik.”

- nikol -

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.